آموزش باغبانی

آموزش کاشت بذر علف گربه

چگونه گیاه گربه را رشد دهیم

گل نپتون یا علف گربه catnip، گیاهی معروف به اثر سرخوشی بر روی گربه هاست. همچنین بر روی انسان اثر آرام بخش و مسکن دارد و روغنش را استخراج و در چای استفاده می کنند. مصارف دارویی شامل درمان سردرد، حالت تهوع و کمک به اضطراب یا اختلالات خواب دارد. این گل معطر همچنین زنبورها و سایر گرده افشان ها را به خود جلب می کند که برای محیط زیست عالی است. از آنجا که این عضو خانواده نعناع است آسان و راحت رشد می کند، یک گیاه چند ساله است که در بسیاری نقاط رشد می کند.

قسمت اول: کاشت علف گربه از بذر

در قسمت اول به پرورش نپتون از دانه می پردازیم

1- بذر علف گربه بخرید:

از فروشگاه های باغبانی محلی و شاید حتی فروشگاه های محصولات حیوانات خانگی بذر نپتون بخرید. اگر کسی رو می شناسید که این گیاه را دارد می توانید چند عدد دانه از او بگیرید.

بذر علف گربه بخرید

بذر علف گربه بخرید

2- در بهار بذرها را در باغ بکارید:

بذر علف گربه را فقط در بهار و فضای باز می توان کاشت. اگر می خواهید بذرها را در باغ بکارید بلافاصله پس از پایان یخبندان و هوای سرد آنها را بکارید. دانه ها را یک 3 میلی متر را با فاصله حداقل 38 سانتی متر در زیر خاک بکارید. در دوره جوانه زنی که ده روز طول می کشد بذرها را به خوبی آب دهید. بعد از سپری شدن این دوره باید جوانه ها را ببینید.

در بهار بذرها را در باغ بکارید

در بهار بذرها را در باغ بکارید

3- در بهار یا پاییز بذرها را در محیط داخلی بکارید:

می توانید بذر را در بهار یا پاییز در محیط داخلی یا خانه در گلدان های کوچک منفرد بکارید. باید به میزان کافی از نور خورشید برخوردار باشند در غیر اینصورت ساقه هایش دراز می شود. اگر نمی توانید آفتاب کافی تأمین کنید از یک لامپ فلورسنت در بالای آنها استفاده کنید. در هنگام جوانه زدن گیاه را به خوبی آبیاری کنید. اگر بذرها را در بهار می کارید وقتی ارتفاعشان به 10-13 سانتی متر رسید و پس از گذشت سرما در فضای باز کاشت کنید.

اگر در پاییز بذر می کارید گلدان آنها را کنار پنجره ای آفتاب گیر ترجیحاً پنجره ای که روزانه حداقل شش ساعت آفتاب می گیرد بگذارید و در بهار یا در شرایطی که خطر یخ زدگی وجود ندارد به فضای منتقل کنید. بذرهای کاشته شده در پاییز تقریبا به گیاهانی متراکم و پر پشت تر می شوند.

چراغ رشد پروژکتوری

در بهار یا پاییز بذرها را در محیط داخلی بکارید

در بهار یا پاییز بذرها را در محیط داخلی بکارید

قسمت دوم: کاشت نهال های جوان

در دومین بخش از مقاله به کاشت نهال های جوان می پردازیم.

1- نهال ها در جایی که کاملا آفتاب گیر است بکارید مگر اینکه منطقه شما گرم و خشک باشد:

علف گربه مکانی که آفتاب کامل بگیرد را ترجیح می دهد. اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید منطقه ای را در نظر بگیرید که بعد از ظهر سایه داشته باشد. گیاه حداقل به شش ساعت آفتاب کامل نیاز دارد ولی در مناطق جنوبی آفتاب در بالاترین و گرمترین حالتش به برگ ها آسیب می رساند.

  • گل نپتون بهترین رشد را در فضای باز دارد اما اگر آن را کنار پنجره ای قرار دهید که حداقل شش ساعت در روز آفتاب داشته باشد هم می تواند در محیط داخل خوب رشد کند.
  • اگر گیاه را در فضای داخلی پرورش می دهید نباید فاصله اش با پنجره آفتاب گیر بیش از 1 متر باشد.
  • در صورت دسترسی به چراغ های فلورسنت مخصوص رشد گیاهان می توانید گل نپتون را در فضای بسته و دور از پنجره آفتاب گیر قرار دهید.
نهال ها در جایی که کاملا آفتاب گیر است بکارید

نهال ها در جایی که کاملا آفتاب گیر است بکارید

2- گیاهان را 45 تا 50 سانتی متر از هم فاصله دهید:

اگر خاک استاندارد مخصوص کاشت یا هر خاکی که در باغ هست استفاده کنید. آب اضافه خاک باید تخلیه شود، بنابراین نباید خیلی غنی یا فشرده باشد. علف گربه مثل اکثر گیاهان در خاک ضعیف رشد می کند. به نهال های جوان فضای کافی برای رشد دهید و حدود 45 تا 50 سانتی متر بین هر گیاه فاصله بگذارید تا فضای رشد داشته باشند.

  • ممکن است هنگام کاشت نازک به نظر برسند اما اگر برای رشد فضای کافی داشته باشند به زودی فضا را پر می کنند.
  • علف گربه تقریباً در هر خاکی رشد می کند اما خاک شنی تر برای تولید گیاهان معطر بهتر است.
  • بعد از کاشت مرتباً آبیاری کنید. بعد از چند هفته یا بعد از دیدن جوانه ها فقط در صورت خشک شدن خاک سطحی، گیاه را آبیاری کنید.
فاصله دهید

فاصله دهید

3- به گلدان کاشت توجه کنید:

علف گربه پس از بار نشستن به طور تهاجمی رشد می کند و می تواند یک باغ کامل را تصاحب کند. برای اینکه به حیاط شما حمله نکند آن را در یک باغ کنترل شده مانند باغچه های جدا جدا با سنگ، آنها را پرورش دهید. اگر فضای کنترل شده ای ندارید باید خودتان مراقب رشد گیاه باشید.

  • اگر می خواهید یک باغ گیاه معطر داشته باشید اما نمی خواهید علف گربه آن را تسخیر کنید، آن را در گلدان بکارید سپس گلدان را در خاک باغ خود دفن کنید.
  • زیر خاک کردن گلدان ها به محصور شدن و کنترل ریشه های آنها کمک می کند تا در کل باغ شما سرگردان و رها نشوند.
  • به دنبال شاخه و برگ های جدیدی باشید که سعی می کنند فراتر از گلدان رشد کنند. شاخه های جدید را با دیدن آنها بکشید و هنگام دفن، بیش از حد خاک بالای آنها نریزید.
به گلدان کاشت توجه کنید

به گلدان کاشت توجه کنید

بخش سوم: نگهداری و برداشت گل نپتون

در سومین مرحله نوبت نگهداری برداشت گل های نپتون می باشد.

1- بین دو آبیاری خاک باید خشک باشد:

علف گربه خاک خشک دوست دارد و اگر خاک خیلی مرطوب باشد ریشه را می پوساند. هنگام آبیاری خاک را کاملاً خیس کنید تا ریشه اشباع شود. بگذارید خاک کاملاً خشک شود و دوباره آب دهید. اگر خاک مرطوب است گیاه را آبیاری نکنید و بعداً اینکار را انجام دهید. گیاه علف گربه در برابر خشکسالی کاملاً مقاوم است بنابراین باید بیش از آبیاری نسبت به عدم آبیاری زیاد آن ها نگران باشید.

بین دو آبیاری خاک باید خشک باشد

بین دو آبیاری خاک باید خشک باشد

2- سر گیاه را بزنید تا برای رشد جدید تقویت شود:

وقتی گیاه برای اولین بار شکوفه داد و تمام شد گل های مانده را حذف کنید. برای تقویت رشد و شکوفایی جدید گل ها یک سوم گیاه را قیچی کنید. برگ های خشک یا پلاسیده را بطور منظم بردارید سر زنی گیاه و جدا کردن شاخه های کوچک منجر به ایجاد گیاهان پر پشت تر می شود که به طور مداوم گل می دهند.

سر گیاه را بزنید تا برای رشد جدید تقویت شود

سر گیاه را بزنید تا برای رشد جدید تقویت شود

3- سیستم ریشه را در بهار یا پاییز تقسیم کنید:

با تقسیم سیستم ریشه یک گیاه می توانید گیاهان جدیدی تکثیر یا تولید کنید. در هر گودال می توانید حداقل دو یا سه ساقه را با ریشه بردارید یا اگر در گلدان کاشتید این مقدار از آن را جدا کنید. ریشه را تا حد اشباع کامل خیس کنید و بعد با استفاده از یک چاقوی تیز ریشه را به نصف تقسیم کنید و سپس هر گیاه جدید را دوباره بکارید.

بعد از تقسیم گیاه مرتباً به آبیاری ادامه دهید. اگر یک گل نپتون خوب می خواهید اجازه ندهید سیستم ریشه خشک بماند. تقسیم گیاهان می تواند به کنترل رشد بیش از حد، تجدید قوای گیاه در حال ضعف کمک کند همچنین می توانید گیاه تکثیر شده را به دوست خود هدیه دهید.

سیستم  ریشه را در بهار یا پاییز تقسیم کنید

سیستم ریشه را در بهار یا پاییز تقسیم کنید

4- گربه خود را از آسیب رساندن به گیاه با نزدیک شدن بیش از حد به آن دور نگه دارید:

گربه ها جذب گل نپتون می شوند و دوست دارند برگ هایشان را بشکنند و در بستر گیاه دراز بکشند. اگر گربه دارید در فضای باز علف گربه نکارید چون به گیاه آسیب می رساند. اگر در گلدان کاشته اید گلدان را در مکانی که بیفتد و راحت شکسته شود یا در مسیر رفت و آمد گربه نگذارید. از فنس یا چوب بامبو در باغچه برای حمایت از گیاه و جلوگیری از تکیه دادن گربه روی آنها استفاده کنید.

بیش از حد به آن دور نگه دارید

بیش از حد به آن دور نگه دارید

5- برگ های خشکیده را بردارید:

برای برداشت یک ساقه را از تنه یا درست بالای یک اتصال برگ برش دهید یا کل گیاه را از پایه قطع کنید. برشی که دقیقاً بالای مفصل یا جایی که یک برگ از ساقه بیرون می آید رشد سریع و جدید را تقویت می کند. حالا در معرض هوای آزاد آنها را خشک کنید. خشک شدن به این روش بهترین روش برای حفظ برگ علف گربه است است.

  • برگ ها دو یا سه روز روی حوله کاغذی در زیر پنجره آفتاب گیر قرار بگیرند.
  • می توانید ساقه را به مدت چند هفته وارونه و در مکانی خنک آویزان کنید.
  • مواظب باشید گربه به برگ های خشک نزدیک نشود. اتاقی که در آن بسته می شود را برای این کار انتخاب کنید تا گربه سراغ برگ ها نرود.
  • برگ های خشک شده را در یک ظرف بدون هوا نگه دارید.
برگهای خشکیده را بردارید

برگ های خشکیده را بردارید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *