میوه ها

معرفی کامل درخت فوجیا

فوجیای سبز روی بک گراند

فوجیا به صورت درختچه ای کوتاه، زیبا، زینتی، همیشه سبز و از درختان مثمر به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد می کند. میوه بیضی مانند این گیاه در فصل پاییز می رسد که به رنگ سبز و بسیار آبدار و گوشتی است، خواص بسیار بالایی دارد که به صورت خام و فرآوری شده قابل استفاده است. از گیاهان گلدهنده به شمار می رود. از گونه های کمیاب محسوب می شود که بومی مناطقی از برزیل است، میوه این گیاه تراز تجاری بالایی دارد و از گونه های کمیاب به شمار می رود. ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت، داشت تا برداشت و همچنین نحوه هرس و کود دهی مناسب برای رشد گیاه خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب همراه ما در فروشگاه اینترنتی پوپونیک باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت فوجیا:

فوجیا درختی زینتی و همیشه سبز از خانواده میرتاسه به شمار می رود که از طول عمر بالایی برخوردار است طوریکه به صورت گیاهی چندساله رشد می کند. ارتفاع این گیاه بسته به ارقام مختلف به بیش از 7 متر هم می رسد. میوه بیضی مانند این گیاه در فصل پاییز می رسد که به رنگ سبز است و زمان گلدهی آن در فصل بهار است، میوه این گیاه طعم دلچسب و شیرینی دارد که در عین گوشتی بودن بسیار معطر است و طعمی همچون نعناع، آناناس و سیب می دهد. میوه این گیاه حالتی آبدار و ژله ای مانند دارد.

برگ های سبز رنگ چرمی مانند این گیاه منظره زیبایی را نمایان می کند. برگهای این گیاه به صورت متقابل رشد و دارای دمبرگ کوتاه و در عین حال ضخیمی است. گل های این گیاه به صورت دو جنسی هستند و به صورت تکی یا در خوشه ظاهر می شوند. دارای پرچم های قرمز رنگ روشن و با گرده های زرد رنگی است. برای رشد مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را می پسندد که البته به بیش از 50 ساعت سرمای زمستانه برای تولید میوه نیاز دارد.

این گیاه در اصل بومی مناطقی از برزیل است که امروزه به دلیل خواص و جنبه زینتی ای که دارد در بیشتر مناطق رشد می کند. گلهای زیبای 4 تا 6 گلبرگی به رنگ سفید با لبه های بنفش تولید می کند که به هنگام شکفتن منظره زیبایی را نمایان می کند. میوه این گیاه به صورت خام و فرآوری شده قابل مصرف است. دو تا سه سال پس از کاشت شروع به باردهی می کند و از رشد سریعی برخوردار است. ساقه این گیاه به رنگ قهوه ای مایل به سبز و قرمز است که حالتی زبر دارد.

نهال فوجیا

انواع درخت فوجیا:

واریته های درخت فوجیا عبارت اند از:

فوجیا یا فیجوا ژاپنی:

فوجیا یا فیجوا ژاپنی به صورت درختچه ای کوتاه رشد و میوه نرم و آبداری را تولید می کند. نسبت به سایر واریته های دانه کمتری دارد و از عطر و طعم دلچسبی برخوردار است. در بیشتر مناطق رشد و میوه آن حالتی گرد و بیضی مانند دارد.

فیجوا کاکاریکی:

فیجوا کاکاریکی میوه خوشمزه و شیرین بزرگ و آبداری دارد، از ارقام زودرس به شمار می رود که به صورت درختچه ای کوتاه رشد و از رشد مطلوب و مناسبی برخوردار است. برگهای سبز رنگی به همراه گل های زیبا تولید می کند.

فوجیا پونامو:

فوجیا پونامو از واریته های پر طرفدار محسوب می شود که میوه شیرین و دلچسبی را به صورت گرد و کروی تولید می کند، در سایز متوسط رشد می کند که پوست میوه آن به رنگ سبز تیره است، از قدرت انبارداری بالایی برخوردار است و دارای تراز تجاری بالایی است و در بیشتر مناطق رشد می کند.

فیجوا یونیک:

فیجوا یونیک از ارقام زودرس به شمار می رود که میوه آن در سایز متوسط رشد می کند. میوه بسیار گوشتی و آبداری تولید می کند که علاوه بر طعم شیرین بسیار معطر است و خواص بسیاری دارد.

فیجوا اوپال استار:

فیجوا اوپال استار به صورت درختچه ای کوتاه زیبا و زینتی رشد می کند که خواص بسیاری دارد و دارای میوه گرد و کروی مانندی است. از ارقام دیررس به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد می کند.

فوجیای برش خورده روی میز چوبی

فوجیای برش خورده روی میز چوبی

روش های تکثیر درخت فوجیا:

درخت فوجیا از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کاشت بذر درخت فوجیا:

به هنگام کشت بذری توجه داشته باشید که دانه های آن غالباً شبیه پایه مادری نمی شوند. در کشت بذری پس از تهیه بذر مناسب آنها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم خیس کنید و سپس گلدان یا خزانه ای را برای کاشت بذر مهیا کنید و برای این منظور از خاک سبک و غنی استفاده کنید، بذر گیاه را در عمق مناسب بکارید و با مقداری خاک روی بذرها را بپوشانید، گیاه را آبیاری کنید و برای تسریع در جوانه زنی نگذارید سطح خاک خشک شود، پس از گذشت مدتی زمانی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند، زمانی که گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید می توانید طی مراحلی نهال به دست آمده را به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید.

کاشت قلمه درخت فوجیا:

برای کاشت قلمه می توانید از شاخه های جوان قلمه گیری کنید و در سیستم میست یا مه افشان آنها را برای رشد ریشه دار کنید.

پیوند زدن درخت فوجیا:

از طریق پیوند می توانید رقم های مطلوبی بر روی پایه مادری تکثیر کنید.

هرس درخت فوجیا چگونه است؟

درخت فوجیا چون به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند نیاز به هرس آنچنانی ندارد بنابراین به هنگام هرس باید شاخه های بیمار، خشک شده و ناهمگون و بزرگ را از درخت جدا کنید. بهترین زمان هرس فصل زمستان است.

بذر فوجیا

شرایط اکولوژیک رشد درخت فوجیا:

درخت فوجیا برای رشد هر چه بهتر و باردهی بیشتر نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی و محیطی رشد متغیر و بین 1 تا 7 متر تخمین زده شده است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو نیاز به نور کامل خورشید دارد که نور مناسب سبب افزایش باردهی گیاه می شود.

دما:

نسبت به سرما هوا مقاوم است و تا دمای 9- را تحمل می کند که دمای بیش از 32 درجه سانتی گراد برای رشد میوه آن مضر است. به 50 ساعت سرمای زمستانه برای میوه دهی نیاز دارد.

خاک:

گیاه مقاومی نسبت به شوری و خشکی خاک به شمار می رود به همین دلیل در گستره وسیعی از خاک ها رشد می کند و تولید میوه آن در خاک هایی با زهکشی مناسب به نهایت ایده آل خود می رسد.

آبیاری:

به آبیاری متوسط و در عین حال منظمی نیاز دارد.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت بین درختان از یکدیگر 3 تا 5 متر و فاصله بین ردیف ها 4 متر است.

گل و جوانه روی درخت فوجیا

گل و جوانه روی درخت فوجیا

زمان و مقدار کود دهی به درخت فوجیا چگونه است؟

درخت فوجیا نیاز به کود مناسب برای رشد دارد که برای این منظور استفاده از کود فسفر، نیتروژن و پتاسیم 8-8-8 در کنار سایر کودهای توصیه می شود. استفاده از کود پوسیده دامی به دلیل مواد مغذی که به خاک منتقل می کند می تواند به افزایش باردهی و گلدهی گیاه کمک و رشد گیاه را تسهیل کنید.

آفات و بیماری های درخت فوجیا را نام ببرید؟

درخت فوجیا نسبت به آفات و بیماری های مقاوم است که از آفات رایج آن می توان به مگس میوه اشاره نمود مگس میوه در واقع نام نوعی حشره است که به درخت حمله و به آن خسارت وارد می کند، برای کنترل این آفت استفاده از سموم شیمیایی و حشره کش توصیه می شود.

نحوه برداشت میوه فوجیا چگونه است؟

برداشت میوه درخت فوجیا به روش دستی انجام می شود به این صورت که می بایست با استفاده از قیچی باغبانی میوه گیاه را از شاخه جدا و سپس در سبد بگذارید و پس از آن به انبار منتقل و در نهایت به بازار مصرف عرضه کنید.

مردی که فوجیا نگه داشته

مردی که فوجیا نگه داشته

خواص فوجیا

از خواص فوجیا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • در درمان گرفتگی شریان های قلب و گواتر مؤثر است.
  • میوه این گیاه مقادیر زیادی ید و ویتامین های مختلف تولید می کند.
  • سرشار از فیبر و مواد معدنی با کالری پایین به شمار می رود.
  • از پیری زودرس جلوگیری می کند.
  • خاصیت ضد میکروبی دارد.

کاربرد فوجیا

از درخت فوجیا استفاده های مختلف می کنند که عبارت اند از:

  • برای تازه خوری مناسب است.
  • برای تهیه مربا و شربت از میوه آن استفاده می کنند.
  • برای تهیه کمپوت مناسب است و خواص بسیاری دارد.
  • در تولید شکلات نیز از آن استفاده می کنند.
فوجیا روی کاسه چوبی از دید بالا

فوجیا روی کاسه چوبی از دید بالا

سخن پایانی درخت فوجیا

درخت فوجیا برای رشد مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را می پسندد که از رشد آسان و سریعی برخوردار است و در بیشتر مناطق رشد می کند. میوه این گیاه گوشتی و آبدار است که خواص دارویی بسیاری دارد که از آن استفاده های مختلفی می کنند. به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند که نیاز به هرس آنچنانی ندارد، استفاده از کود 8-8-8 حاوی پتاسیم، فسفر و نیتروژن برای افزایش باردهی و گلدهی توصیه می شود. به عنوان گیاهی زینتی نیز شناخته می شود که ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت، داشت تا برداشت را برای شما بازگو نمودیم، اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت تا برداشت درخت فوجیا را دارید خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

7 دیدگاه درباره مقاله “معرفی کامل درخت فوجیا

  1. Avatar امیر حسین عابدینی گفت:

    سلام
    ایا در مناطقی مانند جزیره کیش مناسب برای رشد می باشد و در مورد تهران چطور

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت فوجیا مناسب مناطق معندل و شرجی است که قاعدتا مناسب تهران نیست و در جزیره کیش هم به علت گرمای بسیار زیاد بازدهی کمی خواهد داشت

  2. Avatar نرگس گفت:

    سلام من 6 سال هست یه نهال فوجیا کاشتم بعد از دو سال درخت شکوفه میده ، اما اتبدیل به میوه نمیشه چه کاری باید انجام بدم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آیا درخت فوجیتی شما پیوندی است و یا نه

  3. Avatar داود گفت:

    سلام برای جابجایی درخت فوجیا کی باید اقدام بکنیم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای جابجایی درخت فوجیا برج 12 مناسب است.

  4. Avatar احمد گفت:

    من دوساله که توی باغم دارم اونم کجا ،دماوند
    با سرما و برف اونجا هیچ مشکلی نداره
    البته هنوز به باردهی نرسیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *