گیاهان

گیاهان آپارتمانی برگ گوشتی

گیاهان گوشتی آپارتمانی

گیاهان گوشتی آپارتمانی جز آن دسته از گیاهانی هستند که دارای برگ های ضخیم می باشند این برگ های ضخیم از منافذی تشکیل شده اند که قادرند مقدار زیادی آب را در درون خود ذخیره کنند. این گیاهان برای ماندگاری طولانی مدت در آب و هوای گرم و خشک آب مورد نیاز خود را در ریشه و برگ های خود ذخیره کرده و به مرور زمان از آن استفاده می کنند بدین ترتیب میزان ماندگاری این گیاهان در برابر کم آبی بسیار بالاست.

گیاهان گوشتی با استفاده از بدنه گوشتی و ضخیم خود می توانند در محیط های گرم و کم آب به حیات خود ادامه بدهند. در واقع این گیاهان با داشتن قابلیت ایجاد یا جذب رطوبت محیط اطراف در خود و با کمک گرفتن از این ویژگی بارز قادرند خود را در شرایط سخت و طاقت فرسا تکثیر کنند. محیطی که بالطبع تحمل آن برای هر گیاهی امکان پذیر نیست.

اما کدام گیاهان گوشتی برای نگهداری در آپارتمان مناسب ترند؟

در انتخاب گیاهان گوشتی آپارتمانی توجه کردن به نکاتی می تواند شما را در انتخاب گیاه مورد نظرتان یاری رساند از جمله آنها می توان به رنگ گیاه اشاره کرد، گیاهان گوشتی آپارتمانی که دارای رنگ سبز هستند مناسب برای داخل خانه و آنهایی که دارای رنگ بنفش مایل به نارنجی می باشند معمولا برای نگهداری در محیط بیرون از خانه مناسب هستند.

توجه به شناخت فضا در نگهدای گیاهان گوشتی:

چنانچه در محیط منزل شما مکانی برای دریافت نور به مقدار مناسب و مورد نیاز گیاهان گوشتی وجود ندارد، بهتر است واریته های خاصی از این گیاهان را که دارای مقاومت خوبی در برابر نور کم هستند برای نگهداری در منزلتان انتخاب نمایید.

دریافت نور کم باعث می شود قسمت ساقه در این گیاهان بلندتر شود و دلیل آن هم این است که گیاه سعی می کند برای دریافت نور بیشتر قد خود را بلندتر بکند. به لحاظ نورگیری و دریافت مقدار نور مناسب پنجره های جنوبی برای نگهداری گیاهان گوشتی مناسب تر می باشند.

فضا در نگهدای گیاهان گوشتی

فضا در نگهدای گیاهان گوشتی

ایجاد تراریوم با گیاهان گوشتی:

شما می توانید برای داشتن یک مجموعه زیبا از گیاهان گوشتی، در یک جعبه یا ظرف شیشه ای پهن انواع گونه های این گیاهان را کاشته و برای همیشه گلدان کاملی از گیاهان گوشتی را در منزل خود پرورش دهید. بیشتر گونه های گیاهان گوشتی زود رشد بوده و بی توقع و بی دردسر هستند.

بیشتر گیاهان گوشتی ضخیم و خاردار هستند و قابلیت ذخیره سازی مقدار زیادی آب در برگ های خود را دارند.

نیازهای گیاهان گوشتی:

  • برای اینکه ریشه گیاهان گوشتی در خاک دچار پوسیدگی نشود، بایستی کف گلدان دارای زهکشی مناسبی باشد.
  • گیاهان گوشتی برای رشد مطلوب نیازمند نور فراوان و تابش مستقیم خورشید می باشند.
  • وجود هوای تازه برای رشد گیاهان گوشتی ضروری می باشد.
  • این گیاهان نیازمند آبیاری منظم هستند

اگر علاقه مند به داشتن یک مجموعه زیبا از گیاهان گوشتی هستید می توانید به شرح زیر اقدام کنید:

ابتدا ظرفی از جنس شیشه یا سفال تهیه کرده، کف ظرف چند سوراخ به قطر یک سانتی متر ایجاد نمایید. سپس کف ظرف مورد نظر را به طور یکنواخت با سنگریزه به ضخامت 5 سانتی متر پوشش دهید. در مرحله بعدی لایه نازکی زغال روی سنگریزه ها ریخته و تمام سطح ظرف را با استفاده از پوده و خاک برگ پوسیده بپوشانید. سطح را صاف و یکنواخت کرده، گیاهان گوشتی مورد نظر خود را در آن بکارید.

بهتر است برای زیبایی بیشتر، بوته های پایه بلند را در قسمت عقب ظرف و پایه کوتاه ها را در قسمت جلو بکارید. نباید مجموعه خود را با گل های مختلف خیلی متراکم کنید. می توانید برای دادن جلوه طبیعی به این مجموعه مابین بوته ها تعدادی قلوه سنگ قرار دهید.

گیاه گوشتی سبز

گیاه گوشتی سبز

نکات مهم در نگهداری از گیاهان گوشتی:

دما:

نباید اختلاف دمای شب و روز در محل نگهداری گیاهان گوشتی خیلی زیاد باشد. این گیاهان در زمستان تا دمای چهار درجه سانتی گراد را می توانند تحمل کنند.

نور:

گیاهان گوشتی حداقل برای مدت 4 الی 6 ساعت در روز نیاز به نور مستقیم خورشید دارند. تنها گونه هایی که نیازمند نور مستقیم خورشید نیستند گاستریا و هاوارتیا می باشند.

خاک:

گیاهان گوشتی بالاخص ساکولنت ها می توانند در هر نوع خاکی رشد کنند، اما نباید در مخلوط خاکی آنها از خاک برگ یا دیگر جاذب های آب استفاده شود. زیرا تجمع آب در خاک می تواند سبب پوسیدگی ریشه در این گیاهان شود. به همین سبب توصیه می شود برای کمک به روند تخلیه آب داخل خاک مخلوطی از شن و ماسه در خاک آنها استفاده کنید.

آبیاری:

در آبیاری گیاهان گوشتی خاک گیاه بایستی مابین دو آبیاری کاملا خشک شده باشد. اگر گیاهان گوشتی خود را طی فصول سرد (پاییز و زمستان) در بیرون از محیط خانه و در فضای باز نگهداری می کنید، بهتر است به دلیل به خواب رفتن گیاه دفعات آبیاری را کاهش دهید. اما در محیط منزل و فضاهای بسته که تقریبا دما ثابت می ماند آبیاری را به شکل معمول ادامه دهید. بیشتر گیاهان گوشتی بویژه ساکولنت ها بیشتر در اثر آبیاری زیاد از بین می روند.

تعویض گلدان:

گیاهان گوشتی نسبت به دیگر گیاهان چند ساله کمتر نیازمند تعویض گلدان می باشند. در صورت پر شدن گلدان از پاجوش های گیاه بهتر است در فصل بهار گلدانی بزرگتر تهیه کرده و پا جوش ها را جدا و به گلدان کوچکتری انتقال دهید و سپس گیاه اصلی را در یک گلدان با عمق کم بکارید.

تکثیر:

گونه های مختلف گیاهان گوشتی را می توان به راحتی تکثیر کرد. به منظور تکثیر این گیاهان چند برگ قوی از میان برگ ها انتخاب و از گیاه جدا کنید. محل برش برگ را از نزدیکی ساقه در نظر بگیرید. برگ ها را بعد از برش، روی خاک گلدان قرار داده، و گلدان را به محلی با نور غیر مستقیم و نیم سایه منتقل کنید. در نظر داشته باشید که نباید قلمه ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند زیرا نور مستقیم قلمه ها را خراب می کند.

رطوبت مورد نیاز قلمه ها را با روش غبار پاشی تامین کنید. دمای معتدل بهترین دما برای نگهداری قلمه ها می باشد. قلمه ها به راحتی در فصل بهار و اوایل تابستان در داخل ماسه و در محل گرم و مرطوب ریشه خواهند داد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است قلمه ها را برای اینکه مقداری از آب آنها تخلیه شود برای چند روز در مجاورت هوای آزاد قرار دهید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر ساکولنت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *