خوشمزه ها

نحوه استفاده از پس مانده ها

نحوه استفاده از پس مانده ها

ته مانده های غذا تا حدودی بدنام هستند، اما با کمی خلاقیت می توانید بیشتر پس مانده های خود را به غذاهای جدید و خوش طعم تبدیل کنید که هر کسی از خوردن آنها خوشحال شود. استفاده موثر از پس مانده های شما همچنین می تواند در قیمت مواد غذایی شما صرفه جویی کند. اطمینان حاصل کنید که باقیمانده مواد غذایی که برای مصرف انتخاب می کنید با دقت انتخاب شود تا از مسمومیت غذایی احتمالی جلوگیری شود.

ته مانده ها را بطور ایمن مدیریت کنید

اولین قسمت از این مقاله اهمیت دادن به ایمنی غذاها است.

1- ته مانده های غذا را به سرعت ذخیره کنید:

هرچه زودتر مانده های خود را در یخچال یا فریزر قرار دهید، در این صورت ماندگاری و ایمن بودن آنها بیشتر است. به عنوان یک قاعده کلی، باید بعداز دو ساعت پس از پایان پخت و پز، آن را در یخچال قرار دهید. بالاخص در هوای گرم، این زمان را به یک ساعت کوتاه کنید.

نکته: اگر قصد دارید ته مانده های غذا خود را در یخچال قرار دهید، باید بگذارید تا در یخچال خنک شوند به جای اینکه در دمای اتاق خنک شوند. از طرف دیگر، اگر قصد دارید مواد باقیمانده خود را فریز کنید، قبل از انتقال آنها به فریزر به آنها زمان دهید تا در دمای اتاق خنک شوند.

ته مانده های غذا را به سرعت ذخیره کنید

ته مانده های غذا را به سرعت ذخیره کنید

2- مواد غذایی را در ظروف غیرقابل نفوذ هوا نگه دارید:

در حالت ایده آل، مواد غذایی باید در ظروف پلاستیکی کم عمق یا کیسه های پلاستیکی فریزر نگهداری شوند. هر ظرفی که استفاده می کنید باید دارای درب هوا نیز باشد.

  • غذا در ظروف کم عمق با سرعت بیشتری نسبت به ظروف عمیق خنک می شود و باعث می شود بعداً از مصرف آن مطمئن تر باشید.
  • هوا می تواند باعث خراب شدن مواد باقیمانده با سرعت بیشتری شود، اما استفاده از درپوش یا ضد هوا باعث می شود که غذا برای مدت طولانی تری تازه بماند.
  • جدا کردن غذا در ظروف کوچکتر باعث راحت تر شدن گرم کردن مجدد غذا می شود زیرا اکثر غذا ها باید یکبار گرم شود.
مواد غذایی را در ظروف غیرقابل نفوذ هوا نگه دارید

مواد غذایی را در ظروف غیرقابل نفوذ هوا نگه دارید

3- فضای کافی در یخچال بگذارید:

چیدمان بیش از حد ظروف غذا در یک فضای کوچک می تواند از گردش مناسب هوای خنک جلوگیری کرده و باعث خراب شدن سریع غذا شود. ته مانده های غذا شما باید در دمایی بین 1.5 تا 4 درجه سانتیگراد باقی بماند. بهتر است به طور دوره ای دمای داخلی یخچال خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید در این محدوده کار می کند.

فضای کافی در یخچال بگذارید

فضای کافی در یخچال بگذارید

4- پس مانده های ناامن را دور بیاندازید:

اکثر مانده های در یخچال به مدت دو تا پنج روز در امان خواهند ماند، اما پس مانده ایی که به آن مشکوک هستید باید بیرون ریخته شود.بر روی تمام غذاهای باقیمانده که قصد استفاده از آنها را دارید، “آزمایش بو” انجام دهید

نکته: ظرف را باز کنید و غذای داخل آن را بو کنید. اگر بو غیر معمول است، آن را دور بریزید.

نکته: همچنین باید غذا را از نظر وجود کپک یا سایر علائم قابل مشاهده فساد بررسی کنید.

پس مانده های ناامن را دور بیاندازید

پس مانده های ناامن را دور بیاندازید

گوشت و مرغ و غذاهای دریایی

دومین قسمت به گوشت و مرغ و غذاهای دریایی می پردازد.

1- بطور صحیح نگه داری کنید:

بیشتر گوشت ها را می توان به مدت دو تا سه روز در یخچال نگهداری کرد.

گوشت را قبل از قرار دادن در یخچال درون ظرف غذای امن غیرقابل نفوذ به هوا یا کیسه قرار دهید. مرغ، گوشت خوک و گوشت گاو کاملاً پخته شده می تواند به مدت دو روز نگهداری شود، اما گوشت چرخ شده معمولاً سه روز دوام دارد. بیشتر گوشت های پخته شده را نیز می توان منجمد کرد.

گوشت را در کیسه های پلاستیکی فریزر قرار دهید، کیسه را با تاریخ فعلی برچسب گذاری کنید و تا زمانی که آماده استفاده شود، منجمد کنید. گوشت های مرغ و گوشت چرخ شده معمولاً به مدت سه ماه بی خطر می مانند، اما گوشت قرمز باید ظرف یک ماه استفاده شود. ماهی پخته شده نباید دوباره منجمد شود.

بطور صحیح نگه داری کنید

بطور صحیح نگه داری کنید

2- کاملاً آن را گرم کنید:

گوشت را معمولاً می توان در مایکروویو، فر یا اجاق گاز گرم کرد. گوشت را فقط باید یک بار گرم کنید و باید دمای داخلی آن را به 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) برسد.

نکته: گوشت قرمز، مرغ، گوشت خوک و گوشت چرخ شده بدون توجه به اینکه از چه روشی استفاده می کنید، بدون مشکل دوباره گرم می شوند.

نکته: غذاهای دریایی تمایل دارند که هنگام گرم شدن مجدد در دمای بالا گرم شوند، بنابراین بهتر است از استفاده از مایکروویو خودداری کنید و از اجاق گاز استفاده کنید. از درجه حرارت کم استفاده کنید و ماهی را دوباره به مدت 15 دقیقه یا بیشتر گرم کنید.

کاملاً آن را گرم کنید

کاملاً آن را گرم کنید

3- گوشت های خرد شده را به وعده های غذایی یک ظرف اضافه کنید:

گوشت، مرغ و ماهی پخته شده را معمولاً می توان به قطعات لقمه ای خرد کرد و به سیب زمینی سرخ شده و وعده های غذامشابه اضافه کرد. این روش همچنین روش خوبی برای استفاده از غلات و سبزیجات باقی مانده است.

نکته: یک وعده غذایی گرم با ارزش شامل سرخ کردنی، ریساتو، کاری، کاسترو، پای قابلمه و سوپ است.

نکته: روش دیگر، شما می توانید گوشت سرد را خرد کنید و آن را در سالاد بریزید.

 گوشت های خرد شده را به وعده های غذایی یک ظرف اضافه کنید

گوشت های خرد شده را به وعده های غذایی یک ظرف اضافه کنید

4- گوشت را برای ساندویچ برش دهید یا خرد کنید:

قسمت های زیادی از گوشت مانده را می توان به صورت ورقه ای بریده یا خرد کرد. سپس می توانید آن را بین دو تکه نان قرار دهید و از آن به عنوان ساندویچ لذت ببرید.

نکته: این به خصوص در کباب باقی مانده از، بوقلمون کامل، مرغ کامل و رولت گوشت خوب کار می کند، اما ممکن است با بخش های کوچکتر گوشت و مرغ نیز کار کند.

نکته: اگر نان ساندویچی از نظر مقاومت کافی نیست، ممکن است لازم باشد از نان تست شده استفاده کنید.

گوشت را برای ساندویچ برش دهید یا خرد کنید

گوشت را برای ساندویچ برش دهید یا خرد کنید

5- از سس ها استفاده کنید:

گوشت های چرخ کرده و ماهی را می توان به سس هایی که برای ماکارونی و سایر وعده های غذایی استفاده می شود اضافه کرد.

نکته: گوشت را در هرگونه سس استاندارد ماکارونی مخلوط کنید تا دلچسبتر شود.

نکته: گزینه خلاقانه دیگر، مخلوط کردن گوشت در سایر آبگوشت ها و سس هایی است که برای سبزیجات، پایه های چیلی و پایه های سوپ استفاده می شود.

از سس ها استفاده کنید:

از سس ها استفاده کنید.

باقی مانده حبوبات و نشاسته و مواد پخته شده

در قسمت سوم به باقی مانده حبوبات، نشاسته و مواد پخته شده می پردازیم.

1- برای چند روز ذخیره کنید:

غلات، مواد نشاسته ای و سایر چیزهای پخته شده معمولاً باید درون ظروف درب بسته قرار داده و حداکثر تا پنج روز در یخچال نگهداری شوند. تمام مواد باقیمانده را باید در ظروف درب بسته نگهداری کرد، مخصوصا مهم است که کیک، نان و سایر مواد پخته شده را به خوبی مهر و موم شده نگه دارید. قبل از قرار دادن نان در کیسه یا ظرف هوای بسته، نان را در بسته بندی مواد غذایی قرار دهید. نان همچنین می تواند تا سه ماه منجمد شود.

برای چند روز ذخیره کنید.

برای چند روز ذخیره کنید.

2- حبوبات را با دقت گرم کنید:

بسیاری از حبوبات و نشاسته های باقیمانده تمایل دارند هنگام گرم شدن دوباره خشک شوند، به ویژه هنگامی که با حرارت زیاد انجام می شود. اگر قصد انجام مایکروویو برنج، کینوا، یا سایر غلات را دارید، قبل از این کار روی حبوبات آب بپاشید. مایکروویو آبی را که اضافه کرده اید خشک خواهد کرد.

نکته: هنگام استفاده از حبوبات باقیمانده، ماکارونی و سیب زمینی با سس یا مایع دیگر، قبل از گرم کردن مجدد سس و حبوبات را مخلوط کنید. در اکثر موارد، گرم کردن مجدد حبوبات / نشاسته روی اجاق گاز یا مایکروویو باید ایمن باشد.

 حبوبات را با دقت گرم کنید

حبوبات را با دقت گرم کنید.

3- دانه ها را به خمیر اضافه کنید:

غلات پخته شده می توانند خمیرهای نان و خمیرهای مافین را تقویت کنند. می توانید نان های شامل چند دانه را با خرد کردن دانه ها و ورز دادن آنها بصورت یکنواخت درون خمیر تهیه کنید. روش دیگر، شما می توانید دانه ها را قبل از پختن خمیر نان روی آن بپاشید تا یک رویه سالم و ترد ایجاد شود.

دانه ها را به خمیر اضافه کنید

دانه ها را به خمیر اضافه کنید.

4- حبوبات مانده و نشاسته را در ظرف غذای یک وعده ایی بریزید:

غلات، ماکارونی و سیب زمینی پخته شده به راحتی می توانند با گوشت و سبزیجات ترکیب شوند و “یک قابلمه” یا “یک ظرف” یک وعده ایی ایجاد کنند. تقریباً هر نشاسته یا حبوبات باقیمانده را می توان در دیزی و سوپ مخلوط کرد.

نکته: از برنج و کینوا باقی مانده می توان به عنوان پرکننده تورتیلا استفاده کرد. برنج را می توان با سبزیجات مختلف سرخ کرد و از آن به عنوان “برنج سرخ شده” لذت برد و از برنج و ماکارونی می توان در سیب زمینی سرخ شده استفاده کرد.

حبوبات مانده و نشاسته را در ظرف غذای یک وعده ایی بریزید

حبوبات مانده و نشاسته را در ظرف غذای یک وعده ایی بریزید.

5- به صورت خشک استفاده شوند:

نان های تست، نان باقیمانده ای که شروع به بیات شدن می کند می تواند تست شود و به صورت خشک استفاده شود. فقط مطمئن شوید که هیچ کپکی قبل از استفاده از آن شروع به رشد نکرده است. نان باقیمانده را در فر با دمای پایین بپزید و آن را در حدی نگه دارید که نان ترد شود اما نسوزد.

نکته: می توانید روی نان را کره و سیر بپاشید تا موقتا نان سیر یا کره و شکر دارچین برای یک میان وعده ساده ایجاد کنید.

نکته: نان تست شده ساده را می توان به صورت مکعبی خرد کرد و به عنوان کروتون استفاده کرد.

به صورت خشک استفاده شوند

به صورت خشک استفاده شوند.

6- مواد پخته شده خشک را خرد کنید:

مواد پخته شده خشک را برای صرفه جویی می توان خرد کرد. نان خشک را می توان به آرد سوخاری تبدیل کرد و از این خرده ریزها می توان برای پخت نان یا پرکننده غذاهای گوشتی تازه استفاده کرد.

نکته: کیک خرد شده را می توان با کره خامه ای مخلوط کرد تا کیک هایی جدید ایجاد شود. به همین ترتیب، از نان خرد شده می توان برای پودینگ نان یا تابه های نان تست فرانسوی استفاده کرد.

مواد پخته شده خشک را خرد کنید

مواد پخته شده خشک را خرد کنید.

محصولات باقیمانده

این بخش از این مقاله به محصولات باقیمانده می پردازد.

1- چند روز ذخیره کنید:

بیشتر سبزیجات و میوه های پخته شده را می توان به مدت چهار تا پنج روز در یخچال نگهداری کرد. حتی اگر سبزیجات یا میوه خاصی قبل از پخت آن در دمای اتاق نگهداری شده باشد، باید پس از پخته شدن، مانده را در یخچال نگهداری کنید.

نکته: اکثر محصولات پخته شده در هنگام یخ زدگی و ذوب شدن ترشح دارند، بنابراین نگه داری پس مانده محصولات در یخچال گزینه بهتری خواهد بود.

چند روز ذخیره کنید

چند روز ذخیره کنید.

2- دوباره گرم یا سرد کنید:

بیشتر محصولات باقیمانده را می توان مجدداً استفاده کرد و یا سرد یا گرم کرد. بهترین گزینه به روش خاص استفاده مجدد از آن بستگی دارد. میوه خیلی ظریف می باشد، بنابراین بیشتر میوه ها پس از گرم شدن دوباره از بین می روند. گرم کردن سبزیجات بسیار راحت تر است. مایکروویو ساده ترین گزینه است، اما می توانید آنها را در اجاق گاز یا فر گرم کنید.

دوباره گرم یا سرد کنید

دوباره گرم یا سرد کنید.

3- بیشتر محصولات را له یا مخلوط کنید:

برای له کردن سبزیجات باقیمانده خود از دستگاه خرد کن یا مخلوط کن سبزیجات استفاده کنید، سپس از محصول نهایی برای تقویت سایر ظروف خرد شده استفاده کنید. سبزیجات مخلوط شده را می توانید به آب سوپ، چیپس، هوموس یا چیلی اضافه کنید. میوه های مخلوط را می توان به سس ها و اسموتی های با پایه میوه اضافه کرد.

بیشتر محصولات را له یا مخلوط کنید

بیشتر محصولات را له یا مخلوط کنید.

4- در وعده های غذایی از یک ظرف سبزیجات استفاده کنید:

در نظر داشته باشید که سبزیجات باقی مانده خود را به وعده های غذایی گرم و سرد اضافه کنید. غذاهای گرم شامل آب پز، سرخ شده، سوپ، پیتزا و املت است. از آنجا که سبزیجات قبلاً پخته شده اند، آنها را در چند دقیقه آخر پخت و پز به ظرف اضافه کنید تا بتوانند بدون خیس شدن دوباره گرم شوند. همچنین می توانید بسیاری از سبزیجات سرد را به سالادها اضافه کنید.

در وعده های غذایی از یک ظرف سبزیجات استفاده کنید:

در وعده های غذایی از یک ظرف سبزیجات استفاده کنید.

5- به دسرها میوه اضافه کنید:

از باقیمانده میوه می توان برای ساخت دسرهای ساده استفاده کرد. به عنوان مثال، می توانید میوه را به آرامی گرم کرده و روی کیک پوند یا بستنی پخش کنید. برخی از میوه ها را می توان مستقیماً به مایه کیک، کلوچه، نان یا سایر محصولات پخته شده قبل از پخت اضافه کرد.

به دسرها میوه اضافه کنید

به دسرها میوه اضافه کنید.

سس پس مانده ها

در آخین قسمت به ساخت سس از پس مانده ها می پردازیم.

1- به سرعت از سس های ذخیره شده استفاده کنید:

تمام سس های باقیمانده باید در ظروف کم عمق و ضد هوا نگهداری شوند و در یخچال نگهداری شوند. سس های خانگی معمولاً باید ظرف دو یا سه روز استفاده شوند. اگر سس حاوی گوشت است یا با گوشت تماس پیدا کرده است، استفاده از آن در محدودیت زمانی دو تا سه روزه بسیار مهم است. کاملاً و با احتیاط گرم کنید. بیشتر سس ها را می توان روی اجاق گاز یا مایکروویو گرم کرد. اطمینان حاصل کنید که سس به هر صورت کاملاً گرم شود.

به سرعت از سس های ذخیره شده استفاده کنید

به سرعت از سس های ذخیره شده استفاده کنید.

2- سس را هم بزنید تا گرما به طور یکنواخت توزیع شود:

اگر این کار را نکنید، ممکن است بعضی از قسمت ها سرد بمانند در حالی که قسمت های دیگر ممکن است خیلی گرم شوند. همچنین توجه داشته باشید که گرم شدن برخی سس ها نسبت به سایرین راحت تر است. سس ها یی ک با گندم نشاسته ذرت یا آرد غلیظ شده اند ممکن است هنگام گرم شدن مجدد در مایکروویو گلوله شوند، بنابراین در صورت امکان، دوباره گرم کردن این سس ها را در نظر بگیرید.

سس های آماده تجاری باید طبق دستورالعمل های برچسب نگهداری شوند. در بیشتر موارد، ظرف یک تا دو هفته پس از باز کردن ظرف، باید از سس استفاده کنید. هر سس تجاری واقعاً به عنوان بخشی از غذای دیگر باید به عنوان یک سس خانگی تلقی شود و ظرف سه تا چهار روز استفاده شود.

به سرعت از سس های ذخیره شده استفاده کنید

به سرعت از سس های ذخیره شده استفاده کنید.

3- غذاهای دیگر را با سس باقی مانده مزه دار کنید:

سس ها حاوی طیف وسیعی از مواد هستند، بنابراین مخلوط کردن آنها در یک ظرف دیگر می تواند طعم زیادی به آن اضافه کند. مخلوط کردن سس را در غذاهای مایع دیگر، مانند سوپ ها و چیلی ها در نظر بگیرید. همچنین می توانید سس را به مواد خشک اضافه کنید به عنوان مثال، می توان از آب گوشت باقیمانده به عنوان چاشنی ساندویچ ها استفاده کرد. سس های مانده را می توان با یک برنج ساده یا ماکارونی برای یک غذای فرعی ساده استفاده کرد.

غذاهای دیگر را با سس باقی مانده مزه دار کنید

غذاهای دیگر را با سس باقی مانده مزه دار کنید.

4- سس ها را مخلوط کنید:

اگر احساس جسارت می کنید، دو سس جداگانه را با هم مخلوط کنید تا چیز کاملا جدیدی ایجاد کنید. سپس می توانید این سس جدید را به همان روشی که از سس های قدیمی استفاده می کنید، به غذاها اضافه کنید. با ترکیبات مختلفی که برای شما جذاب به نظر می رسند، آزمایش کنید. ممکن است یک سس پایه پنیر را با یک سس گوجه فرنگی مخلوط کنید یا یک سس خامه ای را با یک سس تند مخلوط کنید.

نکته: هنگام آزمایش، ممکن است بخواهید سس تازه ایجاد شده را قبل از افزودن آن به غذای دیگر، بچشید، ممکن است که از نتایج راضی نباشید.

سس ها را مخلوط کنید

سس ها را مخلوط کنید.

5- سس جدیدی اختراع کنید:

روش دیگر برای تبدیل سس قدیمی به چیزی جدید، تقویت آن با چاشنی ها یا مواد جدید است. سس اصلی را با موادی که به خوبی با مشخصات طعم آن سازگار هستندمخلوط کنید. به عنوان مثال می توانید فلفل قرمز یا فلفل قرمز چیلی خرد شده را به یک سس گوشت نرم اضافه کنید، اما ممکن است نخواهید مخلوط ادویه مرغ را به سس حاوی گوشت گاو یا پودر چیلی آسیاب شده اضافه کنید.

سس جدیدی اختراع کنید

سس جدیدی اختراع کنید.

برای خرید اینترنتی عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *