بن سای و گلخانه

چگونگی رشد گیاهان با لامپ های رشد

گیاهان برای رشد و گلدهی نیاز به نور دارند. بعضی از گیاهان نمی­ توانند در زمستان در شرایط بیرون زنده بمانند. در این صورت تنها انتخاب شما رشد این گیاهان در داخل خانه است. رشد گیاهان در داخل خانه نیز با مشکلات فراوانی همراه است. قرار دادن گیاهان در جلوی پنجره همیشه نور کافی را تامین نمی ­کند و در برخی موارد نیز می­ توان نور مستقیم زیادی باشد. لامپ­ های رشد یکی از راه حل ­ها برای رشد گیاهان در درون خانه است. انواع مختلفی از لامپ ­های رشد با تنظیمات سیستم نور وجود دارد که بسته به نوع گیاه در حال رشد متفاوت می­ باشد.

مراحل استفاده از لامپ های رشد:

از مراحل زیر استفاده کنید تا در هنگام رشد گیاهان در داخل خانه از لامپ­ های مناسب استفاده نمایید.

1- تعیین نوع گیاه برای رشد:

بذر انواع گیاهانی که در داخل خانه می خواهید رشد می ­دهید را خریداری کنید. تصمیم خود را در مورد فضای خانه و میزان برق مورد استفاده بگیرید. به عنوان مثال، گیاهان سبزیجات نسبت به گیاهان اگزوتیک به نور بیشتری نیاز دارند.

تعیین نوع گیاه برای رشد

2- شناخت نوع رنگ لامپ مورد نیاز:

در مورد گیاهان انتخاب شده تحقیق کرده و بدانید که از چه نوع طیف نوری استفاده می ­کند. بیشتر گیاهان از کل طیف­ های نور استفاده می ­کنند، اما قرمز و آبی مهم­ترین آن­ها هستند. تحقیقات شما باید به شما بگوید که گیاه شما از کدام طیف نوری بیشتر استفاده می­ کند. به عنوان مثال، بنفشه­ های آفریقایی بهترین عملکرد را در زیر نور آبی انجام می­ دهند، اما برای گلدهی نیاز به نور قرمز دارند.

شناخت نوع رنگ لامپ مورد نیاز

3- انتخاب لامپ ها:

برای منبع نور قرمز می ­توانید از لامپ ­های رشته­ ای استفاده کنید. این لامپ­ ها بیشتر در خانه استفاده می ­شوند. مقدار نور آبی که از لامپ ­های رشته­ ای ساطع می ­شود ضعیف است.

لامپ­ های فلورسنت را انتخاب کنید که شدت نور آن 3 برابر بیشتر از لامپ ­های رشته­ ای است. در گروه لامپ­ های فلورسنت گزینه­ های مختلفی وجود دارد. لامپ ­های سفید خنک برای گیاهانی که به نور آبی و زرد – سبز نیاز دارند مناسب هستند. لامپ ­های سفید گرم، نور قرمز و نارنجی بیشتری را ساطع می ­کند. لامپ ­های فلورسنت با طیف کامل بهترین گزینه برای هر دو هستند و در بسیاری از گیاهان استفاده می­شوند.

اگر تعداد زیادی گیاه را پرورش می­ دهد، بهتر است از لامپ­ های تخلیه با فشار بالا استفاده کنید. این لامپ­ ها کارآیی بالایی داشته و نور بیشتری را نسبت به سه لامپ دیگر تولید می ­کنند. همچنین، این لامپ­ ها گران­ترین نوع هستند.

انتخاب لامپ­ ها

4- نصب سیستم نور:

برای گذاشتن گیاهان و نصب لامپ ­ها مکانی را در خانه پیدا کنید. لامپ­ ها را در فاصله مناسب از گیاه آویزان کنید. فاصله بین لامپ و گیاه متفاوت است، اما حداقل 25 سانتیمتر یک قاعده خوب است. از قرار دادن لامپ­ها در فاصله بیش از 101 سانتیمتر از گیاه خودداری کنید.

نصب سیستم نور

5- تامین مدت زمان مناسب نور:

به طور مرتب دوره روشنایی را جهت رشد گیاهان تنظیم کنید. گیاهان برای تنفس به یک دوره استراحت نیاز دارند. مدت زمان معمول 12 ساعت نور است، اما برخی از گیاهان به نور بیشتر و برخی نیز به نور کمتری نیاز دارند.

تامین مدت زمان مناسب نور

6- نگهداری لامپ ­ها و گیاهان:

هر هفته گیاهان خود را بچرخانید تا به یک میزان نور دریافت کند. هنگام کم شدن نور لامپ­ ها را تغییر دهید. این امر در مورد لامپ­ های فلورسنت بسیار مهم است، زیرا به مرور زمان کمرنگ می ­شود. در صورت نیاز گیاهان را آبیاری کرده و کود اضافه کنید.

نگهداری لامپ ­ها و گیاهان

برای خرید انواع گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

نمایش دیدگاه ها

  • سلام برای کشت خشخاش دراتاق ۶متری ازچه لامپی استقاده کنیم وچندلامپ میخواهد .ممنون

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

آخرین نوشته ها

نحوه شکوفایی گل ادریسی

شکوفه‌های ادریسی زیبا هستند – زمانی که آن ها تصمیم به شکوفا شدن و ظاهر…

1 سال قبل

چگونه خزه ها را پاک کنیم

خزه نوعی گیاه است که به صورت توده‌های بزرگ یا حصیری شکل رشد می‌کند که…

1 سال قبل

نحوه قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده

قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده راهی برای پختن گوشت و از بین بردن چربی…

1 سال قبل

درباره شب چله (یلدا) و زایش مهر

درباره ی یلدا چه می توانم بگویم که شما نمی دانید، کار مشکلی است. همه…

1 سال قبل

نحوه از بین بردن مورچه ها بدون استفاده از حشره کش های شیمیایی

وقتی کابینت خود را باز می‌کنید و می‌بینید که مورچه‌ها درون جعبه قند رفته و…

1 سال قبل

پوست گیری گردو پکان

چه قصدی دارید، گردو پکان را به صورت ساده یا برشته مصرف کنید، یا از…

1 سال قبل