گیاهان دارویی و ادویه ها

گیاهان ضد آلرژی

گیاهان ضد آلرژی

آلرژی فصلی را می توان یکی از شایع ترین انواع آلرژی ها دانست که معمولا همراه با التهاب در مخاط بینی است. علیرغم اینکه آلرژی یک بیماری یا مشکل خطرناک محسوب نمی شود، اما بسیار دردساز بوده و می تواند آرامش را از فرد مبتلا سلب کند. این مشکل روز به روز شایع تر شده و می تواند از کودکان گرفته تا بزرگسالان را درگیر نماید.

از جمله مهم ترین واکنش های آلرژیک می توان به خارش بینی، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیر، تنگی نفس، فشار خون، ضعف غیرطبیعی، بیش فعالی و یبوست اشاره کرد.

طب سنتی و درمان آلرژی:

با وجود درمان های متعدد پزشکی که برای آلرژی وجود دارد، امروزه طب سنتی نیز با استفاده از گیاهان دارویی توانسته در درمان بسیاری از بیماری ها بالاخص آلرژی حرفی برای گفتن داشته باشد. طب سنتی، انسان ها را براساس خصوصیات روحی و جسمی در چهار گروه با مزاج سرد و گرم، سرد و تر، گرم و خشک و گرم و تر طبقه بندی کرده است. افراد با طبیعت خشک، نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت های فصلی قرار می گیرند. این افراد بایستی برای جلوگیری از تشدید حساسیت فصلی خود، از خوردن ادویه جات، غذاهایی با طبع گرم و قرار گرفتن در معرض هوای آلوده پرهیز کنند و از انواع سبزیجات، سبوس گندم، نان های سبوس دار، انواع آش و خاکشیر در سبد غذایی خود بیشتر استفاده کنند. در ادامه به گیاهانی که از نظر طب سنتی می توانند در درمان حساسیت موثر باشند، اشاره خواهیم کرد.

گیاهان ضد آلرژی:

در ادامه گیاهانی که ضد الرژی هستند را در ادامه معرفی و بیان می کنیم.

چای سبز:

چای سبز با خواص فوق العاده خود، به عنوان یکی از گیاهان ضد آلرژی نیز شناخته می شود. وجود ویتامین c در ترکیبات این گیاه، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را تا حد زیادی در مقابل بیماری های مختلف از جمله بیماری های فصلی بالاخص حساسیت های فصلی بالا می برد. همچنین چای سبز حاوی ترکیباتی است که دارای خاصیتی آرامبخشی بوده و در از بین بردن حالت های تنشی ناشی از آلرژی مانند افسردگی، استرس و هیجان موثر است.

خرید چای سبز ایرانی

چای سبز روی حصیر قهوه ای

چای سبز روی حصیر قهوه ای

بادرنجبویه:

بادرنجبویه یکی دیگر از گیاهان ضد آلرژی است. در اندام سبز این گیاه از نظر ترکیبات شیمیایی، موادی مانند اسید اورئیک، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد. همچنین این گیاه حاوی اسانس تند و لیمویی به نام سیترال است که از آن در صنعت عطرسازی به وفور استفاده می شود. بادرنجبویه مانند یک داروی مسکن روی دستگاه عصبی مرکزی عمل کرده و همین باعث ویژگی آرامبخش بودن آن شده و در نتیجه سبب کاهش تحریکات آلرژی زا می شود.

خرید بادرنجویه

چای بادرنجبویه به همراه برگ بادرنجبویه

چای بادرنجبویه به همراه برگ بادرنجبویه

پرتقال:

پرتقال به دلیل سرشار بودن از ویتامین c یک آنتی هیستامین طبیعی به شمار می رود، بنابراین مصرف یک عدد از این میوه پرخاصیت در هنگام صبح، می تواند تا حد زیادی مقاومت بدن را در مقابل آلرژی افزایش دهد. بررسی های انجام شده حاکی از آن است که موارد شبه آسم در افرادی که میزان مصرف گوشت قرمز آنها زیاد است، بیشتر گزارش شده، زیرا مقدار اسید الایدیک دریافتی آنها که نوعی چربی ترانس می باشد، بیشتر بوده، بنابراین بهتر است مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.

کشاورز در حال برداشت پرتقال تازه از روی جعبه چوبی

کشاورز در حال برداشت پرتقال تازه از روی جعبه چوبی

عسل:

عسل به عنوان یک ماده بسیار پرخاصیت، در درمان حساسیت نیز موثر شناخته شده است. استفاده از عسل به عنوان داروی ضد آلرژی را از مقدار کم شروع کرده و به مرور مصرف آن را بیشتر کنید. علیرغم اینکه ممکن است عسل برای برخی افراد آلرژی زا باشد، اما اگر بعد از استفاده نشانه ای از حساسیت در خود ندیدید، مصرف آن را ادامه دهید. می توانید پروسه درمان با عسل را پیش از شروع فصل حساسیت آغاز کنید. برای رفع خارش ناشی از حساسیت، می توانید یک حبه سیر را رنده کرده، آب آن را گرفته و با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری زنجبیل ترکیب کرده و آن را به عنوان ضماد طبیعی روی محل خارش بمالید. بعد از گذشت 3 ساعت ضماد را با آب ولرم شست و شو دهید.

زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و فلفل قرمز از جمله گیاهان ضدآلرژی دیگری هستند که تاثیر آنها در پیشگیری از حساسیت مورد تایید قرار گرفته است. این مواد با تحریک ترشح آنتی بادی “ایمونوگلوبولین” از بروز واکنش های حساسیت زا در افراد جلوگیری می کنند.

نارنج، انگور، شاه‌تره و سیاهدانه از دیگر موادی هستند که می توانند در درمان واکنش های آلرژیک موثر واقع شوند.

عسل طبیعی تو شیشه مربا

عسل طبیعی تو شیشه مربا

دارچین و زردچوبه:

دارچین و زردچوبه در زمره گیاهان معروف و پرکاربرد قرار دارند که علاوه بر برخورداری از خواص فوق العاده دیگر، خاصیت ضد حساسیت بودن در آنها به اثبات رسیده است. در روز افراد بزرگسال می توانند تا 3 گرم زردچوبه و 5 گرم دارچین مصرف کنند.

دارچین و زردچوبه

دارچین و زردچوبه

بابونه:

بابونه از جمله سبزیجات مفیدی است که دارای یکی از ترکیبات موثر در درمان آلرژی است. از این گیاه برای درمان دل درد، نفخ شکم و سیستم گوارشی نیز استفاده می شود. به اعتقاد طب سنتی، بابونه دارای طبع گرم و خشک بوده و در ترکیبات خود حاوی ماده ضدحساسیت طبیعی است و نقش موثری در نوسازی گلبول های سفید خون داشته و دوستدار کبد است.

خرید بابونه چشم گاوی

چای بابونه

چای بابونه

در پایان لازم به ذکر است که بهتر است علاوه بر گنجاندن گیاهان ضدآلرژی در سبد غذایی خود، سبک تغذیه سالم را نیز رعایت کنید و از مصرف غذاهایی که باعث تحریک حساسیت فصلی و غذایی می شوند، خودداری نمایید. از جمله این مواد غذایی می توان به افزودنی ها و بویژه بنزوات اشاره کرد. این ماده معمولا در بیشتر غذاهای فرآوری شده از قبیل آبمیوه ها، سس های آماده، همبرگر و مواد غذایی بسته بندی شده وجود دارد و از طریق استفاده از این مواد روزانه به مقدار زیادی وارد بدن می شود. بنابراین توصیه می شود استفاده از کلیه قندهای تصفیه شده، غلات تصفیه شده، کلوچه ها، کیک و دسرها، سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، هات داگ موادی از این قبیل را تا جای ممکن محدود کنید.

در مقابل می توانید مصرف انواع سبزیجات تازه، روغن زیتون، انار، شاه‌توت، انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، ترنجبین، سوپ جو، آش جو، نان جو، لیموترش تازه، زرشک، عسل، کشمش، توت و انجیر، کدو، کنجد، اسطوخدوس، کاسنی، آب و مرکبات و مغزیجات را که نقش موثری در پاکسازی کبد و کاهش حساسیت های فصلی دارند، جایگزین غذاهای فرآوری شده کرده و سلامت بدن خود را تامین نمایید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *