گیاهان

چگونه بوداله (گیاه دم موشی) را هرس کنیم

نحوه هرس کردن بودلیا

بوداله (Buddleia davidii) که همچنین به عنوان گیاه دم موشی شناخته می شود، درختچه ای با شاخه های متعدد است که تمایل به رشد و گل دهی سریع دارد. جوانه گل آن به دلیل رایحه معطر و جذابیت آن برای گرده افشانی مورد علاقه باغبانان است. با رشد سریع غنچه، شما باید هر بهار قبل از شروع رشد آن را هرس کنید.

روش اول: هرس گیاه دم موشی

اولین قسمت از این مقاله به هرس گیاه دم موشی پرداخته می شود.

1- در اوایل بهار بوداله خود را هرس کنید:

هرس کردن بوداله از نظر مراقبتی اهمیت بیشتری دارد. همیشه باید گیاه خود را در اوایل بهار هرس کنید. معمولاً ماه مارس زمان توصیه شده برای هرس است. هر چند، زمان هرس واقعا به منطقه شما بستگی دارد. یخ زدگی شدید، که در بعضی مناطق در اواخر بهار وجود دارد، می تواند به یک جوانه آسیب برساند.

تصمیم گیری در مورد زمان هرس بوداله به شدت به آب و هوای منطقه شما بستگی دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر خیلی زود هرس کنید یخ زدگی بهاره می تواند به گیاه آسیب برساند. هرچند، انتظار تا اواخر تابستان، یا حتی پاییز، می تواند برای بوداله کشنده باشد. اگر شاخ و برگ های رشد کرده جدید قبل از زمستان سفت نشوند، بر اثر سرما از بین می روند. این منجر به تولید یک گیاه مرده در بهار سال آینده می شود.

به پیش بینی وضع هوا توجه داشته باشید، به خصوص اگر در منطقه سردتر یا منطقه ای با الگوی آب و هوایی غیر قابل پیش بینی زندگی می کنید. اگر در پیش بینی 10 روزه خود دمای یخ زدگی یا برف مشاهده کردید، هرس را متوقف کنید. چند هفته قبل از هرس صبر کنید تا هوا کاملاً گرم و از یخبندان به دور باشد.

حرکت به جلو با توجه به ماه های سال

حرکت به جلو با توجه به ماه های سال

2- در بهار قسمت های سفت را برش دهید:

بوداله روی چوب جدید شکوفه می دهد. حتی اگر اثری از پوسیدگی یا آسیب به شاخه های موجود وجود نداشته باشد، همه شاخه ها را در اوایل بهار برش دهید. این باعث شکوفایی و رشد بوداله شما در طول فصل گلدهی می شود.

  • بوداله ها به صورت دسته ای از ساقه های جوانه زده از همان تکه زمین رشد می کنند. با بریدن این ساقه ها رو به پایین و به سمت زمین گیاه را هرس کنید.
  • قد ساقه ها باید حداقل یک فوت باشد. وقتی ساقه های شما تقریباً یک فوت طول دارد، هرس را متوقف کنید. کوتاه کردن بیشتر می تواند به گیاه آسیب برساند.
  • وقتی هرس بوداله خود را تمام کردید، باید تا حدودی شبیه شاخ گوزن باشد. از میزان برش گیاه نگران نباشید. چنین هرس زیاد همان چیزی است که به بوداله ها کمک می کند تا با رسیدن فصل باران شکوفه های جدیدی باز کنند.
برگها و علفهای بلند را هرس کنید

برگها و علفهای بلند را هرس کنید

3- شاخه های قدیمی را جدا کنید:

اگر شاخه های زیادی جوانه بزند، بوداله ها ممکن است بیش از حد شلوغ دیده شوند. اگر بوته بوداله شما شلوغ به نظر می رسد، شاخه های قدیمی را کاملاً برش دهید جای اینکه فقط آنها را کوتاه کنید.

تشخیص ساقه های قدیمی از ساقه های جوان نسبتاً آسان است. ساقه های جوان تمایل به سبز بودن دارند. ساقه های قدیمی رنگ تیره تری دارند و معمولاً پوست تنه شان، قهوه ای خاکستری است و چوبی تر به نظر می رسند.

شما باید شاخه های قدیمی را از ریشه بیرون بیاورید. این کار از شکوفایی مجدد آنها در فصل آینده جلوگیری می کند.

ساقه‌ها و ریشه‌های قدیمی را اصلاح کنید

ساقه‌ها و ریشه‌های قدیمی را اصلاح کنید

4- بوداله در تمام فصل گلدهی شکوفا می شود:

هرس اصلی باید در بهار انجام شود. بوداله در چندین جا گل می دهد. ساقه های اصلی و شاخه های جانبی که از ساقه های اصلی رشد می کنند ممکن است گل دهند. هنگام جستجوی گلهای مرده، به همه این جاها نگاه کنید.

ساقه های گل زیبا را کوتاه کنید

ساقه های گل زیبا را کوتاه کنید

روش دوم: مراقبت از گیاه پس از هرس

دومین قسمت از این مقاله به مراقبت از گیاه پس از هرس کردن می پردازد.

1- مالچ را در اوایل بهار پخش کنید:

مالچ یا کمپوست را در اطراف ریشه گیاه بوداله خود پخش کنید، زیرا این امر به شما کمک می کند رطوبت را حفظ کرده و با علف های هرز ناخواسته مقابله کنید. حدود 6 اینچ مالچ یا کمپوست را در امتداد تنه های گیاه پخش کنید.

برگها از میان گیاهان رشد می کنند

برگها از میان گیاهان رشد می کنند

2- بوداله های جدید را 5 تا 10 فوت دورتر از گیاهان موجود بکارید:

شما ممکن است تصمیم بگیرید که بوداله های بیشتری بکارید. باید گیاهان جدید را 5 تا 10 فوت از گیاهان موجود دور نگه دارید تا مطمئن شوید که تمام گیاهان شما فضای کافی برای رشد دارند.

ممکن است با رشد بوداله ها، شاخه های جدیدی ایجاد شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که گیاهان فضای لازم برای رشد را داشته باشند.

فاصله بین کاشت گیاهان با گل را حفظ کنید

فاصله بین کاشت گیاهان با گل را حفظ کنید

3- به طور مناسب آب دهید:

بوداله باید سیراب شود. مقدار آب مورد نیاز آنها به فصل بستگی دارد. بوداله های جوان که هنوز در حال رشد هستند باید کاملاً آبیاری شوند.

  • بوداله ها خشکی را به خوبی تحمل می کنند. هرچند، خاک خشک طولانی مدت می تواند برای گیاهان مشکل ساز شود. بنابراین، آبیاری منظم در ماه های خشک مهم است.
  • خاک اطراف بوداله را کاملاً آبیاری کنید تا خاک بدون اشباع بیش از حد مرطوب باشد. بوداله قبل از شکوفه دادن، به آبیاری بیشتری احتیاج دارد. قبل از شکوفه دادن بوداله، حداقل یک بار در هفته آن را آبیاری کنید. اگر در منطقه ای با خشکسالی یا دمای بسیار گرم زندگی می کنید، ممکن است لازم باشد دو بار در هفته آن را آبیاری کنید.
  • هنگامی که بوداله کامل رشد کرد، به آبیاری کمتری نیاز دارد. هرچند، به طور مرتب خاک اطراف گیاه را بررسی کنید تا از رطوبت آن اطمینان حاصل کنید. اگر خشک بود، خاک را آبیاری کنید تا کمی مرطوب شود.
به گل صورتی و برگ سبز آب دهید

به گل صورتی و برگ سبز آب دهید

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *