آموزش باغبانی

چگونگی تشخیص گیاه گزنه از دیگر گونه های مشابه

شناسایی گزنه

صدها گونه از گیاهان که معمولاً “گزنه” نامیده می‌شوند در جهان وجود دارد. بسیاری از علف‌های هرز به دلیل شباهت برگ‌ها و نوع رشد آن ها به انواع گزنه‌ها مانند، گزنه گزنده و یا گزنه معمولی (گزنه دوپایه) معروف شده اند. گزنه‌ها به لطف دارا بودن پرزهای سوزنی ریز در هنگام لمس کردن گیاه، باعث تحریک پوست می‌شوند.

اکثر مردم از نیش زدن گزنه گزنده و خارش‌های بعدی، در هنگام لمس این گیاه خاطرات بدی دارند. این مطالب به شما کمک می‌کند تا ظاهر گزنه‌ها را شناسایی کنید تا در دفعه بعدی که ممکن است با این گیاهان برخورد داشته باشید از آسیب دیدن توسط آن ها در امان باشید

شناسایی گزنه

در ادامه روش اول به شناسایی گزنه می پردازیم

1- با جستجوی تصویری و اطلاعات در اینترنت (گزنه گزنده)

نام دوم به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در مورد گزنه معمولی (گزنه دو پایه) به دست آورید و از این طریق این گیاه را در مزرعه و اطراف خود بهتر شناسایی کنید. به دست آوردن برخی از اطلاعات در مورد این گیاهان ممکن است مفید باشد:

گزنه دو پایه با چندین نام متداول دیگری شناخته می‌شود، از جمله “گزنه معمولی” ، “گزنه بزرگ” ، “گزنه بلند” و “گزنه ظریف”. در واقع 35 تا 40 گونه مختلف از جنس گزنه در خانواده گزنه ایان وجود دارد.

این گیاهان با نام‌های مختلفی وجود دارند و همه آن ها نوعی از گزنه و از خانواده گزنه ایان هستند. بسیاری از گونه‌های دیگر گیاهان که نام “گزنه” را در پسوند یا پیشوند خود دارند، اما ممکن است این گیاهان در طبقه بندی واز خانواده گزنه ایان نباشد. یکی از این گونه‌ها، گونه شاهدانه گزنه یا گالئوپسیس تتراهیتاست که در واقع متعلق به خانواده نعناعیان یا نعنا سانان است.

ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید، همه گونه‌های گزنه خاصیت گزندگی ندارند. شش نوع از زیرمجموعه‌های گزنه وجود دارد که پنج مورد از آن ها، خاصیت گزش دارند. این گونه به همراه گونه‌های دیگرآن، در سراسر جهان از آفریقا تا اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی پخش شده اند و رشد می‌کنند. گیاه گزنه، بومی غرب آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و شمال آفریقا است ولی در مناطق دیگر نیز معروف است و رشد می‌کند.

خواص دارویی گزنه برای اولین بار در قرون وسطی اروپا کشف شد و ثابت شده که این گیاه بدن را از آلودگی‌های متابولیکی پاک می‌کند و تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. حتی امروزه گزنه را بخار پز کرده و به منظور خورشت و چای خشک از آن استفاده می‌کنند. با این حال، این گیاه اغلب به عنوان یک علف هرز مضر، به نظر می‌رسد. در مناطق شلوغ و آشفته جنگلی یا در مناطق مرطوب و حاصلخیز کنار جاده‌ها رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند.

گیاهان مختلف

گیاهان مختلف

2- نگاهی به کل گیاه بیندازید

گزنه در درجه اول تک ساقه ای و چند ساله است. ممکن است بوته ای را در یک منطقه پیدا کنید که از یک دانه رشد کرده باشد، در حالی که برخی از این گیاهان معمولاً از مجموع ساقه‌های ریشه مانند زیر زمینی تشکیل می‌شوند. ماهیت چند ساله گزنه گزنده  به دلیل وجود نقاط رشد و جوانه‌ها در این ساقه‌های زیر زمینی است.

گیاه نعنایی شکل

گیاه نعنایی شکل

3- به ساقه‌ها نگاه کنید

ساقه‌های گزنه می‌توانند در حدود 1.5 فوت (46/0 متر) تا 9 فوت (2.7 متر) بلند شوند و رشد کنند. ساقه‌ها به شدت زاویه دار هستند و اغلب موها و پرزهای جوان و گزنده و خارش آور دارند. البته گاهی ساقه‌ها ممکن است صا%D

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.