آموزش باغبانی

نحوه کاشت درخت توس

نحوه پرورش درخت توس

انواع بسیاری از درختان توس – کاغذی، خاکستری، زرد، رودخانه و توس سفید – وجود دارد گرچه توس کاغذی با داشتن پوست سفید پیچش دار، متمایزترین است. اگر می خواهید این درخت کلاسیک را در حیاط خود پرورش دهید، بذرها را در زمستان جمع آوری و در یخچال نگهداری کنید، سپس چند مرحله ساده برای جوانه زدن، کاشت و مراقبت از نهال را خود دنبال کنید.

جمع آوری و ذخیره بذر توس:

در اولین بخش از این مقاله به جمع آوری و ذخیره دانه های درخت توس می پردازیم.

1- درخت توسی را انتخاب کنید که برای آب و هوای شما مناسب باشد:

انواع کاغذی، سفید و خاکستری انتخاب مناسبی برای آب و هوای سرد است، در حالی که توس رودخانه در مناطق گرمتر به خوبی عمل می کند. اگر بذر را از فروشنده آنلاین سفارش می دهید یا آن را از فروشگاه باغبانی خریداری می کنید، این نکته را در خاطر داشته باشید. اگر در حال جستجوی بذر، نزدیک خانه خود هستید، فرض کنید که آنها از درختان توسی هستند که در آب و هوای شما موفقیت آمیز بوده اند.

بذر درخت توس

درخت توسی را انتخاب کنید که برای آب و هوای شما مناسب باشد

درخت توسی را انتخاب کنید که برای آب و هوای شما مناسب باشد

2- در اواخر تابستان غلاف های بذر درخت توس را دربیاورید:

غلافهای بذر یا گل آذین، اوایل پاییز شروع به رشد کردن به سمت زمین می کنند و ممکن است در این روند بذرهای خود را از دست بدهند. برای اطمینان از به دست آوردن بذر، اواخر تابستان یک غلاف بذر یا گل آذین را مستقیماً از درخت توس جمع کنید. گل آذین ها خوشه های گل باریک و استوانه ای هستند که هیچ گلبرگ قابل توجهی ندارند. آنها تا حدودی شبیه به مخروطی های کوچک و نرم هستند.

در اواخر تابستان غلافهای بذر درخت توس را دربیاورید

در اواخر تابستان غلافهای بذر درخت توس را دربیاورید

3- گل آذین ها را روی طاقچه ای آفتابی خشک کنید:

گل آذین دم گربه ای را در یک کیسه کاغذی یا روی حوله کاغذی قرار دهید. سپس بگذارید تا چند روز روی طاقچه ای آفتابی بماند تا خشک شود. خشک شدن آن باعث سهولت در خارج شدن بذر می شود.

گل آذین ها را روی طاقچه ای آفتابی خشک کنید

گل آذین ها را روی طاقچه ای آفتابی خشک کنید

4- دانه ها را از گل آذین خشک شده خارج کنید:

گل آذین خشک شده را بین انگشتان خود نصف کنید و بذرها را داخل بشقاب یا کاغذ تخلیه کنید. اگر گل آذین به چند تکه کوچک تبدیل شد، سعی کنید هنگام جدا کردن پوسته، مراقب محل دانه ها باشید.

دانه ها را از گل آذین خشک شده خارج کنید

دانه ها را از گل آذین خشک شده خارج کنید

5- بذر ها را در ظرفی با کود برگ خوب پوسیده قرار دهید:

یک گلدان پلاستیکی کوچک با سوراخ های زهکشی در زیرآن بخرید و آن را با چند اینچ کمپوست پر کنید. بذرها را روی کود برگ بپاشید، تا آنجا که ممکن است از هم فاصله داشته باشند. در صورتی که جوانه زدن در ظرف شروع شود سعی کنید به هر دانه 1 تا 2 اینچ مربع (2.5 تا 5 سانتی متر مربع) فضا بدهید.

بذرها را در ظرفی با کود برگ خوب پوسیده قرار دهید

بذرها را در ظرفی با کود برگ خوب پوسیده قرار دهید

6- روی بذر ها را با کمی کود برگ و آب بپوشانید:

کمتر از یک سانتی متر کود برگ یا خاک را روی دانه ها بپاشید و آن را فشرده نکنید. بذرها باید تا حدی در ظرف آزاد باقی بمانند. سپس مقدار کمی آب بر روی بذرها بریزید تا خاک مرطوب شود، اما خیس نشود.

روی دانه ها را با کمی کود برگ و آب بپوشانید

روی دانه ها را با کمی کود برگ و آب بپوشانید

7- ظرف را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید:

یک کیسه پلاستیکی پیدا کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا ظرف را نگه دارد و به طور کامل بسته شود. یک کیسه پلاستیکی فریزر با زیپ مناسب است. ظرف را بدون کج شدن داخل کیسه بگذارید و کیسه را ببندید.

ظرف را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید

ظرف را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید

8- ظرف بسته بندی شده با پلاستیک را تا بهار در یخچال قرار دهید:

بذرها به یک دوره زمان استراحت سرد نیاز دارند تا زمانی که آماده جوانه زدن در اواخر زمستان شوند. آنها را به مدت چندین ماه در یخچال و دور از دسترس قرار دهید. از قرار دادن آن در پشت یخچال خودداری کنید زیرا ممکن است در آنجا دما بیش از حد سرد باشد. یک گاراژ خنک نیز مکان مناسبی برای ذخیره بذر در زمستان است.

ظرف بسته بندی شده با پلاستیک را تا بهار در یخچال قرار دهید

ظرف بسته بندی شده با پلاستیک را تا بهار در یخچال قرار دهید

9- به طور دوره ای کیسه را از نظر رطوبت کافی بررسی کنید:

هر دو هفته به دانه های خود نگاه کنید تا اطمینان حاصل کنید که رطوبت کافی در ظرف وجود دارد. اگر به نظر می رسد در حال خشک شدن است، کمی آب اضافه کنید. اما هرگز آنقدر آب نریزید که همه جای آن آب باشد. اگر در این مدت بذر شروع به جوانه زدن کرد، بلافاصله ظرف را به طاقچه منتقل کنید.

به طور دوره ای کیسه را از نظر رطوبت کافی بررسی کنید

به طور دوره ای کیسه را از نظر رطوبت کافی بررسی کنید

جوانه زدن نهال ها:

در دومین بخش از این مقاله به چگونگی جوانه زدن نهال درخت توس می پردازیم.

1- اواخر زمستان ظرف را به پنجره آفتابی منتقل کنید:

بذرها در اواخر زمستان شروع به رشد کرده تا در اواخر بهار، یک نهال قوی داشته باشید که می توانند با خیال راحت کاشته شوند. ظرف را به پنجره آفتابی منتقل کرده و پلاستیک را بردارید. در صورت احساس خشکی هنگام لمس، آن را مرطوب کرده و تا زمانی که منتظر رشد نهال هستید، همیشه آن را مرطوب نگه دارید.

اواخر زمستان ظرف را به پنجره آفتابی منتقل کنید

اواخر زمستان ظرف را به پنجره آفتابی منتقل کنید

2- نهال ها را طوری هرس کنید که مقاوم ترین آن ها باقی بماند:

نهال ها ظرف چند روز شروع به ظهور می کنند. بعد از یک یا دو هفته، به دنبال قوی ترین و محکم ترین آن ها باشید و بقیه را هرس کنید .اگر می خواهید بیش از یکی بکارید، دو یا سه تا از قوی ترین نهال ها را نگه دارید.

نهال ها را طوری هرس کنید که مقاوم ترین آن ها باقی بماند

نهال ها را طوری هرس کنید که مقاوم ترین آن ها باقی بماند

3- انتقال به گلدان بزرگتر:

هنگامی که ریشه بیشتر از ظرف رشد کرد، دوباره آنرا در گلدان بزرگتر بکارید. وقتی می بینید که ریشه های گیاهچه شما در امتداد سطح ظرف یا از سوراخ های زهکشی شروع به خارج شدن می کنند، زمان کاشتن در گلدان بزرگتر است. گلدانی را پیدا کنید که حداقل دو برابر گلدان موجود باشد و آن را تا نیمه با مخلوط خاک گلدان و کود پر کنید.

هنگامی که ریشه بیشتر از ظرف رشد کرد ، دوباره آنرا در گلدان بزرگتر بکارید

هنگامی که ریشه بیشتر از ظرف رشد کرد، دوباره آنرا در گلدان بزرگتر بکارید

4- نهال را منتقل کرده و آن را با خاک پر کنید:

توده ی ریشه را با احتیاط از ظرف فعلی آن بیرون آورده و آن را درون ظرف جدید قرار دهید. بقیه گلدان را با مخلوط کود و خاک و آب کاملاً پر کنید.

نهال را منتقل کرده وآن را با خاک پر کنید

نهال را منتقل کرده وآن را با خاک پر کنید

5- نهال را به تدریج با دمای بیرون تنظیم کنید:

وقتی خطر یخ زدگی از بین رفت، نهال خود را برای مدت طولانی تری بیرون بگذارید. با دو روز در یک مکان سایه دار شروع کنید، سپس چند روز بیرون از خانه با آفتاب جزئی را امتحان کنید قبل از اینکه به آفتاب کامل منتقل کنید. در این مدت از بیرون گذاشتن آن در هر شرایط نامعتدل خودداری کنید.

نهال را به تدریج با دمای بیرون تنظیم کنید

نهال را به تدریج با دمای بیرون تنظیم کنید

کاشت درخت توس:

در سومین قسمت از این مطلب به کاشت درخت توس می پردازیم.

1- یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت انتخاب کنید:

برگ های درخت توس در تمام طول روز به آفتاب نیاز دارند، بنابراین در حیاط خود جایی را پیدا کنید که صبح و ظهر آفتاب کامل داشته باشد. ضلع شمالی و شرقی خانه شما قابل قبول است تا زمانی که سایه خانه شما روی درخت نیافتد. از قرار دادن رو به غرب و جنوب خودداری کنید، زیرا ممکن است آفتاب بعد از ظهر خاک را خشک کند.

یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت انتخاب کنید

یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت انتخاب کنید

2- محل کاشت با خاکی مرطوب و کمی اسیدی را انتخاب کنید:

درختان توس دارای ریشه های کم عمق هستند که به رطوبت زیادی احتیاج دارند، بنابراین منطقه ای که خاک به راحتی خشک نمی شود را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک اطراف درخت در اواخر روز سایه دارد. و از کاشت در مناطق دارای خاک فشرده خودداری کنید زیرا این امر باعث زهکشی مناسب ریشه گیاهچه شما نمی شود. PH متر دستی می تواند به شما در تعیین میزان اسیدیته خاک کمک کند. می توانید یکی از آنها را از فروشگاه باغ محلی خود یا بصورت آنلاین خریداری کنید.

محل کاشت با خاکی مرطوب و کمی اسیدی را انتخاب کنید

محل کاشت با خاکی مرطوب و کمی اسیدی را انتخاب کنید

3- گیاهچه را وقتی به قد 40 تا 50 سانتی متر رسید، بکارید:

هنگامی که نهال شما به ارتفاع 40 تا 50 سانتی متر رسید، آماده کاشت در زمین است. برای بیرون آوردن آن از داخل ظرف، یک بیلچه را با فاصله چند سانتی متر از گیاهچه درون خاک فرو کنید. نهال را بیرون بیاورید، مراقب باشید که هیچ یک از ریشه ها نشکند.

گیاهچه را وقتی به قد 40 تا 50 سانتی متر رسید ، بکارید

گیاهچه را وقتی به قد 40 تا 50 سانتی متر رسید، بکارید

4- یک سوراخ کم عمق و گسترده در زمین حفر کنید:

چه نهال خود را رشد داده باشید و چه آن را خریده اید، یک سوراخ در زمین ایجاد کنید که به عمق توده ی ریشه و تقریبا سه برابر عرض آن است. با استفاده از یک بیل یا یک بیلچه خاک را جابجا کنید.

حفر کنید

حفر کنید

5- نهال را در سوراخ قرار دهید و خاک را جایگزین کنید:

نهال را به آرامی با توده ریشه سالم در سوراخ قرار دهید. مطمئن شوید که نهال مستقیم رو به بالا است و سپس سوراخ را با خاک دوباره پر کنید.

نهال را در سوراخ قرار دهید و خاک را جایگزین کنید

نهال را در سوراخ قرار دهید و خاک را جایگزین کنید

6- ریشه گیاهچه را با آب خیس کنید:

یک شیلنگ را در پایه نهال قرار دهید و برای مدت چند دقیقه آب را روی ریشه ها جاری کنید. وقتی دیدید آب ایستاده است و از بین نمی رود، توقف کنید.

ریشه گیاهچه را با آب خیس کنید

ریشه گیاهچه را با آب خیس کنید

7- با خرده چوب، کود برگ یا پوست خرد شده کودهی کنید:

در اطراف پایه نهال مالچ اضافه کنید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کند. می توانید از تراشه های چوب، کود برگ، یا پوست خرد شده استفاده کنید. 5 تا 10 سانتی متر اطراف پایه نهال را بپوشانید، اما از تماس مستقیم آن با تنه جلوگیری کنید.

با خرده چوب ،کود برگ یا پوست خرد شده کودهی کنید

با خرده چوب، کود برگ یا پوست خرد شده کودهی کنید

حفظ درخت توس:

در سومین قسمت از این مقاله به حفظ درخت توس می پردازیم.

1- فقط در صورت آزمایش خاک، کود دهی کنید:

شما می توانید یک آزمایش مواد مغذی خریداری کنید تا مشخص شود خاک شما فاقد مواد مغذی لازم برای یک درخت سالم است. اگر کود می دهید، فقط از کود آهسته رهش استفاده کنید و بعد از آگوست کود را استفاده نکنید.

فقط در صورت آزمایش خاک، کود دهی کنید

فقط در صورت آزمایش خاک، کود دهی کنید

2- در فصل رشد هفته ای یکبار درخت توس را آبیاری کنید:

خاک را تا عمق حدود 0.5 متر کاملاً مرطوب نگه دارید. اگر بارندگی کافی رخ نمی دهد، از یک شلنگ یا آب پاش استفاده کنید تا یک یا دو بار در هفته تا پاییز به مدت یک ساعت خیس بخورد.

در فصل رشد هفته ای یکبار درخت توس را آبیاری کنید

در فصل رشد هفته ای یکبار درخت توس را آبیاری کنید

3- استفاده از حشره کش:

از اسپری حشره کش برای مقابله با حشره هایی که گیاه را سوراخ می کنند و شفیره های حشرات استفاده کنید. درختان توس به برخی از آفات، به ویژه شفیره های حشرات و مرغ های برنزی حساس هستند. اسپری حشره کش بخرید تا یکبار در فصل رشد روی پوست یا خاک اطراف درخت توس بپاشید. علائم حشره ایی که گیاه را سوراخ می کند سوراخ هایی در پوست و حفره های پیچ مانند در زیر آن وجود دارد. به دنبال لکه های قهوه ای روی برگ ها باشید تا بفهمید که شفیره حشرات دارید.

شفیره های حشرات استفاده کنید

شفیره های حشرات استفاده کنید

4- شاخه ها را هنگام نزدیک شدن به درختان دیگر یا ساختمان هرس کنید:

درختان توس می توانند 12 تا 18 متر قد، با گسترش سایبان 6 تا 7 متر رشد کنند. اگر می بینید شاخه ها به سمت درختان دیگر، ساختمان ها یا خطوط برق در حال رشد هستند، آنها را با قیچی هرس برش دهید تا از پیچ خوردن آن ها با یکدیگر جلوگیری شود.

هرس کنید

هرس کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *