گیاهان

روش کاشتن بذر در گلدان برای داشتن باغچه خانگی

برای داشتن یک باغچه خانگی کاشت بذر در گلدان ها می تواند یک راه فوق العاده باشد. به عبارت دیگر بذرها را بکارید و بعد از جوانه زدن به باغ خود منتقل کنید. کاشت بذر در گلدان ها مشکل نیست. اما برای رشد موفقیت آمیز گیاه نیاز به برنامه ریزی و توجه دارد. حتما دانه ها را با دقت به فاصله مناسب در خاک بکارید و معرض مناسب نور قرار دهید و به آبیاری توجه کنید.

برای کاشت دانه آماده شوید

در این مرحله مراحل اولیه برای کاشتن دانه ها را توضیح می دهیم.

1. آماده کردن ظرف و خاک:

ظرف و خاک را آماده کنید. اگر جوانه می کارید، بعدا باید آنها را درون باغ خود یا به ظروف بزرگتر منتقل کنید و اگر بذر می کارید آنها را در سینی های مخصوص بکارید. این سینی ها به اندازه کافی بزرگ و عمیق هستند که دانه ها جایی برای رشد داشته باشند. و در عین حال برای جلوگیری از تراکم بیش از حد بذر محفظه تقسیم شوند. خاک مناسب هم انتخاب کنید.

  • سینی یا گلدان ها باید سوراخ هایی جهت زهکشی داشته باشند. اگر تصمیم دارید بجای سینی در گلدان کاشت کنید، یک گلدان با عمق 15 سانتی متر برای شروع کار کافی است.
  • به دنبال خاک مناسب جوانه زدن باشید یا با ترکیب مساوی از: کود گیاهی، ورمیکولیت و پرلیت خاک مناسب را خودتان بسازید.
آماده کردن ظرف و خاک

آماده کردن ظرف و خاک

2. انتخاب بذر:

بذر خود را انتخاب کنید. شروع به کاشت گیاهان، به ویژه گیاهان دارویی و سبزیجات، از بذر همیشه آسان نیست. بنابراین انتخاب بذرهایی که شانس موفقیت در کاشت آنها بالاست بسیار مهم است. سبزیجاتی مانند کاهو گزینه های خوبی برای کاشت در گلدان هستند.

  • درجه سختی منطقه خود را بدانید تا گیاهانی که منطبق با این شرایط هستند را رشد دهید و بعدا بتوانید آنها را در خارج از منزل نگه دارید و جابه جا کنید.
  • به بازارچه گیاهی منطقه خود سر بزنید تا از بذرهای مناسب منطقه خود آگاه شوید.
انتخاب بذر

انتخاب بذر

3. آماده کردن گلدان:

گلدان های خود را برای کاشت آماده کنید. گلدان یا سینی بذر خود را بشویید تا گرد و غبار و ذرات آن برطرف شود. خاک را مرطوب کنید. خاک باید مرطوب باشد نه خیس. سپس گلدان خود را تا 1.25 سانتی متر فاصله از لبه با خاک پر کنید.

نکته: توصیه شده قبل از ریختن خاک یک لایه نازک ماسه در گلدان بریزید تا تخلیه آب اضافه بهتر انجام شود.

آماده کردن گلدان

آماده کردن گلدان

4. خواندن دستورالعمل بسته بذر:

دستورالعمل بسته بذر خریداری شده را بخوانید. معمولا روی بسته بذرها عمق کاشت و فاصله از گیاه بعدی نوشته شده است. روی بسته را بخوانید یا با پرورش دهنده آن بذر مشورت کنید و در مورد چگونگی عمق و چگونگی فاصله کاشت بذرها با یکدیگر از او بپرسید.

نکته: راهنما به شما بهترین زمان سال برای شروع کاشت بذر و البته بهترین مکان برای نگهداری را می گوید.

خواندن دستورالعمل بسته بذر

خواندن دستورالعمل بسته بذر

کاشت بذرهای شما

در این قسمت مراحل کاشتن بذر را توضیح می دهیم.

1. قرار دادن بذرها در خاک:

بذرها را در خاک قرار دهید. پس از آمادگی کامل کاشت، دانه های خود را همانطور که در راهنمای بسته ها مشخص شده است در گلدان قرار دهید. به آرامی دانه ها را به پایین فشار دهید، یا روی آنها را با خاک مخصوص جوانه زنی یا کود گیاهی بپوشانید.

نکته: برای کمک به پخش کردن بذر و فشار دادن دانه های بزرگتر به پایین می توانید از خلال دندان استفاده کنید.

قرار دادن بذرها در خاک

قرار دادن بذرها در خاک

2. مرطوب کردن دانه ها:

دانه ها را مرطوب کنید. برای مرطوب کردن دانه ها بعد از کاشت از یک آبپاش یا یک ظرف کوچک آب استفاده کنید. لایه بالایی خاک باید مرطوب باشد اما خیس نشود. کمی آب اضافه کنید. زیرا اضافه کردن بیش از حد باعث جابجایی دانه ها در خاک می شود. می توانید دانه ها را قبل از کاشت بشویید تا خیس باشند.

مرطوب کردن دانه ها

مرطوب کردن دانه ها

3. میزان نور و درجه حرارت مناسب:

به میزان نور و درجه حرارت مناسب دقت کنید. برای بیشتر جوانه زنی بذرهای خود آب و هوای محیط را کنترل کنید. اگر دمای محیط بطور مداوم بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد باشد و بذرها در معرض منظم نور آفتاب باشند جوانه خواهند زد.

  • اگر در محلی زندگی می کنید که نور خورشید یا درجه حرارت آن متغیر است، شاید بهتر باشد لامپ آفتاب یا دستگاه های گرمایشی بخرید تا بذرهای شما به جوانه زدن و رشد ترغیب شوند.
  • بعضی اوقات هم لازم است تا روی سینی ها یا گلدان را بپوشانید تا گرما و رطوبت برای دانه ها ایجاد شود و بعد از اینکه دانه ها از خاک بیرون آمدند پوشش را بردارید.
  • در صورت نداشتن پوشش، یک کیسه پلاستیکی روی گلدان بکشید تا رطوبت داخل خاک بماند و باعث جوانه زنی بذرها شود. وقتی روی دانه ها پوشش کشیده اید، آنها را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. چرا که بیش از حد گرم می شوند.
میزان نور و درجه حرارت مناسب

میزان نور و درجه حرارت مناسب

دانه ها را آماده کنید

در این قسمت دباره ی آبدهی به دانه ها و نگهداری از آن ها توضیح می دهیم.

1. آبدهی به دانه ها:

بر اساس نیاز به دانه ها آب دهید. وقتی خاک در حال خشک شدن است آب بدهید. خاک باید همیشه مرطوب باشد اما هرگز خیس یا گل آلود نباشد. اگر خاک خیس است، دانه ها را آب ندهید. آبیاری زیاد برای گیاه شما می تواند به همان اندازه مضر باشد که خشک نگه داشتن گیاه مضر باشد.

آبدهی به دانه ها

آبدهی به دانه ها

2. چرخاندن بذر ها:

پس از جوانه زدن بذرها، هر روز کمی گلدان خود را بچرخانید. اگر نچرخانید جوانه بذرها به سمت نور می روند و باعث رشد ساقه های ضعیف میشود.

چرخاندن دانه ها

چرخاندن دانه ها

3. توجه به تغذیه بذرها:

مراقب تغذیه دانه های خود باشید. وقتی جوانه گیاه شروع به برگ دادن کرد، باید مواد مغذی مناسب به آن برسانید. هر هفته یا دو هفته یکبار به گیاه کود مایع نیمه مقاوم بدهید تا مستحکم و قوی رشد کند. هر چه گیاه بزرگتر می شود کود تقویت کننده را بیشتر کنید.

توجه به تغذیه دانه ها

توجه به تغذیه دانه ها

4. جابجایی جوانه ها:

در صورت لزوم جوانه های خود را جابجا کنید. اگر بذرهای خود را در سینی کاشته باشید، در نهایت نیاز به جابجایی در گلدان یا بیرون از منزل دارد. زیرا در طول رشد گیاه لازم است آنها را به گلدان های بزرگتری منتقل کنید. گیاه خود را مرتبا زیر نظر بگیرید تا هر گاه دیگر فضای کافی برای رشد در گلدان وجود نداشت، آن را به یک ظرف بزرگتر منتقل کنید.

جابجایی جوانه ها

جابجایی جوانه ها

برای خرید انواع بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

7 دیدگاه درباره مقاله “روش کاشتن بذر در گلدان برای داشتن باغچه خانگی

  1. Avatar فاطمه پیرداده گفت:

    سلام خسته نباشید من سوالی داشتم نحوه آبیاری بذر میشه از سرآبپاش که به شلنگ آب وصل میشه استفاده کرد برای آبیاری گلدان که روی میزهای بلند هستند متشکر میشم راهنمای کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر فشار آب بخ صورتی نباشد که خاک را بهم بزند می توانید استفاده کنید ولی اگر فشار آب زیاد است و بذر را حرکت میدهد بهتر است استفاده نکنید.

  2. Avatar پدرام گفت:

    ممنون ….. اره به نظر من توی خزانه گل بکاریم تلفات کمتری داریم ….. مستقیم که میکاریم خیلی بذرها تلف میشن ….. تازه ممکنه با ابیاری بذرها جابه جا بشن یه جا کم پشت بشه یه جا پرپشت

  3. Avatar احمد گفت:

    سلام وقت بخیر، یه سوال داشتم بذر رو از کدوم داخل خاک قرار بدیم یعنی از سمتی که جوانه زده بکنیم داخل بستر یا جوانه باید رو به بالا باشه که سر از خاک بیرون بزنه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      جوانه باید بالا قرار بگیرد تا راحت تر بتواند از خاک بیرون بزند.

  4. Avatar مجتبی گفت:

    سلام.من بذر شقایق و یکسری سبزیجات و گل صباح توی حیاط کاشتم ولی الان میبینم بعد از چهل روز رشد خیلی بهم نزدیکن و میدونم که باید جابجاشون کنم. ولی میترسم موقع درآوردن و جابجایی آسیب ببینن. چطور میتونم مناطق پرتراکم رو جابجا کنم و به جای دیگه منتقلش منتقلشون کنم بدون آسیب دیدن؟ خواهش میکنم زودتر راه حل بدین.ممنون.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید در زمانی که گیاه خواب نیست هر طوری جابجا بشود گیاه صدمه میبیند ولی نه همه آنها
      باید قبول کنید که چند تایی ازبین میرود به آرامی تا جایی که ممکن است خاک کنار ریشه تکان نخورد اقدام به جابجایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *