آموزش باغبانی

چگونگی رشد گیاهان خانگی

چگونگی رشد گیاهان خانگی

گیاهان خانگی یکی از موارد اصلی در بسیاری از خانه ­ها می­باشد که برای گلدهی نیاز به مراقبت زیادی دارند. متاسفانه، همه افراد با انگشت شست سبز متولد نمی­شوند. با این وجود، شما می­توانید با انتخاب گیاهان مناسب برای خانه خود از آن­ها مراقبت کنید. پس از اینکه گیاه خود را به خانه آوردید، باید از ایجاد شوک در آن جلوگیری کنید. ارائه مراقبت مناسب برای گیاهان بسیار مهم بوده و دانستن اندازه نور، آب و خاک مورد نیاز آن می­تواند در سال­های آینده به شما کمک کند.

بخش اول: انتخاب گیاهان درست

اولین و مهمترین بخش این مقاله در رابط با انتخاب درست گیاهان برای نگهداری است.

1 – پرورش دهنده معتبر

به یک پرورش دهنده معتبر گیاهان مراجعه کنید. خزانه یا باغ اختصاصی می­توانند به شما گیاهانی با کیفیت بالا را فراهم کند. شما نیز می­توانید اطلاعاتی را از کارشناسان آنجا بدست آورید. می­توانید گیاهان را از فروشگاه­ های به­سازی خانه و یا فروشگاه­های مواد غذایی خریداری کنید، اما معمولا آن­ها محصولات گیاهی را به صورت مستقیم تهیه نمی­کنند. به عبارت دیگر، آن­ها نمی­ توانند کیفیت گیاهان خود را تضمین کنند. اکثر آن­ها استرداد هزینه خرید گیاهان را ندارد و این می­تواند یک ریسک باشد.

هنگام ارزیابی خزانه، به دنبال یک محیط نسبتا تمیز باشید. همچنین، اگر تمام گیاهان از قیمت متوسط پایین­تر باشند، این بدان معنی است که بیشتر آن­ها نسبت به هزینه بیشتر مراقبت شده ­اند. همچنین، می­توانید گیاهان خود را به صورت آنلاین یا از طریق سفارش پستی خریداری کنید.

برای خرید انواع گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پرورش دهنده معتبر

پرورش دهنده معتبر

2 – گیاه با دوام

گیاه با دوامی را خریداری کنید که به راحتی از بین نمی­ رود. اگر در نگهداری گیاه تازه کار هستید، از گیاهانی شروع کنید که رشد آن­ها آسان است. اگر به کاشت گیاه کاکتوس بیابانی نیاز دارید، می­تواند خوب باشد. فقط مطمئن باشید که یک گیاه آسان دارید و می­توانید از آن مراقبت کنید.

برخی از گیاهان خاک دارای مراقبت آسان هستند و از آن جمله می­توان به حسن یوسف، وج، عبایی، گیاهان آناناسیان، گل چمچه ­ای، آماریلیس، شمعدانی آفریقایی، بامبو، فیلودندرون و گیاه عنکبوتی، گیاهان آبدار، کاکتوس و سرخش دکمه ­ای اشاره کرد. رشد گونه خاص در همه جا به معنی رشد آسان آن نیست. آن­ها ممکن است در همه جا وجود داشته باشند، زیرا تولید آن­ها در گلخانه بسیار آسان است، اما این بدان معنی نیست که رشد آن­ها آسان می­باشد.

بسیاری از گیاهان به خانه تعلق ندارند. گیاهانی مانند لاله و ادریسی پس از گلدهی باید در بیرون کاشته شوند؛ در حالی که، گیاهانی نظیر نرگس کاغذی یا بنفشه فارسی پس از گلدهی از بین می­روند. رزهای کوچک و لیلیوم فقط در داخل خانه رشد نمی­کنند.

به دنبال گیاهانی با رشد آسان باشید، مانند گیاه زبان مادرشوهر یا گیاه ZZ. اگر می­خواهید صاحب گیاه باشید، گیاه زبان مادرشوهر را توصیه می­کنم. این گیاه به عنوان زبان مادرانه نیز شناخته می­شود. این گیاه هوا را تصفیه کرده و بسیار سرسخت است. بسته به محلی که قرار داده ­اید، فقط هر 4-2 هفته باید به آن آب دهید. این گیاه گزینه بادوامی بده و به هر شرایطی سازگار است.

گیاه با دوام

گیاه با دوام

3 – انتخاب بین گیاهان گل دهنده و گیاهان دارای رشد رویشی

بین گیاهان گل دهنده و گیاهان دارای رشد رویشی یکی را انتخاب کنید. شما می­توانید از دو گروه اصلی گیاهان خانگی انتخاب کنید. این گروه­ ها با توجه به تفاوت­های ظاهری تقسیم ­بندی می­شوند.

  • گیاهان گل دهنده: جذاب اصلی این گیاهان گل­ها است. در طبیعت تقریبا همه گیاهان میوه و گل دارند. با این حال به دیل کمبود نور و ریشه در بیشتر خانه ­ها، بسیاری از این گیاهان به بلوغ نمی­رسند و به صورت گیاهچه باقی می­مانند.
  • گیاهان دارای رشد رویشی: این گیاهان به دلیل داشتن برگ­های جذاب نگهداری می­شوند. این گیاهان در برخی موارد گل­هایی را تولید می­کنند که جذاب نیستند، اما ارزش نگهداری را دارند.
انتخاب بین گیاهان گل دهنده و گیاهان دارای رشد رویشی

انتخاب بین گیاهان گل دهنده و گیاهان دارای رشد رویشی

4 – بررسی برگ ها و گل ها

برای اطمینان از سلامتی آن­ها برگ­ها و گل­ها را بررسی کنید. یک گیاه خوب باید دارای برگ­های تازه و بدون لکه باشد. برگ­ها را از بالا به پایین بررسی کنید که شکاف عمده­ ای نداشته باشند. همچنین، بین گیاهان گلدار، به دنبال آن­هایی باشید که دارای جوانه­ های تنگ و تعداد کمی شکوفه باشند. شکوفه­ ها باید روشن و غنی از رنگ باشند.

رشد جدید نشانه خوبی است، اگرچه برخی از گیاهان دارای رشد کندی هستند، اما این به معنی رشد جدید نیست. بجای تلاش برای تهیه گیاه جوان با رشد زیادف گیاهی را خریداری نمایید که اندازه مورد نظر شما را دارد.

بررسی برگها و گلها

بررسی برگها و گلها

5 – سالم بودن توده ریشه

به سالم بودن توده ریشه توجه کنید. مطمئن شوید که ساقه­ ها به ریشه وصل بوده و گیاه در گلدان خود ایمن است. اگر خاک از لبه گلدان می­ریزد و یا غرقاب و خشک است، گیاه دیگری را انتخاب کنید. ریشه­ های زیاد مسئله اصلی نیست.

سالم بودن توده ریشه

سالم بودن توده ریشه

6 – مراقب بازاریابان فریبکار باشید

برخی اوقات، تولید کنندگان از ترفندهای فریبنده ­ای برای جذاب­تر شدن گیاه استفاده می­کنند. به عنوان مثال، آن­ها گل­هایی را به کاکتوس می­چسبانند. حتی ممکن است گیاهان را اسپری کنند تا رنگ زیباتری داشته باشد. این ترفندها نه تنها فریبنده است، بلکه می­تواند به گیاهان نیز آسیب وارد کند. قبل از خرید به آن­ها با دقت نگاه کنید. با این حال، گیاهانی که پیوند زده شده و در ظروف جدیدی قرار دارند، بهتر هستند.

برای مطالعه مقاله چگونه گیاهان آپارتمانی را سالم نگه داریم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مراقب بازاریابان فریبکار باشید

مراقب بازاریابان فریبکار باشید

بخش دوم: سازگار کردن گیاه برای جلوگیری از شوک

در بخش دوم به نکته مهم شوک گیاهان که اکثر نگهدارنده گل و گیاه با ان روبرو می شوند می پردازیم.

1 – گیاهان را به سرعت به خانه جدید منتقل کنید

فروشندگان گیاهان به بسته ­بندی گیاه کمک می­کنند تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. اگر فروشندگان گیاه آن­ها را بسته ­بندی نکنند، راهی را برای محافظت از آن در برابر باد، سرما، گرما و دود خودرو پیدا کنید. شما بایستی از ایجاد شوک در گیاه ممانعت کنید. اگر گیاه بسیار بزرگ بوده و نمی­توانید آن را حمل کنید، آنرا تحویل دهید.

  • بین گیاه و محیط مانعی را ایجاد کنید. هنگام خرید گیاهان مختلف، از یک ظرف تقسیم شده استفاده کنید. از سطل یا ظرف ذخیره ­سازی نیز می­توانید استفاده کنید.
  • گیاه را با کیسه پلاستیکی یا روزنامه­ های قدیمی بپوشانید و از چوب­هایی استفاده کنید تا آن را نگهداری کند. اگر پوشش با برگ­ها و گل­ها تماس داشته باشد می­تواند به آن­ها آسیب وارد کند.
  • ظرف­ها را بپوشانید و یا قبل از ترک محل آن را خوب ببندید؛ بنابراین، کمی از هوای داخل خانه را با خود حمل کنید. همچنین، گیاه را در صندوق گرم یا سرد نگذارید که می­تواند به گیاه آسیب برساند.
گیاهان را به سرعت به خانه جدید منتقل کنید

گیاهان را به سرعت به خانه جدید منتقل کنید

2 – مکان مناسب را در خانه خود انتخاب کنید

مکانی را انتخاب کنید که کاملا آفتابی نباشد (مگر اینکه گیاه آبدار، کاکتوس یا گل دهنده باشد). همچنین، مکانی را انتخاب نکنید که درجه حرارت شدید باشد. یک اتاق آفتابی مناسب را انتخاب کنید، اما گیاه را در فاصله 1.2 تا 1.5 متری از پنجره قرار دهید تا نور غیر مستقیم را دریافت کند. گیاه را در نقطه ­ای بگذارید که به سازگاری آن کمک کند. از جابجایی زیاد گیاه و یا انتقال آن به گلدان جدید خودداری کنید. بگذارید خاک به طور کامل خشک شده و آبیاری کنید.

  • پس از جابجایی گیاه در چندین محیط، گیاه در وضعیت نیمه شوک قرار می­گیرد و به زمان بیشتری برای سازگاری با محیط نیاز دارد.
  • گیاهان جدید را از سایر گیاهان موجود در خانه جدا کنید تا از شیوع بیماری­ها و آفات جلوگیری شود.
  • از قرار دادن گونه گرما دوست در گلخانه یا اتاق گرم خودداری کنید. بسیاری از گل فروشی­ها و مراکز باغی، گیاهان را در دمای پایین نگهداری می­کنند. اگر ما خیلی بالا باشد می­تواند به شوک منجر شود.
مکان مناسب را در خانه خود انتخاب کنید

مکان مناسب را در خانه خود انتخاب کنید

3 – صبر کنید تا گیاه سازگار شود

مراقبت گیاه باشید و در صورت لزوم به آن کمک کنید. بسیاری از گیاهان هنگام جابجایی برگ­ها و گل­ها خود را می­ریزند که یک امر طبیعی است. با این حال، اگر گیاه بیش از حد پژمرده یا قهوه ای شود، ممکن است چیزهای بیشتری در جریان باشد.

  • از پر کردن آن با آب یا مواد مغذی اضافی خودداری کنید، این امر ممکن است گیاه را بدتر کند.
  • برخی از گیاهان مانند بنجامین فیکوس، تمام برگ­های خود را از دست می­دهد و پس از سازگاری به محیط جدید برگ­های تازه شروع به رشد می­کنند. برخی از گیاهان جوان برگ­های جوان خود را از بین می­برند تا به محیط جدید مقاوم­تر شوند.
  • برخی اوقات، ممکن است گیاهی که تازه خریداری کرده ­اید از بین برود.
صبر کنید تا گیاه سازگار شود

صبر کنید تا گیاه سازگار شود

4 – گیاه را به محل ثابت خود منتقل کنید

به چگونگی سازگاری گیاه توجه کنید. پس از آن که گیاه شروع به رشد کرده و پژمرده نشد، می­توانید آن را به مکان ثابت خود منتقل کنید. همچنین، می­توانید در صورت نیاز گیاه را به گلدان جدید منتقل نمایید. اگر مکان گیاه شما با توضیحات مطابقت دارد، نیاز نیست که آن را جابجا کنید.

گیاه را به محل ثابت خود منتقل کنید

گیاه را به محل ثابت خود منتقل کنید

5 – از کود دادن گیاه خودداری کنید

گیاه ممکن است در برخی زمان­ها نیاز به کود داشته باشد. در حال حاضر گیاه به اندازه کافی مواد مغذی دارد و افزودن بیشتر آن می­تواند صدمه بیشتری به گیاه وارد کند. بعد از گذشت حدود یک سال، گیاه ممکن است به کود نیاز داشته باشد. بررسی کنید که چه گونه ­هایی به طور خاص به کود نیاز دارند، زیرا برخی از آن­ها به هیچ وجه به کود نیاز ندارند.

برای مطالعه مقاله نکاتی درباره نگهداری و مراقبت گیاهان آپارتمانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

از کود دادن گیاه خودداری کنید

از کود دادن گیاه خودداری کنید

بخش سوم: اطمینان از نور و دمای مناسب

در این قسمت از مقاله به مساله نور و دمای مناسب گیاهان می پردازیم.

1 – مقدار نور کافی را تامین کنید

نور بسیار کم باعث می­شود که گیاه برگ و ساقه ­های بلندی را تولید کند. برگ­های متنوع و رنگارنگ بسیاری از گیاهان از بین می­روند و مجددا سبز می­شوند. گیاهان گل دار در نور ضعیف گل نمی ­دهند. از طریف دیگر، نور بیش از حد نیز منجر به ایجاد گیاه قوی با برگ­های کوچک می­شود. با دانستن مقدار نیاز نوری گیاه خود می­توانید مقدار نور مناسب را برای رشد آن فراهم کنید.

  • نور زیاد، نور جلوی پنجره است. کاکتوس­ها، گیاهان آبدار و بسیاری از گیاهان خانگی در این قسمت گل تولید می­کنند، اما سایر گیاهان نیاز به نور فیلتر شده دارند.
  • نور متوسط نوری است که از پنجره آفتابی حدود 3 تا 5 پا فاصله دارد. سایه مشخصی ایجاد می­شود. اکثر گیاهان خانگی بدون مشکل در این سطح نور گل می­دهند.
  • مقدار نور کمتر در فاصله بیشتری از پنجره آفتابی بوده و سایه نیز دارد. برخی از گیاهان خانگی می­توانند این نور ار تحمل کنند و رشد خود را متوقف می­کنند اما هنوز زنده هستند.
مقدار نور کافی را تامین کنید

مقدار نور کافی را تامین کنید

2 – نور مصنوعی در نبود نور طبیعی

اگر نور طبیعی کافی وجود ندارد از نور مصنوعی استفاده کنید. می­توانید لامپ­های مخصوص رشد را از فروشگاه­های بزرگ یا فروشگاه­های باغبانی خریداری کنید. این لامپ­ها نوری را تولید می­کنند که مشابه نور طبیعی آفتاب است. چراغها را با یک برنامه زمانی خاموش کنید تا گیاهان بتوانند در شب استراحت کنند.

همچنین، می­توانید از لامپ­­های “نور روز” خانگی معمولی استفاده کنید که همان لامپ­های رشدی می­باشند که ارزان هستند. این لامپ­ها یک نور سفید مایل به آبی ایجاد می­کند. لامپ­های LED نسبت به لامپ­های رشته­ای، فلورسنت یا هالوژن، گرما و انرژی کمتری تولید می­کنند. با استفاده از این لامپ­ها، گیاهان به راحتی گرم نمی­شوند و در مصرف انرژی صرفه جویی مصرف می­شود.

برای مطالعه مقاله چگونگی رشد گیاه با نور LED می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نور مصنوعی در نبود نور طبیعی

نور مصنوعی در نبود نور طبیعی

3 – نوسانات دمایی شدید

گیاهان را از نوسانات دمایی شدید دور نگه دارید. هیچ گیاهی دوست ندارد که در معرض تغییرات ناگهانی دما باشد. تغییرات دمایی در نتیجه عبور سرما و گرما است. همین امر در مورد در و پنجره ­های متصل به بیرون نیز صادق است. تغییرات 5 تا 10 درجه ­ای بی ضرر است، اما نوسانات بیشتر می­تواند به گیاه شوک وارد کند.

  • اکثر گیاهان خانگی می­توانند در دمای 15.5 تا 24 درجه سانتیگراد رشد کنند.
  • اگر گیاهان شما در معرض شوک دمایی قرار دارند، ممکن است تمام برگ­ها و گل­های خود را از دست بدهند. سرمای بیش از حد منجر به پوسیدگی و پیچیدگی برگ می­شود؛ در حالی که، گرمای بیش از حد می­تواند منجر به شکستگی گل­ها و زرد شدن برگ­ها شود.
نوسانات دمایی شدید

نوسانات دمایی شدید

4 – به کاکتوس ها و گیاهان گوشتی حرارت بدهید

ممکن است در خانه خود “منبع گرما” داشته باشید که می­تواند باعث گرمای زیاد شود. برای مثال، از منابع آفتابی اضافی و منابع گرما می­توان به کامپیوتر، تلویزیون، بخاری و تهویه هوا اشاره کرد.

برای مطالعه مقاله آفات گیاهان آپارتمانی را بشناسیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

به کاکتوس­ها و گیاهان گوشتی حرارت بدهید

به کاکتوس­ها و گیاهان گوشتی حرارت بدهید

بخش چهارم: ارائه سطوح مناسب رطوبت

در ادامه این مقاله به سطح مطلوب و مناسب رطوبت برای گیاهان می پردازیم

1 – هر گیاه را به مقدار مناسب آبیاری کنید

آبیاری اندک باعث سوختگی گیاه و خشک شدن برگ­ها می­شود. آب زیاد نیز می­تواند منجر به قارچ و پوسیدگی گردد. دانستن نیاز هر گیاه به شما کمک می­کند تا مقدار مناسبی آب را برای آن فراهم کنید.

  • رطوبت کم: بسیاری از گیاهان بیابانی به این گروه تعلق دارند. این گیاهان محیط­های با رطوبت بالا را دوست ندارند، زیرا باعث رشد قارچ و پوسیدگی گیاه می­شود. برای این گیاهان بایستی رطوبت کم و خاک تقریبا خشک تامین شود.
  • رطوبت معتدل: بسیاری از گیاهان از رطوبت متوسطی برخوردار هستند. برای آبیاری صبر کنید تا خاک کمی خشک شود. مراقب باشید که رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.
  • رطوبت زیاد: برخی از گیاهان خانگی گیاهان آبی هستند و رطوبت بالا و خاک مرطوبت را دوست دارند. این گیاهان در تراریوم، ویترین یا منبع آب داخلی بهتر عمل می­کنند. تعدادی معدودی از آن­ها نیز می­توانند با ریشه­های فرورفته در آب زندگی کنند.

برای خرید قارچ کش بنومیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هر گیاه را به مقدار مناسب آبیاری کنید

هر گیاه را به مقدار مناسب آبیاری کنید

2 – نگهداری گیاه در جای مناسب

گیاه را در جای روشن، گرم، رطوبت نگه دارید نه در تاریکی، سرما و غرقاب. اگر گیاه شما در معرض رطوبت زیاد، دمای و نور کم قرار داشته باشد، به احتمال زیاد پوسیده شده و قارچ رشد خواهد کرد. این بدان معنی است که با کاهش دما به رطوبت کمتری نیاز دارد. پیچک انگلیسی، بگونیا و برخی از سرخس­ها شرایط تراکم و مرطوب را دوست ندارند. این گیاهان را در گروه­های گیاهی متراکم قرار ندهید، زیرا پوسیده شده و کپک می­زنند.

نگهداری گیاه در جای مناسب

نگهداری گیاه در جای مناسب

3 – در صورت لزوم گیاهان را آبیاری کنید

با انگشت خود خاک را لمس کنید. برای گیاهان با رطوبت بالا اگر سطح خاک کاملا خشک است فورا آبیاری کنید. برای گیاهان با رطوبت متوسط، انگشت خود را تا 1.50 سانتیمتر در خاک فرو کنید، اگر خشک است آبیاری را انجام دهید. آب را به خاک اضافه کنید تا از درون حفره ­های زهکشی عبور کند. این فرآیند خاک را قابل مرطوب می­کند. گیاهان عاشق این تکنیک هستند و آب در دسترس ریشه ­های پایینی نیز قرار می­گیرد. همچنین، از شر نمک­های باقی­مانده در خاک خلاص می­شود.

در صورت لزوم گیاهان را آبیاری کنید

در صورت لزوم گیاهان را آبیاری کنید

4 – بهترین آب را به گیاه بدهید

برای تمرین، از آب با دمای اتاق استفاده کنید. در صورت نیاز به آبیاری سریع گیاه می­توانید از آب شهری و آب ولرم نیز استفاده کنید. اگر از مواد شیمیایی موجود در آب خود مطمئن نیستید و یا گیاه شما به مواد شیمیایی حساس است، می­توانید از آب تصفیه شده یا آب چشمه استفاده کنید. دقت کنید که گیاه شما چگونه واکنش نشان می­ دهد. برخی از گیاهان نسبت به فلوراید، آهک یا نمک­های موجود در منابع آبی متنفر هستند.

بهترین آب را به گیاه بدهید

بهترین آب را به گیاه بدهید

5 – خودداری ابیاری دقیق و برنامه ریزی شده گیاه

از آبیاری دقیق و برنامه­ ریزی شده گیاه خودداری کنید. گونه­ های یکسان در شرایط مشابه در گلدان­های مختلف در زمان­های مختلف به آب نیاز دارند. با هر گیاه به صورت منفرد رفتار کنید. همچنین، گیاهانی که در قفسه ­های بالاتر و گلدان­های آویزان قرار دارند، معمولا به آب بیشتری نسبت به گیاهان موجود در قسمت پایین نیاز دارند. هنگام برخورد با گیاهانی که به رطوبت زیادی نیاز دارند بهتر است مراقبت علائم رطوبت باشید. برگ­ها دارای سوختگی در لبه ­ها و نوک بوده و چروکیده می­شوند.

خودداری ابیاری دقیق و برنامه ریزی شده گیاه

خودداری ابیاری دقیق و برنامه ریزی شده گیاه

6 – از آبیاری اشتباه خودداری کنید

بسیاری از گونه ها رطوبت را دوست دارند، اما نباید آب روی برگ­های آن­ها وجود داشته باشد. به جای آبیاری گلدان، گیاه را در یک سینی حاوی سنگریزه و آب قرار دهید. یک رطوبت ­ساز خریده و گیاهان را به صورت گروهی، همانند گلخانه، در مجاورت آن قرار دهید. با این حال، آناناسیان و بسیاری از ارکیدها اشتباه در آبیاری را دوست دارند. در حقیقت، آناناسیان آبیاری از بالای گیاه را دوست دارند و گیاهان اندام­های هوایی و برگ­ها نیز آب را جذب می­کنند.

برخی از گیاهان در صورت آبیاری اشتباه لکه­ های قهوه ­ای را تولید می­کنند. برگ­های چرمی دارای لکه­ های پوستی هستند. گونه­ های مختلفی نیز دارای برگ­های شیشه ­ای و لکه ­دار هستند. آب سخت نیز باعث ایجاد نشانه­ های سفید رنگ در شاخ و برگ­ها می­شود. پاشیدن آب سرد روی برگ­ها می­تواند باعث پوسیدگی و از بین رفتن برگ­ها شود. در آفتاب کامل، رطوبت موجود روی برگ می­تواند آن­ها را سوزانده و از بین ببرد.

از آبیاری اشتباه خودداری کنید

از آبیاری اشتباه خودداری کنید

7 – برخی از گیاهان حساس به آبیاری از پایین گیاه هستند

برخی از گیاهان نظیر بنفشه آفریقایی و نگون­سار در صورت آبیاری از قسمت پیاز از بین می­روند. گلدان را درون یک کاسه آب ولرم قرار داده و وقتی جذب آب متوقف شد آن را بردارید.

برای مطالعه مقاله گلخانه آپارتمانی چگونه است می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برخی از گیاهان حساس به آبیاری از پایین گیاه هستند

برخی از گیاهان حساس به آبیاری از پایین گیاه هستند

بخش پنجم: نگهداری و تغذیه گیاه

در این بخش از مقاله به ذکر نکاتی در رابطه با نگهداری و تغذیه مناسب گیاهان می پردازیم.

1 – انتخاب ظرف برای گیاه

وقتی صحبت از گلدان­ها می­شود، طیف گسترده ­ای از گزینه ­ها در دسترس است. بسته به ترجیحتان می­توانید از یک ظرف متخلخل یا غیر متخلخل استفاده کنید. همچنین، می­توانید از یک گلدان زشت و یا یک گلدان زیبا استفاده کنید.

  • ظرف­های غیر متخلخل این مزیت را دارند که رطوبت خاک را حفظ می­کنند؛ بنابراین، وقتی آبیاری گیاه را فراموش می­کنید به سرعت خشک نمی­شود. این ظرف­ها شامل ظرف­های پلاستیکی، سرامیک و لعابدار هستند.
  • ظرف­های متخلخل آب را از طریق خاک جذب می­کنند و ممکن است ریشه­ ها خشک شوند؛ آبیاری زیاد در این گیاه می­تواند مفید باشد. این گلدان­ها همیشه نمک­های کود را جذب می­کنند و کناره­های آن­ها دارای مقادیر بالایی نمک بوده و می­تواند ریشه­ ها را بسوزاند.
انتخاب ظرف برای گیاه

انتخاب ظرف برای گیاه

2 – کیفیت خاک گلدان

خاک گلدان با کیفیت خوب را انتخاب کنید. خاک گلدان با کیفیت خود دارای ذرات با اندازه ­های مختلف است. همچنین، مخلوط گلدان با کیفیت خود به صورت کرکی، مرطوب و کامل است. کود اضافی می­تواند ریشه گیاه را سوزانده و گیاه را از بین ببرد. بنابراین، از استفاده زیاد از آن­ها خودداری کنید.

  • مخلوط گلدان به کیفیت بد تمایل به فشرده شدن دارد و این امر باعث نفوذ دشوار ریشه­ ها به خاک می­شود. همچنین، مراقب بذر و جوانه­ های علف­های هرز باشید.
  • همچنین، می­توانید خاک خود را با خزه، هوموس، پرلیت، شن و ماسه خالص و سایر موارد دیگر مخلوط کنید. دستورالعمل آماده ­سازی خاک در کتاب­های باغبانی در دسترس است.
  • بسیاری از گیاهان نیاز به خاک خاص دارند و شما می­توانید خاک­های مخصوص این گروه را پیدا کنید. برای مثال، بسیاری از گیاهان گرمسیری خاک اسیدی بنفشه آفریقایی و مواد غذایی گل صدتومانی را ترجیح می­دهند. نمونه­ های دیگر مخلوط کاکتوس و گیاهان گوشتی، مخلوط ارکید و مواد غذایی مرکبات است.
کیفیت خاک گلدان

کیفیت خاک گلدان

3 – در صورت لزوم گلدان گیاه را عوض کنید

گلدانی را انتخاب کنید که 6 سانتیمتر بزرگتر از گلدان قبلی باشد. برای انتقال به گلدان جدید، گیاه را در داخل گلدان تکان داده و آن را بلند کرده و از گلدان اصلی خارج کنید. در صورت لزوم برای جدا کردن ریشه­ ها از داخل گلدان از کاردک یا چاقو استفاده کنید. برای آزاد کردن گیاه ممکن است ظرف را برش داده یا بشکنید. گیاه را توسط برگ یا ساقه ­های چوبی بلند کرده و از آسیب دیدن ساقه ­ها، برگ­ها و ریشه ­های نرم جلوگیری کنید.

  • به کف گلدان جدید سنگریزه بریزید تا زهکشی کافی فراهم شود. همچنین، اگر سوراخ زهکشی در مرکز آن قرار دارد، آن را با سنگریزه خوب بپوشانید.
  • کف گلدان را مقداری با خاک بپوشانید که طوقه گیاه (جایی که ریشه به ساقه متصل می­شوند) تقریبا در بالای گلدان قرار گیرد. مناطق اطراف آن را با خاک پرکنید.
  • گلدن را تکان دهید تا خاک فشرده شده و فضای خالی پر از هوا در اطراف ریشه از بین برود. به گیاه آب داده و بگذارید تا چند هفته استراحت کند. به مدت چند هفته کود اضافه نکنید.
در صورت لزوم گلدان گیاه را عوض کنید

در صورت لزوم گلدان گیاه را عوض کنید

4 – گیاه را مطابق با ترجیح آن کاشت کنید

برخی از گیاهان (مانند همیشه­ سبز چینی) دوست دارند که عمیق کاشته شوند؛ در حالی که، برخی از آن­ها نظیر بنفشه آفریقا به صورت عمیق کاشته نمی­شود. ترجیحات گیاهان را یاد بگیرید. گیاهان مختلف، گلدان­های با ارتفاع و عرض مختلف را دوست دارند. خرما گلدان­های نازک و عمیق را دوست دارد، زیرا این گلدان­ها از ریشه­ های عمیق آن­ها محافظت می­کنند. آزالیا و بنفشه­ آفریقایی گلدان­های کم عمق را دوست دارند. گیاهان گلدار و برخی از گیاهان دیگر گلدان­هایی را دوست دارند که چندین سال است در آن زندگی می­کنند.

گیاه را مطابق با ترجیح آن کاشت کنید

گیاه را مطابق با ترجیح آن کاشت کنید

5 – استفاده از مقدار مناسب کود

کود بیش از حد می­تواند به رشد ضعیف گیاه شده و همچنین لکه­ های سفیدی و نشانه­ های سوختگی را روی برگ­ها ایجاد می­کنند. گیاهانی که کود کمی دارند رشد گیاه خود را متوقف کرده و برگ­های خود را از دست می­دهند. استفاده از کود اشتباه (مانند کود نیتروژن بالا) منجر به عدم گلدهی و کاهش عملکرد می­شود.

سه ماده ریزمغذی عمده عبارتند از:

  1. نیتروژن (N) برای رشد برگ.
  2. فسفر (P) برای رشد ریشه، گل، دانه و میوه
  3. پتاسیم (K) برای رشد ساقه، جابجایی آب، گلدهی و میوه­دهی.

به فرمت مواد ریزمغذی توجه کنید که به صورت داده نشان داده می­شود (یعنی 10-10-10 یا 16-4-8) که همیشه به ترتیب NPK است. بطورکلی گیاهان دارای شاخ و برگ به نیتروژن بیشتری در خاک نیاز دارند؛ در حالی که، گیاهان گلدار به پتاسیم و فسفر بیشتری نیاز دارند. همچنین، فروشگاه باغبانی خوب برای انتخاب گروه خاصی از کودها پیدا کنید.

استفاده از مقدار مناسب کود

استفاده از مقدار مناسب کود

6 – استفاده هوشمندانه از کود

دستورالعمل موجود در بسته را دنبال کنید. بهتر است به جای کودهای جامد و قرصی از کوده ­های مایع یا مخلوط استفاده کنید. کودهای جامد و قرصی به خوبی در داخل خاک ذوب نمی­شود و “لکه ­های نمکی” حاصل از آن­ها ریشه­ ها را می­سوزاند. هر گاه از کود استفاده می­کنید، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گیاه کمتر از مقدار توصیه شده استفاده کنید.

در طول فصل خواب یا هنگام عدم رشد از کود استفاده نکنید. بسیاری از گیاهان در طول فصل سرد استراحت می­کنند. آن­ها نور کمتری را دریافت می­کنند؛ بنابراین، انرژی کمتری را برای تهیه مواد غذایی مصرف می­کنند. کوددهی در طول فصل خواب منجر به رشد ضعیف گیاه و طویل شدن ساقه می­شود و مستعد به ابتلا به بیماری­ها و آفات است. همچنین، این رشد باعث تولید گل و میوه ­های خوب نمی­شود.

استفاده هوشمندانه از کود

استفاده هوشمندانه از کود

7 – شرایط طبیعی گیاهان

در مورد شرایط طبیعی گیاه اطلاعاتی را داشته باشید. شناخت شرایط طبیعی گیاه به کشف بسیاری از اسرار کمک کرده و امکان رشد بهتر برای گیاه را فراهم می­کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید در مورد هر گیاه تحقیق کنید.

برای مطالعه مقاله طبقه بندی علمی گیاهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرایط طبیعی گیاهان

شرایط طبیعی گیاهان

بخش ششم: زنده نگه داشتن گیاه

در آخرین بخش از این مقاله به نکاتی برای زنده نگه داشتن گیاهان خود می پردازیم.

1 – تغییرات و بروز برخی مشکلات

گیاهان خود را از نظر تغییرات و بروز برخی مشکلات نظیر آفات بررسی کنید. بررسی روتین گیاهان به شما کمک می­کند که مشکلات آن­ها را مشاهده کنید. اگر گیاهان خود را بررسی نکنید، ممکن است نتوانید آن را نگهداری کنید.

تغییرات و بروز برخی مشکلات

تغییرات و بروز برخی مشکلات

2 – سرعت عمل برای حل مشکلات

برای حل مشکلات مربوط به بیماری­ها به سرعت عمل کنید. اگر آفت یا بیماری پیدا کردید، فورا روش­های مناسب از بین بردن آفت یا بیماری را استفاده کنید. اگر مشکل دارای شرایط نامناسبی باشد، سریع آن را اصلاح کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. بسیاری از بیماری­های کاملا متفاوت علائم مشابهی را ایجاد می­کنند. به دنبال علائم ترکیبی باشید. افتادگی برگ و علائم زرد شدن آن به دلیل خشکی خاک با علائم سایر تنش­ها مشابه است.

سرعت عمل برای حل مشکلات

سرعت عمل برای حل مشکلات

3 – مهارت های نگهداری مناسب از گیاه

مهارت­های نگهداری خوب از گیاه را تمرین کنید. اگر برگ پوسیده، مرده یا تغییر شکل یافته را مشاهده کردید، آن­ را از بین ببرید. گل­ها و برگ­های خراب و مرده را از بین ببرید، زیرا برگ­ها و گل­های مرده منبع بیماری هستند. در بسیاری از گیاهان دارای ساقه نرم (مانند پیلئا) قسمت بالای ساقه را جدا کنید تا رشد شاخه­ های جانبی تحریک شود.

این روش منجر به رشد کامل می­شود. از این برش­ها به عنوان قلمه استفاده کنید. درختان و درختچه ­های خانگی نیز نیاز به هر دارند تا رشد سالم و شکل جذاب داشته باشند. برخی از گیاهان فقط روی شاخه جدید گل می­دهند.

مهارت های نگهداری مناسب از گیاه

مهارت های نگهداری مناسب از گیاه

4 – برگ های گیاه را تمیز کنید

اگر گیاه آب روی برگ را تحمل می­کند، آن را به خوبی شستشو دهید یا گیاه را در مقابل باران تابستانی قرار دهید. برگ­هایی که آب را دوست ندارند را به آرامی تمیز کنید.

برگ­های گیاه را تمیز کنید

برگ­های گیاه را تمیز کنید

5 – فصل خوب مناسب برای گیاهان را فراهم کنید

بسیاری از گیاهان خانگی گرمسیری بوده و رشد خود را به صورت پیوسته ادامه می­دهند. اما برخی دیگر از گیاهان، فصل خواب مشخص دارند و بایستی برای رشد مناسب این فصل فراهم شود. برای یک دوره چند هفتگی یا چند ماه به آب و گرمای کمتری نیاز دارند. در طول زمستان، تقریبا هر گیاه می­تواند با آب یا گرمای کمتری روبرو شود. این امر منجر به رشد شدید در بهار و تولید گل و میوه می­شود.

علائم خواب در بین گونه­ های گیاهی متفاوت است. گیاهان برگ ریز همه برگ­های خود را می­ریزند. در بسیاری از گیاهان دارای پیاز مانند فیل گوش، قسمت بالایی از بین می­رود در حالی که پیاز هنوز زنده است. در حقیقت، نیلوفر آب در فصل­های مختلف رشد کرده و در برخی موارد به طور غیر معمول در طول فصل رشد به خواب می­رود. کاکتوس­ها و گیاهان گوشتی خواب را نشان نمی­دهند، اما در هنگامی خشکی و سرما رشد آن­ها کاهش می­یابد.

در فصل زمستان یا فصل خواب از کود استفاده نکنید، مگر اینکه گونه به آن نیاز داشته باشد. در فصل خواب ریشه ­های گیاه از مواد مغذی استفاده نمی­کند و در نتیجه به ریشه­ های گیاه آسیب وارد شده و منجر به ضعیف شدن شاخ و برگ و عملکرد گل می­شود.

فصل خوب مناسب برای گیاهان را فراهم کنید

فصل خوب مناسب برای گیاهان را فراهم کنید

6 – به دنبال نشانه های شرایط خاک فقیر باشید

خاک فشرده باعث انتقال سریع آب و مواد مغذی به ظرف زهکشی می­شود. هنگام آب دادن، خاک باید آب را جذب کند. در خاک­های سنگین، گیاه علائم ضعف و برگ­های شکننده را نشان می­ دهد. در برخی مواقع گیاه دارای توده ریشه کمی بوده و در گونه­ های قوی­تر بیشتر است. گیاهان و درختانی که دارای ریشه­ های خوب هستند ممکن است در خاک­ های بسیار سبک از بین بروند.

به دنبال نشانه­ های شرایط خاک فقیر باشید

به دنبال نشانه­ های شرایط خاک فقیر باشید

برای خرید انواع کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *