سبزیجات

معرفی انواع پیاز و ریزوم گل

هم باغبان ها و هم شرکت های فروش گیاه تمایل دارند که گیاه ریشه­ دار و گرد را پیاز بنامند. بین پیازهای واقعی، کورم و ریزوم ­ها تفاوت ­هایی وجود دارد. در بیشتر موارد، همه آن­ها به صورت مشابه کاشته می ­شوند، اما مواقعی وجود دارد شما باید از نحوه کشت آن­ها آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال، اگرچه قانون کشت پیازها به صورت 2 تا 3 برابر عرض آن است، اما در این عمق ریزوم­ ها پوسیده شده و از بین می­روند.

پیاز چیست

بسیاری از پیاز های گیاهان گلدار پیاز های واقعی هستند. پیاز واقعی یک ساقه زیرزمینی با لایه­ های گوشتی می­ باشد که در اطراف جوانه مرکزی قرار گرفته ­اند. هنگام لایه ­برداری پیازها به این لایه­ ها دقت کنید. فلس­ ها محل ذخیره غذا برای گیاه بوده و در انتها توسط صفحه­ ای که ریحان گفته می ­شود بهم متصل شده­ اند. این قسمت، قسمت پایین پیاز بوده و ریشه­ ها از آن خارج می­ شوند. جوانه مرکزی پیاز نیز گل را تولید می­کند. پیازها فلس ­های کوچکتری را تولید می ­کنند که به صفحه ریحان متصل می ­شوند. برای تولید گیاه بیشتر می­ توانید این بخش را جدا کرده و کشت کنید.

دو نوع پیاز واقعی وجود دارد

  1. پیازهای حلزونی دارای پوست بیرونی پاپیونی، که از فلس بوده و منبع غذایی است و از آن محافظت می ­کند. پیازها و لاله ­ها هر دو دارای پیاز های حلزونی هستند.
  2. پیازهای پولکی یا غیر حلزونی، فاقد پوشش کاغذی هستند. آن­ ها چاق و مرطوب می ­باشند. پیاز های زنبق نمونه خوبی از پیاز های پولکی است.

نمونه­ هایی از پیازهای واقعی عبارتند از: پیاز، گل نرگس، نرگس زرد، زنبق و لاله

پیاز چیست

کورم چیست

کورم شبیه سنگ­ های کوچک به نظر می­رسد. در قسمت­ انتهایی تنها ریشه ­های مو مانند را تولید می­کند.

کورم ممکن است مانند یک تکه سنگ به نظر برسد، اما در واقع بسیار شبیه به پیازهای واقعی هستند. دقیقا همانند پیازها، ساقه­ های زیرزمینی متورم شده­ اند که مواد غذایی گیاه را در هنگام خواب ذخیره می­ کنند. برخلاف پیازها، کروم­ ها جامد بوده و دارای فلس یا برگ گوشتی نیستند. با توجه به جامد بود، جوانه­ یا نوک در حال رشد بجای قرار گیری در مرکز در بالای گردن قرار دارد.

با رشد گیاه و استفاده از مواد غذایی ذخیره شده، کروم کوچک شده و از بین می­رود. خوشبختانه کروم ­های جدیدی شکل می­ گیرد، اما شکل­ گیری آن­ها ممکن است چندین سال طول بکشد تا بتواند ذخایر کافی را برای شکوفایی مجدد داشته باشد. نمونه­ هایی از کروم­ ها عبارتند از: زعفران، فریزیا، سوسن و کروکوسیما

کورم چیست

ریزوم چیست

برای تقسیم ­بندی ریزوم ­های زنبق کافی است که قسمتی از ریزوم را توسط چشم یا برگ انتخاب کنید.

ریزوم­ ها ساقه­ های زیرزمینی هستند که به صورت افقی رشد می­ کنند و اغلب سرعت رشد زیادی دارند. بسیاری از گیاهانی که به عنوان گونه تهاجمی رشد می­ کنند، مانند بامبو، توسط ریزوم تکثیر شده و رشد می­کنند. با این حال، وجود ریزوم در همه گیاهان باعث مشکل نمی ­شود. همانطور که در اینجا نشان داده شده، زنبق به آرامی گسترش یافته و به راحتی قابل کنترل است. اگر گیاهی دارید که توسط ریزوم گسترش می­یابد، می­ توانید با خیال راحت آن را در گلدان نیز پرورش دهید.

نمونه ­هایی از ریزوم عبارتند از: بامبو، نیلوفر آبی، گل اختر، چمن، پیچک زیرزمینی، زنبق ریش­دار و زنبق دره.

ریزوم چیست

غده چیست

می­ توانید چشم­ های موجود روی غده گل کوکب را مشاهده کنید. این چشم ­ها ساقه ­های گلدار جدیدی هستند که تولید شده ­اند.

غده ­ها نوع دیگری از ساقه­ های متورم هستند. صفحه ریحان وجود نداشته و قسمت بیرونی آن چرمی است. غده­ ها دارای چشم یا گرده هستند که رشد کرده و گیاهان جدید را تولید می­ کنند. برای تکثیر گیاهان تنها کاری که باید انجام دهید این است که گیاه را برداشته و قطعات سالم غده را جدا کنید که هر کدام 3 تا چشم دارند.

نمونه­ هایی از غده ­ها عبارتند از: شقایق، نگون­سار، کالادیوم، گل کوکب، گل صد تومانی، سیب­زمینی

در موارد پیچیده، ریشه­ های غده ­ای نظیر بگونیا نیز وجود دارد. درست همانند ساقه­ های متورم، این ریشه ­های متورم مواد غذایی اضافی را برای گیاه ذخیره می­ کنند.

غده چیست

برای خرید انواع بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

نمایش دیدگاه ها

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

آخرین نوشته ها

نحوه شکوفایی گل ادریسی

شکوفه‌های ادریسی زیبا هستند – زمانی که آن ها تصمیم به شکوفا شدن و ظاهر…

1 سال قبل

چگونه خزه ها را پاک کنیم

خزه نوعی گیاه است که به صورت توده‌های بزرگ یا حصیری شکل رشد می‌کند که…

1 سال قبل

نحوه قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده

قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده راهی برای پختن گوشت و از بین بردن چربی…

1 سال قبل

درباره شب چله (یلدا) و زایش مهر

درباره ی یلدا چه می توانم بگویم که شما نمی دانید، کار مشکلی است. همه…

1 سال قبل

نحوه از بین بردن مورچه ها بدون استفاده از حشره کش های شیمیایی

وقتی کابینت خود را باز می‌کنید و می‌بینید که مورچه‌ها درون جعبه قند رفته و…

1 سال قبل

پوست گیری گردو پکان

چه قصدی دارید، گردو پکان را به صورت ساده یا برشته مصرف کنید، یا از…

1 سال قبل