آموزش باغبانی

نحوه کاشت کاکتوس خاردار

چگونه کاکتوس خاردار را بکاریم و زخمی نشویم

کاکتوس ها گیاهان آپارتمانی فوق العاده ای تولید می کنند و حتی در مواردی که مورد توجه قرار نگیرند می توانند رشد کنند. با این حال، آنها خاردار هستند – بعضی بیشتر از دیگری – که این برای باغبانی که بی احتیاط با آنها رفتار می کند یک چالش است. این مقاله به شما کمک می کند تا زمانی که می خواهید گلدان کاکتوس هایتان را عوض کنید، زخمی نشوید. اما ابتدا بیایید کاکتوس ها را از گیاهان شیره دار جدا کنیم.

چطور کاکتوس خاردار بکاریم و زخمی نشویم:

کاکتوس ها گیاهانی زیبا هستند که به نگهداری کمی نیاز دارند اما بعضی از آنها خارهایی دارند که هنگام کاشت و کار کردن با آنها باید مراقب باشیم در ادامه این مقاله به چگونگی کاشت کاکتوس های خاردار و اینکه خودمان را زخمی نکنیم می پردازیم.

1- کاکتوس های خود را بشناسید:

کاکتوس ها شیره دار (یا آبدار) هستند اما همه گیاهان شیره دار کاکتوس نیستند. به عنوان مثال، گیاه شناخته شده ی یشم یک گیاه شیره داراست، اما یک کاکتوس نیست. برخی تصور می کنند تفاوت گیاهان شیره دار و کاکتوس ها خارها هستند. اما این نیز درست نیست، زیرا گیاهانی در خانواده کاکتوس ها هستند که خار ندارند. کاکتوس های اپیفیتیک (درخت) آمریکای جنوبی نمونه هایی از این نوع است که کاکتوس کریسمس عضوی از آن است.

اکثر کاکتوس ها دارای دو نوع خار هستند: گلوکیدها و خارها، اگرچه بعضی از آنها یک نوع دارند و نوع دیگر وجود ندارد.

گلوکیدها معمولاً کمترین میزان جلب توجه را دارند زیرا اندازه آنها کاملاً کوچکتر و رنگ آنها کمرنگ است، در حالی که خارها معمولاً بزرگتر، سفت و اغلب رنگارنگ تر هستند. بدیهی است که هنگام کاشت مجدد کاکتوس می خواهید از تماس با خارهای تیز جلوگیری کنید، با این حال گلوکیدها نیز می توانند مشکل ساز شوند.

از آنجا که گلوکیدها آنچنان محکم به گیاه چسبیده نیستند، به راحتی جدا شده و در پوست شما قرار می گیرند و اندازه بسیار کوچک آن ها باعث می شود که دیدن آن ها مشکل شود. هر کسی که تا به حال با کاکتوس گلابی خاردار کار کرده است می داند که گلوکیدهای کوچک بیشترین زمان را برای از بین رفتن نیاز دارند، زیرا تعداد بیشتری از آنها وجود دارد و بسیار کوچک هستند و برای یافتن آن ها اغلب به بزرگنمایی احتیاج دارند.

بعلاوه، بسیاری از گلوکیدها دارای خارهای ریزی بر روی خود هستند، بنابراین این امر حذف آنها را بسیار دردناک تر می کند. جای تعجب است که آیا طبیعت این ها را به عنوان یادآوری طراحی کرده است تا دوباره با گیاه مخلوط نشود. ابتدا دچار خراش می شوید و سپس ساعت ها بعد (درصورتی که ممکن است اولین آسیب را فراموش کرده باشید) هر جایی از بدنتان که با گیاه تماس برقرار کرده است احساس خارش جزئی می کند.

کاکتوس های خود را بشناسید

کاکتوس های خود را بشناسید

2- جلوگیری از زخمی شدن:

ایده اصلی این است که در وهله اول از زخمی شدن به وسیله آنها جلوگیری کنید. به همین منظور، بسیاری از باغبان ها هنگام کاشت مجدد کاکتوس از دستکش استفاده می کنند و اگر از دستکش استفاده می کنید مطمئن شوید که کلوکیدهای کوچک نمی توانند به پارچه دستکش نفوذ کنند. اگر یک جفت دستکش مناسب ندارید، می توانید از روزنامه، یا یک پارچه شلوار قدیمی برای محافظت از دستان خود، با پیچاندن پوشش محافظ دور گیاه، استفاده کنید.

ایده اصلی

ایده اصلی

3- گلدانی را که می خواهید کاکتوس خود را درون آن قرار دهید آماده کنید:

اگر یک سوراخ زهکشی در پایین آن وجود داشته باشد که بیش از حد بزرگ است، می توانید با برش دادن یک تکه تور سیمی و قرار دادن آن روی سوراخ، از بیرون ریختن خاک و شن در هنگام آبیاری جلوگیری کنید. این کار به آب اجازه عبور می دهد اما به حفظ خاک گلدان کمک می کند.

برخی از خرده های شن یا ظروف سفالی که در پایین آن قرار داده شده است، نه تنها به ثابت شدن تور سیمی کمک می کند، بلکه زهکشی ته گلدان را که احتمال تجمع آب در آن وجود دارد، تسهیل می کند.

نکته: برای سهولت در کاشت مجدد در آینده خرده سنگ را مستقیماً روی سوراخ زهکشی قرار دهید. (اینکه چرا باید این کار را انجام دهید بعدا توضیح داده خواهد شد.) در بالای شن می توانید مقداری زغال تصفیه کننده قرار دهید. زغال به خنثی سازی خاک کمک می کند.

آماده کنید

آماده کنید

4- گیاه را به بیرون بلغزانید:

درگیر شدن با گیاه برای خروج از گلدان به احتمال زیاد باعث زخمی شدن شما می شود، در حالت ایده آل گیاه باید بدون تلاش زیاد از گلدان خارج شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که تعیین کنید گیاه به راحتی بیرون می آید یا نه.

گیاه را به بیرون بلغزانید

گیاه را به بیرون بلغزانید

5- اول ایمنی! کاکتوس را با صفحات روزنامه:

(نه فقط یک صفحه) یا یک پارچه بپوشانید تا گیاه از کناره ها و قسمت بالا محصور شود. بدون توجه به روش بسته بندی که استفاده می کنید، خارها نباید در روزنامه یا پارچه فرو بروند. اگر می خواهید می توانید آن را به آرامی با نخ ببندید و یا از یک نوار لاستیکی مناسب استفاده کنید تا از لیز خوردن آن هنگام کار با گیاه جلوگیری کند.

اول ایمنی! کاکتوس را با صفحات روزنامه

اول ایمنی! کاکتوس را با صفحات روزنامه

6- گیاه سست است یا خیر:

گلدان را در یک دست و کاکتوس را در دست دیگر قرار دهید (با دستکش یا نه) گلدان را به آرامی سروته کنید تا ببینید آیا گیاه سست است یا خیر، اگر گیاه به راحتی بلغزد، ممکن است دیگر نیازی به تعویض گلدان آن نباشد، به خصوص اگر مقدار قابل توجهی خاک از آن بیرون بریزد و ببینید که گلوله ریشه به طور قابل توجهی کوچکتر از ابعاد گلدان است.

اگر چنین است، اقدام به تعویض گلدان نکنید! اگر ریشه ها هنوز فضای زیادی برای رشد دارند، گیاه آماده کاشت مجدد نیست. تنها دلیل برای کاشت مجدد این خواهد بود که گلدان برای اندازه آن مناسب نیست (گلدان خیلی بزرگ است) یا شما از ظاهر گلدان خوشتان نمی آید.

گلدان را در یک دست و کاکتوس را در دست دیگر قرار دهید

گلدان را در یک دست و کاکتوس را در دست دیگر قرار دهید

7- مشخص کنید که به گلدان چسبیده است:

اگر کاکتوس از گلدان خارج نشود، احتمالاً به این دلیل است که به گلدان چسبیده است. اگر فضا در اطراف لبه ها وجود داشته باشد، گلدان را روی سطحی قرار دهید و چاقوی آشپزخانه را بین خاک و گلدان فرو کنید و لبه داخلی آن را ببرید تا یک چرخش کامل انجام دهید. این کار باید گیاه را به اندازه کافی شل کند تا از گلدان خارج شود.

بعضی اوقات چاقو وارد نمی شود، یا به این دلیل که محیط گلدان به شدت فشرده شده است (این اغلب در مواردی است که از خاک باغچه معمولی استفاده می شود، که می تواند خاک رس بیشتری داشته باشد) یا گیاه بیش از حد لبه های گلدان رشد کرده است. اگر گیاه بیش از حد گلدان رشد کرده است، سعی کنید چاقو را بین گیاه و گلدان قرار ندهید زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.

در عوض گیاه را آنقدر آبیاری کنید که محیط گلدان کاملاً مرطوب شود و اجازه دهید آب کاملاً تخلیه و در صورت لزوم کمی خشک شود. آبیاری می تواند کمک کند زیرا آب به عنوان روان کننده عمل می کند.

مشخص کنید که به گلدان چسبیده است

مشخص کنید که به گلدان چسبیده است

8- گلدان را برعکس کنید:

اکنون گلدان برعکس کنید و آن را با یک دست ثابت نگه دارید، چوب بامبو یا میله چوبی را در سوراخ تخلیه فرو کنید و به آرامی به محفظه گلدان یا سنگی که روی سوراخ قرار داده شده بود فشار دهید. بعضی اوقات باید آن را در زوایای مختلف وارد کنید و فشار دهید.

ببینید چرا قرار دادن خرده سنگ روی سوراخ گلدان بعداً هنگامی که می خواهید دوباره بکارید کمک می کند؟ سنگ یا خرده سنگ یک سطح سخت برای فشار دادن فراهم می کند و این باعث میشود تقسیم نیرو در یک منطقه بیشتر شود و به شما کمک می کند گیاه را از گلدان خارج کنید.

من این روش را به ضربه زدن به گلدان روی یک سطح ترجیح می دهم زیرا با این روش گلدان های سفالی کمتر آسیب می بینند یا شکسته می شوند. معمولاً حس می کنید که گیاه راه خود را باز می کند، اما اگر میله بدون اینکه باعث بیرون آمدن گیاه شود به خاک نفوذ می کند، سعی نکنید آن را بیشتر فشار دهید زیرا ممکن است به ریشه های شکننده آسیب برساند.

اگر همه موارد دیگر با شکست مواجه شد، می توانید گلدان را به آرامی روی یک سطح بزنید و آن را بچرخانید. در صورت لزوم می توانید گلدان را بشکنید یا اگر پلاستیکی است آن را ببرید.

اکنون گلدان برعکس کنید و آن را با یک دست ثابت نگه دارید

اکنون گلدان برعکس کنید و آن را با یک دست ثابت نگه دارید

9- سنگ ریزه قدیمی و تور سیمی:

هنگامی که کاکتوس شما از گلدان خارج شد، هرگونه سنگ ریزه قدیمی و تور سیمی را بیرون بکشید. اگر کاکتوس به گلدان چسبیده بود، به آرامی گلوله ریشه را فشار دهید تا مقداری از خاک شل شود. این کار کمک می کند تا آب به ریشه قدیمی نفوذ کند به جای اینکه از آن عبور کند تا دفعه بعدی که آب می دهید.

هنگامی که کاکتوس شما از گلدان خارج شد

هنگامی که کاکتوس شما از گلدان خارج شد

10- تخمین زدن کاشت مجدد گیاه:

تخمین بزنید که برای کاشت مجدد گیاه چه مقدار خاک باید در گلدان جدید بریزید تا گیاه به ارتفاع صحیح برسد و مقدار مورد نیاز را در گلدان جدید بریزید. در این زمان می توانید مقداری پوسته تخم مرغ پودر شده را مخلوط کنید. سپس گیاه را در گلدان جدید خود قرار دهید، در صورت نیاز به ارتفاع بیشتر، باید خاک بیشتری به زیر آن اضافه کنید، و به آرامی خاک گلدان را زیرو رو کنید.

اطمینان حاصل کنید که کناره ها را پر کنید، به آرامی روی گلدان ضربه بزنید تا خاک گلدان ته نشین شود. همچنین با استفاده از میله چوبی خود می توانید روی مکان های غیرقابل دسترسی خاک بریزید. خاک گلدان پس از آبیاری ته نشین می شود بنابراین این مرحله برای جلوگیری از نشست بعدی مهم است.

در گلدان جدید بریزید

در گلدان جدید بریزید

11- جلوگیری از پوسیدگی کاکتوس:

اطمینان حاصل کنید که هنگام کاشت مجدد، هیچ بخشی از کاکتوس ها که قبلاً زیرخاک نبوده اند را دفن نکنید زیرا این امر باعث پوسیدگی می شود. اگر از ظاهر سطح خاک بدتان می آید، همیشه می توانید روی خاک مقداری شن و ماسه تزئینی بریزید، اما با خاک گلدان دور خط ریشه مخلوط نکنید.

با خاک گلدان دور خط ریشه مخلوط نکنید

با خاک گلدان دور خط ریشه مخلوط نکنید

12- پس از قرار دادن کاکتوس در گلدان می توانید روزنامه یا پارچه را بیرون بیاورید:

در این هنگام هرگونه شن و ماسه تزئینی را که می خواهید اضافه کنید و کمی آب دهید. کاکتوس ها را زیاد آب ندهید. اطمینان حاصل کنید که آن ها را در مکان گرم و آفتابی قرار دهید. مکان های مرطوب و سرد برای کاکتوس ها مناسب نیستند.

پارچه را بیرون بیاورید

پارچه را بیرون بیاورید

13- اگر گیاه خیلی بزرگ است، گزینه های خود را بدانید:

اگر کاکتوس شما واقعاً بلند است و در حال سقوط است، اما جا به جایی آن به گلدان جدید غیرممکن است، همیشه می توانید کاکتوس را (در گلدان فعلی خود نگه دارید) در یک گلدان بزرگتر قرار دهید و در فضای بین دو گلدان سنگ ریزه بریزید. برخی از سنگ های رودخانه ای که در قسمت بالای گلدان کوچکتر قرار داده شده اند می توانند وزن اضافی را برای تثبیت گیاه فراهم کنند.

گزینه های خود را بدانید

گزینه های خود را بدانید

نکات:

کاشت در گلدان متخلخل بهتر از لعاب دار است زیرا باعث می شود مقداری از آب از کناره ها تبخیر شود. از آنجا که کاکتوس ها رشد کندی دارند، گلدان نباید بزرگتر از گیاهی باشد که در آن قرار دارد. کاکتوس ها اغلب می توانند به اندازه های باورنکردنی برسند که در خاک بسیار کمی رشد می کنند.

برخی از نکات در مورد گلدان ها: ظروف سفالی بدون لعاب با حداقل یک سوراخ تخلیه بهترین نوع گلدان برای بیشتر کاکتوس ها است. زهکشی خوب ضروری است. کاکتوس ها دوست ندارند ریشه هایشان در آب قرار داشته باشد و اگر آب نتواند تخلیه شود، بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند.

برخی از نکات در مورد خاک گلدان:

لازم نیست یک خاک گلدان مخصوص کاکتوس تجاری بخرید. با افزودن ماده ای متخلخل مانند ماسه درشت یا سنگ آتشفشانی می توانید خودتان خاک گلدان معمولی تهیه کنید. شن و ماسه دانه درشت از شن و ماسه دانه ریز (مانند آنچه در سواحل مشاهده می شود) بهتر است زیرا فشرده نمی شود.

به طور کلی بهتر است برای 2/3 گلدان از خاک گلدان و 1/3 دیگر از ماسه درشت استفاده کنید. بعضی از کاکتوس ها حتی در 50٪ خاک گلدان مخلوط با 50٪ شن و ماسه درشت نیز خوب عمل خواهند کرد. از هرگونه خاک گلدان که به آن کود غنی از ازت مانند کود مرغ اضافه شده است خودداری کنید.

به خاک گلدان مقداری پوسته تخم مرغ پودر شده اضافه کنید تا خاک قلیایی شود و به خارها رنگ بیشتری ببخشد. پوسته تخم مرغ گزینه ای عالی می باشد زیرا اگر تخم مرغ بخورید و پوسته آن را ذخیره کنید رایگان است و در هزینه خرید آهک یا دولومیت صرفه جویی می کنید. می توانید پوسته تخم مرغ خود را خشک کنید و سپس آنها را در مخلوط کن خرد کنید.

سعی نکنید قبل از خشک شدن کامل آنها را پودر کنید! قبل از برداشتن درپوش شیشه مخلوط کن زمان دهید تا گرد و غبار فرو بنشیند یا از ماسک استفاده کنید تا از تنفس گرد و غبار جلوگیری کنید.

نکات

نکات

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید کاکتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *