آموزش باغبانی

چگونه یک پایه برای گیاه فیلودندرون درست کنیم

چگونه یک پایه برای گیاه فیلودندرون درست کنیم

در این جا یک طرح خوب برای چگونگی ایستاده نگه داشتن و چرخاندن گیاهان بزرگ و رونده فیلودندرون وپوتوس ارائه می‌شود. شما می‌توانید یک «توتم پل» بسازید و با ساخت آن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

مراحل ساخت پایه برای گیاه فیلودندرون:

در ادامه مقاله به صورت گام به گام همراه تصاویر ساخت پایه برای این گیاه می پردازیم.

1- یک پایه برای پشتیبانی کردن را انتخاب کنید:

به یک گلخانه یا قلمستان محلی بروید و یک قطعه بامبو را خریداری کنید که حداقل 8 سانتی متر قطر داشته باشد. اگر نتوانید بامبو پیدا کنید می‌توانید از یک قطعه چوب 1× 1 استفاده کنید، اگر مایل به استفاده از چوب نیستید، می‌توانید برای این کار از فلز ضد زنگ و مقاوم در برابر پوسیدگی استفاده کنید. اگر خودتان بامبو را پرورش داده اید، باید از قطعه ای از بامبو که قبلاً برش داده شده و خشک کرده اید را انتخاب کنید. پایه خود را به طول حدود یک متر و سی سانتیمتر انتخاب کنید. پس از برش، یک خط در حدود ۲۰ سانت از پایین پایه مورد نظر را با مداد یا ماژیک علامت گذاری کنید. این امر اجازه می‌دهد تا از فضای موجود در گلدان بهتر استفاده کنیم.

یک پایه برای پشتیبانی کردن را انتخاب کنید

یک پایه برای پشتیبانی کردن را انتخاب کنید

2- پارچه‌ی کیسه ای یا گونی تهیه کنید:

به یک مغازهٔ بزازی یا فروشگاه ساختمانی بروید و از آنجا مقداری پارچه‌ی گونی برای پروژه خود خریداری کنید. برای پایه بلند ۱/۳۰ سانتی متر شما حدود ۱/۳۰ سانتیمتر پارچه نیاز است. پارچه‌ی گونی برای این پروژه بسیار مناسب است. زیرا ریشه‌های فیلودندرون یا پوتوس رشد می‌کنند و قادر به چسبیدن و نگه داشتن خود روی پارچه‌هایی با بافت شل هستند و طبیعی نیز به نظر می‌رسد.

پارچه‌ی کیسه ای یا گونی تهیه کنید

پارچه‌ی کیسه ای یا گونی تهیه کنید

3- پارچه گونی خود را ببرید:

پارچهٔ گونی خود را به صورت نوارهای طولانی به عرض ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر ببرید. بهتر است در موقع برش کمی پارچه را بکشید تا مستقیم و صاف برش بخورد. پایه را روی پارچه گونی و بر روی لبه راست پارچه قرار دهید. به طوری که پارچه گونی از بالای پایه ۲-۳ سانتی متر امتداد داشته باشد. باید پارچه شما طول کافی برای پوشش پایه را داشته باشد. سپس پارچه دیگری را به عرض ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر برش دهید؛ باید طول کافی برای کار را داشته باشد و روی ۲۰ سانتی متری که علامت گذاری کرده بودید را با چند سانتی متر به هم متصل کنید و همپوشانی کنید و به سمت مرکز گسترش دهید.

پارچه گونی خود را ببرید

پارچه گونی خود را ببرید

4- تفنگ چسب حرارتی خود را به برق وصل کنید و بگذارید گرم شود:

کوتاه‌ترین قطعه پارچه گونی را روی ۲۰ سانتی متری که در پایین پایه علامت گذاری کرده اید، قرار دهید، و پایه خود را بر روی لبه پارچه قرار دهید. شما باید لبه های پارچه را در چند نقطه و با فاصله تقریباً ۱۵ سانتیمتر به پایه بچسبانید.

هنگام که با تفنگ چسب شروع به چسباندن پارچه گونی می‌کنید باید دقت کنید زیرا چسب داغ است و می‌تواند به دستتان آسیب بزند. برای اینکه دستان خود را نسوزانید باید از مداد، سیخ یا چوب برای فشار دادن پارچه به چسب داغ استفاده کنید و بگذارید چند دقیقه خنک شود.

تفنگ چسب حرارتی خود را به برق وصل کنید و بگذارید گرم شود

تفنگ چسب حرارتی خود را به برق وصل کنید و بگذارید گرم شود

5- در صورت لزوم می توانید:

برای پوشاندن تیرک، تکهٔ دوم روبان را بردارید و با چسب نصب کنید و تیرک خود را بپوشانید. این تکه از پارچه را به گونه ای مرتب کنید که از قسمت بالای تیرک حدود ۵ تا ۷ سانتیمتر امتداد داشته باشد. همچنین باید پوشش خوبی روی اولین تکه ای پارچه ای که روی تیرک نصب شده بود، داشته باشد و همپوشانی خوبی را ایجاد کند. سپس تیرک خود را طوری قرار دهید که در لبه قرار بگیرد و همانند قطعه اول آن را در جای خود بچسبانید. در قسمت بالا، پارچه را تا بزنید وبچرخانید و چسب بزنید تا تیرک در داخل پارچه قرار بگیرد. بگذارید در این حالت چند دقیقه خنک شود تا چسب محکم شود.

در صورت لزوم می توانید

در صورت لزوم می توانید

6- تیرک را بپوشانید و دور و بر آن را تا بزنید:

در انتها و بالای تیرک، شما کمی پارچه‌ی اضافه دارید که قبلاً آن را تا کردید و چسب زدید. این قطعه را به سمت پایین تیرک بکشید، تا انتهای تیرک را پوشش دهید. قسمت لبه پیچ خورده پایین را در این حالت با چسباندن چسب محکم کنید؛ و با یک تکه چوب یا سیخ فشار دهید تا چسب، بچسبد؛ این کار را طوری انجام دهید که دست خود را نسوزانید. و چند دقیقه صبر کنید تا چسب خنک شود.

تیرک را بپوشانید و دور و بر آن را تا بزنید

تیرک را بپوشانید و دور و بر آن را تا بزنید

7- آن را به طور کامل رول کنید:

تیرک رول شده خود را نسبتاً محکم در پارچه گونی قرار بدهید و آن را به طور کامل رول کنید. آن را مانند کاغذ توالت در اطراف تیرک رول کنید. بهتر است به جای یک دور، چندین دور پارچهٔ خود را دور تیرک بچر خانید و آن را رول کنید. وقتی کاملاً رول شد، لبه‌ی پارچه را با چسب حرارتی تقریباً به فاصله هر ۱۵ سانت، محکم کنید، دوباره با تکه چوب یا ابزار دیگری فشار دهید تا دست تان را نسوزانید. اجازه دهید چسب خنک شود. تفنگ چسب حرارتی را از برق بکشید، زیرا کارتان با آن به پایان رسید.

آن را به طور کامل رول کنید

آن را به طور کامل رول کنید

8- طناب، سیم، با هر نوع ریسمان، که انتخاب کرده اید را بردارید:

و در حدود ۲ الی ۳ سانتیمتر در بالای تیرک محکم گره بزنید. طناب یا سیم خود را کاملاً محکم گره بزنید. سپس سیم، طناب و یا هر چیزی که انتخاب کرده اید را به صورت مارپیچ به سمت پایین و به دورتیرک بپیچانید. طناب را در همان جهتی که پارچه پیچیده شده بچرخانید و سعی کنید مارپیچ‌هایی که ایجاد می‌کنید، با فاصله ای حدود ۲ الی ۳ سانتیمتر از هم قرار بگیرند و در طول تیرک، فاصله آن‌ها از هم مساوی باشد. به همین ترتیب، پیچیدن طناب را ادامه دهید تا به حدود ۲ سانت آخر تیرک برسید؛ در اینجا ته طناب را گره بزنید تا کاملاً در جای خود محکم شود. و به این ترتیب شما تیرک خود را تکمیل کردید، اکنون شما یک تیرک برای فیلودندرون خود دارید.

طناب، سیم، با هر نوع ریسمان، که انتخاب کرده اید را بردارید

طناب، سیم، با هر نوع ریسمان، که انتخاب کرده اید را بردارید

9- گیاه مورد نظر خود را بردارید و در صورت نیاز آن را در گلدان بزرگتری قرار دهید:

به گلدان آب بدهید تا خاک کاملاً نشست کند، سپس تیرک تکمیل شده خود را برداشته و به آرامی به وسط گلدان فشار دهید، مواظب باشید که به ساقه و ریشه گیاه آسیبی نرسد. گیاه خود را در چند نقطه با طناب به تیرک وصل کنید، گیاه را به آرامی در اطراف تیرک بچرخانید. با یک تکه ریسمان می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. این کار را ادامه دهید تا جایی که گیاه شما مطابق میل شما دور تیرک پیچیده شود.

گیاه مورد نظر خود را بردارید و در صورت نیاز آن را در گلدان بزرگتری قرار دهید

گیاه مورد نظر خود را بردارید و در صورت نیاز آن را در گلدان بزرگتری قرار دهید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *