آموزش باغبانی

نحوه پرورش سبزی شاهی

نحوه کاشت و پرورش گیاه شاهی

شاهی یکی از قدیمی ترین سبزیجات برگی است که توسط انسان شناخته و مصرف می شود. این سبزی، از خانواده سبزی خردل (Mustard greens)، روکولا/آروگولا (Arugula) و کلم (cabbage) است. شاهی به عنوان یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی، بسیار برای سلامتی مفید است و از آن می تواند در تهیه انواع سالاد، سوپ، ساندویچ و غیره استفاده کرد که عطر و طعم تند و تازه‌ای به غذا می بخشد.

این سبزی پُر خاصیت، یک گیاه چند ساله آبزی یا نیمه آبزی محسوب شده و اغلب در نزدیکی چشمه ها و یا رودهایی با حرکت آهسته آب، یافت می شود؛ اما می توان آن را داخل گلدان در فضای داخل خانه، و یا بیرون از خانه هرجای دیگر پرورش داد، البته به شرطی که آب زیادی داشته باشد و از آفتاب گرم بعد از ظهر در امان بماند.

روش اول: کاشت سبزی شاهی

در روش اول به کاشت و پرورش شاهی داخل گلدان می پردازیم

1- بذر شاهی را خریداری کنید:

بذر شاهی را می توان بصورت آنلاین و یا از فروشگاه های لوازم باغبانی و باغداری ها، سفارش داد. از محبوب ترین انواع شاهی ها می توان به شاهی انگلیسی و شاهی پهن برگ (Broad Leaf Cress) اشاره کرد.

شما همچنین می توانید برگ های شاهی ای را که از سوپرمارکت یا بازار های محلی خریداری کرده اید، رشد دهید. تنها کافیست که انتهای آن ها را ببرید، سپس ساقه ها را به مدت چند روز در آب خیس کنید تا ریشه های گیاه به رشد کردن تشویق شوند، و سپس مانند کاشت بذر ها، آن ها را داخل خاک بکارید.

بذرهای شاهی را خریداری کنید

بذرهای شاهی را خریداری کنید

2- گلدان ها را آماده کنید:

گلدان ها را برای کاشت شاهی ها آماده کنید. یک گلدان بزرگ با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید که حداقل  ۱۵ سانتی متر عمق داشته باشد. یک لایه پارچه مخصوص باغبانی را در انتهای گلدان قرار دهید تا در هنگام آبیاری، مخلوط مخصوص گلدان همراه با آب، شسته نشود. تکه های یک گلدان شکسته، و یا سنگریزه هایی کوچک را در یک لایه روی پارچه بریزید، تا آب اضافی بتواند به خوبی تخلیه شود.

همچنین می توانید از چندین گلدان کوچک استفاده کرده و آنها را داخل یک سینی بزرگتر، که به خوبی تخلیه می شود، قرار دهید. گلدان های پلاستیکی، از گلدان های سفالی بهترند، زیرا آب اضافی آنها با سرعت بیشتری خشک و تبخیر می شود.

گلدان هارا آماده کنید

گلدان هارا آماده کنید

3- یک سطل بزرگتر زیر گلدان قرار دهید:

یک سینی یا سطل بزرگتر را در زیر گلدان های خود قرار دهید. شما باید مرتباً گیاه را آبیاری کنید. خاک آن باید همیشه مرطوب باشد. برای مرطوب نگه داشتن گیاه، آب اضافی آن در سینی یا سطل زیر گلدان، جمع خواهد شد. شما همچنین می توانید چند سنگریزه کوچک را در سینی زهکشی قرار دهید، تا آب اضافی بتواند آزادانه، در زیر گلدان اصلی، جریان پیدا کند.

یک سطل بزرگتر زیر گلدان قرار دهید

یک سطل بزرگتر زیر گلدان قرار دهید

4- گلدان خود را با مخلوط مخصوص گلدان پر کنید:

از مخلوط بدون خاک استفاده کنید که به خوبی تخلیه شود و حاوی پیت ماس و پرلیت یا ورمیکولیت باشد. تقریباً ۵ سانتی متر فضا تا لبه ی بالایی گلدان فاصله دهید و مخلوط را به خوبی آبیاری کنید. سطح PH ایده آل برای گیاه شاهی، بین ۶.۵ تا ۷.۵ می باشد.

گلدان خود را با مخلوط مخصوص گلدان پر کنید

گلدان خود را با مخلوط مخصوص گلدان پر کنید

5- بکارید:

بذر های شاهی را بکارید. بذرها را در عمق 0.6 سانتی متری خاک کاشته و بین هر بذر، 7.5 تا 10 سانتی متر فاصله لحاظ کنید.

بکارید

بکارید

6- آبیاری کنید:

گیاه خود را به مقدار زیاد آب دهید. داخل گلدان خود آنقدر آب بریزید تا سینی زیرش، تقریباً تا نیمه پر از آب شود ، اما ارتفاع آب از لبه ی گلدان اصلی بیشتر نشود. هر دو تا سه روز یکبار، آب موجود داخل سینی را با آب شیرین تازه جایگزین کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که آی موجود داخل سینی زیر گلدان، هیچ گاه خشک نشود. هر روز آن را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به افزودن آب بیشتر هست یا نه.
  • برای حفظ رطوبت خاک، روی سطح آن را با یک ورق پلاستیکی نازک و شفاف که سوراخ های کوچکی را روی آن تعبیه کرده اید، بپوشانید، تا رطوبت موجود در خاک را حفظ کرده و جریان هوا را فراهم کند. هنگامی که جوانه ها از دل خاک بیرون آمدند، می توان این ورق را برداشت.
  • سطح خاک را یک روز در میان، با اسپری، مرطوب نمایید.
آبیاری کنید

آبیاری کنید

7- گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید:

شاهی ها را در جایی قرار دهید که هر روز تقریباً شش ساعت نور طبیعی خورشید را دریافت کنند، اما بهتر است این نور غیر مستقیم باشد؛ زیر پرتوهای مستقیم و خشن آفتاب، ممکن است گیاهان جوان را بسوزاند. می توانید گلدان را داخل منزل نگهداری کنید. همچنین اگر دمای منطقه ی زندگی شما به طور ثابت بین 13 تا 24 درجه سانتیگراد بود، می توانید گلدان را در ماه های گرم سال، به بیرون از خانه منتقل کنید.

گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید

گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید

8- کود دهید:

به گیاه شاهی خود کود دهید. مقدار کمی کود باغی محلول در آب و همه منظوره را، به میزان توصیه شده، به آب درون سینی زیر گلدان اضافه کنید.

کود دهید

کود دهید

9- برداشت کنید:

شاهی های خود را برداشت کنید. هنگامی که شاهی ها تا ارتفاع تقریباً 12.5 تا 15 سانتی متر رشد کردند، به کمک یک قیچی آشپزخانه یا باغبانی، 10 سانتی متر از بالای آن ها را ببرید. از بریدن بیش از یک سوم از طول گیاه خودداری کنید، تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد. برداشت دوره ای و منظم، گیاه را به رشد بیشتر، ترغیب می کند.

برداشت کنید

برداشت کنید

10- شاهی ها را بشویید:

شاهی را بعد را برداشت بشویید. شاهی را در آب خنک بشویید، خشک کنید و بلافاصله استفاده کنید، و یا آن را داخل یک ظرف دربسته قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. شاهی های تازه، باید ظرف مدت چند روز، مصرف شوند.

شاهی هارا بشویید

شاهی هارا بشویید

روش دوم: کاشت شاهی در فضای باز داخل زمین

در ادامه روش دوم به کاشت و پرورش شاهی در فضای باز داخل زمین می پردازیم

1- شاهی خریداری کنید:

می توانید کاشت و پرورش شاهی های خود را، یا از طریق کاشت بذر و یا از طریق کاشت شاهی های خریداری شده، شروع کنید. می توانید شاهی های خود را از یک سوپرمارکت یا بازار محلی خریداری کنید. کافی است ساقه ها را چند روز در آب خیس کنید تا ریشه های گیاه به رشد کردن تشویق شوند، و سپس مانند کاشت بذر ها، آن ها را داخل خاک بکارید. همچنین می توانید کاشت و پرورش شاهی های خود را، از طریق کاشت بذر شروع کنید، که می توان بذرها را از بازار کشاورزان، فروشگاه های باغبانی و یا به صورت آنلاین، خریداری کرد.

شاهی خریداری کنید

شاهی خریداری کنید

2- مکان مناسبی را برای کاشت انتخاب کنید:

شاهی ها در نقاط آفتابی اما خنک، با سایه ای جزئی به خوبی رشد می کند. کاشت شاهی‌ها در کنار یک نهر یا جوی کم عمق، با جریان بسیار آرام یا ثابت از آب شیرین، ایده آل است ، اما شما می توانید شاهی های خود را در کنار استخر، و یا یک باتلاق پر از آب نیز بکارید.

زمان ایده آل برای کاشت شاهی ها، در اوایل فصل بهار، پس از پایان یافتن آخرین سرمای زمستان، و یا در اوایل فصل پاییز قبل از پایین آمدن دمای هوا است.

مکان مناسبی را برای کاشت انتخاب کنید

مکان مناسبی را برای کاشت انتخاب کنید

3- خاک را آماده کنید:

خاک زمین خود را برای کاشت آماده کنید. اگر زمینی مناسب در کنار یک نهر یا جوی با جریان آب ثابت پیدا کردید، برای آماده کردن خاک تنها کافیست 10 تا 15 سانتی متر کمپوست آلی را با  15 تا 20 سانتی متر از سطح خاک، مخلوط نمایید.

خاک را آماده کنید

خاک را آماده کنید

4- زمینی مناسب کاشت پیدا کنید:

یک زمین با خاک مناسب برای کاشت آماده کنید. اگر منبع آب برای کاشت شاهی ها در دسترس نیست، حفره ای با عرض تقریباً 60 سانتی متر و عمق 35 سانتی متر داخل زمین ایجاد کنید تا یک باتلاق ایجاد شود. پایین و کناره های آن را با یک ورق بزرگ آستر پلاستیکی بپوشانید و 15 سانتی متر از لبه ی بالای خاک، فاصله دهید. چند سوراخ هم در کناره ها، به منظور تخلیه آب اضافی، ایجاد نمایید. داخل حفره‌ ایجاد شده را با یک قسمت از خاک باغچه، یک قسمت ماسه دانه درشت، یک قسمت کمپوست و یک مشت کود پر کنید.

زمینی مناسب کاشت پیدا کنید

زمینی مناسب کاشت پیدا کنید

5- آبیاری کنید:

محل کاشت را آبیاری کنید. اگر شاهی های خود را کنار نهر کاشتید، اطمینان حاصل کنید که خاک به مقدار زیاد خیس شده باشد. اگر خودتان حفره ایجاد کرده اید، آن را تا انتها پر از آب کنید. اگر خودتان حفره ایجاد کرده اید، هر دو تا سه روز یکبار آن را آبیاری کنید تا مطمئن شوید که به طور کامل خیس است، و یا در زیر آن، یک پمپ آب نصب کنید تا آب شیرین همواره در گردش باشد.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

6- شاهی ها را بکارید:

شاهی ها را بکارید. بذرها را داخل خاک با عمق 6 میلی متر بکارید، به طوری که تقریبا 12 میلی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. در انتها روی آنها را با یک لایه نازک از خاک باغچه، به خوبی بپوشانید. شما همچنین می توانید بذر شاهی را در محیط داخلی خانه نیز، به کمک همین روش ذکر شده در بالا، بکارید، و یا شاهی های بالغ را در داخل این خاک انتقال دهید. با این حال، از آنجا که شاهی ها، گیاهانی لطیف و ظریف هستند، انتقال دادن آنها از گلدان به داخل خاک، ممکن است به آنها آسیب بزند.

شاهی هارا بکارید

شاهی هارا بکارید

7- شاهی های خود را کشت کنید:

شاهی های خود را کشت کنید. هنگامی که شاهی ها جوانه زدند، گیاهان لاغر و نحیف تر را با فاصله ی تقریباً 13 تا 15.5 سانتی متر از یکدیگر از دل خاک بیرون بکشید. اگر گل های سفید کوچکی روی آنها ظاهر شد، به آرامی آن ها را با یک قیچی باغبانی جدا کنید، تا گیاه به رشد مجدد تشویق شود.

شاهی های خود را کشت کنید

شاهی های خود را کشت کنید

8- برداشت کنید:

شاهی های خود را برداشت کنید. هنگامی که شاهی ها تا ارتفاع تقریباً 12 تا 15 سانتی متر رشد کردند، به کمک یک قیچی آشپزخانه یا باغبانی، 10 سانتی متر از بالای آن ها را ببرید. از بریدن بیش از یک سوم از طول گیاه خودداری کنید، تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد. برداشت دوره ای و منظم، گیاه را به رشد بیشتر، ترغیب می کند.

برداشت کنید

برداشت کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *