خوشمزه ها

چگونه گردو را بو بدهیم

نحوه برشته کردن گردو

گردوی بو داده شده طعم غنی تر و غلیظ تری نسبت به گردوی خام دارد. به دلیل اینکه بایستی پوست چوبی گردو گرفته شود، معمولا در تراز تجاری بو دادن مغز گردو بیشتر مورد توجه است تا بو دادن گردویی که در غشای چوبی محبوس است. گردوهایی که در پوست بو داده شده اند اغلب طعم طبیعی آجیل را حفظ می کنند.

مرحله اول: بو دادن مغز گردو در فر

فر یکی از بهترین وسیله ها برای بو دادن آجیل ها علی الخصوص گردو می باشد.

1- برای بو دادن گردو؛ فر را تا دمای 190 درجه سانتیگراد پیش گرم می کنیم:

یک ورقه پخت یا کاغذ روغنی یا فویل آلومینیومی آماده کرده و در کف می گذاریم اسپری پخت و پز نچسب نیز موثر خواهد بود.

فر را از قبل گرم کنید

فر را از قبل گرم کنید

2- گردوها را صاف پهن کنید:

در حالت ایده آل، گردوهای پوست کنده به نصف یا یک چهارم تقسیم می شوند. گردوهای کامل ممکن است به طور یکنواخت بو داده نشوند، در حالی که تکه های کوچکتر از یک چهارم ممکن است خیلی سریع برشته شده و در نتیجه بسوزند. بنابراین گردو ها بایستی هم اندازه باشند، گردوها باید یک لایه باشند (روی هم نباشند) تا از پخت یکنواخت اطمینان حاصل شود.

گردوها را در ظرف فر قرار دهید

گردوها را در ظرف فر قرار دهید

3- گردوها را تفت داده تا قهوه ای/طلایی شوند:

در دمای فر، گردوها فقط باید 5 تا 10 دقیقه بپزند، مخصوصا اگر در تکه های کوچکتر باشند. بعد از گذشتن 5 دقیقه اول، گردو را بررسی کرده تا مطمئن شویم که گردو به سوختن شروع نکرده است. حتی می توانیم آنها را با یک کفگیر مقاوم در برابر حرارت هم بزنیم تا رنگ گرفتن یکنواخت شود.

گردوها را در فر بگذارید

گردوها را در فر بگذارید

4- گردوها را برداشته و اجازه می دهیم خنک شوند:

وقتی مغز گردوها بو گرفتند (بو ساطع شد) فرایند اتمام شده است مغزهای گردو را از فر خارج کرده و در ظرفی مقاوم در برابر حرارت قرار می دهیم تا خنک شوند. از آنها به صورت گرم یا در دمای اتاق لذت می بریم، اما حداقل باید منتظر بمانیم تا هنگام لمس نسوزیم.

گردو هارا در کاسه کوچک می ریزیم

گردو هارا در کاسه کوچک می ریزیم

مرحله دوم: بو دادن مغز گردو روی اجاق گاز

وقتی حجم مغز گردوها کم است، بهترین روش این است که روی اجاق گاز گردو ها را گرم نماییم.

1- یک تابه بزرگ را گرم می کنیم:

ماهیتابه را روی شعله اجاق گاز قرار داده و آن را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم می کنیم. باید از حرارت خشک (بی روغن) استفاده کنید، زیرا چربی و روغن موجود در گردو برای بو دادن آن کافی است. به این ترتیب، نباید از اسپری، روغن یا کره برای بو دادن در تابه استفاده کنید.

قرار دادن ماهیتابه

قرار دادن ماهیتابه

2- گردوها را داخل تابه می ریزیم:

گردوهای پوست کنده اگر به نیم یا چارک تقسیم شوند تا به بهترین شکل بو داده شوند، اما از آنجایی که نظارت بر فرآیند بو دادن روی اجاق گاز آسان تر از نظارت در فر است، در صورت تمایل می توانید از قطعات کوچکتر نیز استفاده کنیم، گردوها را یک لایه نگه دارید تا رویهم نرود و بو دادن یکنواخت انجام گیرد.

گردو را در ماهیتابه بریزید

گردو را در ماهیتابه بریزید

3- مرتب و پیوسته هم بزنید:

هم زدن مغز گردوها باعث می شود که هر تکه به مدت یکسان در معرض حرارت قرار گیرند و در نتیجه مغز گردوهای بو داده شده بیشتری بدست خواهیم آورد و میزان مغزهای سوخته هم کمترخواهد شد. هم زدن مداوم بهترین کار است، اما برای لحظه ی کوتاهی می توانیم هم زدن را قطع کنیم و با دقت فرایند بو دادن را بررسی کنیم.

گردو را هم بزنید

گردو را هم بزنید

4- بودادن را ادامه می دهیم تا خرده مغز ها رنگ بگیرد:

این فرآیند فقط باید حدود 5 دقیقه طول بکشد، اما اگر قطعات کوچک تر باشد، ممکن است سریعتر هم انجام شود. پس از اتمام فرایند، گردوها سایه قهوه ای پررنگ تری پیدا می کنند و بوی برشتگی می دهند.

اجازه دهید گردوها تست شوند

اجازه دهید گردوها تست شوند

5- از روی حرارت بردارید:

پس از اتمام، باید بلافاصله آجیل ها را از ماهیتابه خارج کنیم در غیر این صورت روی فلز داغ به پختن و احتمالا سوختن ادامه می دهد. مغز گردوها را به ظرف یا ظرف مقاوم در برابر حرارت ریخته و اجازه می دهیم خنک شوند تا به دمای مورد نظر و مطلوبتان برسند.

گردوهای تست شده را در کاسه قرار دهید

گردوهای تست شده را در کاسه قرار دهید

مرحله سوم: بو دادن مغز گردو در مایکرو ویو

یکی از جدید ترین فرایندهای بو دهی می باشد که سریع است اما رنگ گردوها تغییر نمی کند.

1- گردوها را در یک کاسه شیشه ای قابل استفاده در مایکروویو قرار دهید:

یک ظرف شیشه، ایمن برای مایکروویو به خوبی کار می کند، اما هر ظرفی که برای استفاده در مایکروویو عرضه شده باشد، کافی خواهد بود. فقط به اندازه ای گردو اضافه کنید که کف ظرف را یک لایه بپوشاند. گردوها را به نصف یا ربع نگه دارید تا بهترین کیفیت فرایند بو دهی را تضمین کنید.

گردوهای تست شده را در کاسه شیشه ای بریزید

گردوهای تست شده را در کاسه شیشه ای بریزید

2- مایکروویو را با حرارت بالا به مدت 1 دقیقه قرار دهید:

گردوها را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ کدام نسوخته اند. با استفاده از یک کفگیر مقاوم در برابر حرارت هم بزنید تا مطمئن شوید که هر آجیل به طور یکنواخت بو می گیرد. اگر مایکروویو شما سینی چرخشی ندارد، قبل از ادامه، ظرف را 180 درجه بچرخانید.

ظرف شیشه ای را در مایکروویو قرار دهید

ظرف شیشه ای را در مایکروویو قرار دهید

3- گردوها را یک دقیقه دیگر با حرارت زیاد بو دهید:

گردوها را بو کنید تا ببینید آیا فرایند بودهی مغز گردوها تمام شده است یا خیر. اگر در مایکروویو این کار را انجام دهید، گردو قهوه ای نمی شود، اما بوی برشته گی قطعا می دهد.

فر را روشن کنید

فر را روشن کنید

4- در صورت نیاز در فواصل 20 ثانیه ای در مایکروویو قرار دهید:

معمولاً بعد از 2 دقیقه اول پختن لازم نیست، اما اگر نیمه مغزها ها بزرگ باشند ممکن است مفید باشد.

گردوها را از فر خارج کنید

گردوها را از فر خارج کنید

5- قبل از سرو اجازه دهید گردو کمی خنک شود:

خوردن آنها به طور مستقیم از مایکروویو می تواند باعث سوزش دهان شما شود.

اجازه دهید گردوها کاملاً خنک شوند

اجازه دهید گردوها کاملاً خنک شوند

مرحله چهارم: آماده سازی گردوهای درون پوسته

گردو دو پوسته دارد که باید گرفته شود، پوسته ی سبز که در واقع بافت میوه ای است و پوسته ی چوبی که هسته ی آن میوه است، هردو باید زدوده شود تا به مغز گردو برسیم.

1- پوسته را از نظر ترک و سوراخ بررسی کنید:

در حالی که ممکن است انتخاب گردوهایی با شکاف در پوسته آن وسوسه انگیز باشد تا پس از پخت راحت تر پوست آن جدا شود، اما پوسته هایی که شکاف یا سوراخ دارند محافظت چندانی از مغز مغز نمی کنند و در نتیجه، احتمال بیشتری وجود دارد که مغز گردوها گندیده شوند یا طعم اصلی خود را از دست بدهند.

یک گردو در دست

یک گردو در دست

2- گردو را آبکشی کنید:

اگرچه گرما احتمالاً بیشتر آلاینده‌های پوسته گردو را از بین می‌برد، اما شروع کردن با گردوی تمیز همیشه بهداشتی‌تر است. گردوها را با آب ولرم تمیز کنید. اگر متوجه هرگونه کثیفی شدید، پوست گردو را به آرامی با برس سبزیجات بشویید. قبل از بو دادن، اجازه دهید آجیل ها در هوا خشک شوند.

گردوهای تازه را در آب قرار دهید

گردوهای تازه را در آب قرار دهید

3- یک برش به شکل x کوچک روی پوسته دهید:

با استفاده از یک چاقوی تیز و دندانه دار، یک x کوچک را روی یک طرف گردو برش دهید. یکی از دلایل اصلی که افراد معمولاً قبل از برشته کردن گردو، پوسته را جدا می‌کنند، این است که پس از گرم شدن پوسته آن کمی سخت‌تر می‌شود. برای اینکه پوست کندن پوسته را راحت‌تر کنید، قبل از شروع به بو دادن، یک x در آن برش دهید.

برش کوچک روی گردو

برش کوچک روی گردو

مرحله پنجم: بو دادن گردو با پوست در فر

این روش مطلوب ترین و محبوب ترین روش بودادن گردو می باشد، چراکه طعم گردو حفظ شده و زیر زبان مزه ی غنی تری را حس می کنیم.

1- بو دادن در فر (در پوسته):

فر را با دمای 177 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک ورقه پخت را با پوشاندن آن با یک ورق فویل آلومینیومی نچسب یا کاغذ روغنی آماده کنید.

فر را روی 350 درجه تنظیم کنید

فر را روی 350 درجه تنظیم کنید

2- گردوها را به صورت یک لایه، روی سینی فر پهن کنید:

برای اینکه مطمئن شویم، که گردوها به طور یکنواخت برشته می شوند، باید همه آنها را در یک لایه نگه داریم، نه اینکه بگذاریم روی هم جمع شوند. آجیل ها هر چه به هم نزدیک تر باشند بهتر است حتی اگر به هم چسبیده باشند باز هم بو داده می شوند. برای بهترین نتیجه، آجیل ها را طوری قرار دهید که x مشخص شده روی پوسته رو به بالا باشد. لازم نیست علامت کاملاً عمودی باشد، اما این برش ریز نباید به ورقه پخت یا یک آجیل دیگر چسبیده باشد.

گردوها را در ماهیتابه روغنی بریزید

گردوها را در ماهیتابه روغنی بریزید

3- گردوها را به مدت 10 دقیقه بپزید:

آجیل ها باید به برشته شدن ادامه دهند تا زمانی که معطر شوند و رنگ کمی تیره به خود بگیرند. پوسته همچنین باید در جایی که x در آن قرار دارد کمی به سمت بالا بچرخد. ممکن است لازم باشد گردوها را به مدت 15 دقیقه بو بدهید، اما معمولاً کمی سریعتر در پوست برشته می شوند، بنابراین 10 دقیقه اغلب کافی است.

در نظر گرفتن ساعت

در نظر گرفتن ساعت

4- آجیل ها را در نیمه زمان کل فرایند به هم بزنید:

این عمل لازم نیست، اما هم زدن آجیل به اطمینان از پخت یکنواخت و کامل کمک می کند. از یک کاردک استفاده کنید، زیرا آجیل و ورقه پخت آنقدر داغ است که پوست را می سوزاند. اطمینان حاصل کنید که x روی هر پوسته هنوز دیده می شود و پوشانده نشده است.

آنها را در فر قرار دهید

آنها را در فر قرار دهید

مرحله ششم: بو دادن روی اجاق گاز (در پوست)

در این مرحله به بو دادن گردوها با پوشت روی اجاق می پردازیم.

1- یک ماهیتابه بزرگ و خشک را گرم کنید:

تابه باید روی حرارت متوسط رو به بالا گرم شود. اجازه دهید به مدت پنج دقیقه یا بیشتر گرم شود تا مطمئن شوید که داغ شده است. از روغن یا اسپری پخت و پز استفاده نکنید، زیرا آجیل خود حاوی روغن کافی برای بو گرفتن است. درنظر داشته باشید که استفاده از یک ماهیتابه نچسب مفید خواهد بود.

ماهیتابه را گرم کنید

ماهیتابه را گرم کنید

2- گردوها را به تابه اضافه کنید:

آجیل ها فقط باید روی یک لایه پخته شوند و توصیه نمی شود یک دسته بزرگ که یک توده چند لایه را تشکیل می دهد برشته کنید. به طور کلی ایده خوبی است که برش های x رو به بالا باشد، اما ضروری نیست، زیرا گردوها برای مدت طولانی در یک موقعیت باقی نمی مانند.

قطعه برش به دلخواه

قطعه برش به دلخواه

3- گردوها را مرتب هم بزنید:

بعد از یکی دو دقیقه اول شروع به هم زدن آجیل کنید. می توانیم 30 ثانیه یا اندکی بیشتر از هم زدن باز ایستیم، اما در بیشتر موارد، آجیل ها باید به طور مداوم هم زده شوند تا از برشته شدن یکنواخت و کامل اطمینان حاصل شود. از یک کاردک مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید.

گردو را با پوست در ماهیتابه قرار دهید

گردو را با پوست در ماهیتابه قرار دهید

4- بعد از 10 دقیقه مغزها را از روی حرارت بردارید:

این فرآیند ممکن است کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر طول باشد، بسته به اینکه اجاق گاز شما تابه را چقدر داغ می‌کنند. هنگامی که آجیل ها شروع به قهوه ای شدن کردند و بسیار معطر شدند، آماده هستند. همچنین باید گردوها را از تابه بیرون بیاورید زیرا حتی پس از برداشته شدن از روی حرارت نیز به پخت و پز در آنجا ادامه می دهند.

ما در رابطه با ساعات کاری به جلو حرکت می کنیم

ما در رابطه با ساعات کاری به جلو حرکت می کنیم

مرحله هفتم: برشته کردن گردو با پوست در مایکروویو

زندگی مدرن امروزی کاری کرده است که هیچ آشپزخانه ای بی نیاز از مایکروویو نیست به زبان دیگر در هر آشپزخانه ای مایکروویو دیده می شود.

1- آجیل ها را در فواصل 1 دقیقه بپزید تا بو داده شوند:

گردوها باید با بالاترین درجه ی مایکروفر پخته شوند و چند باری برشته و سرد شوند. پوسته‌ گردو مانند زمانی که در فر یا روی اجاق برشته می‌شوند، رنگشان کدر نشده، اما معطر می‌شوند. پوسته را باید در قسمت برش x باز کنید.

خط انداختن روی گردو با چاقو

خط انداختن روی گردو با چاقو

2- در فواصل مختلف گردو را هم بزنید:

هم زدن آجیل ها باعث می شود تا به طور یکنواخت بو بگیرند. حتی پس از هم زدن آجیل ها باید برش “x” را بتوان مشاهده نمود، اما اگر علامت ها پوشیده شوند، گردو ها بصورت یکنواخت بو داده نمی شوند.

گردوهای خط کشی شده را در فر بگذارید

گردوهای خط کشی شده را در فر بگذارید

3- در فواصل زمانی مختلف گردو را هم بزنید:

هم زدن آجیل ها باعث می شود تا به طور یکنواخت بو بگیرند. حتی پس از هم زدن آجیل ها باید برش x را بتوان مشاهده نمود، اما اگر علامت ها پوشیده شوند، گردو ها بصورت یکنواخت بو داده نخواهند شد

آنها را وارونه کنید

آنها را وارونه کنید

مرحله هشتم: پوست گیری گردوهایی که با پوست بو داده شده اند

اگر گردو پوست کاغذی نباشد، بعد از بو دادن نیاز است که با ترفندهای خاصی، پوست آن ها را گرفت و مغز را خارج نمود.

1- اجازه دهید مغزها کمی خنک شوند:

گردوی برشته شده وقتی گرم سرو می شود بهترین طعم را دارد، بنابراین نباید بگذارید تا دمای اتاق خنک شود. با این حال، پس از اتمام برشته کردن آنها داغ می باشند و دست زدن به آنها می تواند منجر به سوختگی شود. صبر کنید تا آجیل‌ها به اندازه‌ای خنک شوند که به راحتی در دستتان نگه دارید.

گردو را با دست فشار دهید

گردو را با دست فشار دهید

2- گوشه های x را جدا کنید:

وقتی گردو بو داده می‌شوند، پوسته را بایستی در برش x؛ شروع به پوست کندن کنیم. از انگشتان خود برای گرفتن گوشه ها استفاده کنید و پوسته نرم شده را با قدرت جدا کنید.

پوست انهارا بگیرید

پوست انهارا بگیرید

3- فقط در صورت لزوم از آجیل شکن استفاده کنید:

اگر پوسته هنوز خیلی سخت است که جدا شود، به آرامی آن را با استفاده از آجیل شکن بشکنید طوری که انگار گردو هنوز خام است. با احتیاط فشار را وارد کنید، زیرا گردوی برشته شده کمی نرمتر از گردوی خام است و راحت تر هم خرد می شود.

گردوها را با ماشین خرد کنید

گردوها را با ماشین خرد کنید

4- پوست سبز گردوها را با حوله بگیرید:

می توانیم از یک دستمال ظرفشویی تمیز یا دستمال کاغذی استفاده کنیم. حوله را با حرکات کوچک و در عین حال سریع روی آجیل مالیده تا پوست تلخ آن پاک شود.

گردوها را روی حوله کاغذی بگذارید

گردوها را روی حوله کاغذی بگذارید

5- گردو ها را گرم سرو کنید:

همچنین می توانید در صورت لزوم آجیل برشته شده را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، اما بیشتر مردم طعم گردوی بو داده شده ی گرم را به گردوی سرد ترجیح می دهند.

گردو آماده است که می توانید استفاده کنید

گردو آماده است که می توانید استفاده کنید

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “چگونه گردو را بو بدهیم

  1. Avatar حسین گفت:

    سلام خداقوت
    چرا به مغز گردو نمک نمیزنن علتش چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *