آموزش باغبانی

نحوه شکوفایی گل ادریسی

نحوه شکوفایی ادریسی

شکوفه‌های ادریسی زیبا هستند – زمانی که آن ها تصمیم به شکوفا شدن و ظاهر شدن می‌گیرند. برخی از گونه های آن نیاز به مراقبت در تمام طول سال دارند تا از لج بازی و شکوفه ندادن آنها جلوگیری شود. همه مسائل مربوط به گلدهی را نمی توان در طول یک فصل رشد حل کرد، اما انجام کار درست در حال حاضر می تواند نمایش گل های دوست داشتنی برای سال های آینده را برای شما تضمین کند.

1- در زمان مناسب سال هرس کنید

بسیاری از گل های ادریسی از چوب های قدیمی جوانه می زنند، بنابراین برای به دست آوردن گل باید ساقه ها را در زمستان دست نخورده نگه دارید. این گونه ها شامل ادریسی ماکروفیلا (پر برگ، جارویی، توری یا کوهی، با برگ های 4 اینچ/10 سانتی متر)، ادریسی کوئرسیفولیا H. quercifolia (غلاف بلوطی، با برگ های بلوط مانند) و ادریسی انومالا H. anomala (petiolaris) (انگور ادریسی کوهی) هستند.

می توانید با خیال راحت آنها را در اواخر تابستان، درست پس از محو شدن گل ها و تشکیل شاخه های قوی، هرس کنید. بیش از ⅓ بالایی را برندارید. ادریسی های کوهی بیشتر از بالا شکوفا می شوند، بنابراین با احتیاط آن ها را هرس کنید.

سایر ادریسی ها در هنگام رشد جدید گل می دهند: با خیال راحت ادریسی ابورسنس H. aborescens (هدرنجی صاف یا وحشی) یا ادریسی پانیکولاتا H. paniculata (grandiflora) را در اواخر زمستان یا اوایل بهار هرس کنید.

سه گل صورتی روی زمین

سه گل صورتی روی زمین

2- به ادریسی به اندازه کافی آفتاب بدهید

این امر به ویژه در مورد ادریسی های برگ بزرگ صادق است، اما حتی گونه هایی که راحت تر شکوفه می دهند نیز به خورشید نیاز دارند. جابه جایی گیاه بهتر است زمانی انجام شود که گیاه در پاییز یا بهار و یا در زمستان در حالت خواب باشد و در زمین هایی که یخ نزده اند کاشته شود. سطوح مختلف خورشید برای گونه های مختلف مناسب است:

آفتاب کامل تا نیمه سایه: ادرسیسی کوئرسیفولیا، ادریسی پیناکولاتا

سایه جزئی: ادریسی ابورسنس وادریسی ماکروفیلا. منطقه ای با آفتاب صبح و سایه بعد از ظهر ایده آل است. اگر آفتاب کامل اجتناب ناپذیر است، خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید.

سایه جزئی تا سایه کامل: ادریسی انومالا

دو عکس متفاوت از گلهای صورتی

دو عکس متفاوت از گلهای صورتی

3- با محافظت در برابر آفتاب گلدهی در اواخر فصل را طولانی کنید

برخی از گونه‌های ادریسی دارای زمان شکوفه‌ دهی طولانی‌تری در سایه‌ی جزئی هستند، به‌جای اینکه سریعا در آفتاب کامل قهوه‌ای و محو شوند، به آرامی به بنفش یا سبز تغییر رنگ داده و سپس محو می‌شوند. بنابراین، حتی اگر برای گلدهی گیاهان شما به آفتاب نیاز است، قرار دادن یک چتر پاسیو یا سایه بان آفتابگیر در بعدازظهرها پس از ظاهر شدن گل ها می تواند ارزشمند باشد.

گل صورتی با برگ سبز

گل صورتی با برگ سبز

4- از ادریسی در زمستان محافظت کنید

ادریسی های برگ بزرگ و بلوطی (H. macrophylla و quercifolia) می توانند جوانه های خود را در اثر آسیب زمستانی از دست بدهند. برای محافظت در برابر زمستان های سخت، یک محفظه با استفاده از توری مرغی در اطراف گیاه ادریسی بسازید. آن را با برگ های خرد شده به عمق 10 تا 12 اینچ (25 تا 30 سانتی متر) پر کنید.

اکثر جوانه های بدون محافظت در زیر 10- درجه فارنهایت (23- درجه سانتیگراد) می میرند.ادریسی ماکروفیلا بسیار مودی است و می تواند شکوفه های خود را در اثر تغییرات دمایی ناگهانی نیز از دست بدهد.

گونه های دیگر یا به زمستان مقاوم هستند یا جوانه های زمستانی ندارند.

برگ ها بر روی نرده های بزرگ

برگ ها بر روی نرده های بزرگ

5- در برابر یخبندان بهاره محافظت کنید

پس از محافظت از ادریسی خود در تمام زمستان، شرم آور است که آخرین یخبندان بهاری رویای گل شما را از بین ببرد. اگر بعد از برداشتن محفظه زمستانی دما کاهش یافت، گیاه را با پارچه، کرفس یا کاغذ سنگین بپوشانید. از پلاستیک، که می تواند به گیاه آسیب برساند، اجتناب کنید.

همانند آسیب زمستانی، این فقط در مورد ادریسی ماکروفیلا و کوئرسیفولیا صدق می کند. گونه های دیگر به جز در شدیدترین شرایط زمستانی می توانند زنده بمانند و گل بدهند.

روکش عایق برای یخبندانهای دیررس

روکش عایق برای یخبندانهای دیررس

6- از کوددهی بیش از حد خودداری کنید

اگر یک رشد سبز شگفت‌انگیز بدون داشتن هیچ شکوفه‌ای داشتید، ممکن است نیتروژن زیادی به خاک اضافه کرده باشید (به شکل کمپوست یا کود تجاری). در بسیاری از موارد، بدون افزودن کود، نتایج بهتری به دست خواهید آورد. اگر خاک شما فقیر است یا گیاهان مشکل دارند، در طول فصل رشد چند بار از کود آهسته رهش استفاده کنید.

یک استثنا: اگر در حین رشد شکوفه ها، برگهای مرکزی شروع به زرد شدن کردند، مقداری کود سریع الاثر بریزید.

به گل صورتی خود کود دهید

به گل صورتی خود کود دهید

7- آبیاری مکرر

بیشتر ادریسی ها دوست دارند که خاک آنها را به طور مرتب خیس کنید. خاک را همیشه سست و مرطوب نگه دارید تا هنگام لمس کردن رطوبت حس شود.

در آفتاب کامل به ادریسی ها آب بیشتری نسبت به شرایط نیمه سایه بدهید، و اگر برگ هایشان شروع به ریزش کرد، بازهم آب بیشتری بدهید.

خاک با زهکشی ضعیف می تواند ریشه گیاهان شما را پوسیده کند. اگر یک گودال آزمایشی 1 فوت × 1 فوت (0.30 متر × 0.30 متر) پر از آب در عرض 15 دقیقه زهکشی نمی شود، سعی کنید خاک را با کمپوست، پیت ماس ​​یا موارد مشابه اصلاح کنید یا یک بستر کاشت مرتفع پر از خاک لومی بسازید. اگر نمی توان به خاک رسی کمک کرد، کمتر آبیاری کنید.

ریختن آب در حفره

ریختن آب در حفره

8- در شرایط خشک رطوبت را با مالچ حفظ کنید

برای ادریسی، مالچ بیشتر برای به دام انداختن رطوبت در خاک مهم است. اگر هوای گرم و خشک پیش بینی می شود، قبل از شروع شکوفه دادن هر گل ادریسی، مالچ ارگانیک به خاک اضافه کنید.

مالچ را حدود 7.6 سانتی متر دور تر از ساقه ها بریزسد تا از پوسیدگی آنها جلوگیری کنید.

اگر خاک قلیایی دارید، سوزن یا پوست درخت کاج را به عنوان مالچ امتحان کنید. اینها خاک را کمی اسیدی تر می کنند، که ادریسی ها آن را ترجیح می دهند.

مالچ اغلب برای عایق کاری ریشه ها در زمستان نیز استفاده می شود، اما متأسفانه، بعید است که جوانه های گل را (برای گونه های قدیمی شکوفه دار چوبی) حفظ کند.

گل صورتی در خاک

گل صورتی در خاک

9- تغییر رنگ شکوفه ها با افزودنی های خاک

اسیدیته خاک می تواند رنگ گل را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه ادریسی ها خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند، بعید است که این عامل مهمی در شکوفایی آن ها باشد. اما اگر موفق شدید ادریسی ماکروفیلای خود را شکوفا کنید، می توانید هر سال یک آزمایش علمی برای تغییر رنگ گل آن را امتحان کنید:

pH نمونه ای از خاک را با یک کیت خریداری شده از یک مرکز باغبانی آزمایش کنید.

pH کمتر از 5.5 شکوفه های آبی را تشویق می کند. pH را با کمپوست، تفاله قهوه، یا سایر مواد آلی، یا با استفاده از مواد افزودنی گوگردی خاک از فروشگاه باغ، کاهش دهید.

pH بالای 6.5 رشد گلهای صورتی را تشویق می کند. با افزودن خاکستر چوب، آهک یا برخی از کودهای با pH بالا، pH را افزایش دهید.

اگر خاک شما اسیدی است اما گل های شما آبی نیستند، ممکن است لازم باشد سولفات آلومینیوم را به خاک اضافه کنید.

phخاک را اندازه بگیرید

ph خاک را اندازه بگیرید

10- درمان بیماری های قارچی

ادریسی در بیشتر مناطق نسبتاً به بیماری مقاوم است، اما یک عفونت قارچی شدید می تواند آنقدر به آن آسیب برساند که گلدهی را قطع کند. به دنبال لکه های رنگی غیر معمول روی برگ ها و گل ها باشید.

لکه های سبز، زرد یا قهوه ای را با قارچ کش درمان کنید. از کارکنان یک مرکز باغبانی در مورد شناسایی قارچ محلی و محصولات مشاوره بخواهید.

کپک پودری و لکه‌های سیاه نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد ادریسی شما بیش از حد سایه می‌گیرد و گردش هوا کافی نیست. جایجایی گیاه را در نظر بگیرید.

بسیاری از قارچ ها از رطوبت بیش از حد به وجود می آیند. آبیاری در صبح به طوری که گیاه سریعتر خشک شود می تواند کمک کند.

اگر قادر به درمان بیماری نیستید، در اسرع وقت از شر گیاه آلوده خلاص شوید تا از گسترش بیماری جلوگیری کنید. گیاهان مرده یا در حال مرگ که بد رنگ به نظر می رسند، اغلب قابل نجات نیستند و می توانند هر گونه ادریسی دیگری که دارید را خراب کنند.

آفت کشی با آبپاش

آفت کشی با آبپاش

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

2 دیدگاه درباره مقاله “نحوه شکوفایی گل ادریسی

  1. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    سلام و درود
    چرا پیام بین پیام هایی که دوستا می‌فرستند نیست

  2. Avatar Mohammad Reza. Rahmani گفت:

    حداقل از تجارب دوستان استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *