آموزش باغبانی

چگونه خزه ها را پاک کنیم

چمن زن دستی

خزه نوعی گیاه است که به صورت توده‌های بزرگ یا حصیری شکل رشد می‌کند که وجود آن در حیاط خانه ممکن است ناخوشایند باشد. خوشبختانه روش‌های ساده ای وجود دارد که می‌توانید فقط با چند ابزار ساده از شر خزه در هر منطقه ای خلاص شوید. اگر نیاز به برداشتن و جدا کردن خزه از چمن دارید، قبل از اینکه خاک را آماده کنید با چنگک کاملاً خاک را زیرو رو کنید و یا از مواد شیمیایی برای از بین بردن آن ها استفاده کنید. اگر خزه بر روی آجر، دیوار یا روی سنگ فرش پیاده رو رشد کرده است، می‌توانید آن را بخراشید یا با ماشین کارواش تمیز کنید. برای خزه‌هایی که روی سقف رشد می‌کنند، سعی کنید قبل از استفاده از محلول‌های پاک کننده، تا آنجا که می‌توانید آن ها را تمیز کنید.

روش اول: حذف خزه از چمن خود

اولین قسمت به حذف خزه از چمن می پردازد.

1- یک چنگک را روی خزه بکشید تا توده‌های کوچک از هم بپاشد:

خزه سیستم ریشه ای محکمی ندارد، بنابراین به راحتی از بین می‌رود. چنگک را از قسمت‌های مختلف خزه در جهات مختلف بکشید تا کاملاً آن را از زمین جدا کنید و بیرون بکشید، و به این صورت به مرتب کردن خزه‌ها ادامه دهید تا جایی که دیگر آن ها را در چمن یا خاک خود نبینید. خزه‌هایی را که جدا کرده اید بردارید و آنها را در سطل آشغال یا سطل کمپوست بیندازید.

همچنین شما می‌توانید برای ماشین چمن زنی خود تیغه‌های جدا کننده مخصوص خریداری کنید که می‌تواند خزه‌ها را از سطح وسیعی پاک سازی کند.

چنگک جمع کن را روی خزه بکشید

چنگک جمع کن را روی خزه بکشید

2- اگر با چنگک به راحتی خزه کنده نمی‌شود از سولفات آهن استفاده کنید:

سولفات آهن که به آن آهن سولفات نیز گفته می‌شود، خزه‌ها را بدون از بین بردن علف‌ها خشک می‌کند که می‌توانید به این وسیله، آن ها را به راحتی از بین ببرید. سولفات آهن را مستقیماً روی ناحیه خزه ای بریزید تا پوشش یکنواختی داشته باشد. خزه را کاملاً آبیاری کنید تا سولفات آهن بتواند در خزه کار کند و آن را سریع‌تر از بین ببرد. قبل از اینکه خزه را از زمین بیرون بیاورید، 2-3 ساعت صبر کنید.

اگر خزه بعد از 2-3 ساعت به راحتی بالا نیامد، روز بعد دوباره امتحان کنید.

همچنین می‌توانید با ریختن دانه‌ها در دستگاه پخش کننده باغ و عبور از داخل چمن، کل چمن خود را درمان کنید.

هشدار: کودکان و حیوانات خانگی را به مدت 2-3 ساعت از محل دور کنید زیرا در صورت مصرف زیاد سولفات آهن در دوزهای بالا، می‌تواند سمی بوده و برای کودکان و حیوانات خطرناک باشد.

سولفات آهن را روی خزه بپاشید

سولفات آهن را روی خزه بپاشید

3- چمن را فقط در صورت نیاز آبیاری کنید تا از تشکیل خزه جلوگیری شود:

خزه در مکان‌هایی که رطوبت زیادی وجود داشته باشد سریع رشد می‌کند و بهترین رشد را خواهد داشت، بنابراین آب ایستا در سطح خاک می‌تواند باعث شکل گیری سریع‌تر خزه شود. به جای اینکه روزانه چمن خود را آبیاری کنید، صبر کنید تا علف‌ها علائم تقلا برای آب را از خود نشان دهند. هنگامی که چمن‌ها به رنگ خاکستری کم رنگ مایل به آبی هستند یا پس از عبور شما از روی چمن‌ها رد پاهای شما روی چمن‌ها باقی می‌ماند، زمان آبیاری چمن فرا رسیده است. سعی کنید قبل از تشکیل گودال‌های آب روی چمن آبیاری را متوقف کنید، در غیر این صورت ممکن است خزه تشکیل شود.

آبیاری کمتر به رشد بهتر چمن کمک می‌کند زیرا در این صورت چمن‌ها ریشه‌های طولانی‌تر و سالم تری خواهند داشت.

آبیاری کم چمن‌ها، خزه‌هایی را که قبلاً در روی چمن تشکیل شده از بین نمی‌برد.

چمن را آب دهید

چمن را آب دهید

4- اگر خاک فشرده ای دارید، از یک وسیله هوادهنده بر روی چمنزار خود استفاده کنید:

هوا دهنده وسیله ای مکانیکی است که دارای مفتول‌های استوانه ای کوچک هست که با غلطیدن آن بر روی چمن حفره‌هایی کوچکی ایجاد می‌شود که به این وسیله آب، اکسیژن و مواد مغذی به خاک وارد می‌شود. هوا دهنده را در یک گوشه‌ی چمن خود قرار دهید و آن را در یک خط مستقیم بغلطانید و روی کل چمن با هوادهنده حرکت کنید تا خاک سالم تری داشته باشید.

هوادهنده را از فروشگاه ابزارآلات کشاورزی یا فروشگاه محلی بخرید یا اجاره کنید.

چمن‌های هوادهی به خودی خود خزه را از بین نمی‌برد.

خاک فشرده شده می‌تواند رطوبت سطح زمین را به دام بیندازد و باعث ایجاد خزه در چمن شما شود.

چمن زن دستی را روی خزه ها بکشید

چمن زن دستی را روی خزه ها بکشید

5- اگر خاک اسیدی دارید، آهک را بر روی چمن خود پخش کنید:

خزه در بالای خاک اسیدی بهتر رشد می‌کند، اما شما می‌توانید با استفاده از آهک باغچه، که به آن سنگ آهک نیز می‌گویند، pH خاک را بالا ببرید. نیمی از آهک را در یک دستگاه پخش کننده باغ ریخته و از یک گوشه چمن خود شروع کنید. پخش کننده را به صورت افقی روی چمن به عقب و جلو ببرید تا آهک تمام شود. حالا پخش کننده را با نیم دیگر آهک پر کنید و در جهت مخالف حرکت کنید.

می‌توانید آهک را از فروشگاه‌های باغبانی محلی خود خریداری کنید.

آهک به خودی خود خزه را از بین نمی‌برد، اما برای جلوگیری ازرشد آن کمک می‌کند.

استفاده از آهک روی چمن بعد از آنکه هوادهی کردید، بهترین نتیجه را می‌دهد.

آهک را در سراسر چمن خود پخش کنید

آهک را در سراسر چمن خود پخش کنید

روش دوم: از بین بردن خزه‌های روی دیوارها یا سنگ فرش‌ها

روش دوم از بین بردن خزه ها روی دیوار یا سنگ فرش را مورد بررسی قرار می دهد.

1- با استفاده از چاقوی تیز خزه‌ها را از شکاف‌های سنگ فرش یا دیواره‌ها جدا کنید:

تیغه چاقو را به داخل ترک‌ها وارد کنید و چاقو را در طول ترک‌ها بکشید بیرون آوردن خزه‌ها کمی سخت است بنابراین کمی فشار وارد کنید تا خزه‌ها کنده شوند. اگرچه قادر نخواهید بود که تمام خزه‌ها را در اولین حرکت از بین ببرید. با ضربات کوتاه کار کنید و دوباره با چاقو همان مناطق را پاکسازی کنید.

این روش برای از بین بردن خزه از مسیرهای عبوری جاده‌ها، پیاده روها و سنگفرش ها به خوبی کار می‌کند.

اگر فشار زیادی وارد کنید، چاقو به راحتی از ترک خارج می‌شود.

مراقب باشید در حین کار خود را زخمی را نکنید.

از یک چاقوی تیز برای بریدن خزه استفاده کنید

از یک چاقوی تیز برای بریدن خزه استفاده کنید

2- محلول سرکه یا سفید کننده را روی خزه بپاشید تا از بین برود:

یک قسمت سرکه سفید یا سفید کننده را با 4 قسمت آب گرم ترکیب کنید و کاملاً هم بزنید تا مخلوط یکنواختی ایجاد کنید و در سمپاش باغچه بریزید. نوک نازل شلنگ را به سمت خزه ای که می‌خواهید آن را از بین ببرید هدف قرار دهید و دسته سمپاش را 3-4 بار پمپ کنید تا فشار ایجاد شود. دسته را بکشید تا غبار ملایمی از محلول روی خزه پخش شود. خزه‌ها در طی 2-3 هفته آینده شروع به خشک شدن و از بین رفتن می‌کنند.

محلول سرکه یا سفید کننده برای جلوگیری از رشد مجدد خزه در سطوح مختلف کارآرایی خوبی دارند.

اگر می‌خواهید خزه را از روی آجر، دیوار، سنگ فرش یا بتن پاک کنید این محلول خوبی عمل می‌کند.

هشدار: سفید کننده یا سرکه ممکن است باعث تغییر رنگ آجر یا سنگ شود، بنابراین قبل از اسپری کردن، محل کوچکی را با محلول آزمایش کنید.

اسپری محلول سرکه یا سفید کننده روی خزه بزنید

اسپری محلول سرکه یا سفید کننده روی خزه بزنید

3- با یک برس سفت روی خزه‌ها بکشید تا نواحی کوچک تمیز شوند:

نواحی را که می‌خواهید از خزه پاک کنید از فشار آب یا محلول از بین برنده خزه استفاده کنید تا خزه بهتر ریزش کند. وقتی برس را در جهات مختلف روی خزه می‌کشید، کاملاً با فشار این کار را انجام دهید. خزه‌هایی را که می‌توانید جدا کنید و بردارید، دور بریزید یا کمپوست کنید تا دوباره رشد نکند.

شما می‌توانید از برس برای از بین بردن خزه در روی سطوح استفاده کنید بدون اینکه صدمه ای به این نواحی وارد شود.

خراش خزه با قلم موی سفت

خراش خزه با قلم موی سفت

4- اگر می‌خواهید خزه را به سرعت پاک کنید، از کارواش فشار قوی استفاده کنید:

کارواش‌های فشار قوی، آب را با سرعت زیاد شلیک می‌کنند تا مواد گیر کرده در بین شیارها را از بین ببرد. از نوک نازل 15 یا 25 درجه استفاده کنید تا احتمال آسیب رسیدن به ناحیه ای که می‌خواهید پاک کنید، کمتر شود. نوک کارواش فشار قوی را از نقطه ای که پاکش می‌کنید حداقل 2-3 فوت (0.61-0.91 متر) دور نگه دارید و دسته را بکشید تا آب شلیک شود. برای از بین بردن خزه، با حرکت‌های کوتاه عقب وجلو بر روی خزه کار کنید.

هنگام کار از عینک ایمنی استفاده کنید زیرا کارواش‌های فشار قوی می‌تواند به راحتی زباله‌ها را حرکت دهند و پرت کنند.

هرگز دستگاه کارواش را به سمت موجود زنده یا چیزی که به راحتی آسیب می‌بیند هدف قرار ندهید.

استفاده از کارواش فشار قوی سطح را از مواد آلوده تمیز می‌کند و آلودگی‌ها را از بین می‌برد بنابراین ممکن است رنگ سطوح تغییر کند و به رنگ دیگری درآید. پس تمام قسمت‌ها را کاملاً با کارواش فشار قوی تمیز کنید تا رنگ سطح یکنواخت به نظر برسد.

استفاده از واشر پر فشار

استفاده از واشر پر فشار

روش سوم: تمیز کردن خزه از پشت بام خود

سومین قسمت به پشت بام می پردازد.

1- ابتدا از کارواش کم فشار برای شستن خزه‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که به سقف آسیبی نمی‌رسد:

یک اتصال استاندارد جت را به انتهای شیلنگ باغ متصل کنید تا از آن برای شستن و برداشتن خزه استفاده کنید. برای تمیز کردن سقف بوسیله یک نردبان بالا بروید و خزه‌های موجود در سقف را با زاویه رو به پایین بشویید و نگذارید که آب به زیر شیروانی نفوذ کند و به آنها آسیب بزند. هنگام تمیز کردن، روی خزه‌های بزرگ بیشتر تمرکز کنید زیرا آنها به راحتی از بین می‌روند.

برای پاک کردن خزه از روی شیروانی‌ها از کارواش فشار قوی استفاده نکنید زیرا می‌تواند به شیروانی آسیب برساند.

اسپری آب روی خزه با شلنگ کم فشار

اسپری آب روی خزه با شلنگ کم فشار

2- برای تمیز کردن خزه‌های گیر کرده، سقف خود را با برس تمیز کنید:

یک برس دسته بلند تهیه کنید که دارای موهای سفت باشد تا بتواند خزه را از روی سقف شما تمیز کند، بدون اینکه به سقف آسیب برساند. به بالاترین نقطه سقف بروید تا بتوانید از بالا به پایین کار کنید. برای تمیز کردن، هر بار روی یک ناحیه 3 فوت× 3 فوت (91 سانتی متر × 91 سانتی متر) متمرکز شوید و هنگامی که با حرکت رو به پایین پاکسازی می‌کنید، فشار محکمی به برس وارد کنید. روی سقف بخوبی کار کنید و تا جایی که می‌توانید خزه‌ها را بردارید.

با احتیاط زیاد روی سقف خود قدم بزنید زیرا آب می‌تواند سقف را بسیار لیز کند. در صورت نیاز از طناب ایمنی متصل به برجستگی سقف استفاده کنید.

اگر برای تمیز کردن خزه‌های سقف خود راحت نیستند، از یک سرویس کار سقف حرفه ای کمک بخواهید؛ تا آن را برای شما تمیز کند.

با برس سقف خود را بشویید

با برس سقف خود را بشویید

3- ماده سفید کننده محلول در آب یکی از موثرترین روش‌های از بین بردن خزه است:

یک سمپاش باغ را با قسمت‌های مساوی سفید کننده و آب گرم پر کنید. بر روی سقف خود بروید و محلول را به همه قسمت‌هایی که دارای خزه هستند بپاشید. پس از اینکه به صورت یکنواخت بر روی خزه‌ها استفاده کردید، محلول را به مدت 15-20 دقیقه روی خزه بگذارید بماند سپس آن را با کارواش بشویید. برخی از خزه‌ها بلافاصله از بین می‌روند در حالی که ممکن است جدا شدن و از بین رفتن برخی از قسمت‌ها 2-3 هفته طول بکشد.

سفید کننده می‌تواند باعث از بین رفتن گیاهان دیگر و تغییر رنگ پیاده رو ها و یا روکش سنگ فرش شود، بنابراین قسمت زیر سقف خود را با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا محلول روی این سطوح نریزد و از آن ها در مقابل محلول محافظت کند.

بعد از اینکه محلول را آبکشی کردید می‌توانید سقف خود را با برس تمیز کنید تا برای از بین بردن بیشتر خزه‌ها کمک کند.

تنوع: اگر می‌خواهید خزه را بدون مواد شیمیایی پاک کنید، می‌توانید 1 1 ⁄ 2 – 3 1 ⁄ 2 فنجان (350-830 میلی لیتر) سرکه سفید و 2 گالن (7.6 لیتر) آب گرم برای محلول تمیز کننده خود ترکیب کنید.

اسپری سفید کننده و آب

اسپری سفید کننده و آب

4- برای از بین بردن خزه در آینده، نوارهای روی یا مس را در امتداد سقف نصب کنید:

روی و مس برای خزه‌ها سمی هستند، بنابراین آب باران که از روی فلز عبور می‌کند از رشد خزه در سقف جلوگیری می‌کند. با استفاده از اره فلز، فلز را به قسمت‌هایی با عرض 5.1–10.2 سانتی متر و طول حدود 2-3 فوت (61–91 سانتی متر) ببرید. نوارها را درست زیر رگه‌ها، و بر روی بالاترین قسمت سقف قرار دهید و آنها را با میخ‌های سقف هر 15 سانتی متر محکم کنید.

نوارهای فلزی را می‌توانید از فروشگاه‌های سخت افزار خریداری کنید. اگر وسیله ای برای برش فلزها در خانه ندارید، از فروشنده بخواهید نوارها را به اندازه لازم ببرد.

می‌توانید فقط نوارهای فلزی را زیر ردیف اول سقف قرار دهید، بنابراین اگر نمی‌خواهید قطعات بزرگ فلز را استفاده کنید، فقط 1-2 اینچ (2.5-5.1 سانتی متر) از آن را می‌توانید امتداد دهید.

در صورت نیاز به تعویض قسمت‌هایی از سقف، به دنبال موادی باشید که ذرات مس درون آنها تعبیه شده باشد زیرا می‌توانند از رشد خزه جلوگیری کنند.

نصب نوارهای روی یا مس در امتداد سقف سواری

نصب نوارهای روی یا مس در امتداد سقف سواری

5- برای جلوگیری از تشکیل مجدد خزه، قسمت‌های آویزان درخت را ببرید:

بهترین منطقه برای رشد خزه، مناطقی هستند که دارای سایه بوده و پوشیده از شاخه‌های درختان می‌باشند. در ساعت‌های مختلف در طول روز به سقف خود نگاه کنید تا ببینید چه زمانی سایه است و چه شاخه‌هایی باعث ایجاد سایه بر روی سقف، می‌شوند. برای شاخه‌های کوچک، از اره و قیچی استفاده کنید و تا جایی که ممکن است شاخه‌ها را از پایه ببرید تا به همین راحتی رشد نکنند. اگر درخت شاخه‌های بزرگ و سنگینی دارد، با یک متخصص حرفه ای تماس بگیرید تا شاخه‌ها را برای شما ببرند.

سعی نکنید شاخه‌های بزرگ را خودتان ببرید زیرا در هنگام سقوط شاخه، می‌تواند به سقف شما آسیب برسانند یا آسیب جدی برای شما بوجود آورد.

هرس برآمدگی اندام درختان

هرس برآمدگی اندام درختان

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *