خوشمزه ها

چگونه گردو را خشک کنیم

چگونه گردو را خشک کنیم

گردوی تازه چیده شده باید در دو مرحله خشک شود. زمانی که گردو هنوز در پوسته سبز خود است، اولین مرحله خشک کردن است. پس از پوست گیری، مغز گوشتی داخل آن باید چند روز دیگر قبل از فراوری یا نگهداری، شکسته شود. خشک کردن گردو به روش های صحیح باعث می شود پوسته ی آن راحت تر شکسته شود و از فاسد شدن مغز گردو جلوگیری شود.

مرحله اول: پوست گیری و شستشوی گردو

در این مرحله باید پوست سبز گردو زدوده شود و هسته ی گردو (پوست چوبی گردو) شستشو داده شود.

1- وقتی پوسته بیرونی هنوز سبز است، گردو را بایستی برداشت کرد:

پوسته سبز باید آنقدر نرم باشد که بتوانیم آن را با انگشتان خود بکنیم، اما مهم است که رنگ آن همچنان سبز باشد، نه قهوه ای یا لک دار. این تازگی نشان می دهد که مغز گردو کاملاً شکل گرفته و آماده استفاده است. گردو معمولاً در شهریور و مهر رسیده می شود.

می توانیم گردوهایی را که زمین افتاده را برداشت کنیم، یا به کمک یک میله درخت را لرزانده و گردوها را از روی زمین جمع آوری کنیم. هنگام دست زدن به گردو بایست از دستکش استفاده کنید، زیرا پوسته ی سبز، لباس و پوست را لکه دار می کند.

گردو تازه می گیریم

گردو تازه می گیریم

2- مغزها را پوست بگیرید:

حتی زمانی که گردو کاملا رسیده می شود، گرفتن پوسته آن کمی دشوار است. پوست آنها را نمی توان به سادگی جدا کرد. هدف این است که پوست چوبی را بدون خرد شدن مغزهای داخل جدا کنید. چند روش برای پوست گیری آجیل وجود دارد، بنابراین بهترین روش را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید.

  • گردوها را زیر یک چکمه سنگین بغلتانید تا پوسته سبز آن جدا شود.
  • گردو ها را زیر یک تخته چوبی یا یک جسم سنگین دیگر بغلتانید.
  • گردوها را در سطحی شیبدار قرار داده و روی آنها به جلو و عقب بکشید. پوسته های سبز جدا می شوند، اما مغزها نمی شکنند.
گرو هارا بکشنید

گرو هارا بکشنید

3- آجیل های بدون پوست را بشویید:

یک سطل را با آب سرد پر کرده و از آن برای شستن آجیل گردو استفاده کنید، آنهایی که شناور هستند را دور بیندازید، زیرا این بدان معناست که داخل آنها مغز وجود ندارد یا پوک است (به عبارت دیگر، آنها “پوچ” هستند)

گردو هارا بشویید

گردو هارا بشویید

4- آجیل ها را در مکانی با تهویه مناسب خشک نمایید:

گردوها را در یک لایه بر روی یک برزنت یا سطح تمیز دیگری در گاراژ، زیرزمین یا مکان دیگری (که گردش هوای کافی دارد اما نور مستقیم خورشید ندارد) پخش نمایید. آنها را به مدت دو هفته در آنجا گذاشته تا پوسته ها کاملاً خشک شوند.

گردو هارا خشک کنید

گردو هارا بشویید

5- گردوها را چک کنید ببینید خشک شده اند یا نه:

یک یا دو آجیل را باز کنید و مغز داخل آن را بررسی کنید. زمانی که بافت مغزی داخل آن ترد باشد گردو آماده است، اگر هنوز بافتی لاستیکی و مرطوب دارد، خشک کردن آجیل را ادامه دهید. نگهداری آنها قبل از خشک شدن مناسب منجر به مشکلات فساد و پوسیدگی می شود.

گردو ها تمیز شده اند

گردو ها تمیز شده اند

6- آجیل ها را تا زمانی که آماده استفاده از آنها شوید نگهداری نمایید:

پس از خشک شدن کامل، آنها را در کیسه های مشبک یا سبد قرار داده و در جای خنک و تاریک مانند انبار نگهداری کنید یا در فریزر نگهداری کنید. بسته به کیفیت آجیل، آنها برای یک تا دو سال نگهداری می شوند.

گردو هارا در کیسه بریزید

گردو هارا در کیسه بریزید

مرحله دوم: خرد کردن پوسته ی چوبی

گردو ممکن است پوست کاغذی یا حاوی پوستی سخت باشد که هرکدام ترفند های خرد کردن خود را می طلبند.

1- پوسته ها را بشکنید:

از آنجایی که شکستن پوست گردو بسیار دشوار است، آجیل شکن ها معمولاً کار نمی کنند (در واقع، احتمال شکستن آجیل شکن خانگی، بیشتر از پوسته ی چوبی گردو است). چند تکنیک مختلف برای رسیدن به گوشت وجود دارد.

  • پوسته‌ های چوبی را از قبل آماده کرده تا راحت‌تر شکسته شوند به این صورت که آجیل‌ها را به مدت دو ساعت در آب خیس نمایید، سپس آنها را به مدت یک شب در ظرف درپوشی قرار دهید. هنگامی که پوسته ها نرم هستند راحت تر ترک می خورند.
  • گردوها را در کیسه ای ریخته و با چکش پوسته ها را خرد نمایید. باید بافت گوشتی را با دست از پوسته های شکسته جدا کنیم.
  • گردوها را یکی یکی با پیچاندن آنها در حوله و ضربه زدن با چکش بشکنید.
گردو هارا از وسط نصف کنید

گردو هارا از وسط نصف کنید

2- اجازه دهید مغز گردو به مدت دو روز در هوای آزاد و خشک بماند:

در این مدت کمی بیشتر رطوبت از دست می دهد. اگر برای نگهداری آجیل بدون پوست داشته باشید ممکن است جوانه بزند پس این مرحله ضروری است، زیرا اگر رطوبت زیاد باعث جلوگیری از جوانه زنی شود. مغزها را روی سینی یا سینی فر قرار داده و اجازه دهیم در مکانی با تهویه مناسب، خشک شوند.

گردو ها روی زمین

گردو ها روی زمین

3- آجیل را ذخیره یا استفاده کنید:

اگر قصد نگهداری گردوها را دارید، آن ها را در ظرف دربسته قرار داده و در انبار یا یخچال نگهداری کنید. اگر ترجیح می دهید، می توانید آجیل ها را قبل از نگهداری تفت داده تا قهوه ای طلایی شوند.

گردو هارا در ظرف بریزید

گردو هارا در ظرف بریزید

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *