گیاهان

گیاه آپارتمانی برگ انجیری

معرفی کامل گیاه آپارتمانی برگ انجیری

امروزه گیاهان به یکی از اکسسوریهای زیبا برای تزئین دکوراسیون داخلی تبدیل شده اند. شکل مدرن و زیبای گیاه برگ انجیری از محبوبیت زیادی در بین دوستداران گل و گیاه برخوردار است. اگر شما نیز مایلید اطلاعات بیشتری راجع به برگ انجیری به دست آورید و آن را به لیست گیاهان دکوراتیو منزل خود بیافزایید.

این مقاله با معرفی گیاه آپارتمانی برگ انجیری شما را با این گیاه زیبا آشنا خواهد ساخت. گیاه برگ انجیری با نام علمی MONSTERA DELICIOSA گیاهی از خانواده Araceae است که به خاطر برگ های سبز و براقش در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

مشخصات گیاهی گیاه آپارتمانی شبیه برگ انجیری:

زادگاه گیاه برگ انجیری جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است. در ایران برخی از گونه های این گیاه در بازار های گل و گیاه و گل فروشی ها یافت می شود. ارتفاع برگ های گیاه برگ انجیری در زادگاهشان به بیش از 30 متر نیز می رسد. این گیاه دارای برگهایی قلبی شکل و به رنگ سبز و براق و دارای شکاف و سوراخ هایی طبیعی می باشد.

این برگ ها در ابتدا به صورت برگ کامل رشد می کنند و بعد از بلوغ کامل گیاه شکاف ها پدیدار می شوند. شکاف های موجود در برگ ها موجب می شود تا باد و باران به راحتی از برگها عبور کرده و موجب شکستگی آن نشده و مشکلی برای گیاه به وجود نیاید.

گیاه برگ انجیری دارای ریشه های بلند و طولانی است، از این رو در فارسی به آن «اژبن» می گفتند. هرگز ریشه های هوایی گیاه را قطع نکنید، برای اینکه برگ ها رشد بهتری داشته و بزرگتر شوند بهتر است آنها را به یک چوب با خزه ببندید و یا آنها را در خاک بکارید.

گیاه بسیار زیبا

گیاه بسیار زیبا

نگهداری گیاه آپارتمانی برگ انجیری:

برگ انجیری دارای میوه هایی حاوی اسید oxalic و سمی است که به ندرت و فقط در زادگاهش یافت می شود که در صورت مصرف موجب تحریک فوری و دردناک، تورم، تاول و گرفتگی صدا می شود.

نور:

ایده ال ترین شرایط نوری گیاه برگ انجیری نور غیر مستقیم و نیمه سایه می باشد. نور مستقیم آفتاب موجب سوختگی برگ های آن می شود. کمبود نور هم موجب بی رنگی برگها و از بین رفتن بریدگی برگ ها می گردد. مجاورت پنجره های شمالی بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه می باشد.

آبیاری:

بهترین زمان برای آبیاری آن زمانی است که حدودا 2 تا 3 سانتیمتر از خاک سطحی گلدان خشک شده باشد. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ساقه و از بین رفتن ریشه می شود.

 دما:

گیاه برگ انجیری در برابر تغییرات دما حساس نمی باشد و دمای بین 18 الی 27 درجه ایده آل ترین دما برای آن است. دمای کمتر از درجه 13 و بیشتر از 30 درجه برای این گیاه مناسب نمی باشد. چنانچه دما بیشتر از 30 درجه باشد حتما باید گیاه را غبار پاشی نمود.

رطوبت:

گیاه برگ انجیری بنا به شرایط زادگاهش مناطق مرطوب را بیشتر ترجیح می دهد. بهترین روش جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، ایجاد جزیره است. زیر گلدانی را از آب پر نمایید و داخل آن را از سنگ ریزه پر کنید تا کف گلدان با آب تماس نداشته باشد. به مرور آب زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز گلدان را تامین خواهد کرد. در روزهای گرم سال نیز گیاه را با استفاده از آب تصفیه شده غبار پاشی نمایید.

رطوبت

رطوبت

خاک:

برای کاشت گیاه برگ انجیری بهتر است از خاک سبک و یا کمپوست استفاده نمایید.

کوددهی:

جهت داشتن گیاهی با برگهای سبز و بزرگ بهتر است هر ماه با استفاده از کود آن را تغذیه نمایید.

تعویض گلدان:

به طور معمول هر 1یا 2 سال گیاه به تعویض گلدان نیازمند است. وجود هر کدام از علایم زیر مشخص می کند که گیاه برگ انجیری به گلدان بزرگتر نیاز دارد:

  • اگر همه شرایط مناسب باشد و گیاه بی حال به نظربرسد.
  • زرد شدن برگها و عدم وجود مشکلات و بیماری دیگر در گیاه
  • بیرون زدن ریشه ها از گلدان

هرس کردن گیاه برگ انجیری:

شاخ و برگ گیاه برگ انجیری تقریبا بعد از 3 سال از دسترس خارج می شوند. بهتر است آن ها را در فصل بهار از جای گره ها بریده و هرس نمایید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان

تکثیر گیاه برگ انجیری:

گیاه برگ انجیری به سه روش مختلف تکثیر می شود:

کاشت بذر:

بذر گیاه برگ انجیری را می توانید از گلخانه ها تهیه نموده و داخل خاک کمپوست بکارید. بعد از جوانه زدن بذرها آن را داخل گلدان بزرگتر بکارید.

خوابانیدن ریشه های هوایی:

جهت تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق ریشه های هوایی، ریشه ها را داخل خاک دیگری بکارید، بعد از سبز شدن گیاه جدید آن را از گیاه مادر جدا نمایید.

تکثیر از طریق قلمه:

یکی از بهترین روش های تکثبیر گیاه برگ انجیری قلمه گیریی است. برای این کار در فصل بهار شاخه های سالم دارای 2 تا 3 برگ را بریده و در گلدانی با دهانه 12 سانتیمتر در خاک کمپوست و در عمق کم به گونه ای بکارید که برگ های انتهایی بیرون از خاک قرار داشته باشند.

از یک چوب برای ثابت نگهداشتن قلمه استفاده نمایید. روی قلمه ها یک پلاستیک بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد نمایید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود. گیاه را به دمای 21 الی 23 درجه انتقال دهید. بعد از چند هفته گیاه ریشه خواهد داد.

تکثیر گیاه برگ انجیری

تکثیر گیاه برگ انجیری

بیماری ها و مشکلات گیاه برگ انجیری:

  • کاهش رشد گیاه: نور کافی نیست، گلدان را به محل پر نور تری منتقل کنید.
  • ظهور لکه های سوختگی در برگها: غبار پاشی در زیر نور آفتاب انجام شده و موجب سوختگی برگ ها شده است.
  • لکه های سفید پنبه ای شکل روی برگها: حشره آفت موجب آن است، هر دو هفته یکبار با استفاده از حشره کش تنفسی گیاه را سم پاشی کنید.
  • برگ های زیرین زرد رنگ و بعدا قهوه ای می شود: آبیاری بیش از اندازه است. فواصل آبیاری را بیشتر نمایید.
  • برگ های خشک و چروک دار: هوا خشک و آبیاری کم است.
  • لکه های ساه و زخم مانند روی برگها: دمای هوا پایین است، گاه را به مکان گرم تری منتقل نمایید.
  • برگ های رنگ پریده: عناصر مغذی خاک کم است. هر سه هفته یکبار گیاه را کوددهی کنید.
  • برگ های رنگ پریده و وجود تار عنکبوت در زیر برگ ها: عامل این مشکل کنه ریز قرمز است. هر دو هفته یکبار گیاه را با استفاده از آفت کش سمپاشی نمایید. غبارپاشی زیر برگ ها موجب کاهش آفت می شود.
  • نوک قهوه ای رنگ برگ ها: گیاه به آبیاری نیاز دارد.
برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *