خوشمزه ها

چگونه تخمه کدو را پوست بگیریم

تخمه کدو در کاسه

تخمه کدو یک آجیل متفاوت می باشد که گاهی در زبان انگلیسی به آن پپیتاس می گویند. این تخمه ها در داخل کدو تنبل و سایر اعضای خانواده کدو حلوایی یافت می شوند. بیشتر انواع مغز تخمه کدو ها در یک محفظه سفید یا زرد به نام پوسته نگه داشته می‌شوند.

خود مغز سبز و صاف است. دانه های کدو تنبل را می توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کرد، زیرا منبع خوبی از منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، مس، پروتئین و روی است. پوسته ی تخمه کدو حتی خوراکی هم است، اما اغلب مردم آن را از مغز سبز رنگ جدا کرده و دور می ریزند. می توانیم، پوسته های کدو تنبل را با ترک خوردن و سپس جوشاندن دانه ها جدا کنید. همچنین می توانیم پوسته ها را یکی یکی با دست جدا کنیم.

مرحله اول: پوست گیری تخمه کدو در حجم زیاد

اولین مرحله این مقاله به پوست گیری تخمه کدو در حجم زیاد می پردازد.

1- تخمه ها را از کدو تنبل جدا کنید:

اگر تخمه تازه می‌خواهید، می‌توانید تخمه ها را مستقیماً از کدو تنبلی که از یک فروشگاه مواد غذایی خریداری کرده‌اید، بگیرید. برای شروع، با دقت از یک چاقو برای برش دایره ای دور بالای کدو تنبل نزدیک ساقه استفاده کنید. سپس قسمتی را که برش داده اید بردارید.

از دستان خود یا در صورت تمایل از یک قاشق برای بیرون آوردن تخمه کدو از داخل کدو تنبل استفاده کنید.

علاوه بر برداشتن دانه ها، مقداری تفاله کدو تنبل نیز همراه خواهید داشت. بعداً باید این دانه ها را شسته و پالپ را از آن بگیرید.

تخمه کدوها را از کدو تنبل جدا کنید

تخمه کدوها را از کدو تنبل جدا کنید

2- تخمه های برداشته شده را پاک کنید:

وقتی داخل کدو تنبل را به طور کامل تمیز کردید، باید دانه ها را تمیز کنید تا زمانی که عاری از هر گونه خمیر و آب شود. می توانیم با قرار دادن دانه ها و تفاله آن در یک صافی آنها را تمیز کنیم. سپس، صافی را زیر آب خنک در سینک آشپزخانه خود قرار داده تا زمانی که بیشتر پالپ آن جدا شود. اشکالی ندارد که مقداری تفاله روی دانه ها باقی بماند، زیرا ممکن است مقداری از آن سفت و سخت چسبیده باشد و برای جدا شدن سرسخت باشد. و همین جداکردن ممکن است باعث آسیب رساندن به مغز تخمه کدو باشد. به خصوص اگر قصد دارید کدوها را بعدا برشته کنید. پالپ و ریشه اضافی احتمالا در فر می سوزد.

تخمه کدوها را تمیز کنید

تخمه کدوها را تمیز کنید

3- وردنه را روی تخمه ها بغلتانید:

سپس می توانید روند برداشتن پوسته های بیرونی سخت از تخمه کدو تنبل را آغاز کنیم. این پوسته ها غیر سمی هستند، بنابراین گذاشتن آنها بی خطر است، اما اغلب مردم دانه های نرم تر را ترجیح می دهند. برای شروع، دانه ها را روی یک سطح سخت، مانند صفحه پیشخوان یا تخته برش، پخش کنید. سعی کنید دانه ها را به طور یکنواخت پخش کنید. وردنه را به آرامی روی دانه ها بغلتانید و از نیروی کافی برای ایجاد ترک های سبک در پوسته استفاده کنید. از زور زیاد استفاده نکنید زیرا نمی خواهیم به مغزهای داخل پوسته آسیب برسانیم. فقط کافی است آنقدر وردنه بکشیم که سطح پوسته ها به آرامی شکسته شود.

وردنه رو روی تخمه ها بغلطانید

وردنه رو روی تخمه ها بغلطانید

4- تخمه ها را حدود 5 دقیقه در آب بجوشانید:

یک قابلمه آب را به اندازه ای پر کنید که تمام تخمه های شما را در خود جای دهد. سپس تخمه ها را در آب بریزید. فرآیند جوشیدن باید باعث شود که پوسته ها به تدریج زدوده شود. حواستان به جوشیدن دانه ها باشد و زمانی که بیشتر پوسته ها جدا شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید، این فرآیند معمولاً حدود 5 دقیقه طول می‌کشد، اما بسته به تعداد دانه‌هایی که می‌جوشانید، ممکن است کمی بیشتر یا کمتر طول بکشد. تعداد کمی از تخمه ها در چند دقیقه آماده می شوند، در حالی که دانه های بیشتر ممکن است نزدیک به 10 دقیقه طول بکشد تا پوسته ها جدا شوند.

تخمه کدوها را در قابلمه بجوشانید

تخمه کدوها را در قابلمه بجوشانید

5- دانه ها را جدا کنید و بگذارید خنک شوند:

وقتی پوسته ها گرفته شد، تخمه ها را از روی حرارت بردارید. آنها را با استفاده از صافی یا صافی روی سینک صاف کرده و سپس اجازه دهید تا خشک شوند. همچنین می توانیم تخمه ها را روی سینی یا میز قرار داده و با حوله کاغذی آب آن ها را جذب کرد. اگر تکه‌های کوچکی از پوسته روی دانه‌ها باقی مانده است، می‌توانیم این تکه‌ها را با استفاده از انگشتان خود پس از خشک شدن دانه‌ها جدا کنیم اما ابتدا دست های خود را بشویید.

روشن کردن گاز

روشن کردن گاز

مرحله دوم: پوست گرفت تخمه کدو در تعداد محدود

دومین مرحله این مقاله به پوست گرفتن تخمه کدو در تعداد محدود می پردازد.

1- تخمه ها را بردارید و تمیز کنید:

اگر از یک کدو تنبل تازه تخمه می گیرید، ابتدا باید دانه ها را جدا کنید. به یاد داشته باشید که دور ساقه کدو تنبل را یک دایره ببرید. قسمتی را که برش زدید را بردارید و سپس با دستان خود تفاله و دانه ها را جدا سازید. برای تمیز کردن، می توانید دانه ها را در یک صافی قرار دهید و تخمه ها را زیر آب خنک سینک بگیرید.

مطمئن شوید که قسمت اعظم تفاله آن را بگیرید، به خصوص اگر تخمه ها را در فر تفت می دهید. مغزها ها را روی سطح باز بگذارید و با دستمال کاغذی یا حوله کاغذی خشک کنید. اگر هنوز کمی خیس هستند، ممکن است لازم باشد کمی صبر کنید و سپس به پوست گیری اقدام نمایید.

اگر ترجیح می‌دهید تخمه ها را بپزید، می‌توانید قبل از پوسته گرفتن، آن‌ها را تفت دهید.

تخمه ها را تمیز کنید

تخمه ها را تمیز کنید

2- یک تخمه بردارید و به آرامی باز کنید تا ترک بخورد:

ممکن است نخواهید مقدار زیادی از دانه های تخمه کدو را برای یک دستور پخت پوست بگیرید. اگر فقط می‌خواهید تخمه کدو را بخورید، می‌توانید در حین حرکت آن‌ها را پوست بگیرید. برای شروع، یک تخمه کدو را بردارید. دانه را کمی تا کنید.

برای تا کردن، نیمی از دانه را بین انگشت شست و اشاره نگه دارید. انتهای دیگر دانه را با انگشت شست و اشاره با دست دیگر خود بگیرید.

دانه را از وسط تا کنید. تا زدن را ادامه دهید تا پوسته کمی ترک بخورد. برای این فرایند نباید تلاش زیادی بکنید، پوسته تخمه کدو به خصوص خشن نیست.

یک تخمه را بردارید و به آرامی باز کنید

یک تخمه را بردارید و به آرامی باز کنید

3- پوسته را جدا کنید:

هنگامی که پوسته ترک خورد، می توانید به سادگی پوسته را با انگشتان خود جدا کنید. انگشت شست خود را در شکافی که ایجاد کرده اید فرو کنید و به سمت بالا بکشید تا پوسته کاملاً از وسط نصف شود. نیمی از پوسته را بیرون بکشید و سپس دیگری را، اگر تکه های کوچکی از پوسته باقی مانده است، بذر را زیر آب قرار دهید تا از بین ببرید.

پوست تخمه را بکنید

پوست تخمه را بکنید

مرحله سوم: خوردن مغز تخمه کدو

دانه ها را به عنوان میان وعده خام میل کنید. بسیاری از مردم از خوردن تخمه کدو به صورت خام لذت می برند. تخمه کدو به عنوان یک آجیل یک غذای نسبتاً مغذی می باشد زیرا سرشار از فیبر و منبع خوبی از منیزیم، مس، سلنیوم و روی است. اگر گیاه خوار یا وگان هستید، تخمه کدو تنبل می تواند یک میان وعده سالم باشد زیرا سرشار از پروتئین است.

اکثر مردم می توانند بدون مشکل دانه کدو تنبل را بخورند، به خصوص اگر پوسته آن کاملا جدا شده باشد. با این حال، اگر آثار کوچکی از پوسته روی دانه‌ها باقی بماند، ممکن است معده درد خفیفی داشته باشید. اگر تخمه کدو تنبل را برای بچه ها سرو می کنید، بهتر است در برداشتن پوسته آن برای جلوگیری از خفگی احتیاط کنید.

1- تخم کدو را در روغن برشته کنید:

روش های مختلفی برای تهیه تخم کدو بو داده وجود دارد. یکی از راه ها سرخ کردن آنها در روغن زیتون است. روی یک ماهیتابه مقداری روغن زیتون بمالید. مقدار مورد نیاز شما بستگی به تعداد دانه هایی دارد که سرخ می کنید، اما باید به اندازه ای باشد که تابه را بپوشانید.

اجازه دهید روغن چند دقیقه داغ شود و سپس دانه های خود را داخل آن بریزید. دانه ها را روی روغن بپزید تا زمانی که شروع به ایجاد صدای ترکیدن کنند.

از اینجا حدود یک قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید. سرخ کردن را ادامه دهید تا دانه ها دوباره بروند. دانه ها را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شوند وسپس نوش جان کنید.

توجه نمایید با توجه به اینکه تخمه کدو دانه ی روغنی است، درصد جذب روغنش پایین است.

تخمه کدو را در روغن سرخ کنید

تخمه کدو را در روغن سرخ کنید

2- تخمه کدو را تفت دهید:

همچنین می توانید تخمه کدو را در فری که با دمای 375 درجه فارنهایت گرم شده است، تفت دهید. سپس دانه ها را روی تابه ای قرار دهید.

اگر دانه های خود را ساده دوست دارید، می توانید آنها را همانطور که هست در فر قرار دهید. برخی از مردم ترجیح می‌دهند روی آن‌ها پودر کاری، فلفل هالوپینو یا فلفل کاین بپاشند. میخک، دارچین یا جوز هندی را می توان برای تخمه کدو حلوایی شیرین استفاده کرد.

تخمه ها را حدود 20 دقیقه یا تا زمانی که قهوه ای طلایی شوند بپزید.

تخمه کدو را برشته کنید

تخمه کدو را برشته کنید

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *