آموزش باغبانی

چگونه کود تولید کنیم

چگونه کود تولید کنیم

کود به گیاهان کمک می کند تا قوی تر، بهتر و سالمتر بزرگ شوند و رشد کنند. برای تهیه کود روش های زیادی وجود دارد، از دستور العمل های کود همه منظوره گرفته تا محصولات ساده که می توانید در خانه درست کنید و به طور طبیعی مواد مغذی خاک شما را افزایش دهند.

چگونه کود تولید کنیم:

کود خانگی جهت تقویت و رشد سالم گیاهان بسیار موثر است. در ادامه این مطلب به شما چگونگی ساخت کود خانگی را آموزش خواهیم داد.

کود ارگانیک تهیه کنیم

کود ارگانیک تهیه کنیم

کود همه منظوره ارگانیک:

کود ارگانیک یا آلی طبیعی بوده و متشکل از، مواد آلی بر پایه کربن است که از مواد زنده و یا سابقا زنده بدست آمده است. در ادامه مطلب مراحل چگونگی تهیه و تولید کود خانه را آموزش می دهیم.

کود ورمی کمپوست

مواد لازم:

  • کنجاله پنبه دانه: 4 فنجان (یک لیتر)
  • آهک یک فنجان: (237 میلی لیتر) که مجموعا تلفیقی از این موارد باشد
  • آهک کشاورزی
  • گچ
  • دولومیت
  • پودر استخوان: یک فنجان (237 میلی لیتر) – اختیاری
  • کنجاله خزه دریایی یا پودر بازالت: (237 میلی لیتر) – اختیاری

کود مایع همه منظوره:

  • نمک اپسوم: یک قاشق چایخوری (5 میلی متر)
  • بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری (5 میلی متر)
  • نیترات پتاسیم : یک قاشق چایخوری (5 میلی متر)
  • آمونیاک : یک دوم قاشق چایخوری (دو و نیم میلی متر)
  • آب : یک گالن (چهار لیتر)

تهیه کود دانه و آهن:

آهن از جمله عناصر مورد نیاز گیاهان می باشد. که گیاهان کمبود آن را از طریق کود آهن تامین می کنند. در ادامه مطلب نحوه تولید کود دانه و آهن را به شما آموزش خواهیم داد.

1. میزان کود مورد نیاز خود را تعیین کنید

برای هر 20 متر مربع خاک حدود یک چهارم (0.25 لیتر) کود نیاز است. لزومی ندارد اندازه گیری ها دقیق باشد کافیست نیاز باغ خود را تخمین بزنید. می توانید اندازه های گفته شده در دستور تهیه کود را به نسبت کود مورد نیاز خود تغییر دهید.

تعیین کود مورد نیاز

تعیین کود میزان مورد نیاز

2. چهار فنجان کنجاله پنبه دانه اندازه بگیرید

معمولاً در تهیه کود از کنجاله پنبه دانه استفاده می شود زیرا حاوی 7٪ نیتروژن است و گیاهان را تغذیه می کند. کنجاله پنبه دانه پروتئین بالایی دارد. کنجاله بذر محصول جانبی روغن های گیاهی است و اغلب به عنوان خوراک دام استفاده می شود. برای اینکه گیاه بهترین حالت را داشته باشد یک کیسه رشد یا گلدان ارگانیک معتبر تهیه کنید. در حالی که معمولا سطح نیتروژن، پتاسیم و فسفر کودها در اندازه گیری مهم است اما سطح پروتئین در کنجاله دانه اندازه گیری می شود زیرا کنجاله دانه معمولاً غذای دام است.

نکته: کنجاله بذر در مقادیر زیاد ارزان ترین کود است و سالها می توان آن را در یک ظرف ضد هوا نگهداری کرد.

پیمانه کردن پنبه دانه

پیمانه کردن پنبه دانه

3. یک فنجان (237 میلی لیتر) آهک را اضافه کنید

هنگام خرید آهک سه گزینه وجود دارد: آهک کشاورزی، گچ و دولومیت (یا آهک دولومیتی). هر سه به بهترین وجه سلامت و بهره وری گیاهان را تامین می کنند با این حساب نیز می توانید فقط از یکی از آنها استفاده کنید. اگر فقط یک نوع آهک می خرید ، بهتر استاز دولومیت باشد چون حاوی منیزیم ضروری است.

برای مطالعه مقاله کود ورمی کمپوست چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انتخاب سه نوع آهک

انتخاب سه نوع آهک

4. تقویت کننده فسفر اضافه کنید

پودر استخوان با سنگ فسفات و گوانو را مخلوط کنید. این ترکیب سطح فسفر را افزایش می دهد. با اینکه کنجاله دانه و آهک بسیار ضروری هستند اما یک کود مناسب باید فسفر بالایی نیز داشته باشد. با اینکه پودر استخوان گران است اما به راحتی در فروشگاه ها پیدا می شود و تفاوت زیادی در رشد گیاه ایجاد می کند. پودر استخوان را هم می توان عمده و فله ای خرید و برای مدت چند سال در یک ظرف ضد هوا نگهداری کرد.

تقویت کننده فسفر

تقویت کننده فسفر

5. خزه دریایی یا جلبک دریایی را به مخلوط اضافه کنید

حال خزه دریایی یا جلبک دریایی خشک را مخلوط کنید تا مواد معدنی کمیاب ضروری برای گیاه فراهم شود. البته این مورد اختیاری است اما جلبک دریایی به گیاهان کمک می کند تا در برابر تغییرات گرما، سرما، خشکسالی و بسیاری از مسائل دیگر مقاومت کنند. می توانید آنلاین آن را بخرید. یک جایگزین مشابه اما ارزان تر پودر بازالت است.

اضافه کردن جلبک دریایی

اضافه کردن جلبک دریایی

6. کود خود را با خاک کشاورزی مخلوط کنید

قبل از کاشت گیاه، حدود یک چهارم کود را روی زمین پخش کنید و به آرامی با خاک مخلوط کنید. برای سبزیجات سنگین مغذی مانند کلم، اسفناج، کلم بروکسل، مارچوبه یا تره فرنگی هر سه یا چهار هفته مقداری کود به دور ریشه بپاشید. اگر فکر می کنید خاک شما خیلی غنی نیست (به عنوان مثال خاک رس باشد)، می توانید به ازای هر 20 متر مربع یک هشتم کود بیشتر اضافه کنید. اگر گیاهان کاشته شده شما در خاک به کود بیشتری نیاز دارند با دست های خود یا ماله کود را به آرامی در لایه بالایی خاک مخلوط کنید. گیاهان را هم قبل و هم بعد از کود دادن کمی آبیاری کنید.

خاک برگ گیلدا

مخلوط کردن کود و خاک کشاورزی

مخلوط کردن کود و خاک کشاورزی

استفاده از نمک های اپسوم برای کود:

منیزیم موجود در نمک اپسوم یک کود طبیعی است که باعث تقویت خاک شده و برای رشد گیاهان مفید می باشد، همچنین نمک سولفات منیزیم به طور طبیعی به حذف آفات و حشرات در باغ ها کمک می کند. در ادامه مطلب چگونگی تولید کود اسپوم را به شما آموزش می دهیم.

1. کود نمکی اپسوم درست کنید

نمک اپسوم، بیکینگ پودر، نمک پیتر و آمونیاک را با یک گالن آب (4 لیتر) مخلوط کنید. این مخلوط کود مفیدی برای هر نوع گیاه محسوب می شود و باید هر 4-6 هفته یک بار اسپری شود. برای تهیه کافی است ظرف را تکان دهید تا مواد به خوبی حل شود:

مواد لازم:

  • نمک اپسوم: یک قاشق چایخوری (پنج میلی لیتر)
  • بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری (پنج میلی لیتر)
  • نمک پیتر: یک قاشق چایخوری (پنج میلی لیتر)
  • آمونیاک: یک دوم قاشق چایخوری آمونیاک (دو و نیم میلی لیتر)

برای مطالعه مقاله تولید کمپوست از مایعات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درست کردن کود نمکی

درست کردن کود نمکی

2. آب نمک اپسوم درست کنید

یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) نمک اپسوم را با یک گالن آب (4 لیتر) مخلوط کنید تا کود مایع شود. نمک اپسوم حاوی اسیدهای منیزیم و گوگرد هستند که به سلامت گیاه کمک می کند و باعث خوشمزه تر شدن طعم سبزیجات می شود. هر یک ماه یکبار درون یک گالن آب (4 لیتر) یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) نمک اپسوم بریزید و با این آب گیاهان خود را آبیاری کنید.

  • گل های رز عاشق آب نمک اپسوم هستند. به ازای هر 30 سانتی متر ارتفاع بوته گل رز یک قاشق غذاخوری آب نمک اپسوم در یک گالن آب بریزید و دو بار در سال پای خاکش بریزید. یکبار پس از ظاهر شدن برگها و بار دوم بلافاصله بعد از شکوفه های اولیه.
  • آب نمک اپسوم می تواند جبران کمبود منیزیم و گوگرد خاک را کند.
  • با اینکه آب نمک اپسوم به جوانه زدن گیاهان کمک می کند اما برای تداوم رشد گیاه نیتروژن، فسفر و پتاسیم به آنها بدهید.
درست کردن آب نمک اسپوم

درست کردن آب نمک اسپوم

3. نمک اپسوم را به خاک اضافه کنید

با استفاده از یک قاشق غذاخوری روی خاک هر گیاه تازه روییده نمک Epsom بپاشید. چرا که به رشد سریع و قوی کمک می کند. بهتر است وقتی گیاهان را به گلدان جدید منتقل کنید اینکار را بکنید. هر بار که گیاهان را آبیاری کنید نمک Epsom به آرامی در خاک فرو می رود و حل می شود.

اضافه کردن نمک اسپوم به خاک

اضافه کردن نمک اسپوم به خاک

استفاده از مواد داخل خانه به عنوان کود و تقویت کننده:

1. از آب آکواریوم استفاده کنید

آب آکواریوم حاوی نیتروژن است که می تواند گیاهان شما را تقویت کنند. ماهی ها به طور طبیعی نیتروژن در آب آزاد می کنند و باعث می شوند آبی که محل زندگی آنهاست منبع مهم مواد مغذی گیاهان باشد. به جای ریختن آن در چاه، هفته ای یکبار از آن برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. ضایعات ماهی نیز حاوی عناصر کمیاب مهم برای رشد گیاه است.

استفاده کردن از آب آکواریوم

استفاده کردن از آب آکواریوم

2. کمپوست قهوه درست کنید

برای تهیه “کمپوست سریع” خاک قهوه را با برگهای افتاده روی حیاط مخلوط کنید. این کود اتفاقا برای گیاهانی که خاک اسیدی را بیشتر می پسندند مفید است. تفاله قهوه را با مقدار مساوی برگ، میوه کاج و چیزهایی مثل پوست درخت مخلوط کنید و ماهانه یک بار روی خاک بپاشید. گل سرخ، آزالیا، هیدرانزا و بسیاری گلها و گیاهان دیگر خاک با pH پایین را دوست دارند و در این خاک به خوبی رشد می کنند.

نکته: این خاک فقط برای گیاهان اسیدپسند مناسب نیست – بلکه برای محافظت خاک در برابر نوسان pH می توان هر دو ماه یکبار آن را به خاک افزود چرا که باعث افزایش سطح نیتروژن خاک می شود.

درست کردن کمپوست قهوه

درست کردن کمپوست قهوه

3. از پوسته تخم مرغ استفاده کنید

برای افزودن کلسیم پوسته های تخم مرغ را روی خاک گیاه خود یا چاله کاشت آن بریزید. گوجه فرنگی و فلفل کلسیم را دوست دارند اما کل باغ و گیاهان شما نیز از پوسته تخم مرغ لذت می برند. بیش از 90٪ ترکیب پوسته تخم مرغ کلسیم است. کلسیم به گیاه کمک می کند تا دیواره های سلولی قوی ایجاد کند. برای استفاده پوسته تخم مرغ ها را خرد کنید و روی باغ بپاشید. می توانید هنگام شخم زدن آن را به خاک بیفزایید، خیلی زود تجزیه می شوند.

استفاده از پوست تخم مرغ

استفاده از پوست تخم مرغ

4. چای چمن دم کنید

با چمن های چیده شده حیاط خود یک “چای مغذی” درست کنید. کیسه ماشین چمن زنی خود که حاوی علف های بریده شده است را در یک سطل 5 گالنی خالی کنید و بعد داخل سطل آب بریزید آن را به سرعت هم بزنید، بگذارید سه روز بماند و هر روز صبح یک بار هم بزنید. پس از این زمان، علف های چمن را صاف کرده و محلول “چای” خود را برای آبیاری گیاهان و تأمین نیتروژن ضروری استفاده کنید.

درست کردن چای چمن

درست کردن چای چمن

5. از ادرار استفاده کنید

گرچه ممکن است بد به نظر بیاید اما ادرار یک گزینه غنی و رایگان حاوی نیتروژن برای کود دهی گیاهان است. با اینکه اکثر افراد در مورد ذخیره ادرار خود حس بسیار بدی دارند اما این ماده دارای نیتروژن زیادی است. برای خوشایندتر شدن فرآیند جمع آوری ادرار خود یک سطل را با خاک اره پر کنید و در آن ادرار کنید و بعد از اتمام کار آب درون سطل بریزید. سپس در هنگام کاشت دسته بعدی گیاهان از این مایع غنی از مواد مغذی برای آبیاری استفاده کنید.

کود طلای سبز سیلیسیم

  • از آنجا که ادرار می تواند حاوی عوامل بیماری زا باشد، حداکثر 30 روز در دمای بالاتر از 20 درجه سانتیگراد قابل نگهداری است.
  • حجم ادرار جمع شده خود را با 10-20 برابر آب رقیق کرده و از آن برای آبیاری مستقیم گیاهان استفاده کنید. استفاده از ادرار بطور مستقیم باعث از بین رفتن گیاه می شود.
  • توجه داشته باشید 20 برابر حجم ادرار، آب به آن اضافه کنید و به این ترتیب بوی بد هم نمی دهد.
استفاده از ادرار

استفاده از ادرار

6. خاکستر زغال و شومینه خود را ذخیره و استفاده کنید

خاکستر چوب سرشار از کلسیم و پتاسیم است که آن را به یک مکمل عالی برای خاک شما تبدیل می کند. کافی است آن را درست روی خاک باغ بپاشید و با دستان خود آن را به آرامی روی خاک پهن کنید. سبزیجات عاشق خاکستر هستند چون باعث تقویت ریشه ها و سلامت آنها می شود.

هشدار: از خاکستر شومینه برای گیاهانی که خاک اسیدی را دوست دارند مثل: زغال اخته، گل رز یا آزالیا استفاده نکنید.

برای مطالعه مقاله عوامل مؤثر بر کیفیت کمپوست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استفاده از خاکستر زغال

استفاده از خاکستر زغال

7. از پوست موز استفاده کنید

پوست موز خورده شده را خرد کنید و هنگام کاشت آن را به خاک گیاه اضافه کنید. پوست موز وقتی روی خاک گیاه باشد کار زیادی انجام نمی دهد اما هنگام کاشت گیاه می تواند معجزه کند. پوست موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که باعث رشد ریشه گیاه می شود. قبل از انتقال گیاه به خاک و در هنگام کندن چاله کاشت نصف پوست موز را خرد کنید و در چاله کاشت بریزید و گیاه را درونش بگذارید.

استفاده از پوست موز

استفاده از پوست موز

8. به شیوه خودتان کمپوست درست کنید

کمپوست درست کردن در خانه آسان است. می توان تمام تکه های مواد غذایی بیات مانده، برگها و قطعات گیاهان را به غذای باغ تبدیل کرد. وقتی مواد آلی تجزیه می شوند از خود مواد مغذی آزاد می کنند که باعث غنی شدن خاک شما می شود. می توانید در حیاط خود کمپوست بسازید.

درست کردن کمپوست خانگی

درست کردن کمپوست خانگی

9. خاک خود را آزمایش کنید

یک نمونه از خاک خود را آزمایش کنید تا دقیقا بدانید چه کودی مناسب است. تنها راهی که می توانید کود خود را به طور موثر تنظیم کنید این است که بدانید خاک از قبل حاوی چه موادی بوده است. در آنالیز خاک تمام مواد آن به دقت ذکر می شود و به شما امکان می دهد برنامه ای خاص برای کود دهی باغ تهیه کنید. می توانید کیت های آزمایش خانگی تهیه کنید یا خاک را برای تجزیه و تحلیل به دفتر توسعه شهرستان ببرید. هنگام نمونه برداری خاک دستورالعمل های موجود در کیت را دنبال کنید. اگر دستورالعمل موجود نیست:

  • از بیلهای تمیز و پلاستیکی و یک سطل کاملا تمیز استفاده کنید. ادوات کثیف یا فلزی می تواند سایر مواد معدنی و مواد مغذی را دستکاری کند.
  • یک حفره به عمق 4-6 سانتی متر بکنید و خاک را درون یک سطل بریزید. بیلچه را درون سطل نریزید.
  • این کار را با 4-5 حفره دیگر انجام دهید و خاک ها را در سطل با هم مخلوط کنید.
  • خاک را به مدت 12 تا 24 ساعت روی کاغذ خشک کنید.
  • نمونه را در یک کیسه یا ظرف پلاستیکی تمیز بریزید و به آزمایشگاه ببرید.
آزمایش کردن خاک

آزمایش کردن خاک

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *