آموزش باغبانی

نحوه رشد اچینو کاکتوس گروزونی

نحوه رشد و پرورش کاکتوس استوانه ای طلایی

کاکتوس بشکه ای طلایی/ استوانه ای طلایی/ توپ طلایی/ بالش مادرزن (Echinocactus grusonii) نوعی کاکتوس بزرگ و گرد با گل هایی زرد و بسیار زیبایی است. اگرچه این نوع گیاه در طبیعت در معرض خطر است، اما یکی از اصلی ترین و محبوب ترین نوع کاکتوس ها در میان باغداران و گیاهان خانگی محسوب می شود. برای رشد و پرورش این گیاه، تنها به مقداری بذر، مخلوط خاک گلدان مناسب و کمی حوصله نیاز خواهید داشت. اگر روی رشد این گیاه وقت بگذارید و به درستی از آن مراقبت کنید، کاکتوس‌های استوانه ای طلایی بسیار زیبایی به دست خواهید آورد.

بخش اول: کاشت بذر کاکتوس

در قسمت اول به کاشت بذر کاکتوس می پردازیم.

1- بذرهای کاکتوس استوانه ای طلایی را تهیه نمایید:

می توانید این بذرها را یا بصورت آنلاین سفارش دهید و یا به فروشگاه های باغبانی محلی مراجعه کرده و بذرها را خریداری کنید.

بذر کاکتوس اچینو تیغ سفید

بذرهای کاکتوس استوانه ای طلایی را تهیه نمایید

بذرهای کاکتوس استوانه ای طلایی را تهیه نمایید

2- بذرها را داخل سینی مخصوص کاشت بذر بکارید:

بدین منظور، از مخلوط گلدان، که از ترکیب شن و پیت ماس به مقدار مساوی تشکیل شده، و یا خاک گلدان استفاده کنید. هر سینی بذر را تا نیمه با مخلوط گلدان پر کرده و سپس، چند عدد بذر را داخل آن قرار دهید. در انتها روی بذرها را با لایه ای از مخلوط گلدان بپوشانید.

بذرها را داخل سینی مخصوص کاشت بذر، بکارید

بذرها را داخل سینی مخصوص کاشت بذر، بکارید

3- زیر نور خورشید قرار دهید:

سینی حاوی بذرها را زیر نور خورشید فیلتر شده قرار دهید. نور خورشید فیلتر شده، همان نور خورشید غیر مستقیم است، بنابراین کافیست که سینی را داخل یک محیط روشن قرار دهید.

زیر نور خورشید قرار دهید

زیر نور خورشید قرار دهید

4- بذر ها را روزانه بررسی کنید:

وضعیت بذرها را روزانه بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک آنها خشک نشده است. در هر بار آبیاری، میزان کمی آب روی بذرها بپاشید، تا تنها خاک را مرطوب نمایید.

بذر هارا روزانه بررسی کنید

بذر هارا روزانه بررسی کنید

5- صبر کنید تا جوانه بزند:

۲ تا ۶ هفته صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند. بذرها پس از جوانه زدن، در ابتدا همانند گوی هایی قرمز و زیبا هستند.

صبر کنید تا جوانه بزند

صبر کنید تا جوانه بزند

6- گلدانشان را عوض کنید:

کاکتوس های کوچک را به محض اینکه خارهایشان رشد کردند، به گلدان های ۵ سانتی متری منتقل کنید. خارها، همان قسمت های تیز و زبر کاکتوس هستند. برای منتقل کردن کاکتوس ها به داخل گلدان، می‌توانید از یک انبر، موچین یا خارچینه استفاده کنید. کاکتوس ها را داخل همان مخلوط خاکی که بذرها را درون آن کاشته بودید، بکارید. پس از کاشت، یک هفته صبر کنید و سپس، آنها را آبیاری نمایید.

گلدانشان را عوض کنید

گلدانشان را عوض کنید

7- گلدان ها را جابه جا کنید:

قبل از منتقل کردن کاکتوس ها به گلدان های بزرگتر، اجازه دهید تا گیاه به مدت ۱ تا ۲ سال در گلدان فعلی خود رشد کند. بعد از گذشت این مدت، کاکتوس ها را دوباره به داخل گلدان هایی که یک سایز از گلدان فعلی خود بزرگتر هستند، منتقل کنید. برای انجام این کار، گیاه را به آرامی از داخل گلدان قدیمی خود بیرون آورده و سپس به داخل گلدان جدید قرار داده و فضای اطراف ریشه را با مخلوط خاک گلدان، پر کنید.

هر زمان که خاک خشک شد ، تقریباً هفته ای یک بار، کاکتوس های خود را آبیاری کنید. به یاد داشته باشید که هنگام تعویض گلدان های کاکتوس، دستکش چرمی ضخیم بپوشید تا از دست خود در برابر خارهای گیاه، محافظت کنید.

گلدان هارا جابه جا کنید

گلدان هارا جابه جا کنید

8- انتخاب کنید که می خواهید کجا از آنها مراقبت کنید:

انتخاب کنید که می خواهید کاکتوس های خود را در داخل فضای خانه قرار دهید، و یا بیرون از منزل نگهداری کنید. بعد از بالغ شدن کاکتوس ها، می توانید آنها را بیرون از منزل داخل خاک بکارید و یا در فضای داخل خانه و درون گلدان های خود، نگهداری کنید. در زمان تصمیم گیری، باید چند نکته را بخاطر بسپارید:

کاکتوس استوانه ای طلایی تنها در مناطقی با زمستان های معتدل زنده خواهد ماند. بنابراین، اگر شما در منطقه ای با زمستان های بسیار سرد و طاقت فرسا زندگی می کنید، باید کاکتوس های خود را در داخل محیط خانه نگهداری نمایید.

اکثر کاکتوس های استوانه ای طلایی که در داخل محیط خانه نگهداری می شوند، گل نمی دهند. اگر می خواهید کاکتوس‌های شما به گل هایی زرد رنگ و زیبا مزین شوند، آنها را در فضای باز بیرون از خانه بکارید.

انتخاب کنید که می خواهید کجا از آنها مراقبت کنید

انتخاب کنید که می خواهید کجا از آنها مراقبت کنید

بخش دوم: منتقل کردن کاکتوس ها به بیرون

در این بخش به منتقل کردن کاکتوس ها به داخل خاک بیرون از فضای خانه می پردازیم.

1- کاکتوس های خود را در محلی با تابش مستقیم و زیاد آفتاب بکارید:

محلی که در تمام طول روز، نور مستقیم و کامل خورشید را دریافت کند ایده آل است، البته به شرط آنکه آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید، بسیار گرم نباشد. در آن صورت، بهتر است کاکتوس های خود را در محلی بکارید که در طول روز، از نصف نور مستقیم خورشید و نصف سایه بهره مند شود.

کاکتوس های خود را در محلی با تابش مستقیم و زیاد آفتاب بکارید

کاکتوس های خود را در محلی با تابش مستقیم و زیاد آفتاب بکارید

2- حفر کنید:

برای کاشت کاکتوس ها، روزنه هایی کم عمق در خاک حفر کنید، به صورتی که بعد از قرار دادن کاکتوس ها داخل آنها، قسمت‌های خاردار به طور کامل، بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد. تنها ریشه های کاکتوس، باید داخل سوراخ ها باشند. برای حفر سوراخ ها، از دستان خود کمک گرفته، و یا از یک بیل کوچک استفاده کنید.

حفر کنید

حفر کنید

3- کاکتوس ها را از داخل گلدان های خود بیرون آورده:

کاکتوس ها را از داخل گلدان های خود بیرون آورده و خاک اطراف ریشه ها را جدا کنید. با انگشتان خود، مقداری از خاک چسبیده به کناره ها و پایین ریشه ها را جدا نمایید. این امر به رشد ریشه ها در خاک زمین کمک می کند. هنگام دست زدن به کاکتوس ها، حتماً از دستکش چرمی ضخیم استفاده کنید.

دستکش ضد برش

کاکتوس‌ها را از داخل گلدان های خود بیرون آورده

کاکتوس‌ها را از داخل گلدان های خود بیرون آورده

4- کاکتوس ها را داخل سوراخ های حفر شده قرار دهید:

اطمینان حاصل کنید که به صورت کج و یا به یک طرف متمایل شده کاشته نشوند، وگرنه به همین شکل، تا آخر رشد خواهند کرد. حفره ها را با خاکی که حفر کرده اید پر کرده و سطح اطراف هر کاکتوس را فشار دهید، تا سفت شود.

کاکتوس ها را داخل سوراخ های حفر شده قرار دهید

کاکتوس ها را داخل سوراخ های حفر شده قرار دهید

بخش سوم: مراقبت از کاکتوس ها

در آخرین مرحله از این مطلب به مراقبت از این کاکتوس های توپ طلایی می پردازیم.

1- کاکتوس های خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید:

اگر کاکتوس های خود را در داخل محیط خانه نگهداری می کنید، آنها را نزدیک پنجره ای قرار دهید تا به آنها نور مستقیم خورشید برسد. اگر می خواهید کاکتوس های خود را در فضای باز نگهداری کنید، آنها را در محلی که آفتاب کامل دارد بکارید.

کاکتوس های خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید

کاکتوس های خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید

2- دما را در نظر بگیرید:

اگر می خواهید کاکتوس های خود را در فضای باز نگهداری کنید، آنها را در محلی بکارید که دمایی مشابه با دمای اتاق دارد. دمای اتاق، تا فصل زمستان و رسیدن گیاه به “یک دوره استراحت”، مناسب خواهد بود. در طول فصل زمستان، کاکتوس های خود را در محلی با دمای حدود ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) قرار دهید.

در طول مدت استراحت گیاه، نباید کاکتوس‌های خود را در معرض دمای زیر ۴۱ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) یا بالاتر از ۷۰ درجه فارنهایت (۱۲ درجه سانتیگراد) قرار دهید.

دما را در نظر بگیرید

دما را در نظر بگیرید

3- آبیاری کنید:

هر زمان که خاک گیاه خشک شد، تقریباً یک بار در هفته، به کاکتوس های خود آب دهید. این دوره آبدهی، هم برای کاکتوس‌هایی که داخل فضای خانه کاشته شده اند و هم برای کاکتوس های بیرون از خانه، کاربرد دارد. در طول زمستان ، تعداد دفعات آبیاری را به دو بار در ماه، کاهش دهید.

این کار، از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری می کند. برای جلوگیری از سوختن گیاه در زیر آفتاب، از خیس کردن بدنه ی آنها، زمانی که معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند، خودداری کنید. در عوض، خاک اطراف کاکتوس های خود را آبیاری کنید.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

4- کود بدهید:

هر ۴ هفته یکبار، مقداری کود به کاکتوس های خود بدهید، چه آنهایی که داخل خانه قرار دارند و چه آنهایی که در بیرون از خانه کاشته اید. کاکتوس های شما در طول فصل تابستان، به کود نیاز دارند. برای کمک به رشد سریع تر کاکتوس‌ها و تشویق آنها به گلدهی، از کودی با پتاسیم بالا استفاده کنید. کودهای آهسته رها، ایده آل هستند و به راحتی می توانید آنها را از فروشگاه های باغبانی محلی خود تهیه نمایید.

کود بدهید

کود بدهید

5- باید چند سال یکبار گلدان را عوض کنید:

باید کاکتوس هایی را که داخل گلدان کاشته اید و داخل محیط خانه نگهداری می کنید، هر ۲ تا ۳ سال یکبار به گلدان دیگری منتقل کنید. باید آنها را داخل گلدان هایی بکارید که یک سایز از گلدانهای فعلی خود بزرگتر باشند. برای کاشت کاکتوس های خود داخل گلدان بزرگتر، از مخلوط خاکی استفاده کنید که یک سوم آن، ماسه درشت باشد. این امر به متخلخل شدن مخلوط گلدان شما کمک خواهد کرد.

باید چندسال یکبار گلدان را عوض کنید

باید چندسال یکبار گلدان را عوض کنید

6- در پرورش کاکتوس های خود صبور باشید:

کاکتوس استوانه ای طلایی، در طی چند سال اول پس از کاشت، به سرعت رشد می کند، اما پس از آن، سرعت رشد آن کاهش می یابد. ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد تا کاکتوس های شما، به اندازه کامل خود برسند (برخی از کاکتوس های استوانه ای طلایی به عرض 3 فوت (1.2 متر) خواهند رسید!). بنابراین باید برای یک مدت طولانی، صبر زیادی داشته باشید.

در پرورش کاکتوس های خود صبور باشید

در پرورش کاکتوس های خود صبور باشید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *