گیاهان

معرفی گل تاج خروس

معرفی گل تاج خروس

گل تاج خروس برای آمریکا و مکزیک می باشد. نام دیگر آن تاج خروس چتری و یا تاج خروس پهن می باشد. ارتفاع این گل حدود 20 تا 50 سانتی متر می رسد و به دلیل شباهت این گل به تاج خروس به آن گل تاج خروس می گویند. به دلیل ساقه های بلندی که این گل ها دارند می توانید از آن ها برای حاشیه باغ ها، باغچه و فضای سبز استفاده کرد.

این گل دارای رنگ های طلایی، ارغوانی، قرمز، نارنجی و صورتی می باشد. گل های تاج خروس، پهن، بزرگ و بسیار زیبا می باشند. این گیاه دائمی می باشد و سریع رشد می کند و به صورت یک ساله کاشته می شود و دارای برگ های سرنیزه ای شکل می باشد. گل ها در تابستان و اوایل پاییز نمایان می شوند. گیاه تاج خروس برای کاشت در باغچه و یا تراس خانه بسیار مناسب می باشد، زیرا این گل ها هوای آزاد، آفتاب و خاک مرطوب لازم دارند.

انواع گل تاج خروس:

گل تاج خروس همانند دیگر گل ها دارای انواع مختلف می باشد. پرطرفدارترین این گل تاج خروس پاکوتاه نقره ای کریستاتا، تاج خروس آرژانتا ژاپونی، تاج خروس شیلدسی ئی و تومپوزونی ئی می باشد.

  • تاج خروس پاکوتاه نقره ای کریستانا: این نوع از گل حدودا 20 تا 50 سانتی متر ارتفاع دارد و در انتهای ساقه آن تاج بزرگ، پهن و چین داری دارد. روی تاج های این نوع هزاران گل زرد، طلایی، ارغوانی، صورتی، قرمز و نخودی رنگ وجود دارد. نام دیگر آن تاج خروس چتری است.
  • تاج خروس آرژانتا ژاپونی: گل های این نوع شبیه به کلاه اروپاییان قدیم می باشد. روی هر بوته از این نوع گل های فراوانی به رنگ های ارغوانی، قرمز، نارنجی و صورتی می روید. بوته آن شبیه به مخروط می باشد. نام دیگر آن تاج خروس الوان و شبیه به کاکل خروس است.  از انواع پر طرفدار می باشد و در بیشتر نقاط ایران دیده می شود.
  • تاج خروس شیلدسی ئی: این نوع از تاج خروس برای کشور هلند می باشد و تاج های آن زرد رنگ می باشد. به همین دلیل نام دیگر آن تاج خروس زرد است.
  • تاج خروس تومپوزونی ئی: ارتفاع این نوع از تاج خروس حدود 60 سانتی متر می باشد و دارای گل های تاجی شکل و قرمز درخشان می باشد. نام دیگر آن تاج خروس گل آذین است.

بذر گل تاج خروس وحشی

شرایط نگهداری از گل تاج خروس:

این گیاه مخصوص آب و هوای گرم می باشد و 90 روز، حدودا سه ماه طول می کشد تا گیاه گل بدهد.

نور:

گل تاج خروس به مکانی با نور کافی نیاز دارد، زیرا نور کم باعث ریزش و کم رنگ شدن گل ها می شود. البته این گیاه به سایه هم مقاوم می باشد، ولی در برابر نور خورشید دارای رشد و نمو بسیار خوبی می باشد. برای این گیاه نیاز به نور آفتاب بیشتر از سایه می باشد.

خاک:

خاک مناسب برای این گیاه، خاک لومی شنی حاصلخیز و دارای زهکشی مناسب می باشد. برای کاشت بهتر است که خاک باغچه را با پیت ماس و خاک ورمی کمپوست مخلوط کنید و آن را مغذی کنید.

آبیاری:

آبیاری این گیاه به این صورت می باشد که باید خاک آن همیشه مرطوب باشد و جزء گیاهانی می باشد که به آب احتیاج دارد، ولی آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه ها و نرم شدن ساقه های گیاه می شود. هر زمان که احساس کردید که خاک خشک است گیاه را آبیاری کنید. بهتر است که آبیاری به صورت عمیق باشد، تا آب کاملا به ریشه ها نفوذ کند. در روزهای گرم تابستانی خاک این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید.

هیچ گاه نباید این گیاه چند روز در خشکی قرار بگیرد و دیگر اینکه هیچ موقع هم نباید غرق در آب باشد. بهترین زمان برای آبیاری در صبح می باشد، زیرا اگر آب در اطراف گیاه بماند، در طی روز خشک می شود و ریشه ها غرق در آب نمی مانند.

کود:

خاک گیاه تاج خروس را هیچ گاه با کود های شیمیایی مخلوط نکنید، به دلیل اینکه این گیاه به کودهای شیمیایی بسیار حساس می باشد. خاک برگ پوسیده مناسب ترین خاک برای تاج خروس می باشد. بهترین کود برای آن کود دامی پوسیده می باشد.

فقط می توانید از کود شیمیایی پتاسه و فسفر در طول فصل بهار استفاده کنید، زیرا به گلدهی گیاه کمک می کند. دقت داشته باشید که مصرف کود نیتروژنه باعث از بین رفتن گل ها می شود.

دما:

بهترین دما برای این گل ها بین 10 تا 15 درجه می باشد. در مناطقی با آب و هوای سرد، بهتر است که یک ماه تا یک ماه ونیم قبل از آخرین سرمای زمستان این گل ها را در داخل خانه نگهداری کنید. این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد و همچنین آب و هوای گرم و خشک را هم به خوبی تحمل می کند، ولی آب و هوای سرد را نمی تواند تحمل کند و باعث زرد شدن برگ های گیاه می شود.

در دمای کمتر از 10 درجه آسیب می بیند. بهترین دما برای این گیاه بین 25 تا 35 درجه می باشد و دمای تا 40 درجه را به خوبی تحمل می کند.

برای مطالعه مقاله معرفی گل بنفشه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل تاج خروس

گل تاج خروس

تکثیر گل تاج خروس:

تکثیر این گیاه از طریق بذر می باشد و شما می توانید با این روش گیاه را گسترش یدهید و کاشت کنید.

بذر:

در این روش باید چند عدد بذر گل را در عمق نیم تا یک سانتی متری در داخل خاک مرطوب، سبک و مخلوط شده با خاک برگ کاشت کنید. بعد از کاشت روی گلدان ها را یک پوشش پلاستیکی همراه با سوراخ قرار دهید و گلدان را در مکانی گرم بگذارید.

حدودا 10 تا 15 روز زمان می برد که بذرها جوانه بزنند و بعد از جوانه زدن باید پوشش پلاستیکی را بردارید. آبیاری باید به صورت آرام باشد تا بذرها جابجا نشوند و فقط خاک مرطوب شود. بهتر است در این مرحله برای آبیاری از اسپری کردن آب استفاده کنید.

بعد از جوانه زدن بذرها، گلدان را به مکانی که دارای آفتاب غیر مستقیم دارد قرار دهید و منتظر باشید که جوانه ها تبدیل به برگ شوند. بعد از 9 روز می توانید گل ها را به بیرون از خانه منتقل کنید. در روز اول گلدان را 4 ساعت، به فضای بیرون از خانه انتقال بدهید و در روزهای بعد در هر روز 2 ساعت به این زمان اضافه کنید، و در نهایت بعد از یک هفته تا هشت روز به طور کامل گیاه را به بیرون انتقال دهید.

برای انتقال دادن آن ها به باغچه توجه داشته باشید که بین این گل ها حدودا 40 سانتی متر فاصله بگذارید، زیرا اگر فاصله بین هر گیاه از هم کم باشد گیاه کوتاه قد و گل ها کوچک می شوند. بهترین زمان برای کاشت بذرها اسفند ماه تا اواخر بهار می باشد. حالا اگر بخواهید که نشاء آماده شده این گل ها را در باغچه و یا در گلدان در داخل خانه کاشت کنید، بهتر است که این کار را در فروردیم ماه، با رعایت همان مراحل کاشت بذر در باغچه انجام دهید.

هرس:

هر زمان که احساس کردید که ساقه ها بیش از اندازه بلند و علفی شدند، باید آن ها را هرس کنید تا بتوانند رشد و نمو بهتری داشته باشند. دیگر اینکه در صورت مشاهده گل های خشک شده بر روی گیاه، آن ها را جدا کنید.

بذر گل تاج خروس سفید

آفات و بیماری های گل تاج خروس:

یکی از بیماری های گل تاج خروس پوسیدگی ریشه و بیماری لکه برگی قارچی می باشد و دلیل گرفتار شدن این گیاه به این بیماری ها، آبیاری بیش از اندازه گیاه می باشد. برای از بین بردن آن هم باید روش آبیاری را تغییر بدهید و آن را به صورت منظم انجام دهید که خاک همیشه مرطوب باشد، نه اینکه ریشه و خاک غرق در آب باشند.

شته ها نیز از دیگر بیماری های این گیاه می باشد و از رشد و گلدهی گیاه جلوگیری می کنند، هر زمان که احساس کردید که تاج خروس به این بیماری گرفتار شده است، برای بر طرف کردن آن از سموم مخصوص استفاده کنید. برای داشتن گیاه تاج خروس بسیار زیبا، بهتر است که تمام شرایط رشد و نمو را فراهم کنید تا بتوانید گل های با نشاط و سالمی داشته باشید و از ریبایی آن ها لذت ببرید.

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *