آموزش باغبانی

نحوه استفاده از ورمیکولیت در یک محفظه

نحوه استفاده از ورمیكولیت در یك محفظه

ورمیکولیت یک ترکیب غیر آلی طبیعی است که برای تهویه خاک باغ استفاده می شود. با گرم شدن، تا سی برابر اندازه اصلی خود منبسط می شود. ورمیکولیت خاک را “کُرک و تو خالی” می کند در نتیجه به بهبود گردش هوا و زهکشی و تنظیم رطوبت کمک می کند. اغلب برای قلمه های ریشه، اصلاح خاک، جوانه زدن بذرها، ذخیره پیازها و محصولات ریشه و به عنوان مالچ استفاده می شود.

آماده سازی باغ برای تهویه

در قسمت اول به آماده سازی باغ برای تهویه می پردازیم.

1- ورمیکولیت خریداری کنید:

این محصول در فروشگاه های باغبانی و خوشبختانه نسبتاً ارزان است. یک کیسه یک کیلوگرمی از ورمیکولیت با قیمت کمتر از 10 دلار قابل خریدار است. ورمیکولیت با اندازه متوسط برای باغبانی مناسب است با جستجو در اینترنت هم می توانید بدون نیاز به بازدید فیزیکی ورمیکولیت بخرید.

ورمیکولیت خریداری کنید

ورمیکولیت خریداری کنید

2- مطمین شوید ورمیکولیت برای خاک باغ شما مفید است:

ورمیکولیت به دلیل سطح بالای نگهداری آب، انتخاب مناسبی برای باغبانی در ظروف است. خاک های پایه رس با افزودن ورمیکولیت خیس می شوند. ورمیکولیت توانایی به حداکثر رساندن رطوبت ظرف شما را در صورت فشرده شدن دارد. هر چند ظرف کاشت خود را به طور مرتب به صورت دستی آبیاری کنید اما اگر آب و هوای منطقه شما گرم باشد و بارش باران زیادی نباشد ورمیکولیت گزینه خوبی است. ذغال سنگ نارس، پرلیت و کودهای دامی نیز با توجه به شرایط باغبانی می توانند بجای ورمیکولیت جایگزین مناسبی برای باغبانی شما باشند.

مطمین شوید ورمیکولیت برای خاک باغ شما مفید است

مطمین شوید ورمیکولیت برای خاک باغ شما مفید است

3- یک ظرف آماده کنید:

پرورش گیاهان در ظرف به شما امکان می دهد تا شرایط رشد را بهتر کنترل کنید. 4 تخته چوبی 5 در 15 سانتی متر برداشته و آنها را بهم میخ بزنید تا یک جعبه 4 در 4 فوت (1.2 در 1.2 متر) ایجاد کنید. این مقدار فضا باید برای رشد اکثر گیاهان کافی می باشد. قبل از اینکه چهار جعبه را به هم میخکوب کنید لبه های آن ها را سمباده بکشید تا از زخمی شدن جلوگیری شود. دو میخ برای محکم کردن (یکی بالا و یکی پایین) کافی است.

یک ظرف آماده کنید

یک ظرف آماده کنید

4- ته ظرف را کارتن یا مقوا پهن کنید:

کفی دادن به جعبه باعث می شود ریشه گیاه در حین رشد، بیش از حد نفوذ نکند. چیزی ساده و قابل تجزیه مانند کارتن یا روزنامه برای این منظور عالی است. پس از آن ظرف خود را با خاک مناسب گیاهان پر کنید. از پارچه های گیاهی نیز برای این منظور می توانید استفاده کنید.

ته ظرف را کارتن یا مقوا پهن کنید

ته ظرف را کارتن یا مقوا پهن کنید

استفاده از ورمیکولیت

در ادامه قسمت دوم به استفاده از ورمیکولیت می پردازیم.

1- ورمیکولیت را داخل خاک بریزید:

ورمیکولیت 20-25٪ توانایی خاک در نگهداری آب و رشد گیاه را بهبود می بخشد. کیسه ورمیکولیت خود را باز کرده و محتویات آن را در خاکی که برای ظرف آماده کرده اید خالی کنید. سپس مخلوط خاک را به ظرف اضافه کنید. این روش کمک می کند تا خاک موجود در ظرف کاشت اندازه گیری شود. می توانید ورمیکولیت را تا زمانی که 20-25٪ حجم ظرف را بگیرد اضافه کنید. می توانید ورمیکولیت را به خاک یا پیت (که از مواد اصلاحگر شناخته شده خاک است) ​​اضافه کنید.

ورمیکولیت را داخل خاک بریزید

ورمیکولیت را داخل خاک بریزید

2- ورمیکولیت را یکنواخت پخش کنید:

از آنجا که ظرف کاشت نسبتاً کوچک است پس باید از کل سطح خاک بیشترین استفاده را ببرید. این کار را می توانید با پخش ورمیکولیت در کل ظرف انجام دهید. قبل از افزودن ورمیکولیت به ظرف آن را با خاک مخلوط کنید. اگر آن را قبلا با خاک مخلوط کنید از آسیب رسیدن به گیاهان خودداری کرده اید. اگر به درستی مقدار خاک ظرف را اندازه گیری کرده باشید می توانید حجم ورمیکولیت مورد نیاز را به درستی مخلوط کنید.

ورمیکولیت را یکنواخت پخش کنید

ورمیکولیت را یکنواخت پخش کنید

3- بذر بکارید یا گیاهان را درون ظرف منتقل کنید:

بعد از مخلوط کردن خاک با ورمیکولیت بذر یا جوانه گیاهان خود را به ظرف اضافه کنید. اگر انتقال گیاه را انجام می دهید، آن را به آرامی از گلدان اصلی بیرون آورده و در محل مورد نظر در ظرف قرار دهید. اگر بذر می کارید، بذرها را به عمق توصیه شده روی بسته بذر بکارید. مراقب باشید موقع نتقال ریشه گیاه به داخل ظرف آسیب نبیند. از قبل سوراخ کوچکی برای آن حفر کنید و به آرامی داخل آن قرار دهید. مقداری ورمیکولیت تازه در اطراف گیاه قرار دهید.

بذر بکارید یا گیاهان را درون ظرف منتقل کنید

بذر بکارید یا گیاهان را درون ظرف منتقل کنید

4- بذرهای کوچک را بپوشانید:

پوشاندن بذرهای کوچکتر با کمی ورمیکولیت، در مراحل اولیه رشد رطوبت مورد نیاز آنها را تامین می کند. علاوه بر این، ورمیکولیت به دفع علف های هرز کمک می کند.

بذرهای کوچک را بپوشانید

بذرهای کوچک را بپوشانید

5- ظرف را آبیاری کنید:

آبیاری گیاهان بخشی حیاتی در باغبانی است. این امر به ویژه در صورت باغبانی درون یک ظرف مهمتر است زیرا شما باید کنترل بیشتری روی روند رشد درون ظرف داشته باشید. به دلیل بالا بودن میزان احتباس آب در ورمیکولیت باید مراقب باشید به گیاهان خود بیش از حد آب ندهید. ظرف کاشت خود را با دوش به طور مساوی در سراسر منطقه کاشت آبیاری کنید، اما اجازه ندهید استخر آب روی سطح خاک تشکیل شود.

ظرف را آبیاری کنید

ظرف را آبیاری کنید

6- آب اضافی ندهید:

از آنجا که ورمیکولیت آب را به خوبی حفظ می کند لازم نیست آب زیادی در ظرف باشد. ظرف را کمی به پهلو برگردانید و آب اضافی آن را خارج کنید. اگر ظرف خروجی انتهایی داشته باشد نیز آب اضافه آن خارج می شود.

آب اضافی ندهید

آب اضافی ندهید

7- کمپوست موجود را بهبود ببخشید:

علاوه بر اضافه کردن ورمیکولیت به ظرف کاشت، می توانید آن را به کمپوست موجود هم اضافه کنید تا باعث هوادهی بیشتر شود. ورمیکولیت 20-25٪ ارزش کمپوست را می افزاید ولی آنها را کاملاً با هم مخلوط کنید.

کمپوست موجود را بهبود ببخشید

کمپوست موجود را بهبود ببخشید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه فروش بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *