آموزش باغبانی

چطور کود اورگانیک درست کنیم

کود چای باغی

اگرچه داشتن یک باغ فوق العاده فوق العاده بی نظیر و عالی بنظر میرسد اما باید برای تقویت و کوددهی به باغ هم وقت بگذارید و هم پول خرج کنید. اگر خودتان کود درست کنید هم فایده بیشتری دارد و هم هزینه کمتری می برد و هم برای محیط زیست بهتر است. با این حال باید بگوییم که برخی کودهای دست ساز هم خیلی بد بو هستند.

روش اول: درست کردنِ کود چای مزرعه ای

ادامه مطلب شما را با چگونگی تولید کود مایع چای باغی آشنا خواهیم کرد.

کود ورمی کمپوست

1- چای باغی و مزرعه ای چیست

چای باغی از علف های هرز داخل مزرعه یا باغ درست می شود و عناصر غذایی مانند نیتروژن (برای تقویت رشد برگ)، پتاسیم (برای کمک به رشد گل و میوه) و فسفر (برای کمک به رشد ریشه) را شامل می شود. چای ها باید رقیق شوند و بعد آنها را روی گیاهان بپاشید یا اینکه با آن گیاهان را آبیاری کنید.

برای تقویت گیاهان مقدار کمی از این چای هم کافیست پس لازم نیست که گیاهان را بیش از حد با این چای آبیاری کنید. به عنوان مثال، آبیاری بیش از حد با چای کامفری، پتاسیم زایدی به خاک وارد می کند که به مرور زمان باعث توقف رشد گیاه می شود.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه چای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چای باغی یا مزرعه ای

چای باغی یا مزرعه ای

2. چای کامفری درست کنید

همین اول هشدار داده می شود که چای کامفری بوی وحشتناکی دارد اما گیاهان آن را دوست دارند! برای تهیه این کود بر پایه ی آب که دارای پتاسیم و نیتروژن زیادی است، یک دسته بزرگ برگ کامفری را جمع کنید آنقدر که یک سطل پر شود.

  • برگها را کمی خرد کنید و داخل سطل بریزید و سطل را از آب پر کنید (چه بهتر که آب باران باشد). سپس روی برگها یک وزنه سنگین مانند یک تکه سنگ بگذارید تا ته نشین شوند.
  • در سطل را بگذارید تا حشرات در آن تخمگذاری نکنند. حدود یک ماه بعد محتویات آن را صاف کنید و به اندازه 15 برابر حجم چای به آن آب اضافه کنید تا رقیق شود حالا چای برای استفاده گیاه آماده است و می توانید روی گیاهان خود اسپری کنید.
درست کردن چای کامفری

درست کردن چای کامفری

3. کامفری را به عنوان مالچ در نظر بگیرید

برگ های کامفری را می توان خرد و به عنوان مالچ در اطراف گیاهان استفاده کرد، مخصوصا جاهایی که قابلیت پوسیدن و به خاک اضافه شدن را دارند و به اینگونه باعث تقویت خاک و بهبود آن می شوند. حتی میتوانید کامفری خرد شده را وقتی می خواهید گیاهی را بکارید و داخل خاک قرار دهید به خاک اضافه کنید دقیقاً مانند کود، قبل از این مانند کود از آنها استفاده کنید و به خاک بیفزایید، چندساعت پس از برداشت کامفری صبر کنید تا برگ ها پژمرده شود و از جوانه زدن آنها جلوگیری شود.

خاک برگ گیلدا

مالچ کردن کامفری

مالچ کردن کامفری

4. چای گزنه درست کنید

از گزنه نیز می توان به روش مشابه کامفری کود مایع درست کرد. حتی می توانید گزنه و کامفری را با هم ترکیب کنید. برای تهیه چای هیچگونه ریشه یا بذری استفاده نکنید و ترجیحاً گیاهان را قبل از شکوفه زدن برداشت کنید. برگ های خرد شده را در یک سطل بریزید روی آنها را با آب باران بپوشانید و یک ماه صبر کنید و بعد رقیق و استفاده کنید.

درست کردن چای گزنه

درست کردن چای گزنه

5. چای دم اسب درست کنید

دم اسب هم یک علف هرز باغی است که در باغ رشد و براحتی گسترش می یابد. گفته می شود سرشار از سیلیسیم است و بنابراین می تواند به گیاهان باغ در برابر مصونیت از عفونت کمک کند. بعلاوه اینکه تهیه چای دم اسب سریعتر از چای کامفری یا گزنه است.

برای تهیه چای دم اسب یک قاشق غذاخوری دم اسب خشک شده را در دو لیتر آب بریزید و آن را در یک ظرف بزرگ به مدت نیم ساعت بجوشانید. وقتی خنک شد آن را در ظرف شیشه ای نگهداری کنید. برای استفاده در باغ به هر میزان که از این مایع برمیدارید در پنج برابر آب آن را رقیق کنید و هر ده روز یکبار روی گیاهان اسپری کنید تا در برابر عفونت های قارچی و زنگ زدگی مقاومت کنند.

برای مطالعه مقاله تولید کود کمپوست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درست کردن چای دم اسب

درست کردن چای دم اسب

روش دوم: ساخت کود از مواد آشپزخانه ای

روش های متعددی برای ساخت کود های خانگی وجود. در ادامه این مطلب تولید کود خانگی با مواد مختلف را آموزش می دهیم.

1. از تفاله به عنوان کود استفاده کنید

قهوه به عنوان یک کود عالی و بهبود دهنده و تقویت کننده خاک شناخته می شود. مخصوصاً برای گیاهان اسید پسندی مانند: زغال اخته، آزالیا و گل صدپر بسیار مفید است. و برای نگه داشتن رنگ آبی در گل هیدانزای آبی هم مناسب است. بسیاری از باغبان های قهوه دوست یک گلدان در آشپزخانه خود دارند تا خاکه های قهوه استفاده شده خود را در آن گلدان بریزند.

کود پودری سوپر گرین گلد پتاس بالا

برای استفاده از قهوه:

  • قهوه استفاده و خورده شده را در اطراف ساقه گیاه خود بپاشید و قهوه به عنوان مالچ هم عمل خواهد کرد. از پاشیدن قهوه روی گیاهانی که ساقه زیرزمین دارند خودداری کنید زیرا گیاه را می پوساند.
  • متناوباً چندین ته فنجان قهوه استفاده شده را درون یک قوطی بریزید تا مقدارش زیاد شود و بعد زمین را آبیاری کنید و قهوه جمع شده را روی خاک خیس شده بریزید تا چند روزی روی سطح خاک بماند.
درست کردن کود خاک قهوه

درست کردن کود خاک قهوه

2. از کود جلبک دریایی استفاده کنید

جلبک دریایی منبع غنی مواد مغذی گیاه به ویژه پتاسیم است و شواهدی وجود دارد که گیاهان تقویت شده با چای جلبک دریایی در برابر بیماری ناشی از حشرات مصون تر از گیاهان دیگر هستند. جلبک دریایی فاقد مواد مغذی دیگری مانند نیتروژن و فسفات است بنابراین در خاک های بسیار فقیر و بدون مواد مغذی این کود را با سایر تقویت کننده های دیگر ترکیب کنید تا تعادل خاک حاصل شود.

  • از جلبک دریایی به همان روشی که از کود استفاده می کنید, استفاده کنید. ولی برخلاف برگ گزنه و کامفری لازم نیست صبر کنید تا کمی پوسیده شود.
  • قبل از اینکه خشک شود آن را در خاک باغ استفاده کنید. اگر خیلی رشته هایش بلند است آن را کمی خرد کنید. نگران محتوای نمک آن نباشید چون خیلی کم استو روی خاک و گیاهان شما تاثیر چندانی ندارد.
  • می توانید به روشی مشابه کامفری چای جلبک دریایی تهیه کنید، اما دو ماه صبر کنید تا دم بکشد.

برای مطالعه مقاله تولید کمپوست از مایعات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

3. برای گلهای رز کود موز درست کنید

گل سرخ از پتاسیم موجود در موز بهره و لذت می برد. وقتی موز می خورید، دو یا سه قطعه از پوست آن را زیر خاک گل رز خود قرار دهید و یا اینکه با پوست موز یک لایه 8 سانتیمتری روی خاک آن درست کنید تا به عنوان مالچ استفاده شود و کم کم بپوسد.

کود پوست موزی برای گل رز

کود پوست موزی برای گل رز

4. تغذیه کننده برای بوته گوجه فرنگی درست کنید

هنگامی که بوته گوجه فرنگی را در خاک می نشانید با استفاده از یک فنجان برگ خرد شده کامفری و یک فنجان خرد شده پوسته تخم مرغ و کمی شیر خشک خاک را بهبود بخشید و تقویت کنید. مخلوط گفته شده را با ده عدد فنجان کمپوست مخلوط کنید و برای بوته گوجه فرنگی خود استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله مزایا و مشکلات تولید کمپوست در مزرعه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تقویت کننده بوته گوجه فرنگی

تقویت کننده بوته گوجه فرنگی

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *