گیاهان

نقش گل و گیاه در زندگی انسان

نقش گل و گیاه در زندگی انسان

زندگی شهر نشینی و مشکلات زندگی و درگیری های ذهنی و مشغله کاری موجب فاصله گرفتن انسان از طبیعت و کم رنگ تر شدن نقش و حضور گل و گیاه در زندگی انسان ها، خلاء بزرگی در روح و روان انسان ها پدید آورده است. در واقع نباید نقش گل و گیاه در زندگی انسان را نادیده بگیریم. گل و گیاه در زندگی بشریت راهی هموار برای رسیدن به آرامش روح و روان فراهم می کند.

با کاشتن گل و گیاه، هدیه دادن یا دریافت کردن آنها، می توان آرامش، مثبت اندیشی، دوری از غم و غصه و طراوت و شادی را دریافت نمود. نظاره کردن به گل و گیاه و کسب لذت از آن، موجب تغییر مثبت خلق و خوی افراد شده و آن را به حالت طبیعی باز می گرداند. گل ها نه تنها بر روی احساسات فردی افراد بلکه، بر روی رفتارهای بیرونی و اجتماعی آنها نیز تاثیر مثبت می گذارند.

سازگاری بین انسان ها و گیاهان:

گیاهان همانند انسان ها و تمام موجودات زنده به تنفس، سوخت و ساز و غذا نیازمندند، همانند انسان ها رشد کرده دچار بیماری و آفت می شوند و در نهایت روزی از بین می روند. همانطوری که انسان ها به مراقبت و تیمار نیاز دارند، گل ها هم از این گزینه مستثنی نیستند. مراقبت از گیاهان در برابر آفت ها، صحبت و ایجاد ارتباط با گیاه و لمس آن تاثیر زیادی در سلامت، رشد و نمو گیاه شما خواهد داشت.

همین همسویی زندگی گیاهان و زندگی انسان ها و شباهت آنها موجب شده تا سازگار خاصی بین زندگی انسان ها و زندگی گیاهان ایجاد شود. افراد با نگهداری از گیاهان و مشاهده آن ها حس و انرژی مثبتی را که از بودن با سایر افراد مثبت دریافت می کنند را به دست می آورند.

سازگاری بین انسانها و گیاهان

سازگاری بین انسانها و گیاهان

تاثیر گل و گیاه بر سلامت روان افراد:

از نظر سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی نوعی از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند. مطالعات انجام شده در دانشگاه RUTGERS ایالت نیوجرسی آمریکا بر روی رابطه بین گل و گیاه و سلامت روانی افراد به نتایج زیر دست یافته اند:

1. تغییر روحیه و افزایش هیجان مثبت در انسان ها:

گل و گیاه موجب تغییر روحیه فرد شده و هیجان مثبت را در وی افزایش می دهد. هدیه دادن یک شاخه گل به طرف مقابل لبخند را بر لبان وی می نشاند و همین امر اولین نشانه این تغییر مثبت می باشد. همه افراد در هر سنی بعد از دریافت این هدیه زیبا احساس نشاط و سرزندگی می کنند.

2. برانگیختن احساس شادی و دوری از غم و اندوه:

افرادی که از گل و گیاه در محیط پیرامون خود استفاده می کنند، 2 تا 4 برابر بیش از دیگران، حس آرامش، مهربانی و شادی و سرزندگی را تجربه می کنند و قادرند این حس زیبا را به دیگران منتقل کنند. به طور کلی نگهداری، نظاره کردن به گل و گیاه، در طولانی مدت تاثیر بسیار مثبتی روی حالات روحی و روانی فرد ایجاد می کند. سر و کار داشتن با گل و گیاه موجب برانگیختن احساس شادی و آرامش و طراوت در فرد شده و مثبت اندیشی را در او افزایش می دهد.

تاثیر گل و گیاه بر سلامت روان افراد

تاثیر گل و گیاه بر سلامت روان افراد

3. تسهیل در برقراری ارتباط با دیگران:

گل نشانه مشارکت و دوستی است. تبادل گل و گیاه در بین افراد، موجب برقراری رابطه ای عمیق عاطفی و زیبا بین همسران، فرزندان و والدین می شود. چرا که هدیه دادن گل، موجب تقسیم زیبایی ها، آرامش و شادی با همدیگر شده و در واقع نوعی هدیه دادن شادی و آرامش به طرف مقابل محسوب می شود.

4. ایجاد حس شادی، رضایت و صمیمیت و آرامش روحی:

نگهداری و نگاه کردن به گل و گیاه موجب ایجاد نگرش مثبت به زندگی شده احساس رضایتمندی و شادی را به دنبال داشته و موجب ایجاد صمیمیت و آرامش روحی در افراد می شود. رنگ گل ها از جمله عواملی هستند که حس های مختلف را القا کرده و بین افراد منتقل می کنند. به عنوان مثال، گلهای به رنگ سفید، صورتی و بنفش القا گر حس آرامش و گل های زرد، نارنجی و قرمز، حس سرزندگی و هیجان را القا می کنند.

با توجه به مطالب فوق، پروفسور جونز روانشناسی از دانشگاه روتگرز آمریکا، درباره نقش گل و گیاه در زندگی انسانها و سلامت روانی آنها، بر این باور است که تماشا کردن به گل ها و لذت بردن از زیبایی و رنگ و رایحه گل ها موجب تغییر روان نامتعادل فرد به حالت طبیعی و حتی متناسب تر شده و باعث اتصال عصبی مثبت در مغز می گردد.

ایجاد حس شادی

ایجاد حس شادی

تاثیر هدیه دادن گل و گیاه بر روی روان انسان ها:

در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه داکوتای آمریکا بر روی 10000 نفر در طول یک سال انجام گرفت، به این نتیجه رسیدند که، هر فردی 5 ثانیه بعد از دریافت هدیه ای که شامل یک شاخه گل، گلدان گل و یا دسته گل است، یکی از رفتارهای زیر را بروز می دهد:

  • لبخندی که سرشار از احترام، رضایتمندی، ادب و سپاسگزاری است
  • لبخندی حاکی از صمیمیت
  • لبخندی هیجانی و مثبت به همراه عکس العملی یا کلامی خاص

تاثیر گل ها بر روی رفتار انسان ها:

بعد از هدیه یک گل به یک شخص، اولین تغییر در چهره وی لبخند و حس آرامش است. پژوهشگران بر این عقیده اند که حتما گلدان کوچک گل یا شاخه ای گل را در معرض دید خود قرار دهید تا از تاثیر مثبت آن در رفتار و احساسات خود، و نیز بر روی رفتارهای برونی و اجتماعی آن بهره مند شوید.

در فضا سازی و دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار خود، فضایی را به گل و گیاه اختصاص دهید و آنها را در مقابل دیدگان خود قرار دهید. این فضای اختصاصی می تواند، استفاده از چند شاخه گل در گلدان، کاشت گل در بالکن یا گلدان های پشت پنجره و یا گلدانهایی در ورودی منزل و اتاق خواب باشد.

استفاده از گلدان گل در ورودی منزل، موجب ایجاد حس خوشایند و صمیمیت در حین ورود و نیز خوشامدگویی به مهمان می باشد. گذاشتن گل در گوشه های تیز منزل نیز موجب از بین رفتن انرژی منفی آن گوشه ها می شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *