آموزش باغبانی

چگونگی رشد کدو حلوایی

چگونگی رشد کدو تنبل

از کدو حلوایی می توان غذاهای شیرین و خوشمزه تهیه کرد. دانه های برشته شده آن بسیار سالم بوده و به عنوان تزئین نیز بکار گرفته می شود. رشد کدو حلوایی بسیار ساده و ارزان است، زیرا در بسیاری از مناطق مختلف رشد می کند.

آماده سازی برای رشد کدو حلوایی

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی رشد کدو حلوایی می پردازیم.

1- زمان کشت کدو حلوایی

زمان کاشت کدو حلوایی را در منطقه خود پیدا کنید. بذر کدو حلوایی در خاک سرد جوانه نمی زند؛ بنابراین، پس از گذشت احتمال وقوع بایستی کاشت شود. برای کشت در اواخر بهار یا اوایل تابستان برنامه ریزی کنید. معمولا 120-95 روز طول می کشد تا کدو حلوایی بالغ شود. اگر هالووین را جشن می گیرد و دوست دارید که کدو حلوایی را برای موقع تعطیلات اختصاص دهید، آن ها را در اواخر تیر ماه کاشت کنید.

برای خرید بذر کدو مربایی کلیک کنید.

زمان کشت کدو تنبل

زمان کشت کدو حلوایی

2- انتخاب محل کشت و آماده سازی خاک

کدو حلوایی همانند انگور رشد کرده و برای رشد بهتر به فضای کافی نیاز دارد. در حیاط خود مکانی که دارای ویژگی های زیر است را انتخاب کنید:

  1. فضای باز به مقدار 6 متر یا 9 متر، لازم نیست که کدو حلوایی کل حیاط شما را در برگیرد. شما می توانید آن را در کنار خانه یا در امتداد حصار و در حیاط خلوت کاشت کنید.
  2. نیاز به آفتاب کامل دارد. زیر سایه درخت یا کنار ساختمان را انتخاب نکنید. مطمئن شوید که کدو حلوایی در تمام طول روز آفتاب فراوانی را دریافت می کند.
  3. خاک با زهکشی خوب. خاک های مبتنی بر رس آب را به سرعت جذب نمی کنند و به همان اندازه برای رشد کدو حلوایی مساعد نیستند. مکانی را انتخاب کنید که پس از باران شدید، آب ایستاده نداشته باشد.
  4. برای تقویت بیشتر کدو حلوایی، خاک خود را از قبل با کمپوست آماده کنید. برای کاشت کدو حلوایی سوراخ های بزرگی را حفر کرده و یک هفته قبل از کاشت آن ها را با مخلوط کمپوست پر کنید.

برای مطالعه مقاله نحوه رشد کدو تنبل می توانید از این لینک استفاده کنید.

انتخاب محل کشت و آماده سازی خاک

انتخاب محل کشت و آماده سازی خاک

3- انتخاب بذر های کدو حلوایی

شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پوپونیک انواع بذر کدو تنبل را سفارش دهید. گونه های مختلف کدو حلوایی به منظور پرورش در خانه به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. کدو تنبل های پای، به معنی خوراکی هستند.
  2. کدو تنبل های تزئینی بزرگ که می توان آن ها را در تزئین استفاده کرد. بذر های موجود در این کدو حلوایی ها خوراکی هستند، اما گوشت آن ها بدون طعم هستند.
  3. کدو تنبل های تزئینی کوچک که اغلب کدو تنبل کوچک نامیده می شوند.
انتخاب بذر های کدو تنبل

انتخاب بذر های کدو حلوایی

کشت کدو حلوایی

در بخش دوم مقاله به چگونگی کاشت کدو حلوایی می پردازیم.

1- کشت بذر های کدو حلوایی در تپه های خاکی

یک تپه کوچک از خاک تهیه کرده و بذر ها را در عمق 5.1-2.5 سانتیمتری کشت کنید. تپه ها به بهبود زهکشی خاک کمک کرده و به آفتاب اجازه می دهند که خاک را سریع تر گرم کرده و سرعت جوانه زنی را تسریع کند. 2 یا 3 بذر را در فاصله چند سانتی از هم کشت کنید. این امر به دلیل عدم جوانه زنی برخی از آن ها است. فرقی ندارد که انتهای بذر ها را به چه صورت است. اگر بذر ها زنده باشند به هر طریقی رشد می کنند.

کشت بذر های کدو تنبل در تپه

کشت بذر های کدو حلوایی در تپه

2- کدو حلوایی را در ردیف های پهن کشت کنید

اگر کدو حلوایی شما به صورت خزنده رشد می کند، فضای تپه ها در یک ردیف بهتر است 3.7 متر باشد و بسته به اندازه رقم بهتر است فضای بین ردیف ها نیز بهتر است 1.8 متر تا 3 متر باشد. ارقام “نوع بوش” که دارای ساقه های خزنده کوتاهی هستند در همه جهات دارای فضای 2.4 متری می باشند.

برای خرید بذر کدو گل نارنجی کلیک کنید.

کدو تنبل را در ردیف های پهن کشت کنید

کدو حلوایی را در ردیف های پهن کشت کنید

3- پوشاندن بذر های کاشته شده با کمپوست

اگر قبل از کاشت به خاک کمپوست اضافه کرده اید می توانید از این مرحله چشم پوشی کنید. در غیر اینصورت، در مناطقی که بذر را کشت کرده اید یک لایه نازک کمپوست یا مالچ را اضافه نمایید. کمپوست با جلوگیری از رشد علف های هرز به تغذیه دانه ها کمک می کند. با مراقبت مناسب از بذر، گیاهان کدو حلوایی در طول یک هفته جوانه می زنند.

برای مطالعه مقاله انواع کدو تنبل می توانید از این لینک استفاده کنید.

پوشاندن بذر های کاشته شده با کمپوست

پوشاندن بذر های کاشته شده با کمپوست

مراقبت از گیاهان کدو حلوایی

در بخش سوم مقاله به مراقبت و آبیاری کدو حلوایی می پردازیم.

1- زمان مناسب آبیاری کدو حلوایی

هنگامی که رطوبت خاک کم است کدو حلوایی را آبیاری کنید. گیاهان کدو حلوایی به آب زیادی نیاز دارند، اما نباید مقدار آب خیلی زیاد شود. به جای اضافه کردن مقدار زیادی آب، آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک خشک به نظر می رسد. آبیاری عمیق و غیر مکرر ایده آل است. هنگام آبیاری از آب زیادی استفاده کنید و اجازه دهید که خاک های عمیق مرطوب شوند. در مراحل رشد، ریشه های کدو حلوایی چندین سانتیمتر به پایین رفته و بایستی آب به آن ها برسد.

سعی کنید که روی برگ های کدو حلوایی را خیس نکنید. این امر باعث رشد قارچی به نام کپک پودری شده و می تواند باعث پژمردگی برگ ها و از بین رفتن گیاه شود. آبیاری در صبح بیشتر از شب است؛ بنابراین، هر آبی که روی برگ ها می ریزد در زمان آفتاب خشک می شود.

هنگامی که کدو حلوایی شروع به رشد کرده و رنگ آن به نارنجی تغییر می کند، میزان استفاده از آب را کاهش دهید. تقریبا یک هفته قبل از برداشت کدو حلوایی، آبیاری را به طور کامل متوقف کنید.

برای خرید بذر کدو تنبل میکس کلیک کنید.

زمان مناسب آبیاری کدو تنبل

زمان مناسب آبیاری کدو حلوایی

2- کود دهی گیاهان کدو حلوایی

هنگامی که گیاهان جوانه می زنند (در حدود یک یا دو هفته)، اضافه کردن کود رشد گیاه کدو حلوایی را تحریک می کند. به خزانه محلی خود رفته و کودی را که نیاز دارید را تهیه و به بستر کدو حلوایی خود اضافه کنید.

کود دهی گیاهان کدو تنبل

کود دهی گیاهان کدو حلوایی

3- کنترل علف های هرز و آفات

برای اطمینان از تولید گیاهان کدو حلوایی سالم، بایستی در طول فرآیند رشد آن ها را کنترل کنید.

  • در اغلب زمان ها علف های هرز را از بین ببرید. اجازه ندهید که رشد علف های هرز باعث از بین رفتن گیاهان کدو حلوایی یا جذب مواد مغذی مورد نیاز آن ها شوند. در هر هفته چندین بار علف های هرز را حذف کنید.
  • برگ ها و شکوفه های علف های هرز را از نظر وجود سوسک ها تغذیه کننده بررسی کنید. این سوسک ها در نهایت گیاه کدو حلوایی را از بین می برند. در هر هفته چندین بار آن ها را از گیاه جدا کنید.
  • در اطراف گیاه کدو حلوایی مالچ پخش کنید تا هم فشار علف های هرز را پایین آورده و هم رطوبت خاک را حفظ کند.
  • شته ها آفاتی هستند که بسیاری از گیاهان باغی را تهدید می کنند. آن ها را می توان در قسمت زیرین برگ یافت کرد. اگر به آن ها توجه نکنید، گیاهان را به سرعت از بین خواهند برد. در هنگام صبح آن ها را با آب اسپری کنید تا برگ ها زمان کافی برای خشک شدن را داشته باشند.
  • در صورت لزوم، از سموم آلی استفاده کنید تا گیاهان از آفات خلاص شوند.
کنترل علف های هرز و آفات

کنترل علف های هرز و آفات

برداشت کدو حلوایی

در بخش چارم مقاله به نحوه برداشت کدو حلوایی می پردازیم.

1- بررسی کنید که کدو حلوایی آماده است یا خیر

کدو حلوایی باید به رنگ نارنجی روشن بوده (بسته به نوع) و دارای پوسته سختی باشد. ساقه های آن شروع به خشک شدن کرده و پژمرده می شود.

برای خرید بذر کدو تنبل گلابی میکس کلیک کنید.

بررسی کنید که کدو تنبل آماده است

بررسی کنید که کدو حلوایی آماده است

2- کدو حلوایی هایی که نرم هستند را برداشت نکنید

این کدو حلوایی ها را نمی تواند به مدت بیش از چند روز نگهداری کرد.

کدو تنبل هایی که نرم هستند را برداشت نکنید

کدو حلوایی هایی که نرم هستند را برداشت نکنید

3- بریدن ساقه کدو حلوایی

برای بریدن ساقه از قیچی استفاده کنید و چند سانتیمتر ساقه را روی کدو حلوایی نگهدارید. ساقه ها را از هم جدا نکنید، زیرا باعث پوسیدگی کدو حلوایی می شود.

برای خرید بذر کدو آجیلی کلیک کنید.

بریدن ساقه کدو تنبل

بریدن ساقه کدو حلوایی

4- کدو حلوایی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید

کدو حلوایی های رسیده را از رطوبت و نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید و آن ها نیازی به یخچال ندارند. پس از برداشت کدو حلوایی را می توان به مدت ماه ها نگهداری کرد. قبل از ذخیره سازی، شستشوی با کلر ملایم می تواند کپک ها و قارچ ها را از بین ببرد. استفاده از مخلوط 1 فنجان (240 میلی لیتر) سفید کننده خانگی و 5 گالن (19 لیتر) آب سرد می تواند مفید باشد.

کدو تنبل را در جای خشک و خنک نگهداری کنید

کدو حلوایی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید

برای خرید انواع بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

9 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد کدو حلوایی

  1. Avatar حسین گفت:

    ممنون از توضیحات مفصل و کاربردی که دادید.
    آرزوی بهترینها برای شما

  2. Avatar اسدالله دلاوری گفت:

    سلام من یه سوال داشتم
    چطور کاری کنیم که کدو حلوایی گرد رشد کنه؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گرد رشد کردن کدو حلوایی مقداری به مکان قرار گیری گیاه ربط دارد ولی به صورت کلی باید نژادی باشد که گرد رشد کند بعد شما با قرارگیری درست آن را گرد تر بار بیاورید.

  3. Avatar احمد گفت:

    سلام. خیلی عالی بود
    مو داخل باغچه خونه دو نوع کدو حلوایی کاشتم حدودا سه ماهی میشه و خیلی رشد کردن، گل دادن ولی گلهاشون پژمرده میشه و میوفته و اون یکی نوع کدو میده و سر کدوهاش گل درمیاد بعد از یک روز هم گلش و هم خود کدو پژمرده میشه و میوفته، بنظرتون عادیه؟؟ کسی اگه میدونه جواب بده لطفا

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ننوشته بودید در کدام منطقه هستید این مشکل برای خودم در تهران پیش آمده و متاسفانه گل ها تبدیل به کدو نمی شوند که علت آن عدم گرده افشانی توسط زنبور عسل است ولی من گلهای نر را میکنم و به صورت دستی به گلهای ماده گرده افشانی میکنم
      گلهای نر داخلشان یک برآمدگی 2 سانتی دارند کاملا مشخص هستند نسبت به گلهای ماده

  4. Avatar داریوش گفت:

    خوب بود

  5. Avatar علی گفت:

    سلام خسته نباشید من کدو حلوایی کاشتم تو باغچه الان ک گل دادن اب بدم بهشون یا بذارم کدو ها شکل بگیرن
    خاک باغچه کاملا خشک شده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیاه کدو را باید آب بدهید

  6. Avatar علیرضا گفت:

    خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *