گیاهان دارویی و ادویه ها

طب سنتی و ویتامین ث

طب سنتی و ویتامین ث

ویتامین ها و مینرال های دو جزء لازم و غیر قابل اجتناب برای بدن هستند. برخی از نیازهای بدن از طریق مواد و خوراکی های مصرفی راحت تر و بهتر جذب بدن شود.

ویتامین سی نقش مهمی را در جریان فعل و انفعالات بدن و مقاومت علیه عفونت های بدن اجرا میکند. همچنین ویتامین سی در هماهنگ سازی جذب آهن توسط بدن نقش مهمی دارد.

ویتامین C ویتامینی محلول در آب است که نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن برعهده دارد و مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. ویتامین سی برای درمان سرماخوردگی موثر است. از دیگر خواص ویتامین سی می توان به درمان سرطان، سکته مغزی، آسم و … اشاره کرد.

بدن شما خودش ویتامین C تولید نمی‌کند و حتی قادر هم نیست که این ویتامین را ذخیره کند؛ درنتیجه بسیار مهم است که در رژیم غذایی روزانه‌تان مقدار زیادی میوه‌ و سبزیجات حاوی ویتامین C مصرف کنید.

ویتامین سی و پوست:

این ویتامین نقش زیادی در بدن ایفا می کند. ویتامین C، در سلامت پوست بدن و لایه های محافظتی بدن مؤثر است. پوست انسان را با طراوت نگاه می دارد و موجب جوانی پوست می شود. ویتامین C موجب حفظ پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید می شود از اینرو کسانی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند بهتر است برای حفاظت از پوستشان ویتامین C بیشتری مصرف کنند. با کمبود مصرف ویتامین C پوست خشک می شود و در زیر آن، خون مردگی هایی به صورت دانه دانه مشاهده می شود.

خطرات کمبود ویتامین سی:

کمبود ویتامین C در بدن خودش را به شیوه‌های مختلفی نشان می دهد. اگرچه علائم و نشانه های کمبود ویتامین C چندان دردسرساز نیستند، اما نتیجه‌ی کمبود طولانی مدت ویتامین C می تواند بسیار خطرناک باشد؛ به همین دلیل لازم است کاملا مراقب آن باشید.

از خطرات کمبود ویتامین سی می توان به کم خونی، خونریزی لثه ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم ها، موهای خشک و ترک خورده، التهاب لثه ها، خونریزی بینی، افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، پوست خشک و خشن، مفاصل دردناک و ورم کرده و … اشاره کرد.

در چه زمانی ممکن است ویتامین سی کمتری به بدنمان برسد؟

معمولا افراد هنگامی که در مسافرت به سر می برند برای مدتی ویتامین سی کمتری به بدنشان می رسد زیرا زمان کمتری را برای مصرف میوه اختصاص می دهند به همین دلیل در این زمان ممکن است بدن شما ویتامین سی کمتری دسترسی داشته باشد و با کمبود مواجه شود.

افرادی که دارای رژیم های سختی هستند و در این رژیم های غذایی، میوه ها از اهمیت کمی برخوردارند و ممکن است حتی میوه ها را نیز از رژیم های غذای شان حذف کنند. هنگامی که ویتامین سی کمتری به بدن برسد باعث می شود که شما در ناحیه دهان و لثه خود مشکلات بسیاری را احساس کنید و همچنین دچار خستگی شوید.

افرادی که عادت به کشیدن سیگار دارند نیز باید مصرف ویتامین سی را افزایش دهند. زیرا نیکوتین موجود در سیگار چرخه ی بدن را مختل می کند و نیاز به ویتامین سی برای مقاومت دندان ها و بدن بیشتر احساس می شود.

منابع ویتامین سی:

غذاهای قرمزی بخورید که خام و نپخته هستند، سعی کنید میوه ها و سبزیجات را هر چه سریع تر پس از قاچ‌کردن بخورید و میوه‌ها و سبزیجات را به‌جای اینکه بجوشانید، بخارپز کنید. توجه داشته باشید که میوه های تازه و ارگانیک بهترین منبع غذایی هستند. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می شوند. همچنین می شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می شود. همچنین در میان سبزی‌ها ۲ سبزی های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی ها دارای ویتامین ث می باشد.

غذا‌ها در حالت طبیعی شان بهترین منبع تغذیه برای بدن شما هستند، درنتیجه اگرچه اکثر افراد برای جذب ویتامینِ بیشتر به سراغ مکمل های غذایی می روند، ما به شما توصیه می کنیم که بهترین منبع برای کسب انواع ویتامین ها و مواد معدنی یا مغذی منابع غذایی تازه و خام هستند.

منابع ویتامین سی

منابع ویتامین سی

اکثر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c هستند، اما بهترین منابع ویتامین سی عبارت است از :

خانواده‌ی کلم ها:

کلم هایی مثل کلم چینی، بروکسل و بروکلی فرمانروایان دنیای سلامتی اند. در هر فنجان از این کلم ها 33 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. خانواده‌ کلم ها سرشار از مواد مغذی اند و می توانند با سرطان و بیماری های قلبی عروقی مقابله کنند. کلم بروکسل چهار برابر بیشتر از هم خانواده های دیگر خود ویتامین C دارد، یعنی هر فنجان 97 میلی گرم. توجه داشته باشید بهترین شیوه‌ی پخت کلم ها بخارپز کردن است تا بیشترین میزان ویتامین های خود را حفظ کنند. توصیه می کنیم از جوشاندن طولانی مدت این کلم ها خودداری کنید.

کلم منبع ویتامین سی

کلم منبع ویتامین سی

مرکبات:

مرکبات منبع فوق العاده‌ی ویتامین C، پتاسیم، پکتین و ترکیبات فیتوشیمیایی می باشند که با آلرژی، آسم، سرطان، بیماری آب مروارید چشم، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرماخوردگی مقابله می کنند.

مرکبات منبع ویتامین سی

مرکبات منبع ویتامین سی

کیوی:

یک عدد کیوی درشت حدود 80 میلی گرم ویتامین C و عناصر فیتوشیمیایی زیادی دارد.

این میوه‌ خوشمزه همچنین حاوی میزان زیادی پتاسیم و پکتین، فیبرهای حلال است که میزان کلسترول خون را ثابت نگه می دارد.

کیوی تأمین کننده‌ آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین نیز می باشد که برای سلامت چشم ضروری اند. باید بدانید 115 گرم از این میوه حاوی فقط 70 کالری است.

کیوی منبع ویتامین سی

کیوی منبع ویتامین سی

طالبی و خربزه:

این میوه‌ها سرشار از ویتامین C و پتاسیم هستند و برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، بعضی از سرطان ها، بیماری های تنفسی، کاهش قدرت بینایی و آکنه موثر عمل می کنند.

طالبی و خربزه منبع ویتامین سی

طالبی و خربزه منبع ویتامین سی

نخود فرنگی:

نخود فرنگی منبع خوب پروتئین های گیاهی و آهن است که برای گیاه خواران یک ماده‌ غذایی مفید محسوب می شود. نخود فرنگی احتمال پیشرفت بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می کند. ویتامین C با اثرات منفی رادیکال های آزاد مقابله می کند و برای همین می تواند از بیماری آب مروارید پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین میزان ویتامین C نخود فرنگی توصیه می کنیم برای پخت آن از آب کمی استفاده کنید.

نخود فرنگی منبع ویتامین سی

نخود فرنگی منبع ویتامین سی

فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای حاوی 32 کالری است اما باید بدانید بر حسب رنگ های متنوع خود حاوی ویتامین های متنوعی نیز می باشند. در حالت کلی فلفل دلمه ای به اندازه‌ مرکبات حاوی ویتامین C است. این مواد غذایی از ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش قدرت بینایی و گرفتن بینی پیشگیری می کند.

فلفل دلمه ای منبع ویتامین سی

فلفل دلمه ای منبع ویتامین سی

آناناس:

سال های سال از این میوه‌ خوشمزه برای درمان اختلالات روده و یبوست استفاده کرده اند و باید بدانید که این میوه‌ استوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان ها و سلامت قلبی عروقی می شود. یک فنجان آناناس تازه حاوی 25 میلی گرم ویتامین C و 75 کالری است. آب آناناس نیز ویتامین C خود را حفظ می کند.

آناناس منبع ویتامین سی

آناناس منبع ویتامین سی

سیب زمینی:

یک عدد سیب زمینی متوسط که با پوست کبابی شده است حاوی 25 میلی گرم ویتامین C می‌باشد که 25 درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تأمین می کند.

سیب زمینی منبع ویتامین سی

سیب زمینی منبع ویتامین سی

اسفناج:

اگر چه غذای مورد علاقه‌ ملوان زبل منبع کامل آهن نیست اما باید بدانید این ماده غذایی سرشار از کاروتنوئید است. این مواد مغذی با همیاری ویتامین ها باعث پیشگیری از سرطان و کلسترول بالا شده و اجازه نمی دهد قدرت بینایی تان کاهش یابد. ویتامین C موجود در اسفناج از دژنراسیون ماکولای چشم، آرتروز و سکته‌ مغزی پیشگیری می کند.

اسفناج منبع ویتامین ث

اسفناج منبع ویتامین ث

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین یکی از سبزیجات سرشار از مواد مغذی مفید است. ویتامین C موجود در سیب زمینی شیرین از ابتلا به سرطان، بیماری های چشمی، افسردگی و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می آورد.

سیب زمینی شیرین منبع ویتامین ث

سیب زمینی شیرین منبع ویتامین ث

گوجه فرنگی:

یک عدد گوجه فرنگی متوسط کاملاً رسیده دارای 26 کالری و حاوی حدود 23 میلی گرم ویتامین C می باشد. گوجه فرنگی می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی، عفونت های مجاری تنفسی، سرطان پوست و کاهش قدرت بینایی پیشگیری به عمل می آورد.

گوجه فرنگی منبع ویتامین ث

گوجه فرنگی منبع ویتامین ث

شلغم:

شلغم جزو سبزیجات نسبتاً ارزان قیمت و بسیار سالمی است که آماده کردنش نیز بسیار ساده بوده و در عین حال حاوی ویتامین C زیاد و اسید آمینه های ضروری است. یک فنجان شلغم پخته شده حاوی 35 کالری و 18 میلی گرم ویتامین C می باشد. ویتامین C موجود در این ماده‌ غذایی مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و رادیکال های آزاد را کنترل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

شلغم منبع ویتامین ث

شلغم منبع ویتامین ث

کدو حلوایی:

نصف فنجان کدو حلوایی پخته 10 درصد از نیاز روزانه‌ ما به ویتامین C را تأمین می کند. کدو حلوایی یکی از سبزیجات رنگی و خوشمزه است که از پیدایش آکنه، بیماری های قلبی و اضافه وزن پیشگیری می کند. توجه داشته باشید که جوشاندن کدو حلوایی در آب جوش باعث از بین رفتن ویتامین C و عناصر مغذی دیگر آن می شود. برای پیشگیری از این مسئله توصیه می کنیم این ماده‌ی غذایی را بخار پز یا در فر آماده کنید.

کدو حلوایی منبع ویتامین ث

کدو حلوایی منبع ویتامین ث

عوارض ویتامین سی:

ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شود (مقادیر اضافه‌ دفع می شود)، درنتیجه لازم نیست نگران افزایش میزان این ویتامین در بدن تان باشید. مقدار اضافه‌ ویتامین C در بدن ازطریق ادرار دفع می شود، درواقع بدن شما نسبت به اینکه به چه چیزی نیاز دارد و به چه چیزی نیاز ندارد، بسیار هوشمند عمل می کند. مقادیر بالای ۲۰۰۰ میلی گرم در روز توصیه نمی شود چرا که این میزان باعث ناراحتی معده و اسهال، سوزش معده و حتی در بعضی موارد سنگ کلیه می شود.

برای خرید از عطاری پوپونیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *