آموزش باغبانی

کاشت بذر با تفاله های قهوه

کاشت گیاه در تفاله قهوه

من رابطه ی عمیق و بسیار خوبی با گیاهان دارم. گیاهان برخلاف سایر موجودات زنده ساکت اند، همانند حیوانات خانگی، برای به دست آوردن آب تقلا نمی‌کنند و داخل گلدانشان، برای گرفتن غذا به دنبال من راه نمی‌افتند و انتظاری ندارند.

این امر، گاهی برایم مشکل ایجاد می‌کند. گاهی فراموش می کنم به آن‌ها آب دهم و تا مرز خشک شدن پیش می‌روند. من به خود قول دادم که از آنها بهتر مراقبت کنم، گلدانشان را عوض کنم و حواسم به دوره های آبدهی آنها باشد. گاهی با وجدان خود خلوت کرده و از خود می‌پرسم که دیگر چه کاری می توانم برای آنها انجام دهم، تا اینکه یک روز، به یاد تفاله قهوه افتادم. آیا این می تواند درمانی برای گیاهان من باشد؟ آیا به شروع بذر جدید کمک خواهد کرد؟

برای مطالعه مقاله فواید قهوه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تفاله های قهوه پرخاصیت

تفاله های قهوه پرخاصیت

تفاله قهوه ماده ای با این همه خاصیت؟

از مدت ها قبل، تفاله قهوه به عنوان یک کود عالی گیاهی شناخته می شد. این کود حاوی نیتروژن زیادی است و به افزایش اسیدیته خاک کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود که تفاله قهوه، باعث دفع حشرات شده، که این موضوع هنوز اثبات نشده است.

یک باغبان در اپلیکیشن Houzz آزمایشی را منتشر کرد که از تفاله قهوه برای کاشت بذر استفاده کرده بود. نتایج به دست آمده، بسیار جالب بود. آنها برای کاشت بذر ها، از گلدان هایی با ترکیب خاک و تفاله قهوه با ترکیب ۵۰ درصد، و همچنین گلدانی با تفاله قهوه خالص استفاده کردند. عملکرد مخلوط ۵۰/۵۰ و خاک گلدان معمولی، تقریباً یکسان بود، اما در گلدان قهوه خالص، مدت زمان جوانه زنی بذرهای موجود بیشتر بود، و تعداد بذرهای کمتری جوانه زدند. کلم بروکلی، کاهو و کلم پیچ با خاک گلدان ۹۰ درصد و با قهوه خالص فقط ۶۰ درصد جوانه زنی داشتند.

تنها استثنا گوجه فرنگی بود. کشاورزان اظهار کردند که گوجه فرنگی، به همان اندازه که در خاک گلدان رشد می‌کند، در تفاله قهوه نیز پرورش می‌یابد. و این چیز عجیبی نیست؛ زیرا گوجه فرنگی خاک با مقدار پی هاچ ۵.۵ تا ۷ را ترجیح می دهد، به این معنی که خاک اسیدی را می‌پسندد. گیاهان دیگری مانند کلم بروکلی، خاک قلیایی را ترجیح می دهند. محلول قهوه، اسیدی است، بنابراین این می تواند تفاوت در عملکرد را به خوبی توضیح دهد. در اینجا، لیستی از گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح می دهند، آورده ایم.

کاشت بذر در تفاله قهوه، ممکن است برای گیاهانی مفید باشد که خاک با اسیدیته بالا را دوست دارند ، اما برای همه گیاهان موثر نخواهد بود. قهوه بهتر است به مقدار کم، برای کوددهی گیاهان استفاده شود؛ بنابراین ایده خوبی نیست که گیاهان را در تفاله قهوه خالص بکارید ، حتما باید آن را با چیز دیگری مخلوط کنید. با توجه به صحبت هایی که گفتیم، پس کاشت بذر را باید از چه خاکی شروع کرد؟ و با تفاله های قهوه چه کنیم؟

خاک برگ گیلدا

خاک گلدان در مقابل مخلوط شروع کننده بذر (Starter Mix):

از نظر تکنیکی، خاک گلدان برای کاشت و شروع بذر، خیلی مناسب نیست؛ زیرا متراکم است. پیت ماس یا الیاف نارگیل، گزینه بهتری است. اینها جزو اصلی ترین مواد “خاک شروع کننده بذر” هستند. آنها سبک و ظریف هستند، فضای مناسبی را برای رشد ریشه گیاه فراهم کرده و به حفظ محیط مناسب برای جوانه زدن بذرها کمک می کنند. پس از جوانه زدن بذرها، می‌توانید آنها را به خاک گلدان انتقال دهید.

برای مطالعه مقاله تعریف کمپوست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تفاله قهوه در گلدان

تفاله قهوه در گلدان

مخلوط شروع کننده بذر:

مخلوط شروع کننده بذر می تواند دارای ترکیبات بسیاری باشد و مزایایی زیادی به همراه دارد. ترکیبات آنچه که شما برای شروع بذر خود نیاز دارید، بسیار ساده است. کاشت بذرها در پیت ماس، کمی بحث برانگیز است، زیرا آن را مخلوطی ناپایدار می دانند. الیاف نارگیل، مواد مغذی بیشتری نسبت به پیت ماس دارد و جایگزینی عالی و سازگار با محیط زیست است.

خرید کود ورمی کمپوست

مواد مورد نیاز برای درست کردن مخلوط شروع کننده بذر:

  • کمپوست: ۲ واحد
  • الیاف نارگیل: ۲ واحد
  • پرلیت: ۱ واحد

طرز تهیه کمپوست:

کمپوست می تواند ۳۰٪ از زباله های خانگی شما را (از جمله تفاله های قهوه) به یک مکمل مفید برای خاک تبدیل کند. می توان از آن برای کلیه مراحل رشد گیاه، از شروع بذر تا کوددهی گیاهان بالغ استفاده کرد. کمپوست شما باید از ترکیب ۳/۱ مواد غنی نیتروژنی (مواد سبز رنگ) و ۳/۲ مواد غنی کربنی (قهوه ای رنگ) تشکیل شود.

بدون در نظر گرفتن رنگ، محلول قهوه به عنوان یک ترکیب سبز در نظر گرفته می شود. سایر سبزیجات شامل چمن، زباله های آشپزخانه، چای، کود دامی و برگ های سبز نیز جزو ترکیب سبز محسوب می‌شوند. برگ های قهوه ای، شاخه ها، خاک اره، کیسه های کاغذی قهوه ای، پوسته تخم مرغ، سوزن کاج، مقوا و خاکستر چوب، جزو ترکیبات قهوه ای هستند. دقت کنید که موارد را قبل از افزودن به کمپوست خود، به خوبی خرد کنید.

کود طلای سبز سیلیسیم

تجزیه موادی که خرد نشده اند، مدت بیشتری طول می کشد؛ به همین دلیل استفاده از دستگاه های خرد کن، بسیار به شما کمک خواهد کرد. پوسته های تخم مرغ باید خرد شوند، شاخه ها باید تکه تکه شده یا از دستگاه خردکن چوب عبور کنند. مقوا باید به قطعات کوچک بریده شده و یا داخل دستگاه خرد کن قرار بگیرند.

برای درست کردن کمپوست خود، با کاه یا شاخه شروع کنید. سپس هر بار یک لایه اضافه کنید و به ترتیب یک لایه مواد خشک و یک لایه مواد مرطوب قرار دهید. اضافات غذا و چای، لایه مرطوب در نظر گرفته می شود. هر چند هفته یک بار کمپوست را آبیاری کرده و روی آن را بپوشانید، تا گرما داخلش حفظ شود. حدود ۴-۶ ماه طول می کشد تا کمپوست به خوبی درست شود.

برای مطالعه مقاله مزیت های استفاده از کمپوست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کمپوست تفاله قهوه

کمپوست تفاله قهوه

کمپوست ندارید؟

آیا می خواهید مخلوط شروع کننده ی بذر خود را درست کنید، اما شش ماه برای تهیه کمپوست زمان ندارید؟ آیا نیاز است که حتما مخلوط شروع کننده بذر را از مرکز باغبانی محلی خود خریداری کنید؟ خیر. شما می توانید تنها با سه ماده اولیه، یک مخلوط شروع کننده بذر درست کنید؛ که تمامی این موارد را می توانید به راحتی خریداری کنید.

مواد مورد نیاز:

  • الیاف نارگیل: (یا پیت ماس)، ۱ واحد
  • پرلیت: ۱ واحد
  • ورمیکولیت :۱ واحد

اما من می‌خواهم از تفاله های قهوه خود استفاده نمایم. شما می توانید از تفاله های قهوه خود نیز برای کاشت و شروع بذر استفاده کنید ، دقیقاً مانند روش ذکر شده در رسانه ها. شما می توانید یک خاک شروع کننده ی بذرِ تجزیه پذیرِ و بیولوژیکی خود را، با استفاده از تنها دو ماده اولیه درست کنید. تفاله قهوه و آرد.

کود پودری سوپر گرین

مواد مورد نیاز برای هر گلدان:

  • آرد:۱ فنجان
  • تفاله: قهوه ۱ فنجان
  • آب:۲/۱ فنجان
  • گلدان

آرد و قهوه را مخلوط کرده و سپس آب اضافه کنید. شما می توانید از یک گلدان زیست تخریب پذیر استفاده کنید، که فرایند آن موجب ماندگاری بیشتر می شود؛ و یا از یک گلدان استاندارد کوچک استفاده کنید و بعد از جوانه زنی بذرها، آنها را به گلدان دیگری انتقال دهید. مخلوط تهیه شده را برداشته و داخل گلدان به طور مساوی پخش کنید. اطمینان حاصل کنید که پایین آن صاف است و هیچ شکافی وجود ندارد.

در صورت تمایل، می توانید یک آرم یا نشانه به گلدان اضافه کنید. چوب بالسا می‌تواند گزینه خوبی باشد. آن را به شکل دلخواه برش داده و روی گلدان بزنید. بعد از آن گلدان را به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۲۵۰ درجه داخل فر قرار داده و بپزید تا خشک شود. اکنون گلدان آماده کاشت است.

این روش، راهی عالی برای کاشت و شروع بذر است. می‌توانید از این گلدان ها برای جوانه زنی بذر در داخل منزل خود استفاده کنید و سپس جوانه ها را به باغچه انتقال دهید. تفاله قهوه به عنوان یک کود بسیار عالی عمل می کند. این یک روش عالی و سازگار با محیط زیست، برای گلدان های آشپزخانه شماست.

برای خرید اینترنتی کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *