آموزش باغبانی

کاشت هسته میوه ها در گلدان

درخت میوه پرتقال

تحقیقات نشان داده که بدن یک انسان بالغ به روزانه حداقل یک و نیم الی دو و نیم فنجان میوه، برای تامین ویتامین و مواد مغذی، نیاز دارد. امروزه اگرچه تمامی میوه ها در دسترس هستند و آن ها را می توان از نزدیک ترین هایپر مارکت ها، میوه فروشی ها و سوپری ها به راحتی خرید کرد. اما اگر بتوانیم خودمان میوه های مصرفیمان را به صورت ارگانیک پرورش دهیم، بسیار سالم تر خواهد بود و از نتیجه زحمات خود لذت خواهیم برد. در ادامه این مطلب به موضوع کاشت هسته میوه ها در گلدان یا باغچه خانه ها خواهیم پرداخت.

بذر درختان مثمر

کاشت هسته لیمو ترش:

شما به راحتی می توانید با کاشتن هسته های لیمو ترش در خاک و با انجام نکات زیر به راحتی در باغ و باغچه خود لیموترش پرورش دهید.

  • در یک نقطه هم زمان ۵ تا ۱۰ عدد هسته را با هم بکارید چون ممکن است بعضی از دانه ها جوانه نزند. بهتر است برای کاشت هسته های درشت لیمو ترش تازه را انتخاب کنید.
  • درخت لیمو ترش، علاقه مند به آب زیاده بوده و گیاهی آب دوست است، بنابراین ۲ تا ۳ بار در هفته آن را آبیاری کنید تا رطوبت خاک آن حفظ شود.
  • جوانه های درخت لیمو ترش به ۱۰ تا ۱۲ ساعت نور خورشید به صورت روزانه نیاز دارد. همچنین درخت لیموترش که رشد کرده حداقل ۸ ساعت روزانه، باید در زیر تابش نور خورشید قرار بگیرد.
  • زمانی که ریشه های درخت از سوراخ ته گلدان دیده شود، یعنی وقت آن رسیده که یک گلدان بزرگتر برایش در نظر بگیرید و آن را در گلدان بزرگتر بکارید. لیمو ترش، از زمانی که هسته میوه لیمو ترش در گلدان کاشته شده، حدود ۵ سال طول می کشد تا درخت میوه بدهد و در بعضی موارد این امر می تواند تا ۱۵ سال نیز به تاخیر بیافتد.
لیمو ترش

لیمو ترش

کاشت هسته سیب:

اگر می‌ خواهید هسته میوه سیب را در گلدان بکارید و آن را پرورش دهید، باید این را در نظر بگیرید که این نوع سیبی که آن را کاشته اید ممکن است دقیقاً مانند همان سیبی که هسته ی آن را در خاک و گلدان کاشته اید، نباشد. همچنین درخت مورد نظر شما به طور کامل تا آخرین ارتفاع ممکن رشد می کند مگر اینکه یک هسته درختچه را برای کاشت انتخاب نمایید. اگر موارد زیر را به دقت لحاظ کنید، ممکن است شانس موفقیت شما برای کاشت و نتیجه گیری مطلوب، بالاتر برود:

  • اگر می خواهید درخت سیب شما میوه بدهد، هسته های دو نوع سیب متفاوت را جمع آوری کنید و هسته ها را در یک دستمال کاغذی مرطوب داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید و کیسه را محکم گره بزنید و آن را به مدت ۷۰ تا ۸۰ روز درون یخچال نگهداری کنید.
  • جوانه‌ها را در اوایل بهار، بعد از گذشت آخرین یخ بندان در داخل خاک گلدان بکارید.
  • گلدانی که جوانه ها را در داخل آن کاشتید در کنار پنجره، زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • زمانی که درخت سیب کوتاه است آن را ۱۰ الی ۱۲ روز یکبار آب دهید. هرچه درخت شما بیشتر رشد کند، می توانید به دفعات کمتری آن را آبیاری نمایید.
  • از زمانی که هسته میوه سیب را داخل گلدان کاشتید، به مدت ۸ تا ۱۰ سال طول میکشد که درخت سیبی که کاشته شده، میوه بدهد.
چند کارتن با سیب

چند کارتن با سیب

کاشت هسته نارنگی:

درخت نارنگی، یک درخت همیشه سبز است که ارتفاع آن حدود سه الی چهار و نیم متر می باشد. اگر می‌ خواهید یک درخت نارنگی در خانه و باغچه خانه خود داشته باشید و خودتان آن را پرورش دهید طبق نکات زیر به ترتیب عمل نمایید:

  • درخت نارنگی را در جایی قرار دهید که نور کافی به آن برسد اما نور مستقیم خورشید به آن نتابد و از خاکی استفاده نمایید که بتواند آب را به خوبی جذب کند. این درخت به آبیاری در دفعات زیاد نیاز دارد، اما نباید آن را خیس و غرقابی کنید.
  • در هنگام کاشت بهتر است از هسته ‌های نارنگی تازه استفاده نمایید چون رشد بهتری خواهند داشت. کاشت این هسته ها در خاک را در بهار یا اوایل تابستان انجام دهید.
  • زمانی که جوانه درخت رشد کرده، آن را در یک گلدان بزرگتر، با خاکی که مخلوطی از خاک و کود تازه باشد، بکارید.
  • از زمانی که هسته های نارنگی در گلدان کاشته شد به مدت ۴ تا ۷ سال طول می کشد تا درخت نارنگی شکوفه زده و میوه بدهد. این درخت در بهار شکوفه زده و در تابستان میوه ها، شکل گرفته و در پاییز میوه های آن رسیده می شود.
هسته نارنگی برای کاشت

هسته نارنگی برای کاشت

کاشت هسته گلابی:

برای راحت تر شدن فرایند جوانه زدن گلابی، بهتر است ابتدا هسته های گلابی را در معرض چینه سرمایی قرار دهید. برای این کار ابتدا هسته ها را به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز درون یک کیسه پلاستیکی پر شده از پیت ماس ( کود خزه پوده دار) در یخچال نگه داری نمایید. سپس هسته ها را از کیسه پلاستیکی خارج نموده و به مدت دو روز در یک لیوان آب گرم قرار دهید. سپس با رعایت نکات زیر می توانید هسته ها را داخل خاک بکارید و آنها را پرورش دهید:

  • درخت گلابی به خاکی که جذب آب خوبی داشته باشد، نیاز دارد و باید روزانه حداقل ۶ ساعت در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد. این نکته را در نظر بگیرید که هر چه تابش نور خورشید به گیاه بیشتر باشد، آن گیاه به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.
  • درخت گلابی را حداقل یکبار در هفته آبیاری نمایید. بهتر است انجام این کار را به صبح ها یا شب ها موکول کنید.
  • درخت گلابی از زمانی که هسته میوه در گلدان کاشته می شود حداقل سه سال و حداکثر ۱۰ سال طول می‌ کشد تا میوه دهد.
گلابی تازه و شیرین

گلابی تازه و شیرین

کاشت هسته آلو:

درخت آلو برای پرورش دادن هسته ها، نیازمند آماده سازی های اولیه است. برای شروع ابتدا هسته آلو را برای اینکه خشک شوند چند روزی جلوی نور خورشید قرار دهید. سپس هسته آلو را شکسته و دانه آن را بیرون بیاورید. سپس دانه را به مدت یک شب، درون لیوانی پر از آب قرار دهید و سپس یک ظرف شیشه‌ ای درب دار را با کود پر کرده و بعد دانه ها را در آن قرار داده و ظرف را به مدت زمان ۶ تا ۸ هفته در یخچال نگه داری نمایید تا دانه ها ریشه بزند. رعایت نکات زیر کمک می کند که به راحتی بتوانید درخت آلو را خودتان پرورش دهید:

  • جوانه های گلابی را درون مخلوط خاک و کود بکارید، به نحوی که یک سوم آن کود و دوسوم آن را خاک تشکیل داده باشد.
  • درخت آلو حداقل به ۶ ساعت تابش نور مستقیم خورشید نیاز دارد.
  • زمانی که جوانه رشد می کند، خاک را مرطوب نگه دارید، اما نباید آن را خیس و غرق آب نمایید.
  • از زمان کاشتن هسته گلابی در گلدان، درخت آلو بعد ازسه تا پنج سال میوه می دهد.
آلو بنفش

آلو بنفش

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *