آموزش باغبانی

کاشت گیاهان خارج از خانه

کاشت گیاهان خارج از خانه

می توانید گیاهان دارویی را در یک باغ بین گلها و بوته ها بکارید، یک باغ اختصاصی درست کنید یا حتی آنها را در ظروفی بکارید و در فضای باز قرار دهید. در هر صورت، در کمترین زمان از گیاهان معطر تازه لذت خواهید برد!

بخش اول: انتخاب گیاهان و جای کاشت

در اولین بخش از مقاله به انتخاب گیاهان مورد نظر و جای کاشت آنها می پردازیم.

تصمیم بگیرید که گیاه یک ساله می خواهید یا چند ساله:

گیاهان یکساله فقط برای 1 فصل شکوفا می شوند و شامل گیاهانی مانند رازیانه، شوید، گشنیز، ریحان، و جعفری می شوند. گیاهان چند ساله هر فصل دوباره شکوفا می شوند، گیاهانی مانند نعناع، ترخون، رازیانه و پیازچه. می توانید یک ساله، چند ساله یا هر دو را بکارید. فقط مطمئن باشید که می دانید کدام گیاهان در پایان فصل از بین می روند.

انتخاب گیاهان و جای کاشت

انتخاب گیاهان و جای کاشت

گیاهان بدون تغییر رنگ و سوراخ را انتخاب کنید:

استفاده از گیاهان موجود می تواند کار شما را سخت تر کند اما می توانید زودتر برداشت کنید. اگر می خواهید از گیاهان موجود استفاده کنید، حتما قبل از خرید کاملاً آنها را بررسی کنید. از انتخاب گیاهانی که دارای علائم آفت یا بیماری هستند، مانند گیاهانی که قهوه ای یا پژمرده هستند، روی آن ها سوراخ یا لکه ای وجود دارد یا به هر صورتی ناسالم به نظر می رسند، خودداری کنید.

گیاهان بدون تغییر رنگ و سوراخ را انتخاب کنید

گیاهان بدون تغییر رنگ و سوراخ را انتخاب کنید

بذرهای فاقد پوسیدگی یا کپک را انتخاب کنید:

کاشت گیاهان از طریق دانه ها به شما امکان می دهد تا گیاهان متنوعی را نسبت به گیاهان اولیه پرورش دهید. اگر روش کاشت بذر را انتخاب کردید، آنها را از یک شرکت معتبر تهیه کنید. درباره ارائه دهندگان مختلف تحقیق کنید و نظرات مشتری را بخوانید تا به شما در انتخابتان کمک کند.

قبل از کاشت مطمئن شوید که بذرها تغییر رنگ نداشته، دچار تغییرشکل و یا علائمی از پوسیدگی، کپک زدن یا سایر موارد ندارند. بعضی از گیاهان به خوبی پیوند داده نمی شوند و باید از دانه کاشته شوند، از جمله رازیانه، زیره، جعفری فرنگی، گیلاس، شوید، گل گاوزبان، زیره سبز، جعفری و گشنیز.

بذرهای فاقد پوسیدگی یا کپک را انتخاب کنید

بذرهای فاقد پوسیدگی یا کپک را انتخاب کنید

مکانهایی با زهکشی مناسب انتخاب کنید:

مهم است ناحیه ای که گیاهان را در آن می کارید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب گرفتگی نداشته باشد. خاک خود را پس از بارندگی شدید یا آبیاری بررسی کنید. اگر پس از چند ساعت گودال ها یا درقسمت هایی آب بالای خاک باقی بماند، خاک شما به خوبی زهکشی نمی شود.

برای اصلاح خاک موجود خود می توانید 30 سانتی متر بالای خاک را در منطقه ای که گیاهان را می کارید حفر کنید. 25٪ شن، کمپوست یا ذغال سنگ نارس را در خاک مخلوط کنید، سپس از مخلوط برای پر کردن منطقه استفاده کنید. اگر گیاهان خود را در ظروف می کارید و آنها را در فضای باز قرار می دهید، خاکی با زهکشی مناسب مانند زمینی که حاوی ورمیکولیت یا ماسه است را انتخاب کنید.

مکانهایی با زهکشی مناسب انتخاب کنید

مکانهایی با زهکشی مناسب انتخاب کنید

نکته کارشناس:

اگر خاک بومی شما ایده آل نیست، از مواد افزودنی استفاده کنید. استیو ماسلی و پت براون، صاحبان Grow It Organically، می گویند: “اگر روی یک خاک سنگین بر پایه خاک رس کار می کنید ، باید آن را متخلخل تر کنید تا آب و هوا نفوذ کند. اینکار اجازه می دهد تا میکروارگانیسم ها بیشتر و عمیق تر در خاک نفوذ کنند، و این زمانی است که اتفاقات خوب می افتد.

و اگر شما خاک شنی دارید، جایی که آن را با یک شلنگ آبیاری می کنید و آب از طریق آن تخلیه می شود، باید مواد آلی زیادی به خاک اضافه کنید. شخصا دوست دارم به یک خاک شنی و گرم بیوچار اضافه کنم که رطوبت زیادی را جذب می کند و مناطق میکروبی را اضافه می کند تا موجودات خاک چیزی برای چسبیدن داشته باشند.

گیاهان را در مکان هایی قرار دهید که میزان توصیه شده نور خورشید را دریافت می کنند:

گیاهان مختلف به میزان متفاوتی از نور آفتاب نیاز دارند. برای یافتن نیازها به بسته بذر یا برچسب روی گیاه مراجعه کنید و گیاهان را در جایی قرار دهید که مقدار توصیه شده قرار گرفتن در معرض نور برای آنها رعایت شود. به عنوان مثال، مریم گلی به آفتاب کامل احتیاج دارد، اما آفتابگردان به سایه کامل نیاز دارد.

گیاهان را در مکانهایی قرار دهید

گیاهان را در مکانهایی قرار دهید

طبق دستورالعمل روی بسته، بین گیاهان یا دانه ها فاصله دهید:

بعضی از گیاهان ممکن است به سرعت رشد کرده و به فضای زیادی احتیاج داشته باشند، در حالی که بعضی دیگر از گیاهان کوچکتر و باریک تر هستند و می توان آنها را نزدیک به یکدیگر کاشت. بسته بذر یا برچسب گیاه را بخوانید تا بفهمید هر گیاه به چه میزان فضا نیاز دارد. اگر از ظروف استفاده می کنید، قطرهایی بزرگتر از 15 سانتی متر را انتخاب کنید تا جای گیاهان خیلی تنگ نشود.

بین گیاهان یا دانه ها فاصله دهید

بین گیاهان یا دانه ها فاصله دهید

نکته کارشناس:

باغبانان مبتدی تمایل به ازدحام بیش از حد گیاهان خود دارند. تیم تحقیق در Grow it Organically می گویند فاصله گذاری مهم است: “اگر گیاهان شما بیش از حد شلوغ باشد، آنها در رقابت و استرس قرار می گیرند. گیاهان دارای استرس آفات را جذب می کنند و مشکلات بیماری بیشتری دارند.”

بخش دوم: کاشت گیاهان

در ادامه مقاله به چگونگی کاشت گیاهان می پردازیم.

منتظر بمانید تا خطر یخ زدگی از بین برود:

گیاهان دارویی گیاهان لطیفی هستند که اگر در دمای سرد کاشته شوند، عملکرد خوبی ندارند. بنابراین، هنگامی که درجه حرارت و خاک شروع به گرم شدن کرد، باید گیاهان را در خارج از منزل بکارید. برای یافتن میانگین تاریخ های یخبندان برای منطقه خود، برنامه آب و هوای محلی خود را بررسی کنید.

کاشت گیاهان

کاشت گیاهان

گیاهان موجود را در سوراخ هایی قرار دهید که عرض آنها دو برابر ظرف قبلی آنهاست:

اگر بجای بذر نهال گیاهی خریداری کرده اید، باید برای هر نهال سوراخ بکنید. اطمینان حاصل کنید که سوراخ ها همان عمق ظرف و عرض آن دو برابر باشد. با استفاده از دستان خود گیاه را با احتیاط از ظرف خارج کرده و ریشه ها را به آرامی شل کنید. گیاه را با گلوله ریشه در خاک قرار دهید و خاک را به آرامی در اطراف گیاه بریزید.

برای هرنهال سوراخ بکنید

برای هرنهال سوراخ بکنید

بذر را در عمق 0.3 سانتی متر بکارید:

با استفاده از انگشت خود یا انتهای پاک کن یک مداد، تورفتگی های کم عمقی در خاک ایجاد کنید. در هر فضا 1 بذر قرار دهید، سپس آن را کمی با خاک بپوشانید. مراقب باشید دانه ها را خیلی عمیق دفن نکنید، در غیر این صورت جوانه نخواهند زد.

تورفتگی های کم عمقی در خاک ایجاد کنید

تورفتگی های کم عمقی در خاک ایجاد کنید

گیاهان را بلافاصله پس از کاشت آبیاری کنید:

وقتی دانه ها یا نهالتان در باغ یا ظروف قرار گرفت، کمی آنها را آبیاری کنید تا خاک فشرده شود. اگر گیاهان را پیوند زده اید، حتماً به قسمت ریشه آب دهید تا گیاه در خاک مستقر شود.

گیاهان را بلافاصله پس از کاشت آبیاری کنید

گیاهان را بلافاصله پس از کاشت آبیاری کنید

هر گیاه را برچسب بزنید:

از آنجا که بسیاری از گیاهان شبیه به هم هستند، بهتر است برچسب ها را در باغ یا روی ظروف قرار دهید. می توانید بسته بذر را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را به یک چوب منگنه بزنید، سپس می توانید آن را جلوی گیاهان قرار دهید. همچنین می توانید از برچسب گیاهی که همراه گیاهان است استفاده کنید و آن را در خاک نزدیک گیاهان بچسبانید.

یا حتی می توانید برچسب های خود را بسازید، مثلاً با رنگ آمیزی نام گیاهان روی سنگ ها و قرار دادن آنها در مجاورت هر گیاه. مهم نیست که کدام نوع برچسب را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که ضد آب است!

هر گیاه را برچسب بزنید

هر گیاه را برچسب بزنید

بخش سوم: مراقبت از گیاهان

در بخش سوم به مراقبت از این گیاهان می پردازیم.

وقتی خاک خشک به نظر می رسد گیاهان را آبیاری کنید:

گیاهان باید به جای تعداد روز، بر اساس شرایط خاک آبیاری شوند. هر چند روز یک بار، خاک محل کاشت گیاهان را بررسی کنید. اگر خشک به نظر می رسد یا در چند اینچی احساس خشکی می کنید، خاک را کمی آبیاری کنید اما شاخ و برگ گیاهان را آبیاری نکنید. تمام تلاش خود را انجام دهید تا گیاهان را بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا گیاهان فقط به خاک مرطوب و ونه بیش از حد خیس نیاز دارند. گیاهان را به جای گرمای روز در صبح یا عصر آب دهید.

گیاهان را آبیاری کنید

گیاهان را آبیاری کنید

کود متعادل را 1 الی 2 بار در هر فصل رشد استفاده کنید:

گیاهان به کود زیادی احتیاج ندارند، مخصوصاً اگر در خاک غنی شده باشند. در هر فصل رشد می توانید یک یا دو بار از کود طبیعی و متعادل استفاده کنید، اما به شما هشدار داده می شود که کود زیاد می تواند عطر و طعم گیاهان را تغییر دهد. به سادگی دانه های کود آهسته رهش را روی خاک اطراف گیاهان بپاشید. فقط از نصف مقدار توصیه شده بسته استفاده کنید. گیاهان موجود در ظروف بیش از گیاهانی که مستقیماً در یک باغ پرورش می یابند نیاز به کوددهی دارند. هدف این است که گیاهان را در گلدان ها دو بار در هر فصل رشد کوددهی کنید.

 گیاهان به کود زیادی احتیاج ندارند

گیاهان به کود زیادی احتیاج ندارند

یک لایه گیاه خاک به عمق (5.1-10.2 سانتی متر) اضافه کنید:

برای حفظ رطوبت، محافظت از گیاهان در برابر درجه حرارت سرد و جلوگیری از رشد علف های هرز در نزدیکی آنها، می توانید کود گیاهی اضافه کنید. یک کود ارگانیک مانند برگ، سوزن کاج، نی، تراشه های چوب، یا پوسته های دانه کاکائو را انتخاب کنید و آن را تا عمق 10 سانتی متر اطراف ریشه گیاه بریزید. مراقب باشید تا روی تاج گیاه کود نریزید.

حفظ رطوبت

حفظ رطوبت

برای افزایش رشد، قسمت های بالایی یا برگ های گیاه را اصلاح کنید:

در طول فصل رشد می توانید با کمی هرس عملکرد خود را افزایش دهید. برای برش قسمتهای کوچک بالای گیاه یا برگ ها از قیچی های تیز استفاده کنید. از هرس بیش از ⅓ گیاه خودداری کنید زیرا می تواند به آن آسیب برساند و رشد آن را کاهش دهد.

افزایش رشد

افزایش رشد

در صورت لزوم از حشره کش یا نابود کننده طبیعی قارچ استفاده کنید:

گیاهان معمولاً از بیماری یا آفت زدگی رنج نمی برند. با این حال، اگر مشکلی مانند کنه عنکبوت یا کپک پودری مشاهده کردید، از محصولات طبیعی برای درمان گیاهان استفاده کنید. به مرکز باغ محلی خود مراجعه کنید و برای رفع مشکل خاص خود یک پیشنهاد در مورد سموم دفع آفات یا قارچ کش بخواهید.

حشره کش یا نابود کننده طبیعی قارچ استفاده کنید

حشره کش یا نابود کننده طبیعی قارچ استفاده کنید

بخش چهارم: برداشت گیاهان

در بخش چهارم به برداشت محصول می پردازیم.

گیاهان را در اوج خود برداشت کنید:

شما می دانید که گیاهان وقتی شروع به گل دادن می کنند در اوج هستند. در اوایل روز گیاهان را انتخاب کنید تا خورشید باعث پختن روغن های اساسی داخل گیاه نشود.

گیاهان را در اوج خود برداشت کنید

گیاهان را در اوج خود برداشت کنید

کمتر از ⅓ گیاه را بچینید:

برای برداشت گیاهان خود، کافی است ساقه هایی را که می خواهید استفاده کنید جدا کنید. از برداشت بیش از ⅓ گیاه خودداری کنید، درغیر اینصورت خطر کاهش عملکرد و همچنین سلامت گیاه را دارید.

 برای برداشت گیاهان

برای برداشت گیاهان

ساقه ها را تمیز کنید:

گیاهان را زیر آب خنک بشویید تا آلودگی یا گرد و غبار از بین برود، سپس آنها را با یک حوله نرم یا حوله کاغذی خشک کنید. بعضی از گیاهان مانند پونه کوهی، آویشن و رزماری ساقه های چوبی دارند که شما نمی خواهید آنها را بخورید. در این موارد، برگ ها را با انگشتان خود به آرامی جدا کنید.

ساقه ها را تمیز کنید

ساقه ها را تمیز کنید

گیاهان را تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید:

گیاهان را تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید. برای بهترین نتیجه، از گیاهان تازه به مدت 7 روز پس از برداشت استفاده کنید. در ضمن، می توانید آنها را در ظرف، یا یک قفسه کوچک در یخچال خود نگهداری کنید.

در یخچال نگهداری کنید

در یخچال نگهداری کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *