آموزش باغبانی

کودهای مناسب درختان میوه

زمان کود دهی مناسب درختان میوه

اگر مثل خیلی از صاحبخانه ها هستید پس شاید در حیاط خانه درخت میوه کاشته اید تا از این روش جذاب و مفید ارزش ملک خود را افزایش دهید.

روش های کود دهی مناسب درختان میوه:

شاید پرورش درختان میوه برای برخی چالش باشد اما با مراقبت مناسب از درخت مطمئن باشید که هر درخت به پتانسیل رشد خود می رسد. فقط کافیست بیاموزید که چگونه درختان میوه را تقویت کنید تا به رشد مطلوب و حداکثر تولید میوه برسند. در ادامه مقاله شما را با روش های کود دهی مناسب درختان میوه آشنا خواهیم کرد.

کود عمومی آهن

تعیین اصول اساسی

در این مرحله به شما آموزش می دهیم چگونه خاک را ارزیابی کنید.

1-خاک را تست کنید:

قبل از اینکه بخواهید به درخت میوه کود دهید و آن را تقویت کنید، مطمئن شوید که درخت آیا واقعاً به کود احتیاج دارد. کود دهی بی مورد باعث رشد ضعیف گیاه می شود، بنابراین تست خاک انجام دهید تا مطمئن شوید آیا درختان شما به کود نیاز دارند یا خیر.

برای انجام آزمایش کمی از خاک پایه درخت را بردارید. و بعد خاک را به آزمایشگاه ببرید تا تست را انجام دهند. نتیجه آزمایش سطح pH و انواع مواد مغذی موجود در خاک را نشان می دهد. در حالت ایده آل سطح pH خاک باید بین 6 تا 6.5 باشد. خاکهای خارج از این محدوده به کود نیاز دارند.

برای مطالعه مقاله زمانبندی مناسب برای کوددهی درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مرحله تست خاک

مرحله تست خاک

2. سن درختان را در نظر بگیرید:

مدت زمان رشد یک درخت تفاوت زیادی در کود دهی و تقویت ایجاد می کند. اگر درختی هنگام کاشت حدودا یک تا دو ساله باشد، احتمالاً تا چند سال کوددهی و تقویت لازم ندارد. در عوض روی کنترل علف های هرز و تأمین رطوبت کافی تمرکز کنید. رشد هر درخت در هر فصل را یادداشت و از آن مراقبت کنید. اگر یک درخت جوان به اندازه کافی رشد نمی کند شاید باید کوددهی و تقویت شود.

به طور کلی شاخه درختان باید حدود 25 تا 30 سانیتمر در سال رشد کند – اگرچه رشد درختان با هم متفاوت است و باید رشد درخت خاص خود را پایش و بررسی کنید – اگر شاخه شما کمتر رشد کند یعنی به کود نیاز دارد. اگر بیشتر از این رشد داشته باشد یعنی نیازی کوددهی و تقویت درخت تا چندین سال نیست.

کود پودری قطره سبز میکرو معدنی

اندازه گیری سن درخت

اندازه گیری سن درخت

3- نوع کود مصرفی خود را انتخاب کنید.

اگر معلوم شد درخت شما به کود نیاز دارد پس نوع کود مناسب خود را انتخاب کنید. برای کوددهی و تقویت درختان میوه باید کودی متعادل انتخاب کنید. کودی با نسبت مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم. که با N-P-K شناخته می شود.

  • برچسب روی کود باید نسبت N-P-K را نشان دهد. نسبت 10-10-10 یا 12-12-12 نشاندهنده کود متعادل است و برای استفاده درختان میوه ایمن است.
  • همچنین از کودهای ارگانیک مانند کنجاله استخوان، کنجاله پنبه دانه، کود مرغ کمپوست شده یا کنجاله پر می توانید استفاده کنید.
  • سن درخت یا قطر تنه درخت در تعیین میزان کود مصرفی درخت مهم است. به طور کلی هر درخت در سال یک پوند کود نیاز دارد و اینکه بازای هر اینچ قطر تنه یک پوند کود در سال به آن برسانید.
انتخاب کود مصرفی

انتخاب کود مصرفی

کوددهی و تقویت درختان

در ادامه مطلب طریقه استفاده از کود و محافظت از پوست در مقابل کود را آموزش خواهیم داد.

1- هنگام کوددهی از دستکش محافظ استفاده کنید:

کود برای پوست مضراست. در تمام مدت زمان کار با کود از دستکش استفاده کنید. دستکش های باغی ضخیم که در اکثر فروشگاه های باغبانی موجود است بخرید. و حتی بهتر است پوشش محافظتی چشم و دهان برای خودتان بخرید مخصوصا اگر وزش باد باشد.

استفاده از دستکش محافظ

استفاده از دستکش محافظ

2. کود را طبق دستورالعمل تهیه کنید:

وقتی کود مناسب درخت خود را فهمیدید به نسبت مناسب آن را مخلوط کنید. شاید لازم باشد دستورالعمل ها را مرور کنید. بسیاری از کودها باید قبل از استفاده با مقدار مشخصی آب رقیق شوند. برای فهمیدن نسبت مناسب آب برای رقیق کردن کود دستورالعمل و برچسب آنرا بخوانید.

با اینکه از کودهای آلی یا دست ساز و ارگانیک استفاده می کنید اما باز هم دستورالعمل آنها را بخوانید. همچنین باید به دقت به موارد ایمنی توجه کنید. اگر پایه کود مصرفی شما پلت باشد انیازی به مخلوط شدن ندارد. به راحتی گلوله ها را بیرون آورده و دور درخت بریزید.

کود پودری سوپر گرین گلد پتاس

مرحله رقیق کردن کود

مرحله رقیق کردن کود

3. کود را با فاصله 30 سانتیمتر از تنه به زمین بچکانید:

تزریق خیلی نزدیک کود به تنه به درخت آسیب می رساند. یک دایره فرضی به قطر سی سانیتمر در نظر بگیرید و کود را دور این دایره اطراف تنه بچکانید. مقدار دقیق مصرف به سن درخت و دستورالعمل های ارائه شده کود بستگی دارد. اگر از پلت هم استفاده می کنید گلوله ها را به صورت دایره و سی سانتیمتر دور از تنه درخت بپاشید.

فاصله گذاری محل مناسب تزریق کود

فاصله گذاری محل مناسب تزریق کود

4. کود را فقط از خط قطره ای پخش کنید:

خط قطره محیطی است که از دورترین شاخه های درخت شکل می گیرد (یعنی فاصله دور دست ترین شاخه درخت تا تنه درخت را اندازه بگیرید و این اندازه شعاع دایره خط قطره محیطی می شود). برای کوددهی از پای تنه درخت شروع و بطور مساوی پخش کنید تا زمانی که از خط قطره عبور کند. ریشه های درخت تا این حد گسترش می یابند و کوددهی باعث گسترش ریشه ها می شود و در طولانی مدت درخت را تقویت می کند.

نکته: می توانید برای پخش کود از وسایل و ابزارآلات هم استفاده کنید

نکته: می توانید روی زمین خط قطره رسم کنید تا به شما در حد پخش کردن کود کمک کند.

پخش کردن کوذ از خط قطره ای

پخش کردن کوذ از خط قطره ای

5. حداکثر نیتروژن را استفاده کنید:

حداکثر نیتروژن مصرفی درختان میوه نیم کیلو است. اگر از کود با نسبت 10-10-10 استفاده می کنید، 5 کیلوگرم حداکثر نیتروژن مصرفی خواهد بود. اگر از کود با نسبت 12-12-12 استفاده می کنید، بیش از 8.3 پوند نیتروژن مصرف نکنید. استفاده بیش از حد کود رشد میوه را کاهش می دهد.

کود نیتروژن دار

کود نیتروژن دار

کوددهی و تقویت درخت در طول زمان

در ادامه مطلب زمان مناسب کود دهی درختان میوه را به شما آموزش خواهیم داد.

کود طلای سبز سیلیسیم

1. از کوددهی درختان میوه بلافاصله پس از کاشت خودداری کنید:

اکثر متخصصان توصیه می کنند که درخت را در سال اول کاشت تقویت نکنید چرا که گیاه باید به رشد ریشه های خود برسد. در سال های بعدی نیز کوددهی و تقویت درخت را زمانی آغاز کنید که درخت در حال رشد باشد. کود زیاد در سالهای اولیه عمر درخت بر رشد میوه تأثیر می گذارد و در حقیقت باعث رشد کندتر درخت می شود.

برای مطالعه مقاله کود هربان چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زمان مناسب کوددهی بعد از کاشت

زمان مناسب کوددهی بعد از کاشت

2. در زمان مناسب سال کود دهی کنید:

برای کسب بهترین نتیجه درختان خود را در اوایل بهار قبل از رشد جوانه ها تقویت و کوددهی کنید. اگر قبل از رشد جوانه ها کود ندادید در اواخر ماه ژوئن اینکار را انجام دهید. اما به هرحال از کود دادن در اواخر تابستان و اوایل پاییز خودداری کنید. چون باعث رشد و تولید ساقه و شاخه جدید می شود که اثر سرمای زمستان آسیب می بینند و از بین می روند.

زمان کود دهی در سال

زمان کود دهی در سال

3. رشد درخت را وارسی و کنترل کنید:

برای ارزیابی بازددهی کود رشد درخت را اندازه گیری کنید. درختان دارای حلقه هایی هستند که حلقه های رشد نامیده می شوند. حلقه هایی هستند که نقطه شروع رشد یک شاخه در سال قبل را مشخص می کنند. برای دانستن رشد درخت هر شاخه را از حلقه رشد تا انتهای شاخه اندازه بگیرید. و سپس میانگین اندازه گیری های خود را محاسبه کنید. عدد میانگین همان سطحی است که درخت شما در آن سال رشد کرده است.

کنترل درختان واریسی

کنترل درختان واریسی

4- در صورت لزوم مقدار کود را افزایش دهید:

شاید لازم باشد بر اساس میزان رشد درخت نحوه استفاده از کود را تنظیم کنید. فقط باید از قبل درباره شرایط نرمال رشد درختان میوه خود آگاهی داشته باشید. درختان سیب جوان باید با سرعت 30 سانتیمتر در سال رشد کنند. اگر رشد کمتری دارند بین سالهای دوم تا سوم عمرشان کود را 50٪ افزایش دهید.

اگر رشد درخت گلابی کمتر از 15 سانتیمتر در سال است به آنها کود دهید. برای انواع درختان میوه دیگر به آنها کود ندهید تا درختان شروع به باردهی کنند. هنگامی که درخت شروع به میوه دادن کرد پس از آن هر سال کود با نسبت 10-10-10 به درخت دهید.

تنظیم میزان کود بر اساس رشد

تنظیم میزان کود بر اساس رشد

5. محاسبه کنید چقدر کود استفاده کرده اید:

مقدار کود مورد نیاز به سن و اندازه درخت بستگی دارد. برای تعیین مقدار دقیق کود مورد استفاده از ماشین حساب استفاده کنید. هر درخت یکساله به 45 گرم نیتروژن در هر سال رشد نیاز دارد و به همین ترتیب یک درخت دو ساله در سال به دو دهم پوند نیتروژن و یک درخت سه ساله در سال به سه دهم پوند نیتروژن نیاز دارند و به همین ترتیب.

یا اینکه به ازای هر 2 سانتیمتر به 45 گرم نیتروژن نیاز دارند. مقدار نیتروژن مورد نیاز درخت خود بر اساس قاعده ای که گفتیم را بر مقدار نیتروژن موجود در کود انتخابی خود تقسیم کنید تا مقدار مصرف مشخص شود برای تعیین میزان کود مصرفی از ماشین حساب استفاده کنید و حداکثر نباید در هر سال بیش از 1 پوند نیتروژن استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله اهمیت تولید کودهای بیولوژیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

محاسبه مسزان کود مصرفی

محاسبه مسزان کود مصرفی

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “کودهای مناسب درختان میوه

  1. Avatar Babak گفت:

    سلام .روی چند شاخه درخت پاکوتاه سیب پوسته برش زدیم و با پیتماس ریشه دار و تکثیر کردیم.الان سن درخت تکثیر شده چطور محاسبه میشه ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *