میوه ها

معرفی درخت گواوا

شاخه ای از درخت میوه گواوا همراه نور خورشید

گواوا گیاهی از خانواده میرتاسه است که به صورت درختچه ای همیشه سبز در بیشتر مناطق رشد می کند که جنبه زینتی نیز دارد. میوه گرد و کشیده خوشمزه ای را تولید می کند که بسیار گوشتی و آبدار است. گواوا برای کاشت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مناسب است که می توانید آن را در مناطق شمالی و جنوبی ایران کشت کنید.

دارای ارقام و واریته های مختلفی است که میوه آن در رنگ های مختلف قرمز، بنفش، سبز و … ظاهر می شود که مزه ای شبیه به توت فرنگی دارد. ما در این مقاله بسته به رسالت خود به مراحل مختلف کاشت تا برداشت، تکثیر، خواص و هرس درخت گواوا خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی درخت گواوا:

گواوا درختچه ای همیشه سبز به شمار می رود که منشأ آن آمریکای جنوبی و مرکزی است. کلمه گواوا در واقع از نام مرسوم آن به نام گواوا در کشور هائیتی گرفته شده است، کاشت درخت گوآوا از قدیم‌الایام در مناطق مختلف ایران به خصوص هرمزگان و سیستان و بلوچستان مرسوم بوده است که در زبان محلی با نام زیتون محلی شناخته می شود.

دارای تاجی گسترده با شاخه دهی از قسمت پایین تاج است. یک یا چند تنه به رنگ سبز متمایل به قهوه ای روشن دارد و دارای شاخه های انعطاف پذیری است، شاخه های جوان این گیاه به رنگ سبز و به صورت چهارگوش هستند. از میوه این گیاه استفاده های مختلفی می کنند که هم به صورت خام و هم به صورت پخته شده قابل استفاده است.

گلهای این گیاه به صورت منفرد و خوشه ای در فصل بهار ظاهر می شوند که دارای گل های سفید رنگی است، گل های این گیاه 2.5 تا 3.5 سانتیمتر قطر دارند که دارای پرچم های زیادی به همراه یک خامه و کاسبرگ های لوله ای مانندی است که به طور کامل جوانه گل را احاطه می کند، گلدهی این گیاه در فصل بهار است.

مورفولوژی گل برای خود باروری مناسبی را ایجاد می کند که البته دگر باروری قابل ملاحظه ای در آن رخ نمی دهد، گل های این گیاه به هنگام صبح و زمانیکه هوا خنک است باز می شوند. توجه داشته باشید که به دلیل پدیده خود باروری امکان کاشت انفرادی درخت وجود دارد که کاشت گروهی درخت نیز به دلیل قابلیت خود و دگر باروری وجود دارد.

دارای برگهای ساده، متقابل و کشیده ای است که طول برگهای آن بین 7 تا 18 سانتیمتر است. میوه کروی و تخم مرغی شکل کشیده ای همچون گلابی تولید می کند. میوه این گیاه در ابتدای رشد به رنگ سبز است که به هنگام رسیدن به رنگ قرمز تبدیل می شود که البته رنگ قسمت گوشتی این گیاه صورتی، عنابی، سفید و گاها زرد است که بسیار گوشتی و آبدار است و طعم دلچسبی دارد. پوست میوه این گیاه صاف و ناهموار است.

میوه گواوا روی درخت

میوه گواوا روی درخت

انواع درخت گواوا:

درخت گواوا دارای ارقام و واریته های مختلفی به قرار زیر است.

گواوا زرد گیلاسی:

گواوا زرد گیلاسی میوه گرد و کروی مانندی به رنگ زرد تولید می کند. گیاهی همیشه سبز و از درختان مناطق گرمسیری به شمار می رود. با نام گلابی بی کرک و زیتون محلی نیز شناخته می شود. قابلیت کاشت در گلدان را نیز دارد و از باردهی خوبی برخوردار است که از آن استفاده های مختلفی می کنند.

گواوا قرمز گیلاسی:

گواوا قرمز گیلاسی میوه گوشتی قرمز رنگی را تولید می کند که بسیار خوشمزه است. خواص بسیاری دارد و برای کاشت در مناطق گرمسیری مناسب است. در سایز کوچک رشد می کند که نسبت به سرما و همچنین دمای پایین مقاوم است. به صورت درختچه ای کوتاه و همیشه سبز رشد می کند.

بذر گواوا قرمز گیلاسی

گواوا الله آباد صفدا:

گواوا الله آباد صفدا میوه گرد و کروی مانندی تولید می کند، به صورت درختچه ای کوتاه تا ارتفاع 5 تا 8 متر رشد می کند، گیاهی همیشه سبز به شمار می رود که دارای شاخ و برگ زیادی است. میوه این گیاه به رنگ سفید است.

گواوا صورتی گلابی:

گواوا صورتی گلابی همانطور که از نامش پیداست ظاهری گلابی شکل دارد که قسمت گوشتی آن به رنگ صورتی و پوست آن به رنگ سبز است. باردهی خوبی دارد. این گیاه بومی مناطقی از مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است که در بیشتر مناطق رشد می کند.

بذر گواوا زرد گلابی

گواوا زرد گرد:

گواوا زرد گرد همانطور که از نامش پیداست ظاهری گرد به رنگ زرد دارد که در عین گوشتی بودن بسیار آبدار است که از آن استفاده های مختلفی می کنند. کیفیت میوه مطلوبی دارد و از باردهی خوبی برخوردار است.

میوه های درخت گواوا

میوه های درخت گواوا

گواوا سبز گلابی فوق درشت:

گواوا سبز گلابی فوق درشت در سایز درشت نسبت به سایر واریته ها رشد می کند. دارای قسمت گوشتی سفید رنگ با پوست سبز رنگ است که در مناطق گرمسیری رشد و از رشد آسان و مطلوبی برخوردار است. خواص بسیار دارد.

نهال گواوا گلابی

گواوا صورتی سیبی:

گواوا صورتی سیبی ظاهری گرد و کروی مانند دارد که قسمت گوشتی آن به رنگ صورتی است که علاوه بر مصرف خوراکی جنبه زینتی نیز دارد که استفاده های مختلفی از آن می کنند. میوه این گیاه پر دانه است و در بیشتر مناطق رشد و از رشد مطلوبی برخوردار است.

نهال گواوا سیبی

گواوا بنگلور:

گواوا بنگلور میوه گلابی شکل درشتی را تولید می کند، قسمت گوشتی سفیدی با طعم دلچسب دارد که سرشار از ویتامین های مختلفی است. گیاهی همیشه سبز با قابلیت رشد در مناطق گرمسیری به شمار می رود.

گواوا چیتیدار:

گواوا چیتیدار میوه گرد و گوشتی سفید رنگی را تولید می کند، دارای پوستی صاف با نقاط قرمز رنگی است. طعم شیرینی دارد.

گواوا هفشی:

گواوا هفشی میوه گرد و کروی مانندی را تولید می کند. دارای پوست نازکی است که عطر و طعم دلچسبی دارد. خواص بسیاری دارد و در بیشتر مناطق رشد می کند.

گواوا سردار:

گواوا سردار میوه درشت مخروطی شکلی را تولید می کند که قسمت گوشتی سفید رنگی دارد که بسیار دلچسب و خوشمزه است.

گواوا ناگپور بدون بذر:

گواوا ناگپور بدون بذر همانطور که از نامش پیداست بدون بذر است که میوه آن در سایز متوسط رشد می کند. پوست نازکی به رنگ زرد دارد. طعم دلچسبی دارد و گیاهی همیشه سبز به شمار می رود. از باردهی خوبی برخوردار است.

میوه تازه گواوا بر روی درخت

میوه تازه گواوا بر روی درخت

روش های تکثیر درخت گواوا:

درخت گوآوا از طریق بذر، قلمه، پیوند و خواباندن تکثیر می شود.

کشت بذری درت گواوا:

در کشت بذری که بهترین روش تکثیر به شمار می رود ابتدا بذر گیاه را تهیه کنید و سپس آن را در داخل گلدان یا خزانه بکارید. روی بذر را با لایه نازکی از خاک نرم و کود غنی الک شده بپوشانید، گیاه را آبیاری کنید و تا زمان جوانه زنی برای تسریع در رشد آن را مرطوب نگه دارید و به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان جوانه زنی این گیاه طولانی است و حدود 6 هفته ممکن است طول بکشد. پس از گذشت مدتی زمانیکه گیاه به حد معینی از رشد رسید و خطر سرما زدگی از نهال ساقط شد نهال به دست آمده را طی مراحلی به زمین اصلی منتقل کنید.

کشت قلمه درخت گواوا:

برای انتخاب قلمه این گیاه از ساقه های نرم استفاده کنید و اگر ساقه نرم در اختیار ندارید و ساقه سفت را انتخاب نموده اید پس از جدا کردن از درخت برای تسریع در ریشه زایی حتماً از هورمون ریشه زایی استفاده کنید چرا که نسبت به ریشه زایی مقاوم است. قلمه را در عمق مناسب بکارید و روی آن را با خاک نرم بپوشانید طوریکه تنها قسمتی کوچکی از قلمه بیرون از خاک قرار بگیرد، گیاه را آبیاری کنید که پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند.

نهال گواوا هندی

پیوند زدن گوآوا:

برای پیوند زدن درخت گواوا از قستهایی که سبز و چهارگوش هستند و یا جوانه هایی که در حال رشد هستند استفاده کنید.

خواباندن شاخه گواوا:

برای خواباندن شاخه از ساقه های یکساله گیاه استفاده کنید برای این منظور ساقه درازی از این درخت را در کنار گیاه در خاک قرار دهید و روی آن را با خزه یا کود مناسب بپوشانید، توجه داشته باشید که به هنگام خواباندن ساقه را از درخت جدا نمی کنند تا بتواند از گیاه اصلی تغذیه و ریشه دار شود. در چنین روشی پس از گذشت یک تا دو ماه ساقه ریشه دار می شود که می توانید آن را از ساقه اصلی درخت جدا کنید و در بستر جدید بکارید.

هرس درخت گواوا چگونه است؟

درخت گوآوا نیاز به هرس آنچنانی ندارد، به هنگام هرس باید شاخه های ناهمگونی را که رشد کرده اند را در فصل زمستان هرس کنید. به هنگام هرس شاخه های اضافه، بیمار و همچنین خشک شده را جدا کنید تا درخت رشد بهتری را تجربه کند.

باغبان در حال هرس درخت گواوا با قیچی باغبانی

باغبان در حال هرس درخت گواوا با قیچی باغبانی

شرایط اکولوژیک رشد درخت گواوا:

درخت گواوا برای رشد هر چه بهتر نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به ارقام و واریته های مختلف متغیر و بین 5 تا 15 متر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید نیاز دارد.

دما:

دمای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را می پسندد. دمای پایین را تحمل نمی کند و نسبت به سرمای هوا حساس است. دمای مناسب برای رشد این گیاه 23 تا 28 درجه سانتی گراد است.

خاک:

در گستره وسیعی از خاک ها حتی خاک های فقیر نیز رشد می کند و صرفاً به خاک های شور حساس است که البته برای تجربه رشد ایده آل بهتر است در خاکهای غنی و حاصلخیز با زهکشی مناسب این گیاه را کشت کنید.

آبیاری:

به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد که نسبت به خشکی مقاوم است. توجه داشته باشید که کمبود آب در دوران گلدهی باعث کاهش گلدهی و میوه گیاه می شود و در دوران رشد میوه نیز کمبود آب سبب کوچک و چروکیده شدن میوه می شود.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت بین درختان 5 تا 7 متر و فاصله بین ردیف ها 5 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت گواوا:

درخت گواوا برای رشد و نمو در طول سالهای اولیه نیاز به سه تا چهار مرتبه کود دارد که باعث بهبود رشد گیاه می شود. زمانی که گیاه رشد کرد و تولید میوه نمود کود دهی به درخت را به پس از برداشت محصول موکول نمایید. برای کود دهی می توانید از کودهای مختلف شیمیایی استفاده کنید که برای مشاوره در این زمینه می توانید با ما در پوپونیک تماس بگیرید. توجه داشته باشید که محلول پاشی به همراه اوره و فسفات قبل از مرحله گلدهی افزایش کیفیت و تولید محصول را به دنبال دارد.

شکوفه های درخت میوه گواوا

شکوفه های درخت میوه گواوا

آفات و بیماری های رایج درخت گواوا:

از آفات و بیماری های رایج درخت گواوا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مگس میوه گواوا:

مگس میوه گواوا نوعی حشره است که به میوه های رسیده گواوا حمله و خسارات جدی را به بار می آورد. این حشره تخم های خود را در قسمت زیرین پوست قرار می دهد که لاروهای آن از میوه گیاه تغذیه می کنند. استفاده از طعمه های حشره کش یکی از راه های کنترل این بیماری به شمار می رود.

کرم چوب خوار گواوا:

کرم چوب خوار گواوا نوعی پروانه است که از چوب گیاه تغذیه و خساراتی را به بار می آورد. برای کنترل این بیماری استفاده از سموم شیمیایی توصیه می شود.

بالشک گواوا:

بالشک گواوا از آفات عمومی مناطقی از جنوب هند به شمار می رود که برای کنترل آن می توانید از انواع حشره کش استفاده کنید.

بیماری سوختگی گیاهچه:

بیماری سوختگی گیاهچه در اصل توسط قارچ ایجاد می شود و معمولاً بر روی نهال ها تا چهار ماهگی قابل رؤیت است. از علایم این بیماری می توان به وجود لکه های کوچک قهوه ای گرد بر روی برگها اشاره نمود. برای کنترل این بیماری استفاده از سموم شیمیایی توصیه می شود.

پژمردگی گواوا:

پژمردگی گواوا از مخرب ترین بیماری ها به شمار می رود که پوسیدگی تنه، زردی و همچنین ریزش برگها را به دنبال دارد.

نهال گواوا قرمز

نحوه برداشت میوه گواوا:

برداشت میوه گواوا کار چندان سختی نیست، شکوفه دهی این گیاه در فصل بهار انجام می شود که سه ماه پس از گلدهی میوه های گیاه بالغ و قابل برداشت می شوند، زمانی که میوه گیاه رسید نرم تر و پوست آن نیز تغییر می کند. به هنگام برداشت معمولاً میوه هایی را هنگامی که سبز هستند برداشت می کنند و به مدت دو تا پنج هفته در مکانی سرد نگه داری می کنند چرا که در دمای اتاق اگر رسیده باشد پس از چند روز فاسد می شود.

گیاه میوه گواوا

گیاه میوه گواوا

خواص گواوا:

از خواص گواوا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پوست شما را جوان نگه می دارد و زیبایی را به شما هدیه می دهد.
  • در کنترل دیابت مؤثر است.
  • سلامت قلب را تضمین و یبوست را درمان می کند.
  • باعث بهبود بینایی می شود.
  • آکنه و جوش های صورت را رفع می کند.
  • حافظه را تقویت می کند.
  • در بهبود سرماخوردگی و سرفه مؤثر است.
  • باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

کاربرد گواوا:

از گواوا استفاده های مختلفی به قرار زیر می کنند.

  • برای تازه خوری مناسب است.
  • از میوه این گیاه برای تهیه مربا استفاده می کنند.
  • برای تهیه دسر مناسب است.
  • برای آبگیره و آبمیوه مناسب است.
  • از جوشانده، برگ و ساقه گیاه در طب سنتی استفاده می کنند.
  • برای تهیه شربت، سس، آب نبات و ژله از آن استفاده می کنند.
دو عدد گواوا بر روی درخت

دو عدد گواوا بر روی درخت

سخن پایانی:

گواوا نام میوه ای خوشمزه است که در مناطق جنوبی و شمالی ایران آن را به وفور کشت می کنند، گیاهی همیشه سبز است که جنبه زینتی نیز دارد. میوه این گیاه بیشترین شباهت را به گلابی دارد که البته طعمی همچون توت فرنگی می دهد که دارای واریته های مختلفی است به همین دلیل میوه این گیاه در رنگهای مختلفی ظاهر می شود. تراز تجاری بالایی دارد و در طول سال نیاز به هرس و آبیاری منظم به همراه نور خورشید دارد و خواص بسیاری برای سلامتی دارد که در طب سنتی نیز از بخش های مختلف آن استفاده می کنند. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت درخت گواوا را دارید نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

اگر به این میوه علاقه دارید می توانید فیلم تصاویر زیبا از کاشت گواوا در گلدان مشاهده کنید و همچنین فروشگاه اینترنتی پوپونیک مطالعه مقاله میوه های استوایی را پیشنهاد می کند.

برای خرید بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

13 دیدگاه درباره مقاله “معرفی درخت گواوا

  1. Avatar جعفر گفت:

    سلام عکس گل که قرار دادید اشتباه است این گل مخصوص درخت فوجی است .متشکرم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      عکس را بازدید کردیم عکس مربوط به یکی از گونه ها گواوا است و اینکه خیلی شبیه به گل فوجیا است.

  2. Avatar جلال گفت:

    با عرض سلام، نوعی که من دارم همیشه گل و میوه دارد و رنگ گوشت اون قرمز هست ولی در فصل تابستان خیلی سخت هست میوه سالم به علت کرم زدن، اکثر روزها باران تابستون میباره، علت اون همین باران زیاد هست ؟ روش ارگانیک وجود دارد که همه میوه ها سالم بماند؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید حواستان به حشرات بر روی درخت باشد اگر تعدادشان غیر معقول بود یعنی به درخت حمله کرده اند و بارندگی تابستانه شاید باعث قارچ شده باشد برای درخت گواوا شما

  3. Avatar مهنازسوره گفت:

    سلام معمولاعکس گیاه دیگه گزاشته میشه ولی راجع به میوه وگیاه دیگه صحبت میشه همیشه گیج میشم مثل عکس درخت فوجی که گفته شده میوه کوچکی داردولی درگواوا میوه درشت وبرگهامتفاوت است معمولااین اشتباهات خواننده رو دچارسردرگمی میکنه..باتشکرکمی دقت بفرمایید

  4. Avatar رویا قمری گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید منم درخت گوآوا دارم اما اصلا میوه نداده همیشه آب میدم جاش مناسبه سبزه و شاخه هاشم برگ های تازه باز میکنه اما اصلا میوه نمیده چیکار کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر شکوفه میدهدو میوه نمی دهد علت آن این است که درخت شما گرده افشانی کمی دارد.

  5. Avatar معصومی گفت:

    سلام وقتون بخیر من این نهال خریداری کردم .الان یک ساله .زمانی ک داشتم مبخریدم بهم گفتن نهالش دوساله بعد سه سال میوه میده اما نهالم امسال هیچ شکوفه ایی نداده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      می تواند درخت در سال اول میوه ندهد

  6. Avatar وحید درزاده گفت:

    ما بهش میگیم زیتون

  7. Avatar بابک گفت:

    چطوریاس که میوه درخت من اندازه زالزالکه ولی این عکس شما اندازه یه مشته؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت گواوا دو نوع دارد یکی همینی است که ما عکسش را انداخته ایم و نوع دیگرش که میوه هایش اندازه گیلاس بیشتر نمی شود

  8. Avatar مهدی حسنوند گفت:

    سلام هردو عزیز درست میگید چرا که من سه نوع گواوا کشت کردم که فیجوا هم جز‌این سه گونه است
    و خداروشکر امسال باردهی شگفت انگیزی نسبت به سال قبل داشتن هر سه گونه. من مهدی هستم از مازندران ساری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *