آموزش باغبانی

مگس سفید و جلوگیری از آن

مگس سفید که به نام علمی aleyrodidae نیز شناخته می شوند، حشراتی نرم تن و بالدار هستند که ارتباط مستقیمی با شته ها و شپشک های آردی دارند و در اکثر مناطق یافت می شوند. اما آن قدر ریز هستند که به طور معمول دیده نمی شوند. اندازه آن ها در حدود 3 سانتیمتر است و از نظر ظاهری تا حدودی مثلثی شکل می باشند و غالباً در قسمت های زیرین برگ ها دیده می شوند. آن ها در طول روز فعالیت می کنند، بنابراین از بین بردن آن ها آسان تر از آفت های شبانه است و تولید مثل بیش تری در تابستان نسبت به زمستان دارند.

یکی از گونه‌ های رایج سفید بالک ها، رنگی مایل به نقره ای دارند که کمی کوچک تر و تیره تر از مگس سفید هستند. گونه ی نقره ای این حشرات در ایالت های جنوب شرقی آمریکا رایج است. همه گونه های این حشرات بر طیف وسیعی از گیاهان تأثیر می گذارند. این حشرات از اواسط تا اواخر تابستان، روی گیاهان قابل مشاهده اند. آن ها همچنین یک آفت شایع در گلخانه ها هستند.

مگس سفید تمایل به خوردن گیاهان زینتی، سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و بامیه دارند. همچنین از کلم، سیب زمینی و گیاهان شیرین نیز تغذیه می کنند.

نحوه شناسایی مگس سفید در گیاهان:

مگس سفید آب گیاهان را می نوشند و در عوض، ماده چسبنده ای را تولید می کنند که می تواند باعث ایجاد بیماری های قارچی روی برگ ها شود. ماده چسبنده روی برگ گیاهان نشانه ی شروع تغذیه ی سفید بالک هاست. همچنین ممکن است مورچه هایی را مشاهده کنید که به سمت این ماده چسبنده جذب می شوند. به دلیل تغذیه ی این حشرات، گیاهان به سرعت ضعیف می شوند و ممکن است قادر به انجام فتو سنتز نباشند. برگ ها پژمرده، رنگ پریده یا زرد رنگ می شوند و رشد آن ها کاهش می یابد.

سطوح برگ ها، به خصوص اطراف آوند ها را با دست بررسی کنید. اگر گیاهان شما دچار این آفت ها شده باشند، خواهید دید که این حشرات با ازدحام زیاد شروع به پرواز می کنند، همچنین ممکن است متوجه تخم هایی در قسمت زیرین برگ ها شوید. هنگامی که مگس های سفید تخم ریزی می کنند، لارو آن ها مانند بیضی های سفید رنگ بدون پا به نظر می رسد.

آن ها حرکت نمی کنند اما بلافاصله شروع به مکیدن آب گیاه می کنند. به همین دلیل باغبان ها این تخم ها را قبل از بلوغ از بین می برند. ماده های بالغ می توانند تا 400 تخم تولید کنند که این روند بین یک هفته تا یک ماه طول می کشد. به طور معمول تخم گذاری به صورت دوره ای انجام می شود. تخم ها در اوایل تخم گذاری به رنگ زرد کم رنگ و قهوه ای دیده می شوند.

برای مطالعه مقاله آفات درختان مثمر را بشناسیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مگس های سفید

چگونه می توان از شر این آفات خلاص شد؟

برای دفع مگس سفید، راه حل ها و تله های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. ولی بزرگ ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که: هرچه زودتر شروع کنید! پشت برگ ها را برای بررسی وجود تخم این حشرات لمس کنید یا هنگام نزدیک شدن به گیاهان، به وجود حشرات کوچک در حال پرواز توجه کنید.

قبل از هر کاری با شلنگ های مخصوص، گیاهان تان را آبیاری کنید. این کار باعث پراکندگی مگس سفید و بسیاری از حشرات مانند شته ها می شود. سپس برگ های گیاهان را با آفت کش اسپری کنید. دقت کنید که زیر برگ ها را هم پوشش دهید. توجه کنید که فرایند سم پاشی را در اواخر یا اوایل روز انجام دهید. زیرا گرما ممکن است یک واکنش منفی در گیاه شما ایجاد کند. این فرایند را 2 یا 3 بار تکرار کنید.

طبق اعلام انجمن باغبانی ملی، این مخلوط خانگی برای کنترل و جلوگیری از آفت ها بسیار مفید است. برای این کار از مخلوط مایع ظرفشویی با عطر لیمو و آب بهره بگیرید و آن را روی برگ ها به خصوص سطح زیرین آن ها اسپری کنید. همان طور که در بالا ذکر شد، فقط در دمای خنک مثل صبح زود یا اواخر روز این کار را انجام دهید. این مخلوط تا حدودی به رفع آفت ها کمک می کند، ولی برای خلاص شدن از شر این حشرات دستورالعمل های دیگر را امتحان کنید.

اگر به همه موارد بالا عمل کردید ولی همچنان این مشکل باقی است، می توانید هر چند روز یک بار با جاروی برقی آن ها را از گیاهان خود جدا کنید. با این کار به طور هم زمان از شر مگس سفید بالغ و لارو آن ها خلاص می شوید.

آفت کش اسپری پالیزین

چگونه از وجود این حشرات جلوگیری کنیم؟

نگه داشتن شکارچیان طبیعی در اطراف گیاهان از وجود مگس سفید جلوگیری می کند و باعث کنترل جمعیت این حشرات می شود. کفش دوزک ها، عنکبوت ها، بال توریان و سنجاقک ها چند مورد از این حشرات مفید هستند که می توانند جمعیت این آفت ها را کنترل کنند. مرغ کوهی یکی دیگر از شکارچیان طبیعی است. سعی کنید زیستگاهی بسازید که سنجاقک ها و آسیابک ها یا مرغ های مگس خوار زیبا را جذب کند (که به کمک آنها پشه ها نیز از بین می روند).

برای دفع سفید بالک ها، از حشره کش های شیمیایی خودداری کنید. چرا که این حشرات نسبت به این مواد شیمیایی مقاوم هستند و تمام کاری که انجام می دهند کشتن حشرات مفید – شکارچیان طبیعی آن ها – و حشراتی است که برای برداشت بهتر باغچه، گرده افشانی می کنند.

از کمپوست ها در اوایل فصل و به خصوص هنگام تهیه گوجه و فلفل استفاده کنید. کمپوست ها باعث می شوند مگس سفید برای یافتن گیاهان میزبان خود به چالش کشیده شود.

برای کنترل جمعیت مگس سفید، به خصوص هنگام پرورش گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی شیرین یا کلم، از کارت های زرد رنگ آغشته به نفت و مایع ظرف شویی (به نسبت های مساوی) استفاده کنید. دلیل استفاده از رنگ زرد این است که این رنگ مانند انبوهی از شاخ و برگ های تازه به نظر می رسد و مگس سفید را به خود جذب می کند و به دلیل چسبنده بودن کارت ها این حشرات در مخلوط نفت و مایع ظرف شویی گیر افتاده و از بین می روند.

برای خرید انواع بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

آخرین نوشته ها

نحوه شکوفایی گل ادریسی

شکوفه‌های ادریسی زیبا هستند – زمانی که آن ها تصمیم به شکوفا شدن و ظاهر…

1 سال قبل

چگونه خزه ها را پاک کنیم

خزه نوعی گیاه است که به صورت توده‌های بزرگ یا حصیری شکل رشد می‌کند که…

1 سال قبل

نحوه قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده

قهوه ای کردن گوشت چرخ کرده راهی برای پختن گوشت و از بین بردن چربی…

1 سال قبل

درباره شب چله (یلدا) و زایش مهر

درباره ی یلدا چه می توانم بگویم که شما نمی دانید، کار مشکلی است. همه…

2 سال قبل

نحوه از بین بردن مورچه ها بدون استفاده از حشره کش های شیمیایی

وقتی کابینت خود را باز می‌کنید و می‌بینید که مورچه‌ها درون جعبه قند رفته و…

2 سال قبل

پوست گیری گردو پکان

چه قصدی دارید، گردو پکان را به صورت ساده یا برشته مصرف کنید، یا از…

2 سال قبل