آموزش باغبانی

هشت علت کاهش هزینه های گلخانه پوپونیک

گلخانه

اگر اولین عمل انقلابی و دگرگونی کشاورزی وقتی ظهور کرد که مردم محصولات خود را در خاک کاشتند و پروراندند، دومین عمل همان است که محصولات پرورانده شده را از خاک خارج کنیم و برداشت محصول داشته باشیم.

راجع به هیدروپونیک صحبت می کنیم. انقلابی بزرگ در کشاورزی که به روش “بدون خاک” محصولات، سبزیجات و فرآورده های دیگر را می پروراند و یک موج تحریک جدید در صنعت کشاورزی محسوب می شود.

یک دلیل اصلی و بزرگ برای جذب شدن در روش هیدروپونیک این است: بیشتر سیستم های مدرن نه فقط برای افزایش بهبود و مزایا طراحی شدند بلکه هزینه های بلند مدت را نیز به خوبی کاهش می دهند. چه محافظ منابع و چه حذف کننده کارهای سنتی زمان بر باشد مطمئنا بسیاری از کشاورزان آینده تکنولوژی هیدروپونیک را دوست خواهند داشت و از آن بهره ها خواهند برد.

کاهش هزینه ها بوسیله هیدورپونیک:

در زیر به چندین کمک بزرگی که سیستم هیدروپونیک به کشاورزی در کم کردن هزینه های بلندمدت می کند اشاره می کنیم و خواهیم بگوییم که چرا باید سیستم اجرایی خود را ارتقا داده و سیستم هیدورپونیک جایگزین کنیم:

گیاهان گلخانه ای

گیاهان هیدروپونیک

1. بهبود راندمان آبیاری:

معمولا کشاورزانی که با سیستم سنتی خاک و گیاهان کار می کنند انتظار این را دارند که مقدار مشخصی آب هدر می رود. و موقع آبیاری مقداری از آب بصورت آب زه کشی پخش می شود. این مسئله نه تنها منجر به هدر رفتن و آلودگی منابع آب می شود بلکه باعث کاهش منافع و راندمان هم میشود و این در سیستم های سنتی اجتناب ناپذیر است و به کرات دیده شده است.

از آنجا که هیدروپونیک نیاز کاشت در خاک و درون زمین را از بین می برد و از آب به عنوان دلیل اصلی رشد استفاده می کند، این سیستم شرایط را برای کشاورزان در کاهش تولید هرزآب آسانتر می کند و راندمان آبیاری را فصل به فصل بالا میبرد. تمام حجم آب در سیستم هیدروپونیک به صورت چرخه بسته و بدین معنی است: هر قطره آب استفاده میشود بدون اینکه حتی ذره ای از آن توسط جاذبه زمین یا گیاهان تشنه دیگر از بین برود.

2. حداکثرسازی فضای مفید:

یکی از شکایات بزرگی که از کشاورزان می شنویم این است که آنها از ایجاد هماهنگی بین “هدردادن زیاد فضا و زمین” و “فضای بسیار اندک برای سر وسامان دادن به گیاهان” خسته و ناتوان شده اند. اضافه بر این فضای بدون کاربرد در بیشتر سیستم های سنتی موجود است و به دست آوردن فضای مناسب در هر فوت مربع سخت است.

بخاطر همین سیستم هیدروپونیک (با فضای فشرده و استفاده فوق العاده کارا از زمین های افقی) می تواند برای تولیدات هر فوت مربع گلخانه یا ساختار کاشت تونلی شما یک ترقی فوق العاده محسوب شود. چرا که فضاهای بی فایده را حذف می کند و فضای کاشت را متراکم میکند بنابر این کشاورزان می توانند محصولات بهتر و بزرگتری را با استفاده از مقدار فضا و زمین بیشتر برداشت کنند.

مجموعه کود فلورا

3. کاهش آفات و بیماری ها:

در بیشتر عملیات کاشت سنتی، خاک یک عامل اصلی برای حیوانات، بیماری ها و عامل عفونت در دسترسی به گیاه محسوب می شود. چرا که موقع خروج هرزآب، بیماری به جای دیگری از خاک منتقل می شود یا خیلی ساده می تواند در ریتم بهداشت و سلامت خاک باکتری جریان داشته باشد. کاشت درون خاک همیشه گیاهان را با ریسک ابتلا به بیماری مواجه می کند. در صورتی که علارغم این جریان، سیستم هیدروپونیک در جهت عکس این موارد کمک کننده است.

سیستم هیدروپونیک یک سیستم بسته است.بدین معنی که به راحتی عنصری داخل سیستم نمی شود و بیماری، حشرات، قارچ، آفت یا بقیه عوامل بیماری زا نمی توانند به گیاه دسترسی داشته باشند.

تا زمانی که شما و پرورش دهندگان هیدروپونیک مزرعه شما بر سر تمهیدات استاندارد صنعتی – نظافتی و بهداشت مزارع پایبند هستید تمام گیاهان و محصولات زراعی شما بطور چشمگیری نسبت به گیاهانی که در خاک کاشت می شوند بدون آفت و عاری از بیماری خواهند بود. این به معنی پیشگیری جدی و نجات گیاه در مبتلا شدن به آفات و کاهش چشمگیر ریسک ناشی از تلفات بیماری یا آلودگی گیاهان است.

گل های گلخانه ای

گل های هیدروپونیک

4. بدون علف هرز:

آفات و بیماری ها تنها مهاجمینی نیستند که به دنبال بهره بردن و تاختن به محصولات شما هستند. وقتی گیاه را در خاک می نشانید، علف های هرز خیلی سریعتر از آنچه که شما آنها را از خاک خارج می کنید به بستر خاکی گیاه شما وارد می شوند. که باعث از بین رفتن زمان، کار و توجه صرف شده برای گیاه شود که باید صرف گیاه شود ولی همه انرژی معطوف به آن نمی شود.

از آنجا که سیستم هیدروپونیک بدون خاک و بسته است پس علف هرز هیچ شانسی برای ایجاد شدن در کنار گیاه شما ندارد. یعنی شما هیچ نگرانی راجع به علف های هرز و دیگر مهاجمین ندارید و لازم نیست وقت صرف مبارزه با آنها کنید بلکه این زمان را صرف محصول خود می کنید تا آنجا که ممکن است محصولی زیبا، سالم و کامل برداشت کنید.

5. پرورش بیشتر گیاهان سودمند:

زمانیکه کاشت در گیاه را انتخاب کرده اید، بیشتر اوقات بدین معناست که تنها محصولاتی که در آن ناحیه و منطقه بهتر رشد می کنند را برای کاشت انتخاب کرده اید. برای مثال هر خاکی مناسب رشد انگور نیست. چرا که شرایط آب و هوایی و درجه حرارت محیط فاکتور مهمی در تولید و کاشت محصولات اصلی در مناطق سرد یا مناطق با شرایط طوفانی محسوب می شود.

در حالیکه هیدروپونیک برای عملکرد به شرایط بیرونی تکیه نمیکند. یعنی اگر یک راه اندازی صحیح از هیدروپونیک داشته باشید می توانید چشم انداز سودآورتری برای رشد محصولات نسبت به گذشته داشته باشید. بدین صورت که بهره وری در هر فوت مربع افزایش و انرژی اتلافی در برداشت محصول کاهش می یابد.

6. چهار فصل، کشت و کار و کشاورزی:

مدت هاست که کشاورزان موقع تصمیم گرفتن راجع به زمان و مکان کاشت و پرورش محصولات زراعی خود، با فصل های متغیر و نوسان هوا مواجه می شوند. در آب و هوای شمالی یا مناطقی با شرایط طوفانی عملا فصل کاشت به بهار و تابستان محدود شده یا آنچه که پرورش و رشد می یابد به پاییز و زمستان منتهی می شود.

از آنجا که سیستم هیدروپونیک کنترل درجه حرارت، سطح مواد معدنی، رطوبت، تهویه و بقیه فاکتورها را در روز ممکن می سازد پرورش دهندگانی که این سیستم را انتخاب می کنند برای محصولاتشان محدود به فصل پاییز و زمستان نیستند تا در آب و هوای سرد محصولاتشان را نگه دارند. میتوانند به راحتی پیش روند و گوجه فرنگی در اردیبهشت بکارند و از سیستم هیدروپونیک خود سپاسگزار باشند که میتواند نسبت به گذشته به آنها بیشتر میوه بدهد.

7. محصول قابل اعتمادتر و بزرگتر:

تا زمانیکه رشد محصولات زراعی در خارج از فصل کاشت را ممکن و محصولات را در برابر بیماری و آفت بیمه می سازد اندازه و کیفیت محصول برداشتی را در هر فوت مربع نیز بهبود می بخشد. و این به معنای سود است.

هیدروپونیک به کشاورزان این امکان را می دهد که دقیقا همین کار را انجام دهند: به لطف در دسترس بودن مواد مغذی، معدنی و آب، اغلب محصول برداشت شده قابل اطمینان و با کیفیت است. وقتی ریشه هر گیاه دسترسی مستقیم به همه آنچه که برای رشد و شکوفایی نیاز است، دارد مسلما گلخانه شما محصولات بزرگتر و بهتر از آنچه که قبلا برداشت می کردید، به شما خواهد داد. چرا که اگر چنین نباشد، پس بهتر است که در همان خاک پرورش محصولات را ادامه داد!

برای مطالعه مقاله گیاهان مناسب برای باغبانی هیدروپونیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گوجه های گلخانه ای

گوجه های هیدروپونیک

8. اتوماتیک بودن و صرفه جویی در کار:

یکی از عمده مصرف کننده های بودجه هر پرورش دهنده و کشاورز هزینه کاملی است که برای کاشت بذر تا برداشت محصول برای کار میدهد. این کار میتواند هر چیزی از وجین کردن علف های هرز و مقابله با آفات گرفته تا پایش و تنظیم و نظارت محیط برای نگهداشتن فاکتورهای محیطی در سطح مطلوب باشد. در حالیکه سیستم هیدروپونیک برای اینکه حجم کار لازم برای حصول نتیجه مشابه یا حتی بهتر به شدت کاهش یابد، استقرار می یابد.

در سیستم هیدروپونیک هر چیزی از درجه حرارت محل رشد گرفته تا سطح رطوبت و سطح روشنایی، تا سطح مواد مغذی و کیفیت را حتی وقتیکه از گلخانه خود فاصله دارید خودکار و اتوماتیک کنید. بخاطر این است که سیستم های اتوماتیک مرتباً فضای رشد گیاه را به منظور تغییرات شرایط کنترل می کنند و به طور خودکار اصلاحات موردنظر و احتمالی را انجام می دهند. که در اینصورت در فاکتور زمان و کار لازم برای نظارت و پاسخگویی به مشکلات و نیازهای فضای رشد گیاه صرفه جویی می شود.

تا بهار منتظر نمانید، همین امروز سیستم هیدروپونیک راه اندازی کنید.

هرگز زمان بهتر یا هیجان انگیزتری برای تولید کنندگان وجود ندارد که بتوانند تا آن موقع راه اندازی و استقرار سیستم هیدروپونیک خود را به تعویق بیندازند. اکنون بیشتر از هر موقع دیگر، پرورش دهندگان و کشاورزان به دنبال راه حل برای مشکلاتی هستند که صدها سال است آنها را گرفتار کرده است و “هیدروپونیک” می تواند بهترین پاسخ برای حل این مسائل باشد که تا بحال پیش آمده است.

برای خرید انواع تجهیزات گلخانه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه احداث گلخانه می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *