آموزش باغبانی

چرا بعضی از پیازها گل دارند

چرا بعضی از پیازها گل دارند

آخر هفته، در لابه‌لای شکوفه های معطر آلیوم، آخرین محصول فصل گذشته را، که مخلوطی از پیازهای قرمز، سفید و زرد بودند و در ماه دسامبر، از طریق کاشت بذر رشد کرده بودند، برداشت کردم. من عاشق گل های زیبای پوم‌پوم مانند پیاز شده بودم، با اینکه می دانستم گیاه پیاز، به گل نمی نشیند (چرا گیاه پیاز من گل داد؟).

از صدها پیازی که کاشته بودم، تنها تعداد انگشت شماری از آنها گل دادند، که باعث تعجب من شده. چه چیزی باعث گلدهی برخی از پیازها می شود، در حالی که برخی دیگر بدون گل هستند؟

بذر گل آهار قرمز پا کوتاه

دانستن چرخه حیات پیاز:

پیاز، گیاهی دو ساله است و تا سال دوم رشد خود، تولید بذر نمی کند. در طول سال اول رشد، برگ ها از طریق فتوسنتز، انرژی زیادی تولید کرده و آن را صرف رشد پیازهای زیرزمین می کنند.

وقتی فصل پاییز فرا می رسد، برگ‌های گیاه پژمرده شده و رشد پیازها متوقف می شود. ما معمولاً پیاز را در پایان سال اول، زمانی که برگ‌های آن شروع به پژمرده شدن می کنند، برداشت می کنیم. حال اگر پیازها در داخل زمین باقی بمانند، در طول زمستان، با انرژی ذخیره شده به حیات خود ادامه می دهند و سپس با فرا رسیدن فصل بهار، برگ‌ها و ریشه های جدید دوباره ظاهر می شوند.

پیاز بعد از گذراندن یک چرخه رشد کامل، شروع به گلدهی می کند (این فرآیند، به گل نشستن پیاز/ bolting نام دارد) و در این سال دوم است که گیاه، بذر تولید می کند. حتی اگر می خواهید پیاز خود را تنها برای یک دوره بکارید، باز هم نوسانات گسترده دما ممکن است پیازها را فریب داده و چرخه ی حیات آنها را بهم بریزد، و در این حالت، فرآیند گلدهی زودتر اتفاق خواهد افتاد.

پیاز گلدار

پیاز گلدار

چگونه تغییرات آب و هوا ممکن است موجب گلدهی زودرس پیاز شود:

اگر در مراحل اولیه ی رشد گیاه، هوا گرم باشد، پیاز به سرعت آنقدر رشد می کند، تا زمانی که هوای سرد، سرعت رشد آن را کُند کند. اگر هوا به ناگهان سرد شود، پیازها به اندازه ای رشد خواهند کرد که مقدار توان مورد نیاز برای گلدهی خود را حفظ کرده و بنابراین مجبور به رشد کُند و در نهایت گلدهی زودرس می شوند.

حال اگر هوا دوباره گرم شود و این گرمای هوا تا فصل زمستان ادامه پیدا کند، گیاه دچار اشتباه شده و تصور می کند که دو فصل رشد را پشت سر گذاشته است. بنابراین، دقیقاً مانند برنامه ی رشد در سال دوم حیات خود عمل کرده و آماده ی تولید بذر می شود؛ تا نسل بعدی پیازها را در بهار سال بعد، حفظ کرده و ادامه دهد.

پیاز گل زنبق زعفرانی

زمان بندی،مهم ترین و حیاتی ترین چیز در کاشت پیاز است:

نهال های جوانی که قطر آنها، از قطر مداد کمتر است، در اولین زمستان خود، تحت تأثیر کاهش دما قرار نمی گیرند. اندازه آنها به قدری نیست که سرما را درک کرده و شروع به تولید ساقه گل کنند.

اگر پیاز خود را طبق این زمان بندی ایده آل بکارید و انتقال آن از تابستان به زمستان، به تدریج انجام شود، پیاز شما به شکل عادی خود و بدون فرآیند گلدهی، رشد خواهد کرد. به دلیل این فاصله ی موجود بین فصول، تعیین زمان مناسب برای کاشت پیاز، در منطقه شما مهم است (می توانید طبق زمان بندی من برای کاشت، که برای آب و هوای شما تنظیم شده است، عمل کنید، تا متوجه شوید که دقیقاً چه زمانی باید بذر ها را بکارید یا نهال ها را پیوند دهید).

اگر خیلی زود بکارید، موجب گلدهی زودرس می شود، زیرا پیاز شما آنقدر رشد کرده است که تصور می کند بعد از فصل زمستان، چرخه رشد خود را کامل کرده و در بهار سال آینده، گل خواهد داد. اگر خیلی دیر بکارید، ممکن است یا پیازها آنقدر ضعیف باشند که اصلاً نتوانند زمستان را تحمل کنند، و یا ممکن است محصولاتی بسیار کوچک داشته باشید.

بعضی پیاز های گل دار

بعضی پیاز های گل دار

همه چیز بعد از گلدهی پیاز، از بین نخواهد رفت:

هنگامی که پیاز شما به گل می نشیند، رشد پیاز متوقف شده و ظرفیت ذخیره سازی آن کاهش می یابد. خم کردن یا قطع شاخه‌ی گل، باعث رشد مجدد پیاز نمی شود. ساقه سفت و سخت گل به پیاز متصل است و با قطع کردن آن، این پوسیدگی اولیه، باعث ایجاد پوسیدگی در کل پیاز می شود. همانطور که قبلاً گفته شد، پیازهایی که گل داده اند، هنوز قابل خوردن هستند. این پیاز ها باید درمان شوند، برگ‌ها و ساقه ی گل آن جدا شده و حداکثر طی دو ماه خورده شوند.

اگر دیدید که تعدادی از پیازهای شما گل داده اند، ناراحت نباشید، همه چیز از بین نرفته است. می توانید از شکوفه های پیاز به منظور تهیه روغن زیتون یا سرکه (به همان روشی که روغن را با شکوفه های پیازچه دم می کنید) استفاده نمایید. و یا از آنها به عنوان ماده ای خوراکی و خوشمزه، در تزئین غذاهای خود بهره ببرید.

گل ها (و همچنین ساقه ها) دارای طعمی پیاز مانند و ملایم، شبیه به گل پیازچه یا تره فرنگی هستند. من گاهی اوقات با برش دادن چند ساقه از این گیاه، از طعم بی نظیر آن در سالاد و ساندویچ هایم استفاده می نمایم. گاهی نیز برای افزودن عطر و طعم ملایم پیاز به املت و پاستا خود، از این ساقه ها بهره می برم (من از ساقه گیاه سیر سبز نیز به همین روش استفاده می کنم).

علاوه بر این، شما می توانید از زیبایی گلها لذت برده و پیازها را داخل خاک به حال خود باقی بگذارید؛ سپس بعد از خشک شدن گل ها، بذرها را برای کاشت در فصل آینده، جمع آوری کنید – یک مزیت غیر منتظره!

پیاز گل اختر

انواع پیازهای قابل کاشت:

پیاز کوتاه روز (برای رشد به ۱۰ تا ۱۲ ساعت تابش نور در طول روز نیاز دارند)

  • گابریلا (Gabriella)
  • قرمز بورگوندی (Red Burgundy)
  • گرانکس زرد (Yellow Granex)

پیاز متوسط روز (برای رشد به ۱۲ تا ۱۴ ساعت تابش نور در طول روز نیاز دارند)

  • کابرنت قرمز (Cabernet Red)
  • گلدستون سفید (Gladstone White)
  • Red Long of Tropea

پیاز روز بلند (برای رشد به ۱۴ تا ۱۶ ساعت تابش نور در طول روز نیاز دارند)

  • والا والا (Walla Walla)
  • یوتا زرد شیرین اسپانیایی (Yellow Sweet Spanish Utah)
  • اشک داکوتا (Dakota Tears)
  • Redwing F1
  • گلدن سرخ جنوبی (Southport Red Globe)
برای خرید پیاز گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *