خوشمزه ها

طرز تهیه سس کچاب خانگی ساده

طرزتهیه سس کچاب خانگی

یکی از پر طرفدار ترین سس های مورد استفاده در اکثر دنیا سس کچاپ گوجه فرنگی می باشد. سس کچاپ سسی آمریکایی است که به دلیل در دسترس بودن ماده اصلی آن که گوجه فرنگی است، به یک سس بین المللی تبدیل شده است. خیلی از افراد به دلایل مختلف ترجیح می دهند این سس را در خانه بنا به ذائقه خود و خانواده شان تهیه کنند. در این مقاله می توانید با طرز تهیه سس کچاپ خانگی ساده آشنا شوید.

زمان آماده سازی: یک ساعت

زمان پخت: 10 دقیقه

زمان کل: یک ساعت

مناسب برای: 5 تا 6 وعده

رده: چاشنی

خاستگاه: آمریکا

ادویه سس سالاد

درباره سس کچاب بیشتر بدانیم:

اصلی ترین مواد به کار رفته در سس کچاپ سرکه، شکر و گوجه فرنگی است. در سس های گوجه فرنگی  وقتی به یک سوم نهایی بطری سس می رسید مواد سس از مواد بالایی غلیظ تر هستند و این به دلیل استفاده از مواد غلیظ کننده در دستور تهیه این سس است. اگر اقدام به تهیه سس کچاپ در منزل کنید دیگر از مواد غلیظ کننده و نگهدارنده در داخل سس خبری نخواهد بود.

می توان با تهیه انواع سس ها در منزل از لحاظ اقتصاد و سلامت کمک شایانی به خانواده نمود. در دستور تهیه سس کچاب خانگی ساده از مواد مضر و ناسالم خبری نیست. مواد اولیه برای این سس پر طرفدار در دسترس و بسیار ساده بوده و در همه آشپزخانه ها یافت می شود. حتی اگر ادویه های اصلی در دسترس نباشند، می توان این ادویه ها را با طعم های دلخواه تغییر داد و طعم متفاوتی را مطابق با سلیقه خانواده پدید آورد.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه سس سبزیجات خانگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تهیه سس کچاب خانگی

تهیه سس کچاب خانگی

مواد لازم برای تهیه سس کچاپ:

گوجه فرنگی رسیده: ۲۴ عدد

فلفل دلمه ای قرمز بزرگ: یک عدد

پیاز زرد بزرگ: یک عدد

فلفل شیرین: یک قاشق مرباخوری

پاپریکا (نوعی فلفل شیرین): یک قاشق غذاخوری

سرکه سیب: یک و نیم لیوان

شکر قهوه ای: یک لیوان

دانه کرفس: یک و نیم قاشق مرباخوری

دانه خردل: یک قاشق مرباخوری

دارچین: یک چوب

نمک: یک قاشق غذاخوری

روغن مایع: 2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه سس کچاپ خانگی ساده:

در ادامه مطلب شما مرحله به مرحله آماده سازی سس کچاب را آموزش می دهیم.

ابتدا گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید. سپس آنها را فیله کرده و خرد کنید.

برای پوست کندن گوجه فرنگی ها، گوجه فرنگیها را داخل آب در حال جوشیدن بیاندازید و 2 الی 3 دقیقه بجوشانید. سپس بلافاصله در آب سرد بیاندازید. پوست گوجه فرنگی ها به آسانی کنده خواهد شد.

پیاز و فلفل دلمه ای را نگینی خرد کنید.

پیازها را در 2 قاشق غذا خوری روغن مایع تا حدی که شفاف و نرم شوند تفت دهید.

گوجه فرنگیهای خرد شده را به همراه فلفل دلمه ای خرد شده داخل پیاز ها ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم شوند.

مواد را داخل میکسر بریزید و پوره کنید.

پوره آماده شده را صاف کنید و درون قابلمه ای بر روی شعله با حرارت بالا قرار دهید تا غلیظ شده و به نصف مقدار اولیه کاهش پیدا کند.

دانه های کرفس، دانه های خردل، فلفل شیرین و چوب دارچین را داخل پارچه تمیز قرار داده و سر آن را با نخ محکمی ببندید و داخل پوره قرار دهید. همراه با ادویه جات، شکر و نمک را هم اضافه کنید.

مواد بالا را با حرارت ملایم به مدت 25 دقیقه بپزید. هنگام پخت مداوم آن را هم بزنید. اواسط پخت سرکه سیب و پاپریکا را هم به مواد اضافه کنید و مدام هم بزنید تا سس غلیظ شود.

پارچه حاوی ادویه جات را از داخل سس خارج کنید.

اجازه دهید تا خنک شود و داخل ظرفهای استریل شده بریزید.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه پیتزای پستو با گوجه فرنگی خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سس تند کچاب

سس تند کچاب

جهت استریل کردن شیشه ها، آنها را داخل آب جوش قرار دهید تا داغ شود. سپس سس را به داخل ظرف ها تا جایی پر کنید تا بین لبه شیشه و در فاصله باقی بماند.

در ظرف ها را محکم ببندید و به مدت 10 دقیقه در آب در حال جوش بجوشانید. بعد از خنک شدن ظرف ها، درآن را به آرامی به داخل فشار دهید . چنانچه فرو رفتگی بر روی در ایجاد شد، یعنی ظرفهای سس درست وکیوم شده است. شیشه سس های وکیوم شده را به مدت یک هفته در محل تاریک قرار دهید تا خوب جا بیافتد.

سس ها داخل این ظروف وکیوم شده به مدت یک سال در محل خنک و تاریک قابل نگهداری است. در صورت باز شدن ظرف در یخچال باید نگهداری شود و در مدت 3 الی 4 هفته استفاده شود.

برای خرید آنلاین ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *