آموزش باغبانی

صفر تا صد کاشت لوبیا سبز

چگونه لوبیا سبز کشت کنیم

لوبیا سبز یک محصول نسبتاً ساده برای پرورش در تابستان و پاییز است و غذای سالم و خوشمزه‌ای را برای شما و خانواده‌تان فراهم می‌کند. آنها در مناطقی با سختی 3-10 وزارت کشاورزی آمریکا رشد می‌کنند. لوبیاها به سرما یا سایر شرایط نامناسب حساس هستند و باید روزانه آبیاری شود. شما می‌توانید هر دو نوع بوته‌ای و ستونی (بالارونده) را در یک شرایط اولیه پرورش دهید. زمان رسیدن لوبیاهای بوته‌ای کمتر از ستونی است، اما لوبیاهای ستونی غالباً از نظر بصری ظاهر بهتری دارند.

قسمت اول: انتخاب لوبیاها و آماده سازی خاک

در اولین بخش به چگونگی آماده سازی خاک می پردازیم.

1- برای برداشت مطمئن و آسان، لوبیای بوته‌ای بکارید:

2 نوع کلی لوبیای سبز، لوبیای بوته ای و لوبیای ستونی (بالارونده) است. بوته های لوبیای بوته‌ای در امتداد زمین گسترش می یابند و فقط تا ارتفاع حدود 0.3 – 0.6 متر رشد می‌کنند. در حالی که لوبیای بوته‌ای فقط یک برداشت در فصل رشد می‌دهد، پرورش آنها نسبتاً آسان است و نیاز به مراقبت زیادی ندارد.

لوبیای بوته‌ای به صورت افقی پخش می‌شود در حالی که لوبیای صعودی نیاز به رشد عمودی دارد. لوبیای بوته‌ای به هیچ نوع تیر حمایت در باغ احتیاج ندارد، در حالی که لوبیای ستونی برای صعود به یک داربست نیاز دارد. انواع بوته توصیه شده برای بیشتر مناطق شامل بوته دریاچه آبی و Bountiful است.

برای برداشت مطمئن و آسان، لوبیای بوته‌ای بکارید

برای برداشت مطمئن و آسان، لوبیای بوته‌ای بکارید

2- برای برداشت سریعتر و بیشتر، لوبیای ستونی بکارید:

لوبیای ستونی زودتر از لوبیای بوته‌ای بالغ می‌شود، این بدان معناست که شما قادر خواهید بود لوبیاهای ستونی را زودتر برداشت کنید. آنها همچنین به طور مداوم در فصل رشد لوبیا می‌دهند، بنابراین از هر گیاه تعداد لوبیا بیشتری نسبت به لوبیای بوته‌ای خواهید گرفت.

انواع ستونی توصیه شده برای اکثر مناطق شامل Fortex و Kentucky Wonder است. برای رشد لوبیای ستونی خود یک داربست مانند فنس، چوب مشبک یا داربست باغچه مشابه نصب کنید.

برای برداشت سریعتر و بیشتر، لوبیای ستونی بکارید

برای برداشت سریعتر و بیشتر، لوبیای ستونی بکارید

3- برای کاشت محصول خود یک مکان آفتابی انتخاب کنید:

لوبیا سبز برای رشد مناسب به نور خورشید زیادی نیاز دارد، بنابراین سعی کنید منطقه ای از باغ خود را انتخاب کنید که آفتاب کامل دریافت کند. از آنجا که لوبیای سبز در خاک بسیار مرطوب خوب عمل نمی‌کند، باید از مکان های سایه دار خودداری کنید، زیرا سایه به خاک کمک می‌کند تا برای مدت طولانی رطوبت را حفظ کند.

برای کاشت محصول خود یک مکان آفتابی انتخاب کنید

برای کاشت محصول خود یک مکان آفتابی انتخاب کنید

4- خاک را با کمپوست اصلاح کنید:

تا زمانی که بافت لومی (لوم یا ابلیز ترکیبی از ماسه، رس و لای است) داشته باشد. لوبیا سبز در خاک لومی به خوبی رشد می‌کند، بنابراین اگر باغ شما مقدار زیادی خاک رس یا خاک شنی دارد، باید قبل از کاشت لوبیا سبز آن را با مواد آلی اصلاح کنید. خاک لومی تیره و شکننده است. خاک را با فشار دادن در دستان خود آزمایش کنید. خاک رس یک گلوله باقی می‌ماند و خاک شنی کاملاً از هم می‌پاشد. خاک لومی در ابتدا شکل خود را حفظ می‌کند اما هنگام لمس از هم می‌پاشد.

  • در صورت کار با خاک رس سنگین، 5 سانتی متر کود حیوانی یا کمپوست را روی خاک پخش کنید و با استفاده از بیل، چنگک باغبانی یا شخم زن آن را با خاک یک فوتی (30 سانتی متر) سطح زمین مخلوط کنید. همچنین اگر خاک خیلی سنگین است می‌توانید آن را با خاک اره یا ماسه مخلوط کنید.
  • اگر با خاک شنی سر و کار دارید، به همان روش به همان مقدار کود حیوانی سنگین یا کمپوست را (بدون خاک اره) در خاک پخش کنید.
  • صرف نظر از این که چه نوع خاکی دارید، باید اطمینان حاصل کنید که منطقه کشت عاری از علف‌های هرز، زباله، سنگ و سایر نخاله ها باشد.
خاک را با کمپوست اصلاح کنید

خاک را با کمپوست اصلاح کنید

5- به خاک کود دهید:

قبل از کاشت بذرها به خاک کود 10-20-10 بدهید. لوبیای سبز به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز ندارد، اما مقدار کمی کود می‌تواند به گیاهان شما کمک کند محصول بهتری تولید کنند. از بیل یا ماله برای مخلوط کردن کود در بالای خاک 7.5–10 سانتی متر خاک استفاده کنید. فسفر کود 10-20-10 کمی بیشتر از نیتروژن یا پتاسیم آن است، بنابراین برای تولید محصول قوی خوب است. اگر از کودی با نیتروژن بالا استفاده می‌کنید، گیاه شما برگ های زیاد اما لوبیای کمی می‌دهد.

به خاک کود دهید

به خاک کود دهید

6- می توانید آنها را در گلدان پرورش بدهید:

اگر ترجیح می‌دهید آنها را در زمین نکارید و در گلدان پرورش دهید. اگر ترجیح می‌دهید لوبیا را در گلدان بکارید یا اگر می‌خواهید لوبیاها را در داخل خانه پرورش دهید، باید آنها را در یک گلدان بزرگ بکارید. در حالت ایده آل، قطر ظرف باید حدود 20 سانتی متر باشد. گلدان را با خاک سست و غنی از مواد مغذی پر کنید.

اگر لوبیای ستونی را در یک گلدان می‌کارید، یک نردبان یا شبکه چوبی نیز در گلدان قرار دهید، تا لوبیا بتواند رشد کند. از آنجا که گیاهان گلدانی معمولا سریع‌تر خشک می‌شوند، باید رطوبت خاک خود را بیشتر بررسی کنید. ممکن است لازم باشد لوبیا سبز خود را بیشتر آبیاری کنید اگر گلدانی است.

می توانید آنهارا در گلدان پرورش بدهید

می توانید آنهارا در گلدان پرورش بدهید

قسمت دوم: کاشت لوبیا سبز

در دومین بخش به کاشت لوبیا سبز می پردازیم.

1- بذر را بعد از آخرین یخبندان بهاری در فضای باز بکارید:

بهترین دمای خاک در مرحله کاشت 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) است. در حالت ایده آل وقتی گیاهان به مرحله جوانه زنی برسند دمای هوا باید تا 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) گرم شود. حداقل دمای خاک برای بذر لوبیای سبز 48 درجه فارنهایت (9 درجه سانتیگراد) است. اگر دمای خاک به زیر این می‌رسد (حتی در شب)، بذرها ممکن است به خوبی جوانه نزنند که باعث رشد کند می‌شود.

بذرها را بعد از آخرین یخبندان بهاری در فضای باز بکارید

بذرها را بعد از آخرین یخبندان بهاری در فضای باز بکارید

2- یک داربست نردبانی درست کنید:

اگر لوبیای ستونی می‌کارید، یک داربست نردبانی درست کنید. در صورت کاشت لوبیای بوته‌ای، داربست نردبانی یا سایر انواع داربست لازم نیست، اما اگر می‌خواهید از یک نوع ستونی استفاده کنید، پرورش گیاه بدون داربست به شدت مانع رشد و عملکرد گیاهان می‌شود.

ساده ترین داربستی که می‌توانید برای لوبیای ستونی فراهم کنید، قسمت کوچکی از حصار سیمی است که ابعادی در حدود 16 فوت (5 متر) در 5 فوت (1.5 متر) دارد. صرفا قبل از کاشت بذرها، نرده‌ها را در پشت منطقه کاشت خود نصب کنید. همچنین می‌توانید از یک داربست هرمی سنتی یا یک تیر فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید. یکی را درست در پشت محل کاشت قرار دهید و مطمئن شوید که به اندازه 10 سانتی متر در زیر فرو رفته است.

یک داربست نردبانی درست کنید

یک داربست نردبانی درست کنید

3- بذر را بکارید:

هر بذر را در عمق 2.5-5.1 سانتی متر زمین بکارید. فاصله هر بذر نیز باید حدود 7.5–15 سانتی متر باشد و به آرامی با خاک سست پوشانده شود. اگر خاک شما کمی ماسه‌ای است، بذرها را کمی عمیق تر بکارید. اگر چندین ردیف لوبیا می‌کارید، بین هر ردیف 1-2 فوت (0.3-0.6 متر) فاصله بگذارید. از خیساندن بذرها قبل از کاشت یا بلافاصله پس از کاشت خودداری کنید. بذر لوبیای سبز وقتی در معرض رطوبت بیش از حد قرار می‌گیرد تمایل به ترک خوردن و شکستن دارد.

بذر را بکارید

بذر را بکارید

4- اگر از گلدان استفاده می‌کنید، بذر لوبیا را در عمق 2.5 سانتی متر بکارید:

بذرها را با فاصله 5.1 سانتی متر از یکدیگر بکارید. با استفاده از انگشتان خود هر دانه بذر را به داخل خاک فشار دهید. اگر لوبیا ستونی می‌کارید، باید آنها را کمی بیشتر از هم فاصله بدهید. بذر لوبیای ستونی را با فاصله 10-15 سانتی متر از یکدیگر بکارید. بهتر است بذر خود را در داخل خانه نکارید، زیرا لوبیا سبز در جابجایی خوب دوام نمی آورد. نهال های شما پس از جابجایی احتمالاً رشد نمی کنند.

بذر لوبیا را در عمق 2.5 سانتی متر بکارید

بذر لوبیا را در عمق 2.5 سانتی متر بکارید

5- بر روی خاک محل کشت لوبیا پوشش اعمال کنید:

پوشش استاندارد تراشه چوب یا نی برای لوبیای سبز به خوبی کار می‌کند. پوشش خاک می‌تواند از خنک شدن یا گرم شدن بیش از حد خاک جلوگیری کند و همچنین به خاک در حفظ رطوبت کمک می‌کند. پس از شروع به گرم شدن خاک، تقریباً 7.5–10 سانتی متر پوشش را روی خاک اعمال کنید.

از دیگر پوشش های خوب می‌توان به نی هوازده و بریده‌های چمن سمپاشی نشده اشاره کرد. اطمینان حاصل کنید که از بریده‌های چمنی که حاوی سموم دفع آفات نیستند به عنوان پوشش خاک استفاده کنید. پوشش خاک همچنین می‌تواند به جلوگیری از گسترش علف های هرز کمک کند.

بر روی خاک محل کشت لوبیا پوشش اعمال کنید

بر روی خاک محل کشت لوبیا پوشش اعمال کنید

6- بذرهای اضافی را هر 2 هفته بکارید:

اگر می‌خواهید برداشت مستمری داشته یاشید که تمام تابستان و تا پاییز ادامه یابد، می توانید کاشت بذر لوبیای سبز را هر 2 هفته یکبار ادامه دهید. اگر می‌خواهید یک برداشت داشته باشید، از این کار صرف نظر کنید. اما توجه داشته باشید که هوای بیش از حد گرم ممکن است باعث ریزش زودرس شکوفه ها و غلاف های گیاهان شود. اگر در منطقه‌ای با تابستان های خیلی گرم زندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد که در گرمترین ماه‌ها پرورش لوبیای سبز خود را متوقف کنید.

بذرهای اضافی را هر 2 هفته بکارید

بذرهای اضافی را هر 2 هفته بکارید

7- 10 تا 12 هفته قبل از اولین سرمازدگی مورد انتظار کاشت بذرهای جدید را متوقف کنید:

برای محصول نهایی پاییز لوبیا سبز، باید بذر را تقریباً 3 ماه قبل از انتظار اولین یخ زدگی بکارید. زمان اولین سرمازدگی بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می کنید متفاوت خواهد بود. اگر اولین یخ زدگی قبل از آماده شدن محصول نهایی لوبیا سبز شما رخ دهد، ممکن است جوانه ها یا غلاف ها زودرس ریخته شوند. این حتی اگر یخبندان فقط در شب رخ دهد و دمای روز همچنان در حد ایده‌آل باشد، درست است.

قبل از اولین سرمازدگی مورد انتظار کاشت بذرهای جدید را متوقف کنید

قبل از اولین سرمازدگی مورد انتظار کاشت بذرهای جدید را متوقف کنید

قسمت سوم: مراقبت از لوبیا سبز

در سومین بخش به مراقبت از این لوبیاها می پردازیم.

1- لوبیایی را که در باغ کاشته‌اید هر روز آبیاری کنید:

صبح گیاهان را آبیاری کنید و در روزهای ابری یا بارانی از آبیاری صرف نظر کنید. در روزهای آفتابی آبیاری کنید تا رطوبت شاخ و برگ گیاه را خیس نکند. به گیاهان هر هفته حدود 2.5-4 سانتی متر آب بدهید. در مراحل میانی و پایانی چرخه رشد، آب زیاد یا کم باعث ریزش زودرس شکوفه ها و غلاف ها می‌شود. بهتر است گیاهان لوبیای سبز خود را در اواسط روز آبیاری نکنید زیرا ممکن است تبخیر رخ دهد.

لوبیایی را که در باغ کاشته‌اید هر روز آبیاری کنید

لوبیایی را که در باغ کاشته‌اید هر روز آبیاری کنید

2- لوبیاهایی را که در گلدان کاشته اید هر روز یک بار آب دهید:

گیاهان لوبیای سبز که در یک گلدان پرورش می‌یابند – چه در خانه و چه در فضای باز – باید روزانه آبیاری شوند. گیاهان احتمالا هر هفته به بیش از 1.5 سانتی متر آب نیاز دارند. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید و اگر متوجه خشک شدن خاک شدید آب اضافی به گیاهان بدهید. اگر خاک از نظر مواد مغذی غنی است (و ماسه‌ای یا رسی نیست)، نیازی به افزودن کود بیش از یک بار در ماه نیست.

لوبیاهایی را که در گلدان کاشته اید هر روز یک بار آب دهید

لوبیاهایی را که در گلدان کاشته اید هر روز یک بار آب دهید

3- به میزان کم از کود متعادل استفاده کنید:

لوبیا سبز با حداقل مواد مغذی به خوبی رشد می‌کند و استفاده بیش از حد از کود در واقع می‌تواند باعث ازدیاد شاخ و برگ و در عین حال محصول کم لوبیای سبز شود. به عنوان یک قاعده کلی، فقط باید زمانی از کود استفاده کنید که سطح مواد مغذی خاک شما در یک منطقه مشخص خیلی کم باشد.

  • اگر خاک شما مواد مغذی ندارد، می‌توانید هفته‌ای یک بار کمی از کود متعادل و سریع آزادشونده استفاده کنید.
  • اگر خاک شما تا حدی ماسه ای است، ممکن است لازم باشد کودی غنی از نیتروژن را به محض تشکیل اولین نهال و یکبار دیگر موقع جوانه زنی به گیاهان بدهید.
  • لوبیا سبز خاک هایی با pH بین 6.0 تا 6.5 را ترجیح می‌دهد. اگر خاک شما خیلی اسیدی یا بازی است، ممکن است لازم باشد کودهای متعادل کننده pH خاک استفاده کنید.
به میزان کم از کود متعادل استفاده کنید

به میزان کم از کود متعادل استفاده کنید

4- در صورت لزوم علف‌های هرز را وجین کنید:

علف های هرز می‌توانند با دشوار کردن بیرون زدن لوبیای سبز از خاک و خفه کردن آنها پس از بیرون زدن از خاک، آنها را از بین ببرد. علف های هرز را به محض مشاهده آنها بکنید تا محصول لوبیا سبز خوبی داشته باشید. هنگام از بین بردن علف های هرز، خیلی عمیق حفاری نکنید.

لوبیا سبز ریشه کم عمقی دارد و حفاری عمیق خاک می‌تواند به این ریشه ها آسیب برساند. در هنگام خیس بودن شاخ و برگ گیاهان علف های هرز را وجین نکنید، زیرا انجام این کار خطر بیماری را افزایش می دهد.

در صورت لزوم علف‌های هرز را وجین کنید

در صورت لزوم علف‌های هرز را وجین کنید

5- مراقب آفات و بیماری‌ها باشید:

چند آفات و بیماری وجود دارد که لوبیای سبز معمولاً قربانی آنان می‌شود. در صورت لزوم برای کنترل این مشکلات از حشره کش‌های آلی و قارچ ها استفاده کنید. روغن چریش و گوگرد معمولاً قارچ کش های مناسبی هستند. لوبیای سبز به خصوص برای شته ها، کنه ها، کرم های برنده (لارو بید)، سوسک‌های لوبیای مکزیکی و سوسک های ژاپنی جذاب است و به ویژه در برابر کپک سفید و ویروس موزاییک ضعیف است. با استفاده از حشره کش Bacillus thuringiensis از شر کرم‌های برنده (لارو بید) خلاص شوید. با جریان شدید آب از دست شته ها و کنه ها روی برگ ها خلاص شوید.

مراقب آفات و بیماری‌ها باشید

مراقب آفات و بیماری‌ها باشید

قسمت چهارم: برداشت و ذخیره سازی

در بخش چهارم به برداشت و ذخیره سازی می پردازیم.

1- لوبیا سبزها را وقتی هنوز کاملا نرسیده اند بچینید:

غلافها باید محکم باشند و شما بتوانید آنها را بدون پاره شدن ساقه‌ها از گیاه جدا کنید. لوبیا سبز وقتی که آماده برداشت است معمولاً به اندازه یک مداد کوچک است. برداشت معمولاً 50 تا 60 روز از زمان کاشت و 15 تا 18 روز پس از مرحله شکوفه زدن انجام می شود.

اگر به لوبیاها زمان بیشتری برای بلوغ داده شود، غلاف ها سفت می‌شوند و یک پوست بیرونی سخت ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که دانه‌های داخل نباید اجازه تکامل کامل داشته باشند. در یک مرحله کاملاً رشد یافته و بالغ، دانه های داخلی سخت می شوند.

لوبیا سبزها را وقتی هنوز کاملا نرسیده اند بچینید

لوبیا سبزها را وقتی هنوز کاملا نرسیده اند بچینید

2- با شروع برآمدگی غلافها، لوبیاها را از گیاهان گلدانی برداشت کنید:

این یک نشانه قابل اعتماد مبنی بر بالغ بودن لوبیا است. به طور کلی، لوبیا بین 45 تا 75 روز پس از کاشت، بالغ و آماده برداشت خواهد بود. اگر لوبیاها را قبل از اینکه کاملاً بالغ و سفت شوند، برداشت کنید، لوبیاهای شما ممکن است برداشت دوم هم بدهند.

با شروع برآمدگی غلافها، لوبیاها را از گیاهان گلدانی برداشت کنید

با شروع برآمدگی غلافها، لوبیاها را از گیاهان گلدانی برداشت کنید

3- لوبیای برداشت شده را بشکنید و دانه دانه کنید:

لوبیاهای برداشت شده را به آشپزخانه خود بیاورید و یک قابلمه بزرگ را با آب پر کنید. نوک هر لوبیا سبز را کنده و رشته بلند را از قسمت جلویی لوبیا جدا کنید. سپس، هر لوبیا را به 2 یا 3 قطعه جداگانه بشکنید. لوبیاهای شکسته را درون ظرف آب بیندازید تا آلودگی آنها پاک شود. اگر لوبیای سبز خود را کامل ترجیح می دهید، می توانید مرحله شکستن را نادیده بگیرید. اگرچه همچنان بهتر است که لوبیا را مدت کوتاهی پس از برداشت، دانه دانه کنید.

لوبیای برداشت شده را بشکنید و دانه دانه کنید

لوبیای برداشت شده را بشکنید و دانه دانه کنید

4- لوبیا سبز را در یخچال نگهداری کنید:

می‌توانید لوبیای سبز برداشت شده را در ظرف هوابندی‌شده برای حدود 4 تا 7 روز در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی مدت، لوبیا سبز را منجمد، کنسرو یا ترشی کنید. لوبیاها را می‌توان به مدت 3-6 ماه در فریزر نگهداری کرد.

لوبیا سبز را در یخچال نگهداری کنید

لوبیا سبز را در یخچال نگهداری کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر لوبیا می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *