میوه ها

اموزش کاشت بذر لیمو

نحوه کاشت بذر لیمو

لیمو را می توان به راحتی از طریق دانه رشد داد و یک گیاه فوق العاده زیبا، داشت. می توانید بذرها را مستقیماً در خاک بکارید، و یا آن ها را داخل یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف همراه با یک حوله کاغذی مرطوب، قرار دهید تا جوانه بزند. در این مقاله نحوه کاشت بذر لیمو با استفاده از هر دو روش به شما نشان داده خواهد شد. همچنین نکاتی در مورد چگونگی انتخاب بهترین دانه لیمو، و نحوه مراقبت از نهال ها، به طور کامل گفته خواهد شد؛ پس همراه ما باشید.

بذر لیمو ترش شیرازی

بخش اول: کاشت بذر در خاک

در بخش اول به بذر در خاک می پردازیم.

خاک گلدان خود را در یک سطل ریخته و آماده کنید:

مقداری خاک را در یک سطل بزرگ بریزید و به آن آب اضافه کنید تا مرطوب شود. بعد از ریختن آب، خاک را با دست یا ماله ی باغبانی، مخلوط کنید تا همه ی قسمت های آن مرطوب شود. اجازه ندهید خاک بیش از حد خیس شود، در غیر این صورت بذرها پوسیده خواهند شد. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. درختان لیمو عاشق آب هستند اما نباید آنها را بیش از حد آب داد.

سعی کنید یک مخلوط خاک پاستوریزه تهیه و خریداری کنید. با این کار، از شر باکتری هایی که می توانند دانه ها را از بین ببرند، خلاص خواهید شد. بهتر است خاک شما، ترکیبی از ذغال سنگ نارس، پرلیت، ورمیکولیت و کود آلی باشد. این خاک باعث می شود که نهال شما، زهکشی و مواد مغذی مناسبی داشته باشد.

خاک گلدان خود را در یک سطل ریخته و آماده کنید

خاک گلدان خود را در یک سطل ریخته و آماده کنید

یک گلدان کوچک با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید:

عرض گلدان باید حدود (7.5 تا 10 سانتی متر) و عمق آن باید (12.7 تا 15.2 سانتی متر) باشد. این گلدان برای یک دانه کافی خواهد بود. برخی از افراد دوست دارند چندین بذر را همزمان در یک گلدان بکارند. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، یک گلدان بزرگتر انتخاب کنید. گلدان شما باید سوراخ های تخلیه داشته باشد. اگر گلدان شما فاقد آن است، با استفاده از یک مته، در انتهای آن سوراخ ایجاد نمایید.

یک گلدان کوچک با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید

یک گلدان کوچک با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید

با خاک پر کنید:

گلدان های خود را با خاک پر کنید و حدود (2.5 سانتی متر) از بالای آن را خالی بگذارید.

با خاک پر کنید

با خاک پر کنید

یک سوراخ در خاک ایجاد کنید:

یک سوراخ با عمق (1.2 سانتی متر) در خاک ایجاد کنید. این کار را می توانید با استفاده از انگشت خود، یا یک مداد انجام دهید.

یک سوراخ در خاک ایجاد کنید

یک سوراخ در خاک ایجاد کنید

یک دانه درشت انتخاب کنید:

یک دانه چاق و درشت را از بین دانه های لیمو، انتخاب کنید. بهتر است از یک لیموی ارگانیک استفاده کنید، زیرا ممکن است دانه های یک لیموی غیر ارگانیک، جوانه نزند. همچنین از انتخاب دانه های خیلی ریز (به اندازه یک دانه برنج) و یا دانه های چروک و جمع شده (به شکل کشمش) خودداری کنید. این دانه ها یا جوانه نخواهند زد، و یا به نهال های سالمی تبدیل نخواهند شد. بهتر است ۵ تا ۱۰ بذر لیمو را همزمان باهم بکارید، زیرا ممکن است بعضی از بذرها جوانه نزنند یا تبدیل به درختچه نشوند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است درختانی که از بذر رشد می کنند، با لیموی اولیه از لحاظ ظاهر و طعم و ویژگی ها، یکسان نباشند. گاهی اوقات، میوه ای که نهال های جدید تولید می کنند ممکن است از کیفیت کمتری برخوردار باشد. در مواقع دیگر، ممکن است که درخت، هیچ گاه نتواند میوه ای تولید کند. البته این قضیه، باعث نمی شود که درخت جوان شما، از نظر بصری زیبا و خوشایند نباشد. پس هنگام پرورش درخت خود، این مسئله را بخاطر داشته باشید.

یک دانه درشت انتخاب کنید

یک دانه درشت انتخاب کنید

دانه را بشویید:

دانه را بشویید تا پوشش لزج مانند روی آن، شسته شود. این کار را می توانید با شستن دانه لیمو یا خیساندن آن در آب، انجام دهید، تا پوشش روی آن از بین برود. این مرحله بسیار مهم است. پوشش ژل مانند روی بذرها، حاوی قندهایی است که باعث پوسیدگی بذر می شود. بگذارید بذرهای لیمو، یک شب در یک فنجان آب گرم به حال خود بمانند. این کار، به آنها کمک می کند تا سریعتر جوانه بزنند.

دانه را بشویید

دانه را بشویید

بذر ها را در حفره خاک بگذارید:

بذرها را داخل حفره های داخل خاک قرار داده و روی آن‌ها را بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که قسمت نوک تیز بذر ها، رو به پایین به سمت خاک قرار دارد و قسمت گرد شده، رو به بالا به سمت شما باشد. ریشه ها از قسمت نوک تیز بذر بیرون می آیند.

بذر هارا در حفره خاک بگذارید

بذر هارا در حفره خاک بگذارید

گرما و رطوبت را حفظ کنید:

روی سطح گلدان را با یک تکه پلاستیک قابل نفوذ بپوشانید تا گرما و رطوبت در آن حفظ شود. کار را ابتدا با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی شفاف روی گلدان شروع کنید. یک نوار لاستیکی را دور کیسه پلاستیکی بپیچید تا روی گلدان محکم شود. چند سوراخ هم روی کیسه ایجاد کنید. می توانید از یک مداد، خلال دندان یا حتی چنگال برای ایجاد کردن سوراخ ها استفاده کنید. این سوراخ ها به گیاه اجازه می دهد تا نفس بکشد.

گرما و رطوبت را حفظ کنید

گرما و رطوبت را حفظ کنید

گلدان را در مکانی گرم قرار دهید:

گلدان را می توانید در مکانی آفتابی نیز قرار دهید، اما در این مرحله، وجود نور خورشید حیاتی نیست. در حقیقت، وجود نور زیاد خورشید ممکن است به نهال های جوان و ظریف آسیب برساند. بعد از گذشت تقریباً دو هفته، شاهد جوانه زدن لیموهای کوچک خواهید بود. دمای مناسب برای جوانه زدن لیموها، بین ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است.

گلدان را در مکانی گرم قرار دهید

گلدان را در مکانی گرم قرار دهید

آبیاری کنید:

با خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید. کیسه پلاستیکی، رطوبت را به دام می اندازد و آب بخار شده ی آن، در فرآیند چگالش، روی کیسه نشسته و جمع شده و دوباره خاک را مرطوب خواهد کرد. در محیط های بسیار خشک، ممکن است این اتفاق نیفتد. اگر دیدید خاک شروع به خشک شدن کرد، پلاستیک را برداشته و به گیاه آب دهید. حتما بعد از آبیاری، دوباره روی گلدان را بپوشانید.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

گلدان را به مکانی آفتابی انتقال دهید:

پس از ظاهر شدن جوانه، پوشش پلاستیکی را برداشته و گلدان را به مکانی گرم و آفتابی منتقل کنید. به یاد داشته باشید که خاک را همواره مرطوب نگه دارید، اما اجازه ندهید که غرقاب شود.

گلدان را به مکانی آفتابی انتقال دهید

گلدان را به مکانی آفتابی انتقال دهید

بخش دوم: جوانه زدن بذرها در یک کیسه پلاستیکی

در ادامه بخش دوم به جوانه زدن بذر ها می پردازیم

یک حوله کاغذی را مرطوب کرده:

روی یک سطح صاف قرار دهید. کار خود را ابتدا با خیس کردن یک حوله کاغذی با آب شروع کنید، سپس آن را بفشارید تا آب اضافی آن گرفته شود. حوله کاغذی مرطوب را روی یک سطح صاف قرار دهید و چین و چروک های آن را صاف کنید. اندازه ی حوله کاغذی باید به گونه ای باشد که درون یک کیسه پلاستیکی زیپ دار یا قابل بازیافت، جای گیرد. اگر حوله کاغذی خیلی بزرگ است، آن را از وسط به دو نیم، و یا چهار قسمت، تا کنید.

یک حوله کاغذی را مرطوب کرده

یک حوله کاغذی را مرطوب کرده

دانه درشت انتخاب کنید:

۵ تا ۱۰ دانه چاق و درشت را از یک لیمو ارگانیک انتخاب کنید. بذرهای لیمو غیر ارگانیک ممکن است جوانه نزنند؛ بنابراین بهتر است حداقل ۱۰ دانه تهیه کنید، تا حداقل یکی از آنها، سالم باشد و جوانه بزند. به دنبال دانه های بزرگ و چاق باشید. از جمع آوری دانه های چروکیده و کوچک، و دانه هایی که لک های سفید روی خود دارند، خودداری کنید. این دانه ها یا جوانه نخواهند زد، و یا به نهال های سالمی تبدیل نخواهند شد.

حتی اگر قصد پرورش تنها یک درخت لیمو را دارید، بهتر است کار را ابتدا با کاشت چندین دانه شروع کنید. همه بذرها جوانه نخواهند زد و همه نهال ها، زنده نخواهند ماند. مراقب فاصله ی بین دانه ها باشید. فاصله آنها از هم باید حداقل 8 سانتیمتر باشد، تا هنگام جوانه زدن، جای برای رشد ریشه ها، وجود داشته باشد.

دانه درشت انتخاب کنید

دانه درشت انتخاب کنید

آنها را در آب نگه دارید:

بذرها را باید به مدت یک شب در یک فنجان آب نگه دارید. این کار باعث می شود که دانه ها خشک نشوند. دانه ها باید همواره مرطوب بمانند. اگر خشک شوند، جوانه نخواهند زد.

آنهارا در آب نگه دارید

آنهارا در آب نگه دارید

پوشش ژل مانند روی هر بذر را، پاک کنید:

این کار را می توانید با شستشوی بذرها در آب خنک، و یا خیساندن بذر ها در آب انجام دهید. این لایه ژل مانند، حاوی قند است، که می تواند موجب رشد کپک‌ و باکتری شود.

پوشش ژل مانند روی هر بذر را، پاک کنید

پوشش ژل مانند روی هر بذر را، پاک کنید

می توانید لایه سفید رنگ پوست دانه را جدا کنید:

تا یک دانه قهوه ای رنگ نمایان شود. از انتهای دانه، شروع به کندن پوست کنید. می توانید با استفاده از ناخن، و یا یک چاقوی تیز، نوک آن را بریده و سپس پوسته خارجی آن را رو به پایین، جدا کنید. این کار جوانه زدن بذرها را آسان تر کرده و روند کار را تسریع می بخشد، اما انجام آن ضروری نیست.

می توانید لایه سفید رنگ پوست دانه را جدا کنید

می توانید لایه سفید رنگ پوست دانه را جدا کنید

از ناخن کمک بگیرید:

پوست نازک روی بذر قهوه ای رنگ را نیز جدا کنید. دانه ی کوچک شما، توسط یک لایه نازک و قهوه ای رنگ پوشانده شده است. برای خراشیدن این پوشش از ناخن خود کمک بگیرید.

از ناخن کمک بگیرید

از ناخن کمک بگیرید

دانه ها را روی یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید:

سعی کنید تا جایی که می توانید، بذرها را با فاصله از هم به طور یکنواخت پخش کنید، تا ریشه ها هنگام جوانه زدن، به هم گره نخورند.

دانه ها را روی یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید

دانه ها را روی یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید

مرطوب بمانند:

مراحل لایه برداری گفته شده را برای تمامیِ دانه ها تکرار کنید و آنها را روی حوله قرار دهید. وقتی دانه ها روی حوله کاغذی قرار گرفتند، باید همواره مرطوب بمانند. اگر متوجه خشک شدن آنها شدید، روی آنها را با یک حوله کاغذی مرطوب دیگر بپوشانید، و یا حوله ی زیرین را تا بزنید.

مرطوب بمانند

مرطوب بمانند

از کیسه پلاستیکی استفاده کنید:

حوله کاغذی را داخل یک کیسه پلاستیکی زیپ دار یا قابل بازیافت قرار داده و کیسه را محکم ببندید. از کیسه های پلاستیکی مخصوص نگهداری مواد غذایی استفاده نکنید. کیسه شما باید زیپ دار باشد و به راحتی بتوان آن را جا به جا کرد. نگهداری دانه ها در کیسه، موجب به دام انداختن رطوبت و گرما شده و بذرهای شما را برای جوانه زدن، آماده می کند.

از کیسه پلاستیکی استفاده کنید

از کیسه پلاستیکی استفاده کنید

گرم و تاریک نگه دارید:

کیسه پلاستیکی خود را در محلی گرم و تاریک نگه دارید تا دانه ها جوانه بزنند. دمای محیط باید بین 20 تا 22 درجه فارنهایت باشد. جوانه زدن دانه ها یک تا دو هفته طول خواهد کشید. بعضی از بذرها برای جوانه زدن، به سه هفته زمان نیاز دارند.

گرم و تاریک نگه دارید

گرم و تاریک نگه دارید

بکارید:

وقتی طول جوانه ها تقریباً به ۸ سانتی متر رسید، آنها را داخل خاک بکارید. در یک گلدان سفالی مرطوب و زهکشی شده، حفره هایی کم عمق (عمق نیم اینچ) ایجاد کرده و جوانه ها را از قسمت ریشه، به داخل آن ها، فرو کنید. به آرامی روی جوانه ها، خاک بریزید.

بکارید

بکارید

به مکانی گرم و آفتابی منتقل کنید:

گلدان را به مکانی گرم و آفتابی منتقل کنید. به یاد داشته باشید که گیاه را همواره آبیاری کرده و خاک را مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید خاک بیش از حد مرطوب یا خشک شود. برای یادگیری نحوه مراقبت از نهال، اینجا را کلیک کنید.

به مکانی گرم و آفتابی منتقل کنید

به مکانی گرم و آفتابی منتقل کنید

بخش سوم: مراقبت از نهال لیمو

در ادامه بخش سوم به مراقبت از نهال لیمو می پردازیم.

به طور منظم آبیاری کنید:

گیاه خود را به طور منظم، حدود ۲ یا ۳ بار در هفته آبیاری کنید. وقتی گیاه دارای ۴ برگ شد، تعداد دفعات آبیاری را کمتر کرده و اجازه دهید تا سطح خاک گیاه خشک شود و سپس، آبیاری نمایید. اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. اگر انگشت خود را کمی در خاک فرو کنید، باید مرطوب باشد.

به طور منظم آبیاری کنید

به طور منظم آبیاری کنید

به گیاه به اندازه کافی نور خورشید بدهید:

مطمئن شوید که گیاه، به میزان کافی از نور خورشید بهره مند می شود. درختان بزرگ لیمو، به حداقل هشت ساعت نور خورشید نیاز دارند. نهال لیمو، به ۱۰ تا ۱۴ ساعت زمان نیاز دارد. برای اطمینان از داشتن نور کافی خورشید، ممکن است مجبور شوید از چراغ های رشد در کنار درخت خود استفاده کنید. چراغ های رشد را می توانید از فروشگاه ها و مراکز باغبانی، خریداری کنید.

به گیاه به اندازه کافی نور خورشید بدهید

به گیاه به اندازه کافی نور خورشید بدهید

باید زمان مناسب انتقال نهال به گلدانی بزرگ تر را بدانید:

در نهایت، گلدان دیگر گنجایش نهال شما را نخواهد داشت. وقتی نهال یک ساله شد، آن را به گلدانی با عرض 15.30 سانتی متر منتقل کنید. بعد از آن، باید برای نهال خود، گلدانی بزرگتر، به عرض 30 تا 45 سانتی متر و عمق 25 تا 40 سانتی متر تهیه کنید. یک روش خوب برای تعیین زمان مناسب برای تعویض گلدان، نگاه کردن به زیر گلدان است. اگر ریشه های گیاه را از بین سوراخ های زهکشی مشاهده کردید، زمان انتقال نهال به یک گلدان بزرگتر فرا رسیده است.

باید زمان مناسب انتقال نهال به گلدانی بزرگ تر را بدانید

باید زمان مناسب انتقال نهال به گلدانی بزرگ تر را بدانید

سطح pH خاک را حفظ کنید:

درختان لیمو، خاکی را دوست دارند که کمی اسیدی باشد. PH باید بین 5.5 تا 6.5 باشد. مقدار PH را می توانید با یک کیت تست pH اندازه گیری کنید، که می توانید آن را از فروشگاه ها و مراکز باغبانی خریداری کرد. یک روش خوب برای کاهش مقدار اسیدیته خاک، آبیاری گیاه با مقداری قهوه سیاه یا چای سرد (بدون افزودن شیر و شکر)، به صورت یکبار در ماه است. البته فراموش نکنید که باید حتما خاک را آزمایش کنید، تا بتوانید سطح PH را در حد ایده آل خود، نگه دارید.

سطح pH خاک را حفظ کنید

سطح pH خاک را حفظ کنید

مواد مغذی مناسب:

به یاد داشته باشید که باید درخت خود را با مواد مغذی مناسب تغذیه کنید، تا سالم و قوی شود. می توانید یک سوراخ دور درخت حفر کنید و آن را با کمپوست خشک پر کنید . همچنین می توانید درخت را با کود محلول در آب، آبیاری کنید. در ادامه، چند روش مناسب را برای تغذیه درخت، خواهیم گفت:

  • درخت لیموترش خود را دو بار در سال، با کود آلی مانند کود کمپوست یا ورمی کمپوست، کود دهید.
  • هر ۲ تا ۴ هفته یکبار، گیاه خود را با کود محلول در آب آبیاری کنید. کود باید سرشار از پتاسیم و منیزیم باشد.
  • اگر می خواهید درخت خود را داخل فضای سربسته پرورش دهید، باید یک کود عمومی مخصوص گیاهان خانگی خریداری کنید که حاوی ریز مغذی ها باشد.
  • درخت خود را ماهی یکبار با محلول ترکیب و تشکیل شده از ۱ قاشق غذاخوری نمک اپسوم و یک گالن (1.9 لیتر) آب آبیاری کنید. اگر درخت شما هنوز خیلی کوچک است، ممکن است به آب زیادی احتیاج نداشته باشید. در عوض، به اندازه مورد نیاز گیاه را آبیاری کرده، و سپس محلول باقی مانده را برای ماه آینده نگه دارید.
مواد مغذی مناسب

مواد مغذی مناسب

مدتی طول می کشد تا درخت به ثمر برسد:

باید بدانید که مدتی طول می کشد تا درخت شما به ثمر برسد. برخی از درختان لیمو، در کمتر از ۵ سال میوه می دهند. بعضی از انواع لیمو ها هم هستند که باردهی آنها، به بیش از ۱۵ سال به طول خواهد انجامید. اگر لیموی خود را داخل فضای سربسته پرورش می دهید، باید عمل گرده افشانی را خود بصورت دستی انجام دهید. درخت هایی که در بیرون از خانه قرار دارند، توسط زنبورها گرده افشانی می شوند.

مدتی طول می کشد تا درخت به ثمر برسد

مدتی طول می کشد تا درخت به ثمر برسد

برای خرید نهال می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “اموزش کاشت بذر لیمو

  1. Avatar هاجر معینی گفت:

    چه تجربه قشنگی میشه 🙂

  2. Avatar رامین گفت:

    عالی بود، بسیار بسیار سپاسگزارم ❤❤❤❤❤❤❤

    1. سلام ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *