آموزش باغبانی

نحوه ساخت باغ مینیاتوری در فنجان چای

نحوه کاشت باغ فنجان چای

یک باغ مینیاتوری که در فنجان چای کاشته شده است می تواند فضایی سرسبز و طبیعی را به مناطقی که گیاهان کاملاً مناسب در آن جا ندارند کمک کند. شما میتوانید باغ فنجان چای مخصوص خود را با انتخاب یک فنجان به سلیقه خود آغاز کنید و آن را تبدیل به ظرفی با قابلیت رشد گیاهان کنید. این امر با حفر سوراخ در فنجان برای تخلیه آب، سپس قرار دادن گیاهان در خاک گلدان، روی بستری از سنگریزه حاصل می شود. برای تکمیل جلوه باغ، می توانید تزئینات بی نظیری مانند استفاده از قارچ ها و خانه هایی با رنگ روشن و مدلسازی محوطه ای بدون رطوبت، برای باغ فنجان چای خود در نظر بگیرید. برای تکمیل پروژه، تنها آنچه که مورد نیاز است جلوه غرور آمیز آن است.

تهیه فنجان چای

در اولین قسمت به چگونگی تهیه یک فنجان چای می پردازیم.

1- فنجان های چای مخصوص باغ را انتخاب کنید:

اگر از قبل در کمدتان فنجان های چای موجود ندارید که مایل باشید فدای این پروژه شوند، باید تعدادی خریداری کنید. شما می توانید فنجان های ارزان قیمت را در فروشگاه محلی یا فروشگاه وسایل دست دوم پیدا کنید، یا در فروشگاه های عتیقه جات به دنبال فنجان های چای قدیمی و ظریف بگردید، یا از حراجی فروشگاه ها یا لوازم خانگی ها را تهیه کنید. حراجی می تواند به ویژه برای فنجان های چایی که باهم مطابقت ندارند و تعدادشان بعلت تخفیف کم شده، مفید باشد.

از نعلبکی می توانید به عنوان ظرفی برای گرفتن آب نشتی از سوراخ زهکشی استفاده کنید که بعداً در زیر فنجان سوراخ خواهید کرد. نعلبکی را می توان از جای دیگری تهیه کرد، به شرط آن که اندازه آن به خوبی با فنجان چای هماهنگی داشته باشد.

فنجان های چای مخصوص باغ را انتخاب کنید

فنجان های چای مخصوص باغ را انتخاب کنید

با نوار روکش دار، علامتی X مانند در وسط قسمت پایین فنجان قرار دهید. با چکش به آرامی سوراخی را در مرکز X حفر کنید تا یک گودال کوچک ایجاد شود. مراقب باشید که ضربه بسیار آرام باشد چون ممکن است فنجان خرد شود.

در فنجان انتخاب شده یک تورفتگی ایجاد کنید، تا آن را برای حفاری آماده کنید

در فنجان انتخاب شده یک تورفتگی ایجاد کنید، تا آن را برای حفاری آماده کنید:

2- فنجان را برای تخلیه آب سوراخ کنید:

قبل از حفاری، با استفاده از عینک ایمنی از چشمان خود محافظت کنید. مته را درون دریل قرار دهید. با فشار متوسط​​، با سرعت کم داخل گودی را حفر کنید تا سوراخ تخلیه آب ایجاد شود.

  • هنگام حفاری صبور باشید. این روند ممکن است پنج دقیقه یا بیشتر طول بکشد. اعمال فشار زیاد می تواند باعث ترک خوردن فنجان شود.
  • هنگام حفاری یک تکه چوب قراضه زیر فنجان خود قرار دهید. به این ترتیب، اگر ناگهان فنجان را سوراخ کنید، به طور تصادفی سطح کار خود را سوراخ نمی کنید.
  • برای کاهش اصطکاک و احتمال آسیب دیدن فنجان چای، سوراخ را همانطور که در حال حفاری با کمی آب خیس کنید. بطری های اسپری و قطره چکان برای استفاده از آب در این روش خوب عمل می کنند.
فنجان را برای تخلیه آب سوراخ کنید:

فنجان را برای تخلیه آب سوراخ کنید:

3- اگر نمی خواهید حفاری کنید از سنگریزه های کوچک برای زهکشی استفاده کنید:

اگر نمی خواهید به فنجان خود آسیب برسانید- به خصوص اگر فنجان با ارزشی باشد – با ایجاد یک لایه نازک از سنگریزه ها در پایین فنجان خود می توانید زهکشی ایجاد کنید که به شما اجازه می دهد آب به پایین برود و از ریشه های شما تخلیه شود. یک لایه کم عمق ½ اینچ (12.7 میلی متر) تا 1 اینچ (25.4 میلی متر) سنگریزه را در پایین فنجان چای مخصوص تخلیه آب پهن کنید.

اگر نمی خواهید حفاری کنید از سنگریزه های کوچک برای زهکشی استفاده کنید:

اگر نمی خواهید حفاری کنید از سنگریزه های کوچک برای زهکشی استفاده کنید

قرار دادن گیاهان در فنجان چای

دومین قسمت از این مقاله به چگونگی قرار دادن گیاهان در فنجان چای می پردازیم.

1- گیاهان مناسبی برای باغ فنجان چای انتخاب کنید:

گیاهان مقاوم و دلپذیر را در اولویت قرار دهید. به طور کلی، گیاهان آلپ و گیاهان ساکولنت در باغ های فنجان چای به خوبی رشد می کنند. اینها به آب کمی احتیاج دارند و حتی در ظروف کوچک نیز می توانند رشد کنند. گزینه های مناسب پیشنهاد شده برای گیاهان آلپ و گیاهان ساکولنت عبارتند از:

گیاهان آلپ: عود قرمز (Armeria juniperifolia)، آرانتیس (Eranthis cilicica)، لاله واژگون (Fritillaria uva-vulpis)، گل پامچال (dwarf Primula marginata)، ساکسی فراژ (Saxifraga)، گل ناز (Sedum species) و موارد دیگر

ساکولنت ها: کاکتوس ماه (Gymnocalycium mihanovichii)، آلوئه، کاکتوس مرغ و جوجه (Sempervivum tectorum)، یشم کودک یا یشم کوتوله (Crassula ovata)، گیاه گورخری (Haworthia fasciata)، ساق عروس (Echeveria) و انواع مختلف کوچکی از ساکولنت ها

گیاهان مناسبی برای باغ فنجان چای انتخاب کنید

گیاهان مناسبی برای باغ فنجان چای انتخاب کنید

2- سنگریزه های لایه ای زیر خاک گلدان برای افزایش سلامت گیاه:

گیاهان ساکولنت و گیاهان آلپ با آب و هوای طاقت فرسا، اغلب خشک یا نیمه خشک سازگار شده اند، بنابراین مقدار آب زیاد می تواند برای آنها مضر باشد. یک سوم پایین فنجان را با سنگریزه های کوچک پر کنید، تا از تجمع آب اضافی جلوگیری کند.

سنگریزه های لایه ای زیر خاک گلدان برای افزایش سلامت گیاه

سنگریزه های لایه ای زیر خاک گلدان برای افزایش سلامت گیاه

3- گیاهان را بهمراه هر نوع خاک اضافی مورد نیاز، داخل فنجان چای قرار دهید:

خاک را داخل فنجان چای بریزید تا حدود سه چهارم آن پر شود. گیاهان را به آرامی از ظروف آنها خارج کنید. با انگشت خود یک سوراخ کوچک در خاک ایجاد کنید، سپس ریشه های گیاه را در آن فرو کنید. در صورت لزوم خاک اضافی بریزید.

  • عمق ایده آل برای سوراخ های ریشه گیاهان خاص باید در دستورالعمل های مراقبت همراه با گیاه شما نشان داده شود. اگر شک دارید، با جستجوی کلمه کلیدی گیاه مربوطه، این اطلاعات را به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • برای اطمینان از داشتن مواد مغذی کافی گیاه در باغ فنجان چای، قبل از افزودن آن به فنجان چای، خاک گلدان را با کود دانه ای و آهسته رهش مخلوط کنید. مقدار کود مورد نیاز باید روی برچسب کود(و احتمالاً برچسب گیاه) درج شود.
  • هنگام پوشاندن فنجان چای با خاک، از افزودن خاک زیاد خودداری کنید. خاک نباید شاخ و برگ پایین گیاهان را بپوشاند، زیرا این امر باعث بیماری یا پوسیدگی می شود.
گیاهان را بهمراه هر نوع خاک اضافی مورد نیاز، داخل فنجان چای قرار دهید

گیاهان را بهمراه هر نوع خاک اضافی مورد نیاز، داخل فنجان چای قرار دهید

4- در صورت لزوم باغ فنجان چای را آبیاری کنید:

پس از کاشت، گیاهان خود را به خوبی آبیاری کنید، اما خاک را اشباع نکنید. پس از آبیاری، دستورالعمل مراقبت از گیاهان را بررسی کنید تا مشخص شود که چند بار باید آبیاری شوند. گیاهان مختلف نیازهای آبیاری متفاوتی دارند. با استفاده از بطری اسپری، گیاهان را کمی نمک دار کنید، این کار به شما کمک می کند تا از آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید و به خصوص اگر به جای سوراخ های زهکشی از سنگریزه استفاده کنید، توصیه می شود. اگر قصد استفاده از ظرفی در زیر فنجان را ندارید، باغ های فنجان چای را هنگام آب دادن به سینک ظرفشویی منتقل کنید و بعد از تخلیه کامل آنها را به جای قبلی بازگردانید.

در صورت لزوم باغ فنجان چای را آبیاری کنید

در صورت لزوم باغ فنجان چای را آبیاری کنید

مجسمه سازی مدل قارچ و خانه برای باغ فنجان چای شما

در این بخش از مقاله به مجسمه سازی مدل قارچ در فنجان چای می پردازیم.

1- تعیین کنید که آیا می خواهید ویژگی های بیشتری به باغ فنجان چای اضافه کنید:

هر چند این بخش اختیاری است، اما افزودن موارد مینیاتوری فضای شیرینی را ایجاد می کند که بیننده را برای مشاهده دقیق تر به خود جلب می کند. می توانید اشیای کوچک ساخته شده را به آن اضافه کنید یا می توانید با استفاده از ترکیبات مدلسازی، وسایل سفالی و صنایع دستی درست کنید. مراحل زیر دستورالعمل هایی برای ساخت قارچ و خانه های مینیاتوری برای افزودن به فنجان چای می باشد.

تعیین کنید که آیا می خواهید ویژگی های بیشتری به باغ فنجان چای اضافه کنید:

تعیین کنید که آیا می خواهید ویژگی های بیشتری به باغ فنجان چای اضافه کنید

ساخت قارچ مینیاتوری

این بخش برای ساخت قارچ مینیاتوری می باشد.

1- با استفاده از ترکیبات مدلسازی بدون رطوبت، قارچ بسازید:

ترکیب مدل سازی را باز کنید و تقریباً اندازه یک سنگ مرمر از آن جدا کنید. آن را با دستان خود به صورت توپ درآورید. توپ را در انتهایی باریک کنید و اضافه ترکیب را از مرکز توپ جدا کنید تا یک ساقه تشکیل شود.

  • یک قطعه کوچک سیم گلسازی را از طریق ساقه درون کلاهک قارچ قرار دهید تا سیم از پایین ساقه بیرون بزند.
  • طول سیم گلسازی بسته به اندازه قارچ متفاوت خواهد بود. به طور کلی، باید از پایین به اندازه کافی بیرون بیاید که به شما امکان دهد به راحتی آن را بکار ببرید.
  • شما می توانید با استفاده از خاک رس پلیمری تزئینات با دوام و محکم تری انجام دهید. برای بهترین نتیجه، دستورالعمل های خاک رس را دنبال کنید. در بیشتر موارد، خاک رس پلیمری باید پخته شود تا سفت شود.
با استفاده از ترکیبات مدلسازی بدون رطوبت، قارچ بسازید

با استفاده از ترکیبات مدلسازی بدون رطوبت، قارچ بسازید

ساخت خانه های مینیاتوری

اکنون نوبت ساخت خانه های مینیاتوری است

1- پایه خانه های مینیاتوری را با ترکیب مدلسازی تشکیل دهید:

مقدار ترکیبی را که برای قارچ استفاده کرده اید دو برابر کنید و با دست آن را به صورت گلوله درآورید. توپ را به شکل یک جعبه مستطیل شکل درآورده و به عنوان پایه خانه قرار دهید.

پایه خانه های مینیاتوری را با ترکیب مدلسازی تشکیل دهید:

پایه خانه های مینیاتوری را با ترکیب مدلسازی تشکیل دهید:

2- با استفاده از یک خلال دندان، جزئیات ظریفی را به پایه خانه اضافه کنید:

با خلال دندان مربع های کوچکی برای پنجره ها ایجاد کنید. حفره های کوچک ایجاد شده با خلال دندان مانند پنجره های ریز به نظر می رسند. شکل مستطیلی در مرکز پایه برای درب ورودی اضافه کنید.

با استفاده از یک خلال دندان، جزئیات ظریفی را به پایه خانه اضافه کنید

با استفاده از یک خلال دندان، جزئیات ظریفی را به پایه خانه اضافه کنید

3- یک سقف اضافه کنید و خانه را تمام کنید:

مقداری از ترکیب مدلسازی به اندازه سنگ مرمر برداشته و آن را به شکل یک مثلث یا مخروط برای سقف در آورید. سیم گلسازی را از پایین مستطیل به سقف فشار دهید تا هر دو قطعه به هم متصل شوند. سیم اضافی باید از پایین خانه همانند مجسمه قارچ ها بیرون بزند.

نکته: اگر خانه فقط با سیم گلسازی متصل شود، ممکن است ناپایدار باشد. با افزودن سیم های گلسازی بیشتر یا اتصال قسمت های بالا و پایین با استفاده از چسب حرارتی، ثبات را افزایش دهید.

یک سقف اضافه کنید و خانه را تمام کنید

یک سقف اضافه کنید و خانه را تمام کنید

4- مدل های خود را رنگ آمیزی کنید:

سیم گلسازی مدل ها را می توان در اسفنج گلسازی فرو کرد تا رنگ آمیزی راحت تر شود. مقدار کمی رنگ به یک پالت یا صفحه کاغذی اضافه کنید. برس خود را به رنگ آغشته کرده و لایه پایه خود را رنگ بزنید. به عنوان مثال، احتمالا برای قارچ قرمز است. هنگامی که لایه پایه قرمز رنگ خشک شد، می توانید خال های سفید رنگ اضافه کنید.

به مدل های باغ فنجان چای خود سبک اضافه کنید. خزه اسپانیایی را با کمی چسب حرارتی به سقف خانه ها وصل کنید. با خیال راحت این کار را با رنگ های مختلف آزمایش کنید. طرح های رنگی خود را با رنگ های طبیعی گیاهان هماهنگ کنید.

مدل های خود را رنگ آمیزی کنید

مدل های خود را رنگ آمیزی کنید

5- مدل ها را به باغ فنجان چای خود اضافه کنید:

سیم گلسازی را به سادگی در یک تکه از خاک باز در باغ فنجان چای بچسبانید تا بتوانید هر مدلی را به آن اضافه کنید. چندین خانه را کنار هم قرار دهید تا به نظر برسد شما یک دهکده مینیاتوری دارید که در باغ فنجان چای شما جمع شده است.

مدل ها را به باغ فنجان چای خود اضافه کنید:

مدل ها را به باغ فنجان چای خود اضافه کنید:

به نمایش گذاشتن باغ فنجان چای

حال نوبت لذت بردن از باغ مینیاتوری خودتان است.

1- تصمیم بگیرید که باغ فنجان چای را کجا قرار دهید:

می توانید آن را به صورت باغچه ای در محیط داخلی یا در فضای باز بگذارید، اگرچه در خارج از خانه باید از آن محافظت شود تا از شکستگی یا خشک شدن بیش از حد گیاهان جلوگیری شود، زیرا گیاهان فقط در خاک کمی رشد می کنند. بیشتر باغ های فنجان چای در فضای بسته نگهداری می شوند اما قرار دادن آنها در یک پاسیو، بالکن یا حتی در میان علف ها یا اطراف آشپزخانه باغ هیچ ضرری ندارد.

تصمیم بگیرید که باغ فنجان چای را کجا قرار دهید:

تصمیم بگیرید که باغ فنجان چای را کجا قرار دهید:

2- در نظر بگیرید که چندین باغ فنجان چای را با هم به نمایش درآورید:

یک باغ فنجان چای به تنهایی خوب است اما می توانید با چیدمان چندین باغ فنجان چای در کنار هم، تأثیر و علاقه بیشتری ایجاد کنید. برخی از ایده های انجام این کار عبارتند از:

  • از پایه کیک طبقه ای استفاده کنید. در هر ردیف پایه کیک یک باغ فنجان چای قرار دهید. پایه کیک را به دلخواه با گل های خشک و خزه تزئین کنید.
  • ردیفی از باغ فنجان چای را کنار هم مثلاً در امتداد قفسه یا روی میز، قرار دهید. فنجان های چای را یا به همان شکل نگه دارید یا شکل آنها را تغییر دهید اما اطمینان حاصل کنید که به خوبی مکمل یکدیگر هستند.
  • اگر فنجان چای خود به نعلبکی متصل باشد، آن را روی میز قهوه یا میز نمایش دیگری قرار دهید که در بالای آن انبوهی از کتاب هایی وجود دارد که به طور استراتژیک قرار داده اید. این می تواند پیشنهادی برای کمک به ظاهر کلبه انتخابی شما باشد.
  • در صورت قرار دادن در پاسیو، آن را داخل قفسه های گلدان یا قفسه های دیگر به نمایش بگذارید. از آنجا که باغ فنجان چای ظریف است، باید در جایی قرار گیرد که از دست انداختن و زیر پا گذاشتن در امان باشد.
  • در صورت داشتن باغ افسانه ای کوچک، یک یا دو باغ فنجان چای به آن اضافه کنید. پری های مجسمه ای آن را دوست خواهند داشت.
در نظر بگیرید که چندین باغ فنجان چای را با هم به نمایش درآورید

در نظر بگیرید که چندین باغ فنجان چای را با هم به نمایش درآورید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *