بن سای و گلخانه

انواع مختلف ساختار گلخانه

انواع مختلف ساختار گلخانه

انتخاب یا ساخت گلخانه برای استفاده حداکثر از نور خورشید بسیار مهم است. این امر بستگی به انتخاب درست ساختار گلخانه دارد. من قصد دارم به شما شرح مفصلی از انواع گلخانه­ های موجود به همراه مزایا و معایب آن­ها را ارائه دهم. انواع گلخانه ­ها عبارت اند از: گلخانه باریک، گلخانه مسطح، گلخانه غیر مسطح، گلخانه کوئنست یا نیمه استوانه ­ای، گلخانه قوسی، گلخانه رایج، گلخانه A شکل، گلخانه سرد و بستر گرم. قبل از انتخاب شکل گلخانه در نظر داشته باشید که می ­توانید گلخانه متصل یا جدا را راه ­اندازی کنید.

گلخانه متصل

گلخانه متصل همانطور که از نام آن مشخص است به ساختمان متصل می ­باشد. یکی از مزایای اصلی این نوع گلخانه عدم استفاده زیاد از مصالح ساختمانی بوده و یک سازه مستقل مورد نیاز است. همچنین از ابزار گرمایشی و تهویه می­ توان برای نگهداری گلخانه استفاده کرد. با این حال، از نظر کنترل دمای درون گلخانه یک شکل اساسی وجود دارد.

ساختمان متصل به گلخانه می­ تواند باعث ایجاد سایه شده و موجب ایجاد محدودیت در نور دریافتی گیاه شود. گلخانه متصل می ­تواند به دو شکل باریک و مسطح باشد.

گلخانه مسطح متصل

گلخانه باریک یا مسطح متصل معمولا در ضلع جنوبی ساختمان بنا شده و خط الراس سقف به ساختمان متصل می ­شود. این نوع گلخانه ­ها برای گرم کردن آسان و ارزان هستند، بخصوص اگر در اقلیم سرد زندگی می­ کنید. از طرف دیگر، گلخانه مسطح فضای بیشتری را برای رشد گیاه فراهم می­ کند. به دلیل اینکه دیوار انتهایی آن کاملا به خانه متصل است و خرپاها دارای طول مساوی می ­باشند.

یکی از معیاب گلخانه­ های مسطح متصل هزینه ساخت و گرمایش آن­ها می ­باشد که نسبت به نوع باریک بیشتر است. بنابراین، شما می­ توانید هزینه را برای گلخانه جدا سرمایه ­گذاری کنید. با این حال، فراموش نکنید که وقتی گلخانه در کنار گلخانه است می­توان به راحتی به آب و برق دسترسی داشت. بطور خلاصه، ساختار های گلخانه­ ای باریک و مسطح متصل دارای مشکلاتی از قبیل سایه اندازی هستند. سایه­ بان ­های خانه­ ای که به آن متصل است باعث کاهش دسترسی به نور آفتاب می ­شود.

برای مطالعه مقاله انواع گلخانه ها می توانید از این لینک استفاده کنید.

انواع مختلف ساختار گلخانه

انواع مختلف ساختار گلخانه

گلخانه نصب شده در پنجره

این سازه نسبتا جدید است. این سازه با قاب پنجره در ضلع جنوبی دیوار خانه متصل می ­شود. این گزینه برای باغبانانی که دارای محدودیت فضا هستند و برای افرادی که در یک جای مسطح زندگی می ­کنند مناسب است. با استفاده از این گلخانه می ­توان در طول سال برخی از گیاهان را پرورش داد. علاوه بر این، سازه آن بسیار جمع و جور بوده و گرم کردن آن آسان و نگهداری ارزان است.

گلخانه جدا

همانند گلخانه­ ها متصل، گلخانه­ های جدا نیز می ­توانند به انواع باریک و مسطح تقسیم شوند. من می­ خواهم ابتدا این دو را باهم مقایسه کرده و سپس به توصیف مدل­ های تجاری بپردازم.

گلخانه جدا مسطح

در این سازه اندازه خرپا ها یکسان بوده و سازه سقف آن کاملا مشخص است. به راحتی می ­توان با استفاده از یک شیروانی قدیمی (مثلث، بین طرفین سقف شیب­دار) آن را تشخیص داد. این نوع گلخانه رایج ­ترین نوع گلخانه بوده و از حداکثر میزان نور آفتاب استفاده می ­کند.

همچنین، این نوع گلخانه فضای زیادی را فراهم می ­کند تا ضمن حفظ بهترین شرایط، طیف گسترده­ ای از گیاهان را نیز رشد دهید. با این حال، نوع باریک برای پشتیبانی بیشتر از شیشه­ ها سقف به قاب آلومینیومی نیاز دارد.

گلخانه جدا غیر مسطح

این نوع گلخانه برعکس گلخانه مسطح است، زیرا خرپا ها مساوی نیستند و ساختار از خود پوشتیبانی نمی­ کند. این گلخانه برای قرار گرفتن در یک مکان تپه­ ای ایده­آل است. مزیت گلخانه جدا باریک به حداکثر رساندن نور خورشید است، اما به دلیل محدود بودن فضا و جهت گلخانه، این کار بسیار دشوار است.

گلخانه کوئنست یا نیمه استوانه­ ای

این نوع گلخانه با ساختار سقف خمیده و طراحی به سبک کلبه نظامی مشخص می ­شود. قلاب­ ها معمولا از لوله­ های آلومینیوم یا PVC ساخته می ­شوند و برای داشتن عایق بهتر از فیلم یا پانل­ های پلی­اتیلنی استفاده می­ شود.

دیواره­ های جانبی تا حدودی محدود بوده و فضای ذخیره­ سازی کم است. این نوع گلخانه احتمالا ارزان­ترین و ساده ­ترین نوع گلخانه می­ باشد که من علاقه زیادی به آن دارم. وجود جوی در آن برای جمع شدن برف و آب بسیار مفید است.

گلخانه قوسی

زیباترین ساختار گلخانه ­ای است که تا به حال دیده­ ام. طراحی با دیوارهای خم شده مشخص می­ شود و دارای یک سقف برجسته با الهام از پنجره­ های کلیسای گوتیک در سراسر جهان طراحی شده است. این گلخانه کاملا گسترده بوده و برای کسانی که می­ خواهند گیاهان را به صورت ردیفی یا روی قفسه ­ها رشد دهنده مناسب می­ باشد و حتی می ­توان گلدان ­ها را در همان ساختار آویزان کرد. این گلخان بسیار شبیه به گلخانه کوئنست بوده و عملکرد مشابه آن دارد. همچنین، به دلیل قرارگیری حداقل در معرض گرما از نظر گرما محافظه کار است.

ساختار گلخانه A شکل

به نظر من ساده ­ترین ساختار بوده و بسیار زیبا به نظر می ­رسد. طراحی آن امکان صرفه جویی از مصالح ساختمانی را برای شما فراهم می­ کند و برای حیاط خلوت نیز مناسب است.

تنها کاری که باید بکنید این است که سقف­ ها و دیواره ­های جانبی را در کنار هم جمع کرده و یک ساختار مثلثی را ایجاد کنید. مهمترین ایرادی که ممکن است با آن روبرو شوید گردش ضعیف هوا در گوشه و کنار است.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره ی گلخانه می توانید از این لینک استفاده کنید.

ساختار گلخانه

ساختار گلخانه

گلخانه رایج

به نظر من این نوع گلخانه بسیار محبوب است، زیرا بسیاری از باغداران به طور خاص از این نوع گلخانه استفاده می ­کنند. زیرا ساخت و ساز آن نسبتا ساده بوده و نسبت به سایر گلخانه ­ها مقاوم­تر است.

این امر به دلیل وجود خرپاها می ­باشد که در زمستان باعث پشتیبانی بیشتر از سقف گلخانه می ­شوند. با این حال، این ساختار سنگین بوده و به یک چارچوب قوی و گران نیاز دارد.

گلخانه سرد، بسترگرم و کوچک

این گلخانه ­ها ابتدایی هستند. آن­ها را با اصطلاح گلخانه ­های کوچک اشتباه نگیرید. گلخانه ­های کوچک دارای باکس ­های حرف ه­ای هستند. این گلخانه­ ها می­ توانند بلند یا کوتاه و به صورت عمودی یا افقی باشند. این نوع گلخانه یک مثال خوب از گلخانه کوچک می ­باشد که برای آغاز کشت بذر طراحی شده است.

قاب سرد، یک باکس تهویه است که به صورت صاف روی زمین قرار گرفته و دارای درب شیاردار است. از آن برای گرم کردن خاک در بهار استفاده می ­شود. بستر گرم، به زبان ساده، یک قاب سرد گرم شده است. روش گرما کردن بسته به استفاده از لامپ ­های کم مصرف، آب گرم و بخار و کابل­ های برقی متفاوت است. بنابراین، انتخاب هر کدام از آن­ها به گیاه کشت شده بستگی دارد.

پرورش گیاه در گلخانه های سرد و گرم

قاب سرد برای گیاهان سرما دوست ایده­آل است، به عنوان مثال کلم، کلم بروکلی و گل کلم. اگر قصد دارید گیاهان گرما دوست مانند فلفل، گوجه ­فرنگی و بادمجان را رشد دهید، از بستر گرم استفاده کنید.

هنگام بررسی ساختار گلخانه، می ­توانید در مورد مواد مورد استفاده برای قاب نیز تصمیم ­گیری کنید. بنابراین، این موارد انواع اصلی گلخانه­ ها هستند.

برای خرید انواع تجهیزات گلخانه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه احداث گلخانه میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *