مطالب دیگر

رابطه ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که نقش های مهمی در تنظیم ارگانیزم های درونی بدن دارد، از جمله حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و مفاصل و تقویت سیستم ایمنی بدن. این ویتامین در برخی غذاها یافت می شود اما می توان با قرارگیری پوست در زیر تابش آفتاب، توسط سلول های بدن نیز تولید گردد. هنگامی که پوست برهنه ی بدن در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد، بدن مشتقات کلسترول را به ویتامن دی تبدیل می کند، در واقع امروز مشخص شده که هر سلول دارای گیرنده ی پروتئین در بدن، می تواند تولید کننده ی ویتامین دی باشد.

با این وجود، اکثر ما در کلان شهر ها که دچار فقر ویتامین دی در بدن هستیم، دچار دیابت از نوع دو نیز می باشیم. در واقع کمبود ویتامین دی و دیابت نوع دو بسیار رابطه ی تنگاتنگی با هم دارند. در کلان شهرها به دلیل محدود بودن تابش نور به دلیل آلودگی، استفاده ی بسیار از خودرو و وسایل نقلیه، کار درون ساختمانی، استفاده از ضد آفتاب در تابستان و ترس از سرطان پوست باعث می شود که ویتامین دی در از بدن دریغ گردد.

خرید میوه خشک مخلوط

کمبود ویتامین دی:

علائم کمبود ویتامین دی بسیار مختلف است که از این نشانه ها می توان از درد استخوان و ضعف عضلانی گرفته تا افسردگی و ضعف سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. کمبود طولانی مدت می تواند آسیب های جدی به بدن بزند. فقر ویتامین دی در طولانی مدت منجر به چاقی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، خستگی مزمن، آلزایمر، و حتی سرطان و دیابت نوع دو شود.

قرار گرفتن پوست به مدت پانزده تا بیست دقیقه در معرض تابش آفتاب می تواند به افزایش تولید ویتامین دی، در بدن انسان کمک کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت و سایر معضلات تندرستی را کاهش می دهد. به غیر از نور خورشید می توان از طریق مکمل های غذایی و خوراکی هایی مانند آجیل، ماهی روغنی، تخم مرغ، شیر پودر شده و برخی غلات غنی شده، میزان ویتامین دی بدن را روزانه تامین کرد.

برای مطالعه مقاله خشکبار حاوی ویتامین دی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قرص های حاوی ویتامین دی

قرص های حاوی ویتامین دی

اثرات دیابت:

پزشکان متخصص بیماری دیابت معتقدند ویتامین دی حساسیت بدن به انسولین (هورمون مسئول تنظیم قند خون) را کاهش می دهد و در نتیجه خطر مقاومت به انسولین کم می شود. این خطر (در صورتی که رفع نشود) منجر به دیابت نوع دو می شود. برخی دانشمندان همچنین معتقدند که این ویتامین ممکن است به تنظیم تولید انسولین در لوزالمعده کمک کند.

سطح ویتامین دی در حالت ایده آل باید بین بیست تا پنجاه و شش نانوگرم در میلی لیتر (پنجاه تا یکصد و چهل نانومول در لیتر) باشد، با مقدار زیر بیست نانوگرم در میلی لیتر، کمبود ویتامین دی محسوب می گردد. پژوهش های امروزی نشان داده که میزان ویتامین دی در خون به اندازه ی شصت تا هشتاد نانوگرم در میلی لیتر، به کنترل سطح قند خون کمک می نماید که این امر برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. نکته ای که نبایستی فراموش کنیم، سطح صحیح ویتامین دی است که از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت می باشد، تنها راه برای اطمینان از اینکه میزان صحیح ویتامین دی چه مقدار است مراجعه به پزشک خود می باشد.

خرید پرتقال خشک

سایر فواید ویتامین دی:

علاوه بر کمک به کنترل میزان گلوکز، افزایش سطح ویتامین دی می تواند در موارد زیر پرفایده باشد.

 کمک به کاهش وزن:

مطالعات اخیر نشان داده اند که میزان دریافتی مناسب ویتامین دی، به کاهش سطح هورمون پاراتیروئید کمک می کند، که در دراز مدت ممکن است باعث کاهش وزن شده و ریسک چاقی را پایین بیاورد. همین امر (خطر چاقی) یک عامل اصلی برای ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

 تنظیم اشتها:

ویتامین دی می تواند سطح هورمون لیپوتین بدن را کنترل کند، این هورمون چربی بدن را کنترل کنترل کرده و احساس سیری را ایجاد می نماید، ولع خوردن و در نتیجه سطح گرسنگی را کاهش می دهد.

 کاهش چربی شکم:

افزایش ویتامین دی می تواند به پایین آمدن سطح کورتیزول (هورمون استرس) تولید شده در غدد فوق کلیوی کمک کند. کورتیزول در برخی عملکرد های بدن نقش مهمی دارد. از جمله عملکردهای آن می توان به واکنش دربرابر استرس و تنظیم فشار خون اشاره نمود. اما بیشتر و طولانی تر بودن سطح هورمون در خون می تواند. منجر به افزایش چربی شکمی (یا احشایی) شود، که با شرایط مختلف سلامتی از جمله دیابت نوع دو مرتبط است.

برای مطالعه مقاله زردآلو و دیابت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محصولات حاوی ویتامین دی

محصولات حاوی ویتامین دی

انواع ویتامین دی:

دو شکل از این ویتامین وجود دارد. ویتامین دی دو و دی سه. ویتامین دی دو یک نسخه مصنوعی به نام ergocalciferol است که ماندگاری کوتاهی دارد. در حالی که ویتامین دی سه (که با نام علمی cholecalcifero نیز شناخته می شود) نوعی ویتامین دی است که به واسطه ی قرار گرفتن بدن در معرض اشعه ماورای بنفش توسط بدن تولید می شود.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین دی سه بیش از سه برابر ویتامین دی دو مؤثر است، اما بیشتر محصولاتی که کلمات “منبع خوب ویتامین دی ” یا “غنی از ویتامین دی” را در برچسب های تبلیغاتی خود دارند الزاما منبع مناسبی محسوب نمی شونند.

هنگام خرید مواد غذایی یا مکمل ها، بایستی اطمینان حاصل کنیم که کدام نوع ویتامین دی حاوی هر محصول است. مکمل های ویتامین D و یا قطره های ویتامین D حاوی ویتامین D (برای استفاده کودکان خردسال) در اکثر داروخانه ها، سوپر مارکت ها و خرده فروشان مواد غذایی در دسترس است.

نکته ی پایانی:

اعتدال در مصرف بر هر خاصیتی اولویت دارد. قبل از افزایش مصرف ویتامین دی، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنیم تا مطمئن شویم که دوز مورد نظرمان بی خطر است و با داروهای استاندارد دیابت، سنخیت نداشته باشد.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *