امروزه گیاه کتان در منطقه وسیعی از اروپا و آسیا می­روید. از این گیاه استفاده های زیادی بعمل می­آید. از الیاف آن برای بافتن پارچه استفاده می شود. پارچه کتان برای البسه مخصوصا در تابستان نوعی مناسب بشمار می­رود.

کتان گیاهی است که از قدیم الایام شناخته شده و بکار می­رفته است. حتی پررش آن در مصر در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح رایج بوده است.

نام علمی   Linum unitatissimum

ترکیبات شیمیایی تخم کتان :

از بذر­ های کتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی بدست می­آید که روغن کتان (برای این که با روغن برزک اشتباه نشود) نامیده می­شود.

برای خرید بذر تخم کتان قرمز کلیک کنید .

تخم کتان

موارد مصرف تخم کتان :

روغن تخم کتان علاوه بر داشتن Omega-3 دارای ویتامین E نیز می­باشد و حتی اگر به مقدار بیش از احتیاج (یک قاشق چایخوری در روز) مصرف شود عوارض جانبی نخواهد داشت.

خاصیت مهم دیگر روغن کتام اثر ضد تورم آن است. میگرن­های دردناک را شفا داده و عادات ماهانه دردناک را از بین می­برد.

مطالعات جدید نشان داده است که روغن تخم کتان حتی می­تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری­ها بالا ببرد. استفاده از این روغن از سرطان جلوگیری می­کند.

تخم کتان به علت داشتن موسیلاژ زیاد نرم کننده بسیار خوبی است و در رفع یبوست می­توان از آن استفاده کرد. بدین منظور باید تخم کتان را روی زبان ریخت و با مقداری آب آن را بدون جویدن بلعید و یا می­توان تخم کتان را در آب خیس کرده و صبح ناشتا خورد.

دم کرده تخم کتان نیز معجزه­گر است. دم کرده آن علاج بیماری­های مجاری ادرار، زخم معده، ورم روده، یبوست، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه، دردهای پریود و حتی مرض قند می­باشد.

می­توان تخم کتان را با مقادیری آب بجوشانید و سپس جوشانده آن را در داخل وان حمام ریخته و در آن دراز بکشید. خارش پوست را فورا از بین می­برد.

برای خرید تخم کتان قرمز از این لینک استفاده کنید.

تخم کتان

طرز مصرف تخم کتان :

روغن کتان به نام Flax Seed Oil نامیده می­شود و می توان آن را از فروشگاه­ های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه­ ها خریداری کرد.

هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

آخرین نوشته ها

نحوه شکوفایی گل ادریسی

شکوفه‌های ادریسی زیبا هستند – زمانی که آن ها تصمیم به شکوفا شدن و ظاهر…

1 سال قبل

چگونه خزه ها را پاک کنیم

خزه نوعی گیاه است که به صورت توده‌های بزرگ یا حصیری شکل رشد می‌کند که…

1 سال قبل

نحوه قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده

قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده راهی برای پختن گوشت و از بین بردن چربی…

1 سال قبل

درباره شب چله (یلدا) و زایش مهر

درباره ی یلدا چه می توانم بگویم که شما نمی دانید، کار مشکلی است. همه…

1 سال قبل

نحوه از بین بردن مورچه ها بدون استفاده از حشره کش های شیمیایی

وقتی کابینت خود را باز می‌کنید و می‌بینید که مورچه‌ها درون جعبه قند رفته و…

1 سال قبل

پوست گیری گردو پکان

چه قصدی دارید، گردو پکان را به صورت ساده یا برشته مصرف کنید، یا از…

1 سال قبل