گیاهان دارویی و ادویه ها

گیاهی که قاتل سرطان است

گیاهی که قاتل سرطان است

با وجود پیشرفت های روزافزونی که در درمان های سرطان، چه در قالب دارو و چه درمان های جراحی بوجود آمده، مقاومت به درمان یکی از چالش های جدی پزشکان در مبارزه با انواع سرطان است. سرطان و انواع متعدد آن سالهاست که باعث تهدید زندگی بسیاری از انسان ها شده است، اما این به معنای ناتوانی انسان در مقابل این بیماری نیست. همین دلایل باعث شده پژوهش های مرتبط با درمان سرطان همچنان ادامه داشته باشد و توجه بیشتر داروسازان به ساخت و کشف داروهای جدید ضد سرطان با کارایی بیشتر، میزان سمیت کمتر و قیمت مقرون به صرفه تر معطوف گردد.

کاپاریس اسپینوزا قاتل سرطان:

گیاهی با نام “کاپاریس اسپینوزا” که از آن با نام های کَبَر، کَوَر، لگجی، داغ قاپوزی و کِیپر نیز یاد می شود، با عنوان گیاهی با خاصیت ضدسرطانی قابل توجه شناخته شده است. این گیاه که از آن به عنوان گیاهی که قاتل سرطان است نیز یاد می کنند، در صنعت داروسازی به عنوان یک داروی گیاهی در ترکیبات داروهای مختلف ضد سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از پزشکان علاوه بر انجام تحقیقات در مورد داروهای شیمیایی، به دنبال کشف و استفاده از گیاهانی با خواص دارویی ضد سرطانی هستند. در این میان، ساخت داروهای مشتق شده از گیاهان، می تواند نویدبخش کشف درمان های جدید با اثربخشی بیشتر در درمان انواع سرطان باشد. با توجه به اینکه در سالهای اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در حوزه شیمی آلی بوجود آمده، در روش های عصاره گیری و خالص سازی و شناخت دقیق تر ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان نیز تحولاتی رخ داده و باعث شده گیاهان در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. همچنین اقدامات زیادی برای ساخت داروهایی با پایه گیاهی انجام شده است.

از این میان، گیاه کاپاریس یا کبر، از جمله گیاهانی است که به دلیل داشتن مقادیر بالای ترکیب فلانوئیدی تحت عنوان کوئرستین، خاصیت ضد سرطانی آن به اثبات رسیده است. فلانوئیدها مهم ترین ترکیبات گیاهی هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی بوده و قادر به حذف و نابودی رادیکال های آزاد فعال در درون سلول های سرطانی می باشند؛ بنابراین می توانند نقش حائز اهمیتی در حفاظت از بدن در مقابل انواع سرطان ها داشته باشند.

کاپاریس اسپینوزا در آب نمک با پس زمینه برگ

کاپاریس اسپینوزا در آب نمک با پس زمینه برگ

گیاه کبر قاطل سرطان:

گیاه کبر یک گیاه بسیار مقاوم در برابر خشکی، شوری، آفتاب شدید، گرمای بالای 40 درجه و سرمای 8- درجه است که همین ویژگی باعث شده که بتوان آن را در مناطق مختلف با نوع آب و هوای متفاوت و از شمال تا جنوب ایران یافت. این گیاه را معمولا به شکل ترشی و شور مصرف می کنند و اغلب در غذاهای ایتالیایی به همراه سالادها، پاستاها و پیتزا سرو می شود.

از آنجایی که گیاه کبر دارای ترکیبات فلانوئیدی بالایی است، می تواند دارای خاصیت ضدسرطانی باشد. خواص ضد سرطانی این گیاه توسط پژوهشگران متعددی از جمله محققان فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی نوشیروانی بابل، مورد بررسی قرار گرفته است.

این محققان برای انجام این مطالعه، اقدام به جمع آوری گیاه کبر از ارتفاعات فیروزکوه در شمال کشور کردند. پس از جمع آوری میزان ترکیب کوئرستین این گیاه با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) اندازه گیری شد.

عصاره حاصل از این گیاه را به محیط کشت سلول های سرطانی Hela (سرطان دهانه رحم)، MCF-V (سرطان پستان)، Saos (سرطان مغز و استخوان) و سلول های فیبروبلاست (به عنوان گروه کنترل) اضافه کردند. سپس میزان تکثیر و بقای این سلول ها را از طریق روش MTT مورد بررسی قرار دادند. همچنین، از آزمایشFRAP برای اندازه گیری خاصیت ضد سرطانی گیاه کبر استفاده کردند.

انجام این آزمایشات، اثبات اثرات ضدسرطانی گیاه کبر را به دنبال داشت که طی آن مشخص شد که عصاره این گیاه تحت عنوان Capparis spinosa، برای سه رده سلول سرطانی مورد مطالعه، سمی بوده و حتی در غلظت های کم نیز قادر است از رشد و تکثیر این سلول های سرطانی جلوگیری نماید. این مطالعات همچنین ثابت نمود که گیاه کبر دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی بوده و در آن ترکیب کوئرستین نسبت به سایر ترکیبات موجود بیشتر است.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که کوئرسین موجود در گیاه کاپاریس، دارای اثرات ضدتوموری قابل ملاحضه ای بوده و از آن می توان به عنوان یک داروی طبیعی مناسب در درمان انواع سرطان استفاده کرد.

علاوه بر گیاه کاپاریس، انواع مختلفی از گیاهان وجود دارند که تاثیر آنها در مقابله با سرطان مورد تایید قرار گرفته است. این گیاهان با وجود اینکه نمی توانند به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی و درمان های پزشکی مورد استفاده قرار گیرند اما می توان از آنها به عنوان داروهای طبیعی مکمل که قادرند علاوه بر کاهش رشد و تکثیر سلول های سرطانی، در کاهش عوارض درمان های دارویی و شیمی درمانی و پرتودرمانی موثر باشند، استفاده کرد.

Capparis spinosa

Capparis spinosa

شبدر قرمز قاطل سرطان:

شبدر قرمز یکی از این گیاهان است که به دلیل داشتن ترکیبی قوی به نام فورمونونتین، می تواند گزینه مناسبی برای مبارزه با سرطان پستان باشد. این ترکیب بنا به نتایج مطالعات صورت گرفته، مانع از گسترش سلول های سرطانی شده و همچنین مانع از درگیر شدن سایر اندام های سالم به سلول های سرطانی می شود. به همین دلیل گزینه مناسبی برای کاهش گسترش بیماری سرطان است.

قاصدک گیاه دیگری است که فواید شگفت انگیز آن در مبارزه با سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق مطالعه ای که دانشمندان کانادایی روی این گیاه انجام داده اند، مشخص شده که عصاره این گیاه می تواند پس از گذشت 48 ساعت از مصرف آن، باعث شروع مرگ سلول های سرطانی شود. همچنین تاثیر قاصدک روی سلول های سرطانی که مقاوم به شیمی درمانی نیز هستند، مورد تایید قرار گرفته است.

زنجبیل نیز از جمله گیاهان پرخاصیتی است که علاوه بر طعم و عطر خوب خود، دارای اثربخشی قدرتمندی در رابطه با نابودی سلول های سرطانی است. زنجبیل به دلیل دارا بودن چهار ترکیب مختلف شامل جینجرول، پارادول، شوگائول و زرومبون، به احتمال زیاد می تواند در درمان سرطان های پستان، روده بزرگ، معده، کبد و پروستات و پوست کمک کننده باشد.

گیاهان دیگری نیز وجود دارند که وجود خواص ضد سرطانی در آنها مورد تایید قرار گرفته است. از جمله این گیاهان می توان به دم اسبی، شیرین بیان، خارشیری، آرگانو، جعفری، بارهنگ و مخمرسنت جان اشاره کرد.

گل شبدر قرمز

گل شبدر قرمز

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

18 دیدگاه درباره مقاله “گیاهی که قاتل سرطان است

  1. Avatar علی گفت:

    سلام چگونه میتونم این گیاهان دارویی ضد سرطان تهیه کنم ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      مقاله گیاهانی که قاتل سرطان هستند ترجمه است وفکر نکنم در ایران وجود داشته باشد.

      1. Avatar محمد گفت:

        سلام
        دانشگاه علوم پزشکی نوشیروانی بابل و ارتفاعات فیروزکوه توی ایران هستند. ضمنا این گیاه کپر یا کبر و شبدر قرمز و قاصدک و زنجبیل و جعفری همه گیاهان بومی ایرانی هستند. گیاه کبر انقدر زیاده که شما تقریبا هر جایی میتونی پیداش کنی حتی توی باغچه جلوی خونتون، چون بصورت خودرو رشد میکنه. سرچ کنید عکسهاشو ببینید میفهمید که قبلا خودش رو هم دیدید.

        1. Avatar فرزانه گفت:

          بله درسته. دقیقا همینطوره. حتی استفاده هم کردیم ولی اسمش رو و خواصش رو نمیدونستیم☺

      2. سلام من دیدم هم شبدر قرمز هم کبر در ایران هست.

      3. سلام من دیدم هردوش در ایران موجوده.

    2. Avatar Saba گفت:

      ما به اون اولی میگیم داغ گارپیزی یعنی هندونه ی کوهی از کوه های ارومیه با مادرم میچیدیم و همشون رو ترشی میکردیم. خامش به شدت تلخه و باید تلخیش گرفته بشه. فکر کنم همون تلخیشه که خاصیت ضد سرطانی داره. کوه های سمته ما پره این میوه ی وحشیه. فکر کنم سمته دره قاسملو و مارمیشو هم فراوون باشه. اونجا من چند تا درخت زرشکه جنگلی و گلابیه کوهی هم دیدم. باور کنید از همون بچگی که از اونا میدیدم مزه اشون جوری بود که من با وجوده سنه کمی که داشتم پیشه خودم فکر میکردم اینا حتما داروی یه مریضی هستن‌. چون حقیقتا مزه اشون خاص و منحصر به فرد بود .

      1. Avatar فرزانه گفت:

        ترشی این گیاه خیلی خوشمزه است

  2. Avatar مصطفی قره داغی گفت:

    بومی ایران هم هستند

  3. Avatar احمد گفت:

    گیاه لگچی گیاهی وحشی است که در اواخر تابستان و اوایل پاییز در خوزستان بوشهر و جنوب فارس به وفور یافت شده و مردم این مناطق از آن برای ترشی و … استفاده میکنن

  4. Avatar ممد گفت:

    سلام ، دوستان عزیز اگه میخواید این گیاه رو پیدا کنین اسم ایرانیش گُلَک هس. من اهل شیرازم مادربزرگم ترشی گلک رو واسه قندش درست میکنه و میخوره انگار آب رو آتیشه واقعا این گیاه از هر دارویی موثرتر هست.
    بیشتر عطاری ها دارنش و بگین گلک فوری میفهمن منظورتون چیه.

  5. Avatar ممد گفت:

    راستی یه اسم بومی و محلی دیگه هم داره که تو شهرای جنوبی فارس به این گیاه علاوه بر گلک هندونه گرگو هم میگن.
    میتونین همین الان اسم ترشی گلک رو تو اینترنت سرچ کنین تا دقیقا همین عکسا براتون بیاد بالا.

    1. Avatar فاطنه گفت:

      ممنون از اطلاع رسانی خوبت

  6. Avatar فری گفت:

    اگه میخوایی گیاهان دارویی پیدا کنی بیا استان گلستان حومه کلاله و گلیداغ

  7. Avatar شاپور گفت:

    درود بر شما برای برای انواع سرطان‌ها مخصوصاسرطان پرستاد چه داروگیاهی هایی مناسب هست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در مقاله به روشنی توضیح داده شده است

  8. Avatar رسول صفرخانی گفت:

    نحوه مصرف گیاه گلک چگونه است درحالی که شما فرمودید تلخ می‌باشد وترشی نیز همانطور که میدانید مضر وسرطانزا است ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      قاعدتا با ماده ای باشد شیرین شود می توانید از استویا استفاده کنید که شیرین کننده طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *