بن سای و گلخانه

نحوه ساخت گلخانه با پی وی سی

نحوه ساخت گلخانه با پی وی سی

یک گلخانه ارزان قیمت و “محیط محصور” بسازید تا به این صورت فصل رشد گیاهان را افزایش دهید -حتی در بعضی موارد تا پایان زمستان می‌توانید گیاهان را پرورش دهید!

مراحل ساخت گلخانه با PVC:

در ادامه مقاله به صورت مرحله به مرحله همراه تصاویر به ساخت گلخانه مورد نظر می پردازیم.

1- یک قطعه زمین انتخاب کنید:

یک قطعه زمین به اندازه مناسب و در زمینی نسبتاً مسطح را برای گلخانه خود انتخاب کنید. مطمئن باشید که هیچ درخت، ساختمان یا اشیای دیگری در زمین وجود ندارند که در طول روز، روی گلخانه شما سایه بیندازند.

یک قطعه زمین انتخاب کنید

یک قطعه زمین انتخاب کنید

2- پایه‌های گلخانه خود را مشخص کنید:

با استفاده از یک سانتی متر، یک مستطیل 16 فوت (5 متر) در 40 فوت (12 متر) روی زمین علامت گذاری کنید؛ تا پایه‌های گلخانه خود را مشخص کنید. احتمالاً می‌خواهید گلخانه شما بعد 40 فوت (12 متر) تا آنجا که می‌تواند رو به شرق یا غرب گسترش یابد، تا گیاهان شانس بیشتری برای قرار گرفتن در معرض آفتاب را داشته باشند. فاصله گوشه‌های مخالف را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که به شکل مستطیل است. اگر زمین گلخانه شما مستطیل باشد، اندازه گیری‌های مورب برابر خواهند بود. یک قطعه میله یک متری را در هر گوشه فشار داده یا با چکش بزنید، سعی کنید حدود ۳۰/۵ سانتی متر از زمین بیرون باشد.

پایه‌های گلخانه خود را مشخص کنید

پایه‌های گلخانه خود را مشخص کنید

3- یک راهرو را در وسط گلخانه برای رفت و آمد قرار دهید:

بسترهای کاشت را در داخل این گلخانه مستطیل قرار دهید و یک راهرو را در وسط گلخانه برای رفت و آمد قرار دهید. حدود 12 متر، ممکن است بخواهید از تخته‌ها یا بلوک‌های بتنی، بسترهای برجسته بسازید. در هر صورت، شما باید خاک مناسب کشت، کود و هر گونه افزودنی برای اصلاحات خاک و غیره را انجام دهید.

یک راهرو را در وسط گلخانه برای رفت وآمد قرار دهید

یک راهرو را در وسط گلخانه برای رفت وآمد قرار دهید

4- لوله ای بگذارید:

لوله ای به اندازه 5 متر را انتخاب کنید تا “جلوی” گلخانه ای شما قرار بگیرد، جایی که درب قرار دارد. با کمک یک دوست، لوله پی وی سی به اندازه 1.5 متر را قوس کنید و تا انتهای لوله ادامه دهید تا ثابت شود. ولی مراقب باشید تا کار به درستی انجام شود و تا آخر کار احتیاط کنید تا همه چیز خراب نشود زیرا این لوله‌ها بسیار جهنده و فنری هستند و می‌توانند به افراد آسیب برسانند.

لوله ای بگذارید

لوله ای بگذارید

5- دوباره انجام دهید:

برای محکم‌تر کردن کار، با لوله و یک قطعه از پی وی سی دیگر، آن را دوباره انجام دهید.

دوباره انجام دهید

دوباره انجام دهید

6- پایه ها را در زمین قرار دهید:

به فاصله ۱/۵ متراز لوله اولی، پایه‌ها را در زمین قرار دهید و کار را دوباره تکرار کنید؛ البته باز با کمک یک دوست این کار را انجام دهید. حالا یک لوله پی وی سی را روی انها قرار دهید. این روند را تکرار کنید تا به انتهای گلخانه برسید.

پایه هارا در زمین قرار دهید

پایه هارا در زمین قرار دهید

7- سه قطعه پی وی سی درست کنید:

با چسباندن لوله‌های پی وی سی 20 فوتی (6 متری) به یکدیگر، سه قطعه پی وی سی 40 فوتی (12 متری) درست کنید.

سه قطعه پی وی سی درست کنید

سه قطعه پی وی سی درست کنید

8- تقاطعی درست کنید:

یک لوله 40 فوتی (12 متری) را در زیر لوله‌های قوس شده به مانند یک ستون برای گلخانه قرار دهید و با استفاده از سیم فولاد ضد زنگ، تقاطعی به شکل “X” در گلخانه ایجاد کنید. حتماً نوک سیم‌ها را در زیر ستون قرار دهید تا هیچ شی نوک تیز و برنده و یا برجسته ای برای پاره کردن ورق‌های پلاستیکی گلخانه وجود نداشته باشد. اکنون شما اسکلت بندی گلخانه را انجام داده اید که می‌تواند شبیه به اسکلت یک نهنگ باشد.

تقاطعی درست کنید

تقاطعی درست کنید

9- مثل اینکه یک طومار درست می‌کنید:

لوله 40 فوتی دوم (12 متری) را در امتداد لبهٔ پوشش پلاستیکی بچسبانید، سپس آن را چند بار بچرخانید، مثل اینکه یک طومار درست می‌کنید. و آن را کاملاً در جای خود محکم کرده و بچسبانید.

مثل اینکه یک طومار درست می‌کنید

مثل اینکه یک طومار درست می‌کنید

10- آن را بچرخانید و به آرامی نوار چسب بزنید:

مرحله قبلی را با لوله پی وی سی 40 فوتی سوم (12 متر) در امتداد لبه مقابل پوشش پلاستیک تکرار کنید، آن را بچرخانید و به آرامی نوار چسب بزنید.

آن را بچرخانید و به آرامی نوار چسب بزنید

آن را بچرخانید و به آرامی نوار چسب بزنید

11- گلخانه درست کنید:

پلاستیکی که درست کرده اید را را روی یکی از ضلع‌های بلند اسکلت قرار دهید و با کمک یک یا دو دوست، یک طرف ورق پلاستیکی را به پی وی سی بالای قوس‌ها، متصل است، با انجام این کار، رویه و پوشش گلخانه تشکیل خواهد شد.

گلخانه درست کنید

گلخانه درست کنید

12- مطمئین شوید که در مرکز قرار بگیرد:

وقتی پوشش پلاستیکی روی اسکلت گلخانه کشیده شد، باید مطمئن شوید که در مرکز آن قرار بگیرد تا پلاستیک همه جای گلخانه را به طور مساوی پوشش دهد.

 مطمئین شوید که در مرکز قرار بگیرد

مطمئین شوید که در مرکز قرار بگیرد

13- از آویزان ماندن پوشش پلاستیک گلخانه جلوگیری کنید:

در اطراف گلخانه با شن و ماسه، خاک خشک، یا خاک سست و یا وصل کردن به لوله‌های پی وی سی، از آویزان ماندن پوشش پلاستیک گلخانه جلوگیری کنید. سعی کنید ورق پلاستیکی را به هر طریقی به زمین متصل کنید. مراقب باشید تا چین و چروک در پوشش پلاستیکی و محل اتصال میله‌ها ایجاد نشود.

از آویزان ماندن پوشش پلاستیک گلخانه جلوگیری کنید

از آویزان ماندن پوشش پلاستیک گلخانه جلوگیری کنید

14- اطمینان حاصل کنید که پوشش پلاستیکی کاملاً کشیده شده:

هنگامی که یک طرف پوشش پلاستیکی کاملاً محکم شد، به طرف دیگر گلخانه بروید، ورق پلاستیکی را محکم پایین بکشید و پلاستیک اضافی را به همان روش در آنجا دفن کنید، اطمینان حاصل کنید که پوشش پلاستیکی کاملاً کشیده شده و هیچ گونه چین و چروکی باقی نمانده است.

اطمینان حاصل کنید که پوشش پلاستیکی کاملاً کشیده شده

اطمینان حاصل کنید که پوشش پلاستیکی کاملاً کشیده شده

15- از تنظیم کننده فشار استفاده کنید:

برای ایجاد یک پوشش گلخانه ای مناسب در انتهای دو طرف ستون، از تنظیم کننده فشار 4×4 استفاده کنید که حدود 2 فوت (0.6 متر) به طور عمود قرار بدهید، تا قائم قرار بگیرد. در قسمت راس 4×4 باید کمی راس حد را امتداد دهیم که در تقاطع آنها روبروی هم قرار گیرند و پشت میله به طرف گلخانه باشد. سپس سوراخ‌ها را بر اساس آن ایجاد کنید.

 از تنظیم کننده فشار استفاده کنید

از تنظیم کننده فشار استفاده کنید

16- آنها را وصل کنید:

انها را روبروی هم قرار دهید و با استفاده از بست، نوارهای سوراخ دار گالوانیزه و پیچ چوب، به تیرک‌های عمودی و ستون وسطی وصل کنید.

آنهارا وصل کنید

آنهارا وصل کنید

17- ورق پلاستیکی را به دورتا دور انتهای گلخانه بکشید:

و با پیچاندن نوار 1×2 در پلاستیک اضافی در هر طرف، آن را در حالت ایستاده محکم کنید و با پیچ‌های چوبی که از پلاستیک و 1×2 به سمت تنظیم کننده 4×4 هدایت شده را به پایه‌ها متصل کنید. ممکن است برای سوراخ کردن به دیریل احتیاج داشته باشید تا نوار 1×2 را قطع نکنید و پیچ‌ها را نشکنید.

ورق پلاستیکی را به دورتا دور انتهای گلخانه بکشید

ورق پلاستیکی را به دورتا دور انتهای گلخانه بکشید

18- مرحله قبل را در جلو و عقب گلخانه تکرار کنید:

از همان روش پیچاندن نوار 2×1 برای دیگر قسمت‌های بالای پایه‌ها عمل کنید و برای محکم کردن پلاستیک اضافی آویزان در انتهای ستون استفاده کنید.

مرحله قبل را در جلو و عقب گلخانه تکرار کنید

مرحله قبل را در جلو و عقب گلخانه تکرار کنید

19- این کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد:

که بخواهید در گلخانه خودتان دو در بگذارید یا یک در را از یک طرف و یک پنجره در طرف دیگرایجاد کنید در هر صورت، مستطیل‌های به اندازه مناسب 1×2 را جمع کنید، و گوشه‌های درب را با مثلث‌هایی از تخته سه لا، تقویت کنید تا محکم شوند. چارچوب‌ها را در پلاستیک بپیچید و با استفاده از لولاهای استاندارد درب‌ها را متصل کنید.

این کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد

این کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد

20- هرگونه شکاف یا پارگی در پوشش پلاستیک را بگیرید:

با استفاده از نوار چسب و تکه‌های ورق پلاستیکی، هرگونه شکاف یا پارگی در پوشش پلاستیک را بگیرید.

هرگونه شکاف یا پارگی در پوشش پلاستیک را بگیرید

هرگونه شکاف یا پارگی در پوشش پلاستیک را بگیرید

21- گیاهان را بکارید:

گیاهان انتخابی خود را بکارید و لذت ببرید!

گیاهان را بکارید

گیاهان را بکارید

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *