میوه ها

چگونه شلیل بخوریم

چگونه شلیل بخوریم

شلیل به ویژه شلیل خشک میوه ای بسیار خوشمزه است و می توان به سالاد میوه، تارت و حتی وعده های غذایی اضافه گردد. می توانیم شلیل تازه را قبل از خوردن به قطعات کوچک برش دهیم. همچنین می توانیم شلیل را بدون برش زدن میل کنید. قبل از خوردن شلیل، بایستی از رسیده بودن آن مطمئن بود و از خوردن شلیل سفتی که هنوز نرسیده است خودداری کنیم.

در اینجا سه متد برای مصرف شلیل عنوان می کنیم.

متد اول:

اولین متد خوردن شلیل با روش برش زدن آن می باشد.

1- برش زدن شلیل پیش از خوردن:

شلیل خود را بشویید. همیشه باید شلیل یا هر میوه دیگری را قبل از خوردن شستشو داد. شلیل خود را زیر آب لوله کشی باید شست و آن را در دستان خود چرخانده تا سطح کامل شستشو داده شود. اگر روی شلیل شما خاک یا گل وجود دارد، هنگام شستشو آن را پاک کنید. همچنین قبل از شستن شلیل، باید دستان خود را بشویید.

برش زدن شلیل پیش از خوردن

برش زدن شلیل پیش از خوردن

2- یک برش در اطراف هسته ایجاد کنید:

برای خرد کردن شلیل به برش های یکسان برای خوردن نیاز است. سعی نکنید شلیل را به زور از هسته جدا کنید. کافی است آن را به آرامی با چاقو برش داده و میوه را دست نخورده بگذارید. پس از اینکه کار بریدن شلیل را تمام کردید، اسلایس ها (برش ها) را جدا کنید. برای شروع، شلیل را در اطراف هسته از وسط نصف کنید.

برش خود را با بریدن هسته از انتهای محل ساقه متصل بایستی شروع کنیم. چاقوی خود را به سمت داخل حرکت دهیم تا احساس کنیم که به هسته برخورد کرده است. اجازه دهید خود هسته چاقوی شما را هدایت کند، چاقوی خود را دور شلیل خم کنید. یک برش گرد و کامل دور هسته ایجاد نمایید.

یک برش در اطراف هسته ایجاد کنید

یک برش در اطراف هسته ایجاد کنید

3- چندین قسمت کوچک را در شهد برش دهید:

شلیل را طوری نگه داشته تا هسته رو به بالا باشد. در دو طرف شلیل، سه برش کوچک ایجاد نمایید. اولین برش را حدود نیم اینچ (یک و نیم سانتیمتر) از خط پیچیده شده (حفره) در مرکز شلیل انجام دهید. برش را ادامه داده تا کناره های شلیل را به سه قسمت مساوی (هر کدام حدود نیم اینچ یا یک و نیم سانتیمتر) برسد.

چندین قسمت کوچک را در شهد برش دهید

چندین قسمت کوچک را در شهد برش دهید

4- شلیل را از جهت دیگر برش دهید:

حالا که شلیل به قسمتهایی تقسیم شده است، می توانیم یک خط دیگر را که شلیل را به نصف تقسیم می کند ایجاد کنید. دوباره، به شلیل برش زده تا زمانی که هسته را احساس کنید. سپس، از هسته برای هدایت چاقوی خود در اطراف شلیل استفاده کنید.

شلیل را از جهت دیگر برش دهید

شلیل را از جهت دیگر برش دهید

5- شلیل را پیچانده و برش ها را جدا کنید:

پس از انجام تمام برش زدن، از هر دو دست خود برای گرفتن شلیل استفاده می کنیم. شست باید روی حفره ساقه قرار بگیرد. دست دیگری باید قسمت پایین شلیل را قرار گیرد. شلیل را در دستان خود چرخانده و شروع به جداسازی نمایید. بایستی یک توده زیبا از قطعات شلیل به اندازه یکنواخت باقی بماند.

شلیل را پیچانده و برش ها را جدا کنید

شلیل را پیچانده و برش ها را جدا کنید

6- از شلیل خود لذت ببرید:

حالا می توانید شلیل خود را بخورید. می توانید برش ها را به تنهایی با استفاده از انگشتان خود بخورید. یا از چنگال استفاده کنید با این حال، می توانید آنها را به بسیاری از غذاها اضافه کنید.

  • برش ها را درون یک کاسه ماست ساده بریزید و آن را به عنوان میان وعده میل کنید.
  • از برش ها در سالاد میوه استفاده کنید.
  • از برش ها و سایر میوه ها و سبزیجات برای تهیه اسموتی سالم استفاده کنید.
از شلیل خود لذت ببرید

از شلیل خود لذت ببرید

متد دوم: خوردن شلیل بدون برش زدن

دومین روش مربوط به خوردن این میوه خوشمزه بدون برش زدن می باشد.

1- شلیل خود را بشویید:

ممکن است روی شلیل انواع آلودگی ها باشد، بنابراین قبل از خوردن حتما شلیل را بشویید. شلیل را زیر آب سرد گرفته و آن را بچرخانید تا مطمئن شوید که سطح کامل پوست آن شسته شده است. هرگونه کثیفی یا گرد وخاکی را که روی شهد چسبیده است پاک کنید.

برش زدن شلیل پیش از خوردن

برش زدن شلیل پیش از خوردن

2- بگذارید شلیل به دمای اتاق برسد:

شلیل در بین میوه ها یکی از بهترین طعم ها را دارد و مزه آن، در دمای اتاق بهترین حالت است است. اگر شلیل خود را در یخچال نگهداری می کردید، آن را روی میز آشپزخانه قرار دهید. صبر کنید تا شلیل در دمای اتاق قرار گیرد تا آن را میل کنید. شلیل در دمای یخچال چندان طعم لذت بخشی ندارد. همچنین فراموش نشود قبل از شستن شلیل باید دستان خود را بشویید.

بگذارید شلیل به دمای اتاق برسد

بگذارید شلیل به دمای اتاق برسد

3- در صورت تمایل، شلیل را پوست بگیرید:

خوردن پوست شلیل نگرانی ندارد. با این حال، برخی از افراد طعم یا بافت پوست شلیل را دوست ندارند. اگر ترجیح می دهید ابتدا شلیل را پوست بگیرید، انجام این کار ساده است.

  • شلیل را در یک قابلمه آب جوش قرار داده، می گذاریم یک دقیقه قل بزند.
  • شلیل را از آب خارج ساخته. آن را در آب یخ قرار دهید.
  • وقتی شلیل سرد شد، می توانیم پوست را به راحتی جدا کنیم.
  • فراموش نکنیم که شلیل با پوست فواید و خواص بالاتری دارد.
در صورت تمایل، شلیل را پوست بگیرید

در صورت تمایل، شلیل را پوست بگیرید

4- شلیل را میل کنید:

بعد از پوست کندن شلیل، می توانیم شلیل را نوش جان کنیم. می توانید آن را همانطور که یک سیب یا یک میوه گرد دیگر بخورید. به یاد داشته باشیم که شلیل هسته ی بزرگی در مرکز دارد، که اگر بی مهابا گاز بزنیم، دندانمان به هسته برخورد کرده و آسیب می بیند

شلیل را میل کنید

شلیل را میل کنید

متد سوم: اجتناب از اشتباهات

اخرین قسمت به بیان اشتباه هایی می پردازیم که باید از آنها اجتناب کرد.

1- چه زمانی شلیل را برش دهیم:

تا زمانی که تصمیم به میل کردن ندارید؛ شلیل را نبرید. شلیل در معرض هوای آزاد به سرعت رنگ خود را از دست می دهد. هرگز نبایستی یک شلیل را تا قبل از خوردن آن برش داد تا رنگ جذاب آن سالم بماند. اگر برش های شلیل را در سالاد میوه سرو می کنید و می خواهید رنگ آن حفظ شود، می توانید برش های شلیل را در یک فنجان آب با یک قاشق غذاخوری آب لیمو غوطه ور ساخته تا رنگ آن حفظ شود و در مرحله پایانی اضافه کنید. البته می توانیم از شلیل خشک استفاده کنیم تا از این تغییر رنگ و حتی تغییر مزه در امان باشیم.

چه زمانی شلیل را برش دهیم

چه زمانی شلیل را برش دهیم

2- اطمینان حاصل کنید که شلیل رسیده است:

شلیل های رسیده در لمس اسفنجی می باشد، همچنین عطر و بوی مست کننده ای می دهند. شلیلهای نارس عطر زیادی نمی دهند و بسیار سفت هستند. اگر شلیل خراب شده باشد، بسیار نرم می شود و ممکن است کمی کبود یا قهوه ای شده باشد. در حالی که شلیل رسیده نرم است و نباید شل باشد.

اطمینان حاصل کنید که شلیل رسیده است

اطمینان حاصل کنید که شلیل رسیده است

3- شلیل نارس را در یخچال نبایستی گذاشت:

شلیل های موجود در فروشگاه اغلب نارس هستند. خرید شلیل نارس اشکالی ندارد، زیرا به رشد ادامه داده و ظرف چند روز رسیده می شود. اما شلیل نارس را در یخچال قرار ندهید. اگر شلیل را در یخچال بگذاریم در حالی که هنوز سفت است، هرگز نمی رسد. به بیان دیگر شلیل هایی که نرسیده اند، لمس آن سخت خواهد بود، در بین شلیل ها آن هایی که سفت تر هستند را بیرون بگذاریم تا نرم تر شوند.

شلیل نارس را در یخچال نبایستی گذاشت

شلیل نارس را در یخچال نبایستی گذاشت

آیا می توانیم یک دسر سریع با شلیل درست کنیم?

پاشیدن کمی شکر قهوه ای و دارچین روی اسلایس های شلیل از آن یک دسر سریع می سازد. همچنین می توانیم آن را برای یک دسر سریع و آسان به ماست اضافه کنید. البته شلیل خشک در ماست شیرین، خوشمزه تر می شود.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “چگونه شلیل بخوریم

  1. Avatar ABE گفت:

    باسلام
    مطالب بسیار مفیدی نوشته بودید متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *