گیاهان دارویی و ادویه ها

کاهش فشار خون به کمک طب سنتی

کاهش فشار خون به کمک طب سنتی

پرفشاری خون، علل زیادی دارد. گاهی بیماری زمینه‌ ای مثل چاقی مفرط، مننژیت و یا اختلال در عملکرد غدد داخلی، مسبب آن هست. گاهی فردی بطوراتفاقی، گیاهانی چون جوانه گندم، زنجبیل، شیرین بیان، قهوه یا نمک سدیم (نمک تصفیه شده) مصرف می‌‌کند.

سبک زندگی استرس زا با برنامه کاری شلوغ همراه با عادت های غذایی بد باعث افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا می شود که بدین معنی است که برای بسیاری از مردم در ۳۰ سالگی فشار خون بالا تشخیص داده می شود. از آنجایی که فشار خون بالا معمولاً بدون علامت است، به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود. به همین دلیل کنترل منظم فشار خون بسیار حائز اهمیت است.

مشخصه های فشار خون:

فشار خون شما به این بستگی دارد که قلب شما چه مقدار خون را پمپاژ میکند، و چه مقاومتی از طرف شریان ها در برابر جریان خون، وجود دارد. در شریان های باریک تر، فشار خون بالاتر است. فشار خون کمتر از 80/120 طبیعی در نظر گرفته میشود. فشار خون 90/140 و بیشتر، بالا در نظر گرفته میشود.

اگر فشار خون شما بالاتر از طبیعی، ولی کمتر از 90/140 باشد، شما در شرایطی قرار دارید که به آن، قبل از فشار خون (prehypertension) میگویند. به این معنی که شما در معرض خطر ابتلا به فشار خون قرار دارید. مطالعات نشان داده اند که بعد از ۲ الی ۴ سال، ۳۰ الی ۴۰ درصد افرادی که در شرایط قبل از فشار خون قرار دارند، به فشار خون بالا مبتلا می شوند.

خبر خوب در مورد فشار خون این است که، با تغییر سبک زندگی میتوان فشار خون را کم کرد و از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کرد، بدون مصرف دارو.

فشار خون و کاهش آن با کمک طب سنتی:

در طب سنتی گیاهان دارویی وجود دارند که می توانند در درمان فشار خون بالا به شما کمک کنند. درمان فشار خون بالا از طریق طب سنتی می تواند به عنوان یک درمان مکمل استفاده شود اما این نکته را در نظر داشته باشد که قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید. برای کاهش سریع فشار خون بالا توصیه می شود در برنامه غذایی خود از متعادل کننده های فشار خون استفاده کنید تا اینکه به سراغ داروهای پرعارضه بروید.

گیاه پنجه گربه ای (اونکاریا):

از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشارخون و بیماری های عصبی استفاده می شود. این گیاه با تأثیر بر ورودی های کلسیم در سلول ها به پایین آمدن فشارخون کمک می کند. این گیاه به صورت مکمل وجود دارد.

زالزالک:

یک درمان گیاهی مؤثر برای کاهش فشار خون است که هزاران سال در طب سنتی چین بکار برده شده است. جوشانده زالزالک تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست. مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار موجود است.

تخم کرفس:

برای طعم دار کردن سوپ و غذاهای دیگر استفاده می شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود، و البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می کند. علاوه بر این می توانید از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشار خون استفاده کنید. بطورکلی کرفس ادرارآور است و به همین دلیل در پایین آوردن فشارخون موثر می باشد.

هل:

ادویه ای هندی است و بیشتر در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می شود. در یک مطالعه ی تحقیقی به طور روزانه به شرکت کنندگان پودر هل داده شده و اثرات مفید آن در کاهش فشارخون تایید شده است. شما می توانید از دانه یا پودر هل در ادویه جات، سوپ و خورش ها، و حتی غذاهای آماده برای دادن عطر و طعمی خاص و بهره مندی از فواید آن در درمان فشار خون استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله معرفی گلاب می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اسطوخودوس کاهنده فشار خون

اسطوخودوس کاهنده فشار خون

ریحان:

سبزی بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که در کنار انواع غذاها می توان استفاده کرد. عصاره ی ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هرچند بسیار جزئی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه تان بیافزایید و مطمئن باشید که عوارض جانبی نخواهد داشت. برگ های تازه ی ریحان را به پاستا، سوپ ها و سالاد ها اضافه کنید و از خواص مفید و عطر و طعم آن بهره مند شوید.

دارچین:

ادویه خوش طعم دیگری است که به کاهش فشارخون کمک می کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کنید تا اثرات آن را در کاهش فشار خون مشاهده کنید. بر اساس یک مقاله در مجله تغذیه بالینی، مصرف روزانه دارچین می تواند فشار خون بالا افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد. می توانید از پودر آن در انواع غذاها یا نان استفاده کنید و یا بصورت چای بنوشید. همچنین شما می توانید در صبحانه،تخم مرغ و حتی قهوه نیز دارچین بریزید.

تخم کتان:

یک منبع غنی از اسید های چرب امگا ۳ است که به طور قابل توجهی فشار خون بالا را کاهش می دهد.

مصرف تخم کتان می تواند فرد را در برابر بیماری های قلبی عروقی ناشی از آترواسکلروز با ٣ مکانیسم زیر محافظت کند:

  1. کاهش کلسترول سرم خون
  2. افزایش تحمل گلوکز
  3. خاصیت آنتی اکسیدانی

شما می توانید محصولاتی را که حاوی تخم کتان هستند از فروشگاه ها تهیه کنید؛ اما بهتر است که خود، این دانه ها را خریداری کرده و در مصارف غذایی از آن استفاده کنید. برای حفظ کیفیت مطلوب تخم کتان، می توان آن را در فریزر نگه داری کرد.

تخم کتان قرمز

سیر:

این چاشنی به جز مزه دار کردن غذا، فواید و کاربرد های زیاد دیگری نیز دارد. سیر ،عروق خونی را متسع کرده و با این عمل فشار خون را کاهش می دهد. این امر باعث می شود که خون آزادانه و به راحتی جریان یافته و در نتیجه فشار خون کاهش یابد. شما می توانید سیر تازه را به هر دستوری تهیه ای اضافه کنید. اگر عطر و طعم سیر برای شما غیر قابل تحمل است، ابتدا سیر را تفت دهید. و اگر نمی توانید سیر بخورید، از قرص های مکمل حاوی سیر استفاده کنید.

زنجبیل:

زنجبیل می تواند به کنترل فشار خون کمک کند ؛ زیرا که گردش خون را بهبود بخشیده و عضلات دیواره عروق خونی را شل می کند. از زنجبیل معمولاً در غذاهای آسیایی استفاده می شود، این گیاه می تواند به انواع شیرینی ها یا نوشیدنی ها نیز افزوده شود.

اسطوخودوس:

زیبایی و عطر و بوی اسطوخودوس تنها جنبه مفید این گیاه نیست. روغن اسطوخودوس می تواند باعث آرامش و کاهش فشار خون بالا در شما نیز شود. اگر چه بسیاری از مردم فکر می کنند که اسطوخودوس یک گیاه دارویی نیست، اما باید به این نکته اشاره کرد که از آن به صورت پخته شده می توان استفاده نمود. برگ های آن همانند گیاه رزماری بسیار سودمند می باشند.

احتیاط برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون:

در فشار خون از خوردن بادنجان، گوجه فرنگی، نمک، اسفناج، شیرینیجات، و مواد نفاخ و هندوانه و مایعات زیاد خودداری کنید. عصبانی شدن هم فشار خون را بالا می برد. قهوه برای بیماری فشار خون مضر است. اشخاصی که فشار خونشان بالاست باید در خوردن جوانه ی گندم احتیاط کنند و موقع شدت مرض آن را مصرف نکنند.

برای سـؤال در زمینه خرید انواع ادویه می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “کاهش فشار خون به کمک طب سنتی

  1. Avatar س گفت:

    به نظر میرسه زنجفیل و هل و چیزهای گرم، بر عکس فشار خون بالا ببرند، چون بدن را گرم کرده، و سرعت خون شدت میبخشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *