خوشمزه ها

تخمه کدو چه خاصیتی دارد

تخمه کدو چه خاصیتی دارد

با وجود اینکه تخمه کدو آجیلی ریز می باشد اما مملو از مواد مغذی ارزشمند هستند. خوردن تنها مقدار کمی از آنها می تواند مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی را برای تندرستی شخصی فراهم کند این خواص شامل بهبود سلامت قلب، پروستات و محافظت در برابر سرطان های خاص است. علاوه بر این، این دانه ها را می توان به راحتی در رژیم غذایی هر شخصی گنجاند. در اینجا قصد داریم 10 خاصیت اصلی دانه کدو برای سلامتی وجود دارد که پایه ی علمی دارد را برای شما بیان کنیم.

1- تخمه کدو پر از مواد مغذی با ارزش است:

تخمه کدو را پپیتا نیز می گویند که یک اصطلاح اسپانیایی می باشد. در فروشگاه پوپونیک مغز تخمه کدو و خود تخمه کدو (که در واقع هسته ی کدو می باشد و مغز تخمه کدو را در غشای سفیدی در بر دارد) را به راحتی در کل سال می توانید تهیه نمایید. مغز تخمه کدو دانه هایی سبز، بدون پوسته، مسطح و بیضی شکل هستند.

یک مشت مغز تخمه کدو (تفریبا یک اونس یا بیست و هشت گرم) بدون پوسته تقریباً 151 کالری دارد که عمدتاً از چربی و پروتئین است.

تخم کدو در کاسه

تخم کدو در کاسه

  •  فیبر: 1.7 گرم
  • کربوهیدرات: 5 گرم
  •  پروتئین: 7 گرم
  • چربی: 13 گرم (6 تای آن امگا 6 است)
  •  ویتامین کا: 18 درصد از نیاز روزانه
  •  فسفر: 33 درصد از نیاز روزانه
  •  منگنز: 42 درصد از نیاز روزانه
  •  منیزیم: 37 درصد از نیاز روزانه
  •  آهن: 23 درصد از نیاز روزانه
  •  روی: 14 درصد از نیاز روزانه
  •  مس: 19 درصد از نیاز روزانه

همچنین تخمه کدو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مقدار مناسبی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه، پتاسیم، ویتامین ب2 (ریبوفلاوین) و فولات هستند. دانه کدو و روغن دانه همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی دیگر است که نشان داده شده خواص بالایی دارا می باشد.

خلاصه:

تخمه کدو سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، روی، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. یک اونس (28 گرم) حاوی حدود 151 کالری است.

تخمه کدو دو آتشه

2- آنتی اکسیدان بالا در مغز تخمه کدو:

تخمه کدو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E است. آنتی اکسیدان ها می توانند التهاب را کاهش داده و از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت کنند. به همین دلیل است که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها کمک کند.

تصور می شود که سطوح بالای آنتی اکسیدان در دانه تخمه کدو تا حدی مسئول اثرات مثبت بر سلامتی و طول عمر سلولی است. در یک مطالعه، روغن تخمه کدو التهاب را در موش‌های مبتلا به آرتریت بدون عوارض جانبی کاهش داد، در حالی که حیواناتی که داروی ضد التهابی دریافت کردند، عوارض جانبی داشتند.

خلاصه:

تخمه کدو سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت در برابر بیماری ها و کاهش التهاب کمک کند.

تخمه کدو تنبل با کدو تنبل روی زمین

تخمه کدو تنبل با کدو تنبل روی زمین

3- مرتبط با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها:

رژیم های غذایی غنی از تخمه کدو با کاهش خطر ابتلا به سرطان های معده، سینه، ریه، پروستات و روده بزرگ مرتبط است. یک پژوهش مشاهده ای بزرگ نشان داد که خوردن آنها با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه مرتبط است. مطالعات دیگر نشان می دهد که آنزیم لیگنان موجود در دانه کدو ممکن است نقش کلیدی در پیشگیری و درمان سرطان سینه ایفا کند. مطالعات بیشتر در لوله آزمایش نشان داد که یک مکمل حاوی دانه کدو پتانسیل کاهش رشد سلول های سرطانی پروستات را دارد.

خلاصه:

برخی از شواهد نشان می دهد که دانه کدو ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

مغز تخمه کدو

4- تاثیر بالای تخمه کدو در بهبود سلامت پروستات و مثانه:

تخمه کدو ممکن است به تسکین علائم هیبریدپلازی خوش خیم پروستات کمک کند، وضعیتی که در آن غده پروستات بزرگ می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی در ادرار می‌شود. چندین مطالعه بر روی نمونه های انسانی نشان داد که خوردن این تخمه ها علائم BPH را کاهش می دهد. در یک پژوهش یک ساله روی بیش از 1400 مرد مبتلا به BPH، مصرف مغز تخمه کدو این علائم را کاهش داد و کیفیت تندرستی را بهبود بخشید. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که مصرف مغز تخمه کدو یا محصولات آن به عنوان مکمل می تواند به درمان علائم مثانه بیش فعال کمک کند. یک پژوهش بر روی 45 مرد و زن مبتلا به مثانه بیش فعال نشان داد که مصرف 10 گرم عصاره تخمه کدو روزانه عملکرد ادرار را بهبود می بخشد.

 خلاصه:

مغز تخمه کدو می تواند علائم بزرگ شدن خوش خیم پروستات و مثانه بیش فعال را کاهش دهد.

تخمه کدو

تخمه کدو

5- تخمه کدو منیزیم بسیار بالایی دارد:

مغز انواع تخمه کدو یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم هستند، ماده معدنی که اغلب در رژیم غذایی بسیاری از وعده های غذایی غربی وجود ندارد. در ایالات متحده، حدود هشتاد درصد از بزرگسالان منیزیم کمتری از مقدار توصیه شده روزانه دریافت می کنند. منیزیم برای بیش از 600 واکنش شیمیایی در بدن شما مورد نیاز است. به عنوان مثال، سطوح کافی منیزیم برای موارد زیر مهم است:

  • کنترل فشار خون.
  • کاهش خطر بیماری قلبی.
  • تشکیل و حفظ استخوان های سالم.
  • تنظیم سطح قند خون.

خلاصه:

تخمه کدو سرشار از منیزیم است. سطوح سالم منیزیم برای فشار خون، سطح قند خون و همچنین سلامت قلب و استخوان مهم است.

تخمه کدو گلپر و آویشن

6- تخمه کدو می تواند سطح قند خون را کاهش دهد:

مطالعات حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که تخمه کدو، مغز تخمه کدو، پودر تخمه کدو و آب کدو می توانند قند خون را کاهش دهند. این خاصیت برای اغلب مردم، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود دچار مشکل شوند، مهم است. چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل با آب کدو یا پودر دانه باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود. محتوای بالای منیزیم دانه کدو ممکن است مسئول تأثیر مثبت آن بر دیابت باشد.

یک مطالعه مشاهده‌ای روی بیش از 127000 نفر نشان داد که رژیم‌های غذایی غنی از منیزیم با کاهش سی و سه درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع دو در مردان و سی و چهار درصد ریسک پایین تر در زنان مرتبط است. تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مفید تخمه کدو بر سطح قند خون مورد نیاز است.

خلاصه:

تخمه کدو ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تخم کدو تنبل روی زمین

تخم کدو تنبل روی زمین

7- سرشار از فیبر:

دانه های تخمه کدو منبع خوبی از فیبر رژیمی می باشند، دانه های پوسته شده 1.1 گرم فیبر در یک مشت (یک اونس یا 28 گرم) فراهم می کنند. رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. علاوه بر این، رژیم های غذایی با فیبر بالا با کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع دو و چاقی مرتبط است.

 خلاصه:

دانه های کامل کدو منبع خوبی از فیبر هستند. رژیم های غذایی سرشار از فیبر با خواص بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و چاقی همراه است.

8- ریز مغذی های درون تخمه دو ممکن است کیفیت اسپرم را بهبود بخشد:

سطوح پایین روی با کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری در مردان مرتبط است. از آنجایی که دانه کدو منبع غنی روی است، می تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. شواهد یک تحقیق روی موش ها نشان می دهد که مغز تخمه کدو همچنین ممکن است از اسپرم انسان در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی و بیماری های خودایمنی محافظت کند.

مغز تخمه کدو سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که می تواند به سطح تستوسترون سالم و بهبود سلامت کلی کمک کند. همه این عوامل با هم ممکن است برای سطوح باروری و عملکرد تولید مثل، به ویژه در مردان مفید باشد.

خلاصه:

محتوای بالای روی دانه کدو ممکن است به بهبود کیفیت اسپرم و باروری در مردان کمک کند.

خرید آجیل

9- مصرف این آجیل ممکن است به بهبود خواب کمک کند:

اگر مشکل خواب دارید، ممکن است بخواهید قبل از خواب مقداری دانه کدو بخورید. این تخمه منبع طبیعی تریپتوفان هستند، اسید آمینه ای که می تواند به بهبود خواب کمک کند. تصور می شود مصرف روزانه حدود 1 گرم تریپتوفان خواب را بهبود می بخشد. با این حال، برای رسیدن به مقدار مورد نیاز تریپتوفان، باید حدود 7 اونس (200 گرم) دانه کدو بخورید.

روی موجود در این دانه ها همچنین می تواند به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک کند، که سپس به ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب شما را تنظیم می کند، تبدیل می شود. بعلاوه، تخمه کدو منبع عالی منیزیم است. سطوح کافی منیزیم نیز با خواب بهتر مرتبط است. برخی از خرده تحقیق ها نشان داده‌اند که مصرف مکمل منیزیم کیفیت خواب و کل زمان خواب را در افرادی که سطح منیزیم پایینی دارند بهبود می‌بخشد.

 خلاصه:

دانه های کدو منبع خوبی از تریپتوفان، روی و منیزیم هستند که همگی به خواب خوب کمک می کنند.

تخمه کدو تنبل با کدو تنبل

تخمه کدو تنبل با کدو تنبل

10- اضافه کردن آسان به رژیم غذایی شما:

اگر می خواهید فواید مغز تخمه را تجربه کنید، به راحتی می توانید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در بسیاری از کشورها، مثل ایران، تخمه کدو یک میان وعده محبوب است که می توان آن را به صورت خام یا بو داده، شور یا بدون نمک مصرف کرد. علاوه بر خوردن تخمه کدو (به تنهایی) می توانید مغز آن را به اسموتی ها، ماست یونانی و میوه اضافه کنید.

همچنین می توانید آنها را روی سالاد، سوپ یا غلات در وعده های غذایی خود ریخته و تزیین کنیم. برخی از مردم از تخمه کدو در پخت نان، کیک های شیرین یا خوش طعم استفاده می کنند مانند بسیاری از دانه ها و آجیل ها، مغز تخمه حاوی اسید فیتیک هستند که می تواند خواص برخی از مواد مغذی را که می خورید کاهش دهد.

اگر به طور منظم دانه ها و آجیل ها را می خورید، ممکن است بخواهید آنها را خیس کنید یا جوانه دار کنید تا محتوای اسید فیتیک آنها کاهش یابد. برشته کردن آنها نیز ممکن است کمک کننده باشد.

 خلاصه:

معز تخمه کدو را می توان به راحتی در رژیم غذایی خود به عنوان میان وعده یا ماده غذایی در وعده های غذایی یا پخت قرار داد.

تخمه کدو برشته شده فلفلی خانگی

تخمه کدو برشته شده فلفلی خانگی

نتیجه گیری:

مغز تخمه کدو بسیار مغذی می باشد و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است. خوردن این تخمه می تواند به رفع کمبودهای غذایی کمک کند و ممکن است در برابر مشکلات مختلف سلامتی محافظت کند. در تحقیقات نشان داده شده است که تخمه کدو سلامت قلب، سطح قند خون، باروری و کیفیت خواب را بهبود می بخشد، حتی ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند.

علاوه بر این، محتوای غنی از مواد مغذی آن ممکن است مزایای سلامتی دیگری مانند بهبود انرژی، خلق و خو و عملکرد سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد. بهترین این است که آنها را می توان به راحتی به رژیم غذاییمان اضافه کرد و به ما این امکان را می دهد که بسیاری از اثرات مثبت آنها را درو کنیم.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *