گیاهان

نگاهی کوتاه بر درخت گیلاس

نگاهی بر درخت گیلاس

گیلاس یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه هاست. این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است.

ارتفاع درخت گیلاس بین 6 تا 9 متر است. شکوفه های گیلاس بسیار خوشبو، معطر و زیبا هستند که در اوایل بهار تولید می شوند. درختان گیلاس از نظر پذیرش گرده توسط مادگی گل ها، خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند، به همین علت از درختان آلبالو نیز برای گرده افشانی در باغات گیلاس استفاده می شود (به ازای هر 9 درخت گیلاس یک درخت آلبالو).

گیلاس به دو نوع اصلی شیرین و ترش تقسیم می شود:

گیلاس شیرین همان گیلاسی است که تازه از درختان روییده و خورده می شود. گیلاس ترش معمولا در پخت و پز استفاده می گردد. این گونه را کشاورزان حرفه ای در باغ های میوه پرورش می دهند. درخت گیلاس چوب محکم و سفت و سختی دارد به همین دلیل در تولید لوازم خانگی و به عنوان هیزم در شومینه ها استفاده می شود.

بذر درخت گیلاس

درخت گیلاس:

گیلاس یکی از گونه‌های سرده پرونوس (آلو سانان) به شمار می رود. به احتمال زیاد خاستگاه درخت گیلاس کرانه ی غربی دریای خزر تا دریای سیاه می باشد. دانشمندان در غارهای قفقاز و آسیای صغیر، فسیل هایی از درخت گیلاس کشف کرده اند. اولین اشاره ی مکتوب به درخت گیلاس، توسط نویسنده ی یونانی تئو فراستویس (سیصد سال پیش از میلاد) می باشد.

نام انگلیسی درخت گیلاس (cherry tree) از نام شهر کراسوس در یونان باستان (ترکیه امروزی) گرفته شده که این شهر اولین صادرات گیلاس را به اروپا داشته است. امروزه درخت گیلاس در همه مناطقی از جهان که دمای زمستان چندان شدید نبوده و دمای آن در تابستان معتدل و کم رطوبت باشد، رشد می کند. البته درخت گیلاس برای شکوفه زدن در بهار، نیاز به سرما در زمستان دارد. شکوفه دهی درخت گیلاس در اوایل بهار، درست پس از شکوفه زنی هلو و پیش از شکوفه دهی سیب می باشد.

گیلاس سیاه تازه

گیلاس سیاه تازه

مشخصات ظاهری درخت گیلاس:

درختان گیلاس نسبتا بزرگ و رشدشان عمودی است. ارتفاع این درختان تا یازده متر و قطر درخت بالغ گیلاس تا شصت سانیتمتر می رسند. گیلاس یک میوه گوشتی (میوه سنگی) است که عموماً به شکل قلب تا تقریباً کروی، به قطر حدود دو سانتی متر می رسد و تنوع رنگی آن از زرد خالص تا سرخ سیر (تقریبا سیاه) متغییر است.

میزان اسید گیلاس شیرین کم می باشد. گونه ای از گیلاس (ساکورا) برای گل های زینتی بهار رو، پرورش می یابند. البته بیشتر آن ها میوه نمی دهند. این تزئینات زیبا در بسیاری از باغ ها به نمایش در آمده اند. چوب قرمز تیره برخی از گونه های گیلاس برای درودگری، به ویژه برای ساخت مبلمان لوکس به کار می رود.

عمر درختان گیلاس به طور معمول بیست تا چهل سال می باشد که وابسته به نژاد آن است. درخت گیلاس ساکورا عمر کوتاهی دارد و نهایت تا بیست سال عمر می کند، در حالی که گونه هایی از گیلاس در کشورمان وجود دارد که تا چهل سال هم عمر می کنند.

رشد عمودی درخت گیلاس بالاست. پس هرس کردن آن برای جلوگیری از رشد رویشی و اثرات نامطلوب ضروری به نظر می رسد. اما باید با دقت و توسط افراد مجرب صورت بگیرد. گیلاس میوه ای است که مدت زمان زیادی نمی توان از آن نگهداری کرد. برای نگهداری بیشتر باید آن را کمپوت کرده و یا خشک کرد. خشک کردن گیلاس شیرین روش مطلوبی محسوب شده که خواص گیلاس را از بین نمی برد.

گیلاس قرمز از دید بالا

گیلاس قرمز از دید بالا

مشخصات گیاهی کامل درخت گیلاس:

گیلاس از زمره ی درختان بارده (مثمر) می باشد که بصورت خودرو هم وجود دارد. ثمره (باردهی) آن مطلوب بوده و هنگام چینش کیفیت قابلی دارد. به احتمال زیاد نام فارسی آن هم مانند نام انگلیسی، از نام کراسوس (شهری در یونان باستان که این گیاه صادر می شده) گرفته شده است. در برخی نقاط ایران به آن آلوکک هم گفته می شود. درخت گیلاس با دیگر درختان سرده ی آلوسانان (پرونوس) مانند هلو، زردآلو، آلو و بادام شباهت دارد.

سرده ی پرونوس شامل بیش از چهارصد درخت مختلف را شامل می شود، که برخی همیشه سبز و برخی برگریز هستند. از آنجایی که نوع و نژاد این سرده تنوع زیادی دارد، پیوند زدن بین بیشتر گونه ها مقدور نیست. میوه این گیاه به صورت گرد یا قلبی شکل است، که در ابتدای رشد به رنگ سبز است و به هنگام رسیدن به رنگ زرد تا قرمز (مایل به سیاه) رسیده می‌شود.

میوه این گیاه آبدار و بسیار خوشمزه است و خواص بسیاری دارد. گیلاس از میوه‌های تابستانی به شمار می رود. افرادی هستند که به انواع میوه حساسیت می دهند که می تواند شامل گیلاس هم باشد. در صورت حساسیت به گیلاس، احتمال عوارض جانبی ناخوشایندی مانند کهیر یا تنگی نفس وجود دارد. در میوه ی خشک آن این حساسیت حداقل است. البته پر واضح است حساسیت به گیلاس مورد نادری بوده و فرد آلرژیک قطعا میوه های دیگری نیز حساسیت دارد.

نهال گیلاس سورینام

میوه این گیاه نود تا صد و بیست روز پس از شکوفه دهی به مرحله ی رسیدن و چینش می رسد. از بذر آن استفاده ی خاصی نمی شود، اما میوه و برگ گیلاس خواص دارویی دارد. برگ های درخت گیلاس دندانه دار، تیز و بیضی شکل به طول سه تا پانزده سانتیمتر می باشد، رنگشان سبز تیره و قسمت زیرینشان چسبناک است.

دمنوش برگ‌ ها می‌تواند کاهش قند خون را در افراد دیابتی در پی داشته باشد. برگ‌های درخت گیلاس علاوه بر توانایی مهار دیابت، می‌توانند عملکرد عضله قلب را کنترل کنند. از دیگر خواص آن می توان به کاهش کلسترول اشاره نمود.

درخت گیلاس شکوفه‌هایی سفید داشته و میوه‌های کوچک و قرمز رنگ آن بین یک تا دو سانتیمتر هستند. گیلاس ترش (آلبالو) کوچکتر و گیلاس شیرین بزرگتر است. بذر آن‌ها زرد رنگ بوده و اندازه آن نیم سانتی ‌متر است. گل های این گیاه به صورت خوشه‌ای و به رنگ سفید بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شوند و منظره زیبایی را نمایان می‌کنند. گل های این گیاه چند گلبرگی و معطر هستند، طوریکه فضا را عطرآگین می‌کنند و به عنوان یک گیاه زینتی در فضای سبز کاشت می‌شود.

گیلاس زرد ارومیه

گیلاس زرد ارومیه

انواع درخت گیلاس:

درخت گیلاس به طور کلی دارای دو گونه گیلاس تلخ و شیرین است که از گیلاس تلخ بیشتر در آشپزی استفاده می‌شود. گیلاس گونه‌های مختلفی دارد که در این مقاله به برخی از مهم‌ترین گونه‌های آن اشاره خواهیم نمود، پس در ادامه مطلب نیز ما را در پوپونیک همراهی کنید.

گیلاس سیاه:

گیلاس سیاه همانطور که از نامش مشخص است به رنگ سیاه است و طعم شیرینی نیز دارد، بسیار گوشتی است. این گونه بومی ایران است و زمان گلدهی آن در فصل بهار است. عمر اقتصادی گیلاس سیاه بیش از 30 سال است. باردهی بالایی دارد میوه‌های این گیاه نیز درشت و به صورت گرد و کروی هستند.

گیلاس قرمز ارومیه:

گیلاس قرمز ارومیه بومی مناطقی از ارومیه است و نسبت به آب و هوای این منطقه سازگار است. طعم شیرینی دارد و میوه این گیاه به رنگ قرمز است. عمر اقتصادی این گیاه نیز بیش از 30 سال است، به صورت گرد و کروی است و میوه این گیاه درشت و خوشمزه است که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود.

گیلاس زرد ارومیه:

گیلاس زرد ارومیه به رنگ زرد است که نسبت به شرایط اقلیمی مقاوم است. عمر اقتصادی این گیاه بیش از 30 سال است. شاخ و برگ زیادی دارد. میوه این گیاه درشت است که ظاهری گرد و کروی دارد، طعم دلچسب و شیرینی دارد و برای تازه خوری مناسب است.

گیلاس تک دانه مشهد:

گیلاس تک دانه نوعی گیلاس بزرگ و درشت است که به رنگ زرشکی است، گلدهی بالایی دارد. در بیشتر مناطق رشد می‌کند و بومی مناطقی از ایران است که خواص بالایی دارد. به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود. این گیاه بیشتر در مشهد کاشت می‌شود به همین دلیل به آن گیلاس تکدانه مشهد می‌گویند.

گیلاس شیرین مشهد

گیلاس شیرین مشهد

گیلاس سفید رضائیه:

گیلاس سفید رضائیه همانطور که از نامش مشخص است به رنگ سفید است. گیلاس رضائیه درشت و پربار و به صورت گرد و کروی است.

گیلاس کرج:

گیلاس کرج بیشتر در نواحی مختلف کرج کشت می‌شود و با آب و هوای گرم و معتدل سازگار است. خواص بسیاری دارد. به صورت گرد و کروی است و باردهی بالایی دارد. به صورت درختچه‌ای کوتاه رشد می‌کند.

گیلاس بینگ:

گیلاس بینگ نوعی گیلاس به رنگ قرمز و در اصل بومی مناطقی از آمریکا است. میوه این گیاه سفت و بسیار آبدار و گوشتی است. میوه این گیاه قلبی مانند و به صورت کروی است. این نوع گیلاس بازارپسند است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

گیلاس شبستر:

گیلاس شبستر گونه‌ای گیلاس خوش‌فرم است که در بسیاری از مناطق ایران کشت می‌شود. بسیار گوشتی و آبدار است و استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود. برای رشد به نور خورشید، دمای مناسب و آبیاری نیاز دارد. به رنگ قرمز است.

گیلاس سفید درشت

گیلاس سفید درشت

گیلاس سیاه قزوین:

گیلاس سیاه قزوین بیشتر در منطقه الموت و طارم قزوین رشد می‌کند. به رنگ سفید و بسیار شیرین و گوشتی است، طعم دلچسبی دارد. گیلاس سیاه قزوین بسیار درشت و به صورت گرد و کروی است.

گیلاس حاج یوسفی:

گیلاس حاج یوسفی گونه‌ای گیلاس به رنگ قرمز مایل به سیاه است که به صورت کشیده، گرد و شبیه قلب است. طعم شیرینی دارد. دارای شاخ و برگ زیادی است. بسیار آبدار، درشت و خوشمزه است. در بیشتر مناطق کشت می‌شود.

گیلاس خشک

گیلاس ناپلئون:

گیلاس ناپلئون یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درخت گیلاس است که از اروپا وارد ایران شده است. و منشاء آن آلمان است. این رقم را به نام ناپلئون بناپارت گیلاس ناپلئون می‌نامند. میوه این گیاه به صورت زرد کم رنگ است. بسیار آبدار است طعم دلچسب و شیرینی دارد.

گیلاس قرمز:

گیلاس قرمز همانطور که از نامش مشخص است، نوعی گیلاس به رنگ قرمز است که از محبوبیت خاصی برخوردار است و در بیشتر مناطق ایران کشت می‌شود. درخت مقاومی است و باردهی بالایی نیز دارد.

گیلاس صورتی:

گیلاس صورتی نوعی گیلاس خاص به رنگ صورتی است که طعم شیرینی دارد و بسیار درشت و به صورت گرد و کروی است و در بیشتر مناطق کشت می‌شود. ارزش غذایی بالایی دارد.

گیلاس آمریکایی بینگ

گیلاس آمریکایی بینگ

گیلاس جامائیکا:

گیلاس جامائیکا نوعی گیلاس بومی مناطقی از جامائیکا است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. میوه‌های این گیاه به صورت گرد، کروی، کوچک و به رنگ قرمز هستند که طعم شیرینی دارند. تقریباً در تمام طول سال میوه می‌دهد. گل های کوچک سفید رنگی دارد. برگ‌های این گیاه نیز به رنگ سبز هست.

برگ های این گیاه نیز خاصیت درمانی دارد و در تهیه دمنوش از آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید که از پوست تنه درخت گیلاس جامائیکا به عنوان یک ضد عفونی استفاده می‌شود. این درخت را به صورت عمده برای پرورش الوار و تهیه هیزم کشت می‌کنند.

گیلاس تلخ:

گیلاس تلخ همانطور که از نامش پیداست گونه‌ای گیلاس به مانند سایر گیلاس‌های شیرین است، با این تفاوت که طعم تلخی دارد و از آن بیشتر در آشپزی استفاده می‌شود. گیلاس تلخ خود نیز دارای گونه‌های مختلفی است.

بذر درخت گیلاس جامائیکا

روش تکثیر گیلاس:

روش های گوناگونی را می توان برای تکثیر گیلاس به کار برد. هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه زدن قابل تکثیر می باشد.

کاشت بذر درخت گیلاس:

این روش فقط از لحاظ تئوریک جوابگو است و خیلی در عمل کارایی ندارد. البته برای کاشت و پرورش بنسای باید از کاشت بذر بونسای استفاده کرد. بذر گیلاس باید عاری از گوشت میوه باشد. بنابراین تا آنجا که ممکن است بذر را با آب ولرم می شوییم. این بذر ها را در یک ظرف شیشه ای که تا نصفه کمپوست قرار دارد می کاریم.

عمق کاشت بایستی چهار سانتیمتر باشد. به مدت دو تا سه ماه این شیشه را در درجه ی حرارت چهار سانتیگراد نگه می داریم. مرتب لایه کمپوست را مرطوب (به مقدار کم) می کنیم. در ابتدای بهار یا اواخر اسفند زمانی که دیگر احتمال یخ زدگی نیست، بذر ها را در عمق سه سانتیمتری می کاریم.

بذر ها بایستی با ماسه پوشانده شوند (ماسه مانع از سخت شدن خاک می شود) و روی ماسه را با کود گیاهی می پوشانیم. خاک حاصله بایستی مرطوب و نه خیس باشد تا بعد از دو ماه گیلاس ها جوانه بزنند. بسته به نژاد گیلاس زمان بیشتر از پنج سال طول می کشد تا به ثمر نشیند. اما ثمر نهایی میوه ی دلچسبی نخواهد بود و باید پیوند بخورد. در واقع درخت آلبالو تلخ (که در واقع نوعی گیلاس است) به همین شیوه می کارند و سپس پیوند می زنند تا ثمره نهایی با کیفیت باشد.

قلمه زدن گیلاس:

قلمه زدن پر کاربرد ترین روش برای تکثیر درختان مثمر و غیر مثمر محسوب می شود. این روش برای تکثیر درخت گیلاس گزینه ی نخست محسوب می شود. در زمان قلمه زدن باید دقت کنیم که شاخه هایی را گزینش کنیم که سالم، شاداب و جوان باشند. زیرا به این صورت احتمال ریشه دهی آن بالاتر است.

شاخه ی انتخابی باید بین دو تا چهار برگ داشته باشد. پانزده سانتیمتر بالای جوانه را بایستی قطع کنیم. به قسمت برش خورده به ارتفاع دو و نیم سانتی متر جوهر ریشه زایی می زنیم. قلمه را در گلدانی کوچک می کاریم. گلدان ها را در جای تاریک قرار داده و خاکش را دائم نمناک نگه می داریم.

دمای ایده آل پانزده درجه ی سانتیگراد می باشد. پس از سه هفته قلمه را بایستی با ملایمت در آورد. هر مقاومتی نشانه ی ریشه زدن است. شاخه ها را در گلدان اصلی فرو می کنیم. از قرار دادن در زیر نور آفتاب اجتناب می نماییم. هر روز فقط چند ساعت گیاه را در محیط آزاد آورده تا کم کم به محیط بیرونی عادت کند.

گیلاس اروپایی ناپلئون

گیلاس اروپایی ناپلئون

پیوند درخت گیلاس:

بهترین پایه برای پیوند زدن گیلاس، پایه ی آلبالو تلخ یا محلب است. از آنجایی که آلبالو و آلبالو تلخ از خانواده ی گیلاس هستند، پیوند زدن آن ممکن می باشد. تنه یا شاخه ای پهن از درخت آلبالو تلخ را برش زده. شاخه ای از درخت گیلاس انتخاب می کنیم. شاخه ها بایستی جوان، دارای جوانه و شاداب باشند. ته آن را تراشیده تا نازک و تیز شود.

سپس با گُوِه روی تنه ی آلبالو تلخ شکافی ایجاد می نماییم (اره خوب نیست زیرا شاخه ی گیوندی را نگه نمی دارد). شاخه های گیلاس را از بخشی که نوک تیز کردیم وارد شکاف می کنیم و تا جای ممکن فشار می دهیم تا سفت و بست شود. سپس گوه را بر می داریم که شکاف شاخه را بگیرد. بعد از آن چسب اسکنه می زنیم و می گذاریم کمی خود را بگیرد. تنه و شاخه ی چسب اسکنه زنده را با نوار چسب به گونه ای می بندیم که شکاف، شاخه و منطقه اتصال هوا نخورد.

خاک درخت گیلاس:

عمق ریشه های گیلاس سطحی است و حتما خاک باید از زهکشی مناسب برخوردار باشد (حداقل تا عمق یک و نیم متری) زیرا این درختان رطوبت خاک را دوست ندارند و رییشه هایشان در خاک های مرطوب می پوسد. گیلاس خاک های لومی شنی را بسیار می پسندد، خاک لومی شنی تقریبا همان خاک های معمولی هستند که شن هم در میان آن ها هست. زیاده روی در افزایش اسیدیته خاک و قلیایی کردن آن تاثیر منفی در رشد این درخت دارد.

کود دهی درخت گیلاس:

نیاز به کوددهی زمانی است که شاخه های گیلاس کمتر از 37-25 سانتی متر رشد کنند. زمانی که وضعیت سلامتی برگ ها خوب نیست هم درخت نیاز به کود دهی دارد. این وضعیت زمانی است که برگ ها رنگ پریده (سبز کم رنگ رو به زرد) باشند. اگر علائمی که گفته شد وجود ندارند استفاده از کود به جا نیست و با کاهش گلدهی به درخت ضرر می رساند.

گیلاس صورتی در کاسه

گیلاس صورتی در کاسه

آب و هوای مناسب درخت گیلاس:

گیلاس و آلبالو آب و هوای گرم و بدون بارندگی را در فصل رشد و اواخر فصل برداشت می پسندد و به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نیاز سرمایی گیلاس حدود 900 تا 1800 ساعت دمای زیر 5 تا 7 درجه است. نور مستقیم خورشید حداقل 6 تا 8 ساعت برای این درختان ضروری است. در واقع نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس می شود.

هرس درخت گیلاس:

امروزه باغداران درخت گیلاس تلاش می کنند محصولی با کیفیت بالا در حجم زیادی در بازار جهانی تولید کنند. تکثیر و پرورش درخت گیلاس نسبت به دیرباز کمترین تغییر را داشته، اما روش های هرس، برای پرورش و استحصال گیلاس پرکیفیت و میزان باردهی به میزان زیادی افزایش یافته است. هرس باعث نگهداری آسان تر گیاه شده و علاوه بر افزایش کیفیت، کمک به سهولت در برداشت و در نتیجه هزینه کارگر کمتر و دور ریز کمتر هنگام برداشت می شود.

با انجام درست هرس درخت گیلاس، شاخه ها بزرگ و نزدیک به هم رویش می کنند. هرس درخت جوان در زمانی که درخت گیلاس در خواب است، از سمتی که رشد گیاه بیشتر است باعث می شود که باردهی گیاه با تاخیر انجام پذیرد. عوامل دیگر پرورش مانند عمق و کوددهی مناسب می تواند تاثیرگذار باشد. هرس تابستانه نسبت به هرس خواب، رشد را کاهش می دهد اما باعث زود به ثمر نشینی می شود. شاخه های جانبی که به دنبال هرس تابستانه تشکیل می شوند عموما دارای زاویه ی باریک می شوند.

آبیاری درخت گیلاس:

بارندگی در طی زمستان بسیار برای این درخت عالی است، بالعکس، باریدن باران در تابستان و در زمان برداشت می تواند به آن مضر است، زیرا اکثر ارقام گیلاس گوشتی نرم دارند و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفی خشکی هم برای این درخت مضر است و خشکی خاک در تابستان می تواند به کاهش محصول دهی منجر شود. بنابراین در طی تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نیاز به آبیاری دارد، نیاز آبی درختان بالغ و بزرگ کمتر است و می توان آن ها را یک بار در هفته آبیاری کرد.

گیلاس خوشمزه جامائیکا

گیلاس خوشمزه جامائیکا

بیماری های درخت گیلاس:

شانکر باکتریایی، کرون گال یا کال طوقه، یک بیماری مجهول که باعث کوچک ماندن برخی میوه های گیلاس می شوند. پوسیدگی قهوه ای، پیچش برگ گیلاس، لکه برگی، پوسیدگی طوقه، فیتوفترا از جمله بیماری های قارچی دیگری است.

آفات درخت گیلاس:

شپشک های گیاهی، لارو حشرات چوبخوار، مگس گیلاس و کنه تار عنکبوتی از جمله آفات گیلاس هستند.

خرید دم گیلاس

نحوه برداشت گیلاس:

چینش از میوه ی درخت گیلاس به مانند سایر درختان میوه است. به هنگام برداشت با دست از دم گل گیلاس جدا می شود. هرچند می توان از قیچی هم استفاده کرد. اما اگر به زمان درست چینش شود، نیازی به وسیله ای نیست. البته برای چینش سریع، قرار دادن یک دستگاه ویبراتور در تنه ی یک درخت، می‌تواند سرعت چینش را تا چند برابر بالا ببرد و در تعداد کارگر صرفه جویی کند. اما به علت اینکه گیلاس خیلی رسیده است احتمال هدر رفتن و له شدن آن هم هست.

سخن پایانی:

گیلاس یکی از گونه‌های سرده ی پرونوس به شمار می رود که بومی مناطقی قفقاز و آسیای صغیر است و به دلیل استقبال جهانی، در بیشتر دنیا کاشته می شود. ایران سومین تولید کننده ی گیلاس است. در مناطقی که زمستان معمولی و تابستان خشکی دارند، بهتر عمل می آید. درختش دیر بازده ولی پر ثمر است. هرس کردن و مراقبت در مقابل آفات از آن بسیار حیاتی است. اگر تجربه کاشت گیلاس و گونه‌های مختلف این خانواده را دارید دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان ما، که قصد کاشت و بهره وری از این درخت را دارند به اشتراک بگذارید.

گیلاس تلخ روی درخت

گیلاس تلخ روی درخت

سوالات متداول در مورد درخت گیلاس:

  1. درختان گیلاس از کجا بیشتر رشد می کنند؟

    گیلاس های شیرین برای مناطقی که دما ملایم و رطوبت کم است مناسب است.

  2. چه مدت طول می کشد تا درخت گیلاس میوه بدهد؟

    تولید بیشتر درختان میوه دار چند سال طول می کشد که خوراکی و خوشمزه است و گیلاس نیز تفاوتی ندارد. قبل از شروع تولید میوه از درختان انتظار یک دوره 3-5 ساله انتظار را داشته باشید.

  3. آیا برای گرفتن میوه به 2 درخت گیلاس نیاز دارم؟

    کاشت درختان گیلاس به خاک حاصلخیز و زهکشی خوب نیاز دارد. این بدان معناست که آنها برای تولید میوه به بیش از یک درخت نیاز ندارند. با این حال، اگر انواع شیرین را بکارید، برای گرده افشانی مناسب درخت گیلاس حداقل به چند درخت احتیاج خواهید داشت.

  4. آیا درختان گیلاس هر ساله میوه می دهند؟

    نه، درختان گیلاس هر ساله میوه نمی دهند. درختان جوان گیلاس چندین سال طول می کشد تا به اندازه کافی برای تولید میوه رشد کنند.

  5. آیا درختان گیلاس به آب زیادی احتیاج دارند؟

    درختان گیلاس هر روز به آب زیادی احتیاج ندارند. با این حال، اگر متوجه شدید که خاک یا محیط محل زندگی شما برای جلوگیری از تنش خشکی درختان گیلاس به آبیاری مکرر نیاز دارد، برنامه آبیاری خود را متناسب تنظیم کنید

  6. آیا پرورش درخت گیلاس سخت است؟

    پرورش یک درخت گیلاس از دانه های گیلاس یا گودال کار دشواری نیست ، اما اگر می خواهید درختی پرورش دهید که گیلاس تولید کند ، گرده افشانی درخت شما و تأمین نیازهای سرمای زمستان عوارضی دارد.

  7. درختان گیلاس چه مدت زندگی می کنند؟

    بیشتر درختان شکوفه گیلاس فقط 30 تا 40 سال عمر می کنند. اما برخی از گونه ها می توانند عمر طولانی تری داشته باشند: درختان گیلاس سیاه می توانند تا 250 سال عمر کنند.

  8. چگونه می توان تشخیص داد که درخت گیلاس نر است یا ماده؟

    بسیاری از درختان هرمافرودیتی هستند – به این معنی که گل های آنها شامل قسمتهای تولید مثل نر و ماده است. گونه های دیگر دارای درختان نر و درختان ماده هستند که با دیدن گل های آنها می توانید آنها را از هم جدا کنید: قسمت های تولید مثل نر، گیاهان پر از گرده هستند. قسمتهای ماده پیازهای نگهدارنده تخم مرغ آنهاست.

  9. آیا درختان گیلاس به آفتاب کامل احتیاج دارند؟

    درختان گیلاس در مکانی رشد می کنند که آفتاب کامل می گیرد و خاک حاصلخیز و زهکشی خوبی دارد. “آفتاب کامل” حداقل 6 تا 8 ساعت آفتاب در هر روز تعریف می شود. نور خورشید برای تولید و کیفیت میوه بسیار مهم است و همچنین به شما کمک می کند تا مسائل قارچی جای خود را حفظ نکنند.

  10. چرا گیلاس از روی درخت می افتد؟

    یک درخت ممکن است میوه های کوچک بدون گرده افشان ایجاد کند ، اما قبل از بلوغ می افتد زیرا شکوفه ها به درستی گرده افشانی نشده اند. اگر درخت میوه بیشتری از حدی که می تواند تولید کند تولید کند، گیلاس را برای حفظ انرژی زودرس می ریزد. میزان ریزش میوه می تواند سال به سال متفاوت باشد.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

189 دیدگاه درباره مقاله “نگاهی کوتاه بر درخت گیلاس

  1. Avatar سعید گفت:

    سلام من یه نهال گیلاس خریدم .در حال گل دادن بودن. وقتی کاشتم چندروز اول گلاش داشت باز میشد. ولی ناگهان رشدش متوقف شد. برگای جدید پلاسیده شدن و بقیه غنچه هاش دیگه باز نشده. نمیدونم چرا اینطوری شده. عادیه? چیکار باید بکنم? لطفا راهنمایی کنید.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا ریشه اش تکون خورده در جابجایی لطفا کود و یا چیز دیگری به درخت ندهید تا خودش رابازیابی کند

  2. Avatar امیر ارسلان گفت:

    درود بر شما من نهال گیلاس پیوندی خریدم در اواخر فروردین و در یک گلدان پلاستیکی بود و من خارج کردم و گذاشتم در یک پیت فلزی و کاملا پیت سوراخ کردم از تمامی نقاط و کاشتم البته یکم ریشه اش کمی تکان خورد اما تمامی شکوفه ها تا ۱۰ یا ۲۰ روز باز بودن و جوانه هاش داشتن باز میشدن آبیاری هم هر روز سیر آب میکردم ( البته خاک باغچه من هیچ کودی نداشت و من کود آهن و مقداری کود تقویت ریشه داخل باغچه ریختم ) بعد از یک ماه جوانه ها نیمه باز هستند و احساس میکنم درخت من رشد خوبی نداره در صورتی که همسایه من درخت گیلاس داره البته قدیمی هستش و تمام برگهاش کامل و میوه هم داده خواهش میکنم راهنمایی کنید منو

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نهال گیلاس شما احتیاج به زمان دارد تا در زمین جا بیافتاد لطفا تا 3 سال اول هم هیچ کودی به درخت ندهید

      1. Avatar حسام گفت:

        با سلام و خسته نباشید خدمت شما من یک درخت گیلاس دارم الان سال چهارم هست بعد از گل کردن مقدار ی میوه داد سریع برگ های اون شروع به زرد شدن وخشک شدن کامل درخت شده ممنون میشم راهنمایی کنید ضمنا کودهی هم انجام دادم کرم ساقه خوار هم ندارد

        1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

          برای متوجه شدن درخت باید عوامل گوناگونی چک شود که در این حالت مدام باید در حال پرسش و پاسخ باشیم
          ولی میتواند دلیل خشک شدن درخت گیلاس شما
          سرمازدگی بهاره
          مشکل دار بودن خاک زیر درخت
          آفات درخت گیلاس و …… باشد

  3. Avatar روزبه گفت:

    سلام
    درخت گیلاس من میوه می دهد خیلی تعداد بالا ولی همه میوه ها ها به صورت نارس روی درخت پلاسیده می شوند؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آیا درخت گیلاس شما از آفتاب کامل استفاده میکند ؟
      عمر درخت چند ساله است ؟
      تا به حال به درخت گیلاس کود داده اید ؟
      آیا درخت گیلاس شما دچار سرمای بهاره شده است ؟

  4. Avatar حسين حدادي گفت:

    سلام
    ما حدوده ۵٠٠ تا درخت گیلاس تکدانه داریم ولی بار دهی خیلی کمی دارن
    یعنی در فصل بهار گل زیادی دارن ولی ١/٣اون گلها به گیلاس تبدیل میشن
    ١/٣ گلها سرما میزنه
    ١/٣ باقی مونده از شکوفه ها هم کوچیک میمونن
    چیکار کنیم که بیشتر گل ها به گیلاس تبدیل شن؟
    باتشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با توجه به صحبتهای شما و تجربه ضخصی بابت سرما زدگی درخت
      تنها راه حل شما استفاده از گرما و آتش در زمان سرما زدگی درختان است تا مشکل سرما زدگی حل شود
      اگر مشکل سرما زدگی حل شود بیشتر شکوفه ها میوه میشوند

    2. Avatar جنتی گفت:

      سلام تکدانه و برخی دیگر از ارقام گیلاس خودگشن نیستند و برای تولید میوه بیشتر نیاز به یک رقم دیگر گیلاس (مثل صورتی) که به آنها گرده دهد نیاز دارند.

    3. Avatar محسن گفت:

      من از چند جا متوجه شدم به ازای هر چندتا درخت گیلاس‌،حتما باید یک آلبالو بکارین تا شکوفه های گیلاس رو بارور کنن.اگه اشتباه میکنم دوستان توضیح بدین

  5. Avatar فاطمه گفت:

    سلام ما دوسال پیش در باغچه مان نهال گیلاس کاشتیم. تعداد انگشت شماری شکوفه باز میکند اما هیچ میوه ای نمی‌دهد. به نظر شما مشکل چیست؟ نور کافی و ابیاری دارد اما کوددهی نداشتیم. کلا هیچ میوه ای نداده قدش هم خیلی بلند شده. ایا باید هرس کنیم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه بهتر است نهال میوه ها را تا 3 سال اول کود ندهید و اینکه مشکل سرمازدگی ندارد درخت گیلاس شما؟

    2. Avatar علی گفت:

      درپاسخ به مشکل درخت شما اگردرموقع گل دهی درخت را ابیاری میکنید کار اشتباهی ونبایددرموقعی که شکوفه داده درخت را ابیاری کنیم واگه درجه برودت به زیر صفر رسید با سوزاندن پهن نمناک به همراه کاه دما را ببریم بالا

  6. Avatar Amin گفت:

    سلام من ۶ تا درخت گیلاس تو باغمون کاشتم اوایل بهار خوب گل دادن و اکثرا ام میوه شدن اما بعد از حدود یک ماه میوه هاشون خشک شدن و افتادن الان روی هر درخت تقریبا ۲تا۶ تا گیلاس هست درخت ها هم سنشون ۳ ساله ست رشد خوبی ام دارن تو منطقه شهریار کاشتمشون میخواستم ببینم مشکلشون از کجاست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در بهار سرما زده نشدند ؟

    2. Avatar محسن گفت:

      دوتا آلبالو بینشون بکار برای گرده افشانی و بارور کردن شکوفه های گیلاس

  7. Avatar Amin گفت:

    ببینید البالو هم کاشتیم اونا قشنگ میوه دادن ولی درخت گیلاسا میوه دادن بعد یه ماه خشک شدن ریختن سرمازدگی ام نداشتن

  8. Avatar sara گفت:

    باسلام ما چهار سال پیش نهال درخت گیلاس کاشتیم توی این چهار سال اصلا اتفاق خاصی برایش نیوفتاد غیر از اینکه در بهار دچار سرمازدگی شد ولی امسال که سال چهارم درخت بود و میوه هم داده الان خود درخت در حال خشک شدن هست یعنی برگای درخت پلاسیده و دارن خشک میشوند علت چی هست ؟
    یه چیز دیگه چند سال پیش هم هنوز یه درخته گیلاس دیگه کاشتیم ولی اون هم به این سن که رسید (یهنی همون چهار سال) اونم خشک شد
    میشه راهنمایی کنید آیا راه حلی داره تا از خشک شدن درخت جلوگیری بشه ؟
    آب کافی .نور خورشید کافی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بهتر است ابتدا خاک درخت گیلاس را چک کنید ببینید که کرم نداشته باشد و بعد باید تنه درخت گیلاس را چک کنید ببینید داخل تنه درخت کرم دارد و یا نه تا بهتر بتوانیم کمک کنیم

      1. Avatar علی گفت:

        ریشه درخت گیلاس سطحی است اگه زهکشی خوب نباشد وهمچنین خاک زیاد قلیایی باشه ویااینکه ریشه به زمیمینی که خاکش اهکی باشه ریشه خشک میشه ودرخت راخشک میکنه

  9. Avatar نرگس گفت:

    سلام وقت به خیر من یک نهال پیوندی گیلاس به ارتفاع ۲ متر داخل گلدان به ارتفاع ۳۰ سانت دارم، فضا برای انتقال به داخل باغچه ندارم چه مراقبت هایی انجام بدم که در نهایت نهال من میوه بده؟ آیا برای دگر افشانی نیاز هست که نهال دیگری نیز تهیه کنم یا نه؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نهال گیلاس را میشود در داخل گلدان نگهداری کرد ولی باید گلدان دارای عمق 50 سانت باشد تا ریشه اجازه حرکت داشته باشد فقط آبیاری مرتب باشد و سالی یکبار هم کود به درخت بدهید (کود دامی و یا کود شیمیایی)
      حتما روزی 8 تا 10 ساعت هم آفتاب بر روی درخت بیافتد

  10. Avatar سارا گفت:

    سلام، وقت بخیر
    درخت گیلاس خونه ما سن زیادی داره بالای ده سال گیلاساش هم فوق العاده عالی و خوب بودن از هر لحاظ درشتی ژنش عالی بود ولی امسال خیلی عجیبه گیلاساش ریز موندن دارن قرمز میشن در صورتی که قبلا خیلی درشت بود یعنی چی شده مشکلش چیه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آیا به درخت گیلاس کود دادید امسال و اینکه در بهار سرما زده نشده؟

  11. Avatar مهران گفت:

    با سلام .
    ابتدا تشکر از وقتی که میگذارید
    دو تا درخت گیلاس فکر کنم چهار ساله هست داریم که هر دو تا شون اسفند ماه هرس کردیم اما احساس میکنم خوب شاخه و برگ رشد نکرده کودم امسال پای درخت با خاک قاطی کردیم برگهاشم بعصیاش سوراخ یا تقریبلا زردهست و چون باد تو منطقه زیاد شاخه هاش زود میشکنه زیادم میوه نداده میخاستم راهنماییم کنین.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای بهتر جواب دادن به مشکل درخت گیلاس
      شما باید لطف کنید چند تا عکس از درخت گیلاس خود بیاندازید و به تلگرام و یا واتس اپ 09358504040 بفرستید تا بهتر راهنمایی انجام شود.

  12. Avatar وحید گفت:

    سلام ببخشین در استان های خیلی سرد مقاومت گیلاس نسبت به سرما بیشتر هست یا مقاومت هلو و بادام ؟ کدوم رو بهتره بکاریم ؟
    نژادی هست که مقاومتش نسبت به سرما زیاد باشه ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      مقاومت هلو و گیلاس بسیار بیشتر از بادام است به سرما
      از هلو پیش رس استفاده نکنید چون مقاومتش کمتر است ولی بقه نژادها مشکلی ندارد
      درخت گیلاس تکدانه مشهدی نژاد خوبی است برای مقاومت به سرما

  13. Avatar میلاد گفت:

    سلام من چند هفته پیش دوتا نهال گیلاس و البالو کاشتم البالو سبز شده اما گیلاس برگاش خشک شده اب هم دادم نور خورشیدم خوب بهش میخوره البالو گرفت اما گیلاس چرا برگاش زرد شدن ریشه البالو تکان خورد اما گیلاس نه کی برگ درخت گیلاس یا البالو میریزه فصل شو بگید ودلیل زرد شدن گیلاس

  14. Avatar حسام گفت:

    سلام
    میخوام بدونم یه درخت گیلاس در سال چند کیلو بار میده و اگه من بخوام تو گلخونه پرورش گیلاس رو انجام بدم شما میتونید کمکم کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      این کار عملی نیست چون هزینه راه اندازی گلخانه برای درخت گیلاس خیلی زیاد میشود و اصلا نمیصرفد

  15. Avatar میثم گفت:

    سلام من الان برج 7 درخت گیلاس گرفتم دوساله هم هستن ارتفاعشونم بالا سه متره من میخام تو گلدان بزرگ نگهداری کنم چون ی تراس بیست متری سقف باز دارم میشه راهنمایی کنید از الان چ نگهداری میخاد ممنونتون میشم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      مشکلی ندارد برای نگهداری در گلدان فقط سعی کنید درخت گیلاس خود را در گلدان بزرگ قرار دهید تا به آن مواد مغذی بیشتری برسد و ارتفاع نهال خود را کوتاه کنید نهایتا 1.7 متر و آبیاری منظمی برای آن داشته باشید

  16. Avatar عبدالرسول گفت:

    سلام آیا نهال گیلاس در هوای جنوبی مثل بندرعباس پایدارو میوه دار می شود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نهال گیلاس احتیاج به سرمای زمستان برای باروری خوب دارد ممکن است به عمل بیاید ولی بار چندانی نمیدهد.

  17. Avatar یاسر گفت:

    سپاس از شما که با حوصله و دقت جواب سوالهای کسانی که احتیاج به تجربه وعلم شما رو دارند را میدهید
    برای مقابله با شیره زدن درخت گیلاس که معمولا همه انها دچار این بیماری میشوند چه باید کرد
    با سپاس فراوان

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      الف : آبیاری را به گونه ای انجام دهید که تنه درخت خیس نشود. آب با فاصه از تنه درخت باشد.
      ب : کودهای حیوانی پوسیده استفاده کنید و سعی کنید در مجاورت تنه درخت نباشد و با فاصله کودهای حیوانی را استفاده کنید و حتما با بیل آنها را با خاک مخلوط کنید.
      ج : هر سال در اواخر دی ماه یا اواسط بهمن ماه تنه درختان را با اکسی کلرور مس آغشته کنید . با برس به تنه درخت از سطح زمین تا ارتفاع ۵۰ سانتی متری بزنید.
      درمان :
      د : در فصل رشد نیز می توانید از اکسی کلور مس به صورت محلول پاشی استفاده نمایید.
      ه : اگر محصولی به نام ” آلفاسیتول ” را پیدا کردید که محصولی فوق العاده هست با نسبت ۱ لیتر در هزار لیتر آب کل درختان را در فصل رشد ( اردیبهشت ) محلول پاشی کنید.

  18. Avatar مهراد گفت:

    سلام. من سه سال هست که باغ گیلاس خریدم در طول این سه سال فقط یکبار کودهای انجام شده و دوبار کل باغ رو نیار زدن و آبیاری هر سه هفته به ندادم تا ساعت کل باغ رو مثل استخر پر میکنن
    سال اول محصول خوبی داد ولی دو سال بعد میوه ها همه آفت زده و تنه درختان از پایین شروع به سیاه شدن کرده . لطفا راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درختهای گیلاس شما اگرسه سال به بالا هستند هر سال خاک کنار تنه درخت را شخم بزنید و از کود پوسیده دامی استفاده بفرمایید و دقت هم داشته باشید تا کود به تنه نرسد
      ابیاری منظم هر هفته یکبار را هم انجام دهید حتما مشکل شما رفع میشود.

  19. Avatar امیر گفت:

    سلام اگر تا پای پیوند خاک بریزیم ایا برای نهال بد است

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله نباید تا این اندازه برای درخت خاک بریزید ساقه میپوسد.

  20. Avatar علی گفت:

    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم بهترین زمان کاشت درخت گیلاس در شهر تشهد چه زمانی است؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      به شخصه کاشت نهال را برج 7 ترجیح میدهم ولی میتوانید آخر برج 11 هم بکارید تا 15 فروردین

  21. Avatar احسان گفت:

    سلام و عرض ادب
    حدود 50 راس درخت گیلاس بین 8 تا 12سال دارم دوسال پیش بار فوق العاده خوبی داد اما امسال بجای اینکه اول شکوفه بده و بعد برگ ، اول برگ پاد و بعد شکوفه، بار بسیار کم بود و با توجه به سم پاشی انجام شده تقریبا همه میوه ها دارای کرم بود
    در ضمن8 تا از درختا شیره از تنشون زد بیرون و شروع به خشک شدن کرد
    لطفا راهنمایی فرمایید که چطوری درختارو برگردونم به حالت قبل
    ممنون از لطف شما

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید راهنمایی میکردید در کدام منطقه هستید که بهتر بشود جواب داد
      این را هم باید بپرسم که درختان شما تنش آبی و یا سرمایی نداشته اند ؟

  22. Avatar محمد گفت:

    سلام من در اپارتمان زندگی میکنم می خواستم بدانم درخت گیلاس درگلدان رشت خوبی دارد.ومیوه میدهد درگلدان نیمه بزرگخوب است.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیلاس را می توانید در گلدان بزرگ پرورش دهید ولی باید آفتاب کامل و جریان هوا رابرای درخت فراهم کنید

  23. Avatar امیر گفت:

    امیر
    سلام. من چند عدد درخت گیلاس دارم بعد از مدتی یه شیره از تنه درخت بیرون میاد و بعد از مدتی شاخه های درخت می‌شکنه لطفا راهنمایی کنید مشکل این درخت چیه ؟؟ چه سمی بهش بزنم ؟؟؟ نحوه آبدهی چگونه باشد ؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شما لطفا عکسهایی از درخت را برای شماره 09358504040 واتس اپ کنید و اینکه درخت تنش آبی و سرمایی داشته است

      1. Avatar حسین آلبوغبیش گفت:

        سلام ما در جنوب خوزستان زندگی می کنیم آیا در مناطق ما گیلاس رشد می کند؟ لطفا جواب؟

        1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

          درخت گیلاس برای باردهی و سلامتی احتیاج به سرمای زیر صفر زمستان دارد

  24. Avatar محسن گفت:

    سلام، ایا کاشت درخت گیلاس در یزد امکان پذیر هست؟ زمستان سرد ولی کم بارش و تابستان هوا بسیار گرم وخشک هست.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر نیاز آبی و سرمایی درخت تامین شود می توانید بکارید.

  25. Avatar محمد قاسمی گفت:

    سلام خسته نباشید یه سوال دارم درخت گیلاس اول شکوفه میده یا اول برگا جوونه میزنه ، اول بهار منظورمه؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس اول بهار شکوفه میزند .

  26. Avatar مهسا گل گفت:

    سلام ما درخت گیلاس داشتیم که نهال بود دو سه سال گذشته تا به بار نشست و بعد از چهار سال بار دهی تابستون 98 بعد از چیدن میوه ها یه دفعه برگها پژمرده شد جوری که میشد حدس زد که درخت مرد و زمستون مرتب دارکوب سراغش می اومد از و نوک میزد به درخت و الان بهار 99 نصف درخت در حال شکوفه و جوانه است و بیشتر شاخه های درخت و مرکز درخت خشک شده علتش چیه.؟؟؟ گیلاس همسایه ما هم دو سال پیش این بلا سرش اومد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس درخت را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  27. Avatar هادی پارسا گفت:

    با سلام
    بنده در حیاط منزل یک نهال گیلاس دارم و این نهال سال دوم رو سپری میکنه و پیوندی هم هست و از جای معتبری خریداری کردم،الان که تازه داره برگ هاشو باز می‌کنه همزمان روی برگ ها دانه های قرمز ریزی مشاهده می‌شود که به مرور زمان برگها رو می‌خوره ولی زرد و تغییر رنگ برگ نداره.فقط این دانه های قرمز برگها رو تا 40-50% کامل می‌خوره.الان سال دومشه نمیدونم امسال احتمالا میوه بده انشاءالله
    ممنون

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس بعد از سال سوم به بعد بار میدهد .

  28. Avatar مهدی خلیلی گفت:

    درود بر شما …وقتتون به خیر…تقریبا یک هفته پیش ما یک نهال گیلاس پیوندی نایلونی خریداری کردیم …بعد تو حیاط خونمون کاشتیم …گل و غنچه هم داشت ..بعد این نهال امسال احتمال داره بار بده …یا اگه نه …چند سال طول میکشه بار بده؟؟؟؟😕😕…ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      نهال گیلاس بعد از 3 سال بار میدهد.

  29. Avatar معین گفت:

    سلام
    من امسال تعدادی نهال گیلاس کاشتم که شکوفه ندادن؟برگاش داره باز میشه این طبیعیه؟

  30. Avatar امیر گفت:

    سلام..من یک گیلاس سه ساله دارم رشد خوبی هم داسته هر سال هرس کردم و حدود سه و نیم متر ارتفاع داره..امسال منتظر شکوفه ها بودم ولی خبری نشد..

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      تا چه تاریخی خبری از شکوفه ها نشد.

  31. Avatar جهان گفت:

    با سپاس ودرود فراوان،درختهای گیلاس امسال وارد چهار سالگی میشوند درپائیز کود پوسیده گاو با اوره وپتاس وفسفر وگوگرد دادم آبیاری هم هفتگیست ولی رشد رویشی چندانی ندارند ارتفاع منطقه هم ۲۰۰۰متر،

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگرام پیغام دهید

  32. Avatar محمد رضا گفت:

    باعرض سلام وخدا قوت من دوسه تا نهال درخت گیلاس گرفتم وتو باغچه کاشتم ساقه های انگار خشکه باید چکار کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر ساقه خشک شود دیگر نمی توان کاری کرد.

  33. Avatar یاسر گفت:

    سلام و عرض ادب.
    ما امسال (سال۹۹) یک درخت دوسالۀ گیلاس تکدانه از باغ آستان قدس در اواخر فروردین خریدیم و در حیاتمان کاشتیم. اون فردی که درخت رو برایمان آورد گفت اگر باران نبارید، بعد از ده روز به درخت آب بدید. الان که یک هفته از کاشت گیلاس گذشته، هنوز بهش آب ندادیم. سؤال اولم اینه که حرف اون فرد که به درخت بعد ده روز آب بدیم درسته؟ سؤال دوم: در فاصلۀ ده تا پانزده متری درخت ما، یکی از همسایه‌ها درخت آلبالو تو حیاتش داره؛ آیا این فاصله مناسب گرده‌افشانی درخت هست؟ سؤال سوم: بعضی از برگ‌های درخت سوراخ‌های ریز و بعضاً درشتی پیدا کرده!! علتش چیه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله نهال را باید آبیاری کرد تا به ریشه ضعیفش آب برسد از نظر فاصله با درخت آلبالو هم مشکلی وجود ندارد.

  34. Avatar کیانوش گفت:

    سلام استاد من ی درخت گیلاس سه ساله توی حیاط دارم روشدش عالیه برگ زیاد وزیبا ولی گل ومیوه نمیده در بهمن ماه دور درخت کود پوسیده وکودشمیایی دادم علت گل ندادنش چیه ممنونم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آیا درخت گیلاس شما پیوند خوده است ؟

  35. Avatar سیدفایز گفت:

    سلام
    تو حیاط ما دو درخت گیلاس ۳ ساله هست
    من همه شاخه های پائین را میزدم و باعث شده الان به حدود ۳ متر برسن که تنه اش زیاد باریک با چند شاخه در بالاش هست
    چکار کنیم که تنه اش ضخیم بشه و شاخه های پائین دوباره جوونه بزنه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای جوانه زنی بیشتر درخت از کود Npk استفاده کنید.

  36. Avatar مرتضی مددی گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون
    درخت ما اصلا امسال برگ باز نکرده علتش رو بگین مرسی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس درخت را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  37. Avatar سجاد گفت:

    سلام خسته نباشید . ماچند درخت میوه که بعضی هارو امسال و بعصی چند سال پیش در حیاط کاشتیم داخل باعچه کنار درختان سبزی خوردن کاشتیم که هروز کمی آبیاری میکنیم . برای درخت میوه که گفتند ابدهی هر هفته است مشکلی ایجاد نمیکنه در منطقه همدان.
    گیلاس و البالو سیب شلیل و انار امسال کاشتیم
    انگور خرمالو و به و پسته حدود نه سال
    لطفا راهنمایی کنید تا اگر اسیب میزند حذفش کنیم
    و آیا درست است که همه ی درخت هارو در بهار هفتهای یک بار آب دهیم و تابستان دو بار ممنون میشم جواب بدید.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه آبیاری سبزیجات در کنار نهال های 2 تا 3 سال اصلا مشکلی ایجاد نمیکند با خیال راحت آبیاری کنید

  38. Avatar علیرضا گفت:

    سلام آقای گودرزی عزیز ما پارسال یک نهال انجیر دانه زرد در منطقه برسد نورآباد لرستان کاشت کرده ایم بار اول خشک شد دوباره از ریشه شروع جوانه زدن کرد زمستان که به خواب رفت بهار از ریشه دوباره شروع به جوانه زدن کرد اگه اینجوری باشه درخت ما تا ۱۰۰ سالگی نوزاده…محبت کنید راه حل بارور شدن این درخت رو بهمون نشان دهید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت انجیر برای مناطق گرمسیر جواب میدهد اگر منطقه شما سردسیر است باید برای 2 تا 3 سال از نهال محافظت کنید.

  39. Avatar حسین آلبوغبیش گفت:

    سلام ما در جنوب خوزستان زندگی می کنیم آیا در مناطق ما گیلاس رشد می کند؟ لطفا جواب؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس احتیاج به سرمای زمستان دارد

  40. Avatar مجید گفت:

    سلام وقت بخیر
    درخت گیلاس من امسال گیلاس هاش کوچیکه و رشد نکرده در حال زرد شدنه،
    مشکل کجاست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از درخت و حمصول به شماره 09358504040 واتس اپ کنید

  41. Avatar حیدری گفت:

    سلام
    ما چند تا هسته گیلاس توی باغچه کاشتیم 3 جوانه ظاهر شد در نقاط مختلف و کمی بزرگ شدن در حد 7یا 8 سانتی متر اما چند وقته بزرگ نمیشن
    مشکل چی هست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای درخت گیلاس باید از پایه آلبالو و قلمه گیلاس استفاده کنیددر غیر این صورت بار نمیدهد

  42. Avatar رفی گفت:

    من در کانادا زندگی میکنم و ۳ سالی هست درخت گیلاس خریدم
    اینکه هرسال شکوفه میداد امسال نداد و برگ هاش هم کمی رو به زردی هست .به نظر شما مشکل کار کجا ؟ در ضمن امسال بهش کود دادم میتونه بخاطر کود باشه ؟ بعد چند سال میوه میده؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      چه کودی استفاده کرده اید و اینکه در جایی که هست خاک زیر آن زهکشی مناسب دارد ؟

  43. Avatar علی گفت:

    سلام.ما شهریار باغچه داریم چنتام درخت گیلاس کاشتیم بعد از چهاریاپنج سال بارداد یکیش خیلیم زیادبارداد.یه البالوهم بغلش کاشتم پارسال که گلم داده بود امسال.بنظر من اولا باید درخت چن سالی تحمل کنیدتابه مرحله باردهی برسه نظرباغدارای شهریاردوربرخودمون هم همینه.گرده افشانی البالوهم احتمالا لازم بوده به تجربه خودم.مرسی ادمین

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ممنون از نظر شخصی شما

  44. Avatar مهسا گفت:

    سلام ما درخت گیلاس داشتین که حدودا ده سال بود پارسال بعد از چیدن میوه ها برگ ها پلاسیده شدن و زود زرد شدن البته وسط درخت و در زمستون و پاییز مدام دارکوب سراغ همون شاخه ها میرفت امسال همان قسمت ها که زرد و پلاسیده بودن دیگه جوانه و شکوفه نداشتن و خشک شدن وقتی بریدیم
    دیدم زیر پوست قهوه ای درخت رد راه راه بود که مشخصه کرمه و امسال باقی درخت که سبز بود همون مشکل براش پی اومده اگر امکان داره کمک کنید و یا راه پیشگیری رو بگید ممنون میشم

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای از بین بردن زردی برگ درختان از کود آهن استفاده کنید .

  45. Avatar مهسا گفت:

    سلام ما درخت گیلاس ده سال ه داشتین که سه چهار سال آخر میوه دادم پارسال وسطش خشک شد و دارکوب مدام بهش نوک میزد و چوب های خشک رو که بریدیم رد کرم داشت امسال بقیه درخت هم مثل پارسال در حال زرد شدن و خشک شدن ه علتش چیه؟چه طور پیشگیری کنیم برای درخت گیلاس بعدی ؟؟؟؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای از بین این مشکل 20 گرم کود آهن را به صورت چال کود بدهید .

  46. Avatar حامد گفت:

    سلام متشکر از سایت خوبتون، درخت گیلاس حیاط ما تقریبا ده سالی میشه کاشته شده، امسال بعد میوه دادن تقریبا یه هفته‌ای میشه که برگهای درخت حالت افتاده پیدا کرده انگار پژمرده داره میشه و میوه‌هاشم خیلی ریز شده، دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      ریز شدن میوه گیلاس میتواند آبیاری بیش از حد به درخت باشد آبیاری هفته ای یکبار .

  47. Avatar شادی گفت:

    سلام، من یه درخت گیلاس توی گلدون بزرگ دارم که توی تراس نگهداری میکنم نور کافی داره . چند روزه دیگه سرحال نیست و نوک برگهاش خشک شده ، هفته ای یکبار اب میدم
    به نظر شما مشکل کجاس ؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس نیاز به نور افتاب و هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد

  48. Avatar namir گفت:

    سلام حدود پنج ساله یه درخت گیلاس کاشتم بزرگ شده و چند نوع کود بهش دادم ولی امسال هنوز گل نداده و اصلا میوه نمیده پارسال فقط چندتا میوه گرفت مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگرام پیغام دهید .

  49. Avatar amin گفت:

    سلام حدود پنج ساله یه درخت گیلاس کاشتم بزرگ شده و چند نوع کود بهش دادم ولی امسال هنوز گل نداده و اصلا میوه نمیده پارسال فقط چندتا میوه گرفت مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگرام پیغام دهید.

  50. Avatar Zeinab گفت:

    سلام وقت بخیر
    ما چند تا درخت گیلاس تک دانه تو باغمون داریم هرسال گل های زیادی میده اما یک میوه هم نداره، آیا با کاشتن آلبالو مشکلشون حل میشه؟ و بهترین زمان کاشت نهال آلبالو کی هست؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس برای باردهی نیاز به پیوند و گرد افشانی دارد .

  51. Avatar Zeinab گفت:

    سلام وقت بخیر
    ما چند گیلاس تو باغمون داریم که هرسال گل های زیادی میده اما یه میوه ام نداره آیا با کاشتن آلبالو مشکلشون حل میشه؟ بهترین زمان کاشت نهال آلبالو کی هست؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس برای باردهی نیاز به پیوند زدن و گرد افشانی دارد .

  52. Avatar محمد گفت:

    سلام و خسته نباشید
    ما تو حیاط دو درخت گیلاس داریم که حدودا 25 سالشونه و کاملا بزرگ و ضخیم هستن و امسال بعد از چند سال بارشون زیاد بود اما گیلاس های های هر دو درخت کوچیک موندن و موضع نگران کننده تر اینه ک از دو سه هفته پیش متوجه شدم ک برگهای یکی از درختا کوچیک موندن و شروع به زرد شدن کردن, وقتی به درخت نگاه میکنی فک میکنی داره خشک میشه. میشه منو راهنمایی کنید که مشکل چیه؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      مشکل درخت گیلاس کمبود کود آهن است 40 تا 50 گرم به صورت چال کود دور درخت استفاده گردد .

  53. Avatar سنجری گفت:

    باسلام.من یک درخت گیلاس دارم.اول فروردین گل داد اما بعد از یک مدتی همه ریختن.الان سال دومه که نهال کاشتم.مشکل چیست راهنمایی فرمایید.

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگرام پیغام دهید .

  54. Avatar نويد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ما تو حیاط ۶ تا درخت گیلاس داریم ٢ساله هستن
    دو تاش امسال رشد ندارن برگاشون هم مایل به زرد شده

    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      علت زرد شدن برگ درختان کمبود آهن است .

  55. Avatar پارسا گفت:

    سلام
    درخت گیلاس دو ساله را کود مرغ دادم برگهای درخت خوشک شده ریخته‌اند آیا درخت هم خاکش شده؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      برای اطلاعات بیشتر به شماره تماس 09358504040 در واتس آپ و یا تلگرام پیغام دهید

  56. Avatar DBM گفت:

    سلام
    بسیار متشکر از راهنمایی های خوبتون
    من تو زنجان یه باغچه دارم که چندتا نهال گیلاس گلدونی دو ساله توش کاشتم
    اوایل نهال ها رو دو سه روز یه بار آب میدادم البته قطره ای ، اما یکی دو تا از نهال ها احساس میکنم تغییری نکردند بد از دو سه ماه یعنی برگ تازه و جوونه و البته روی برگشون یه لایه ارغوانی رنگ گرفته با حاشیه تقریبا خشک شده
    اخیرا کود گوسفندی مونده دادم و خاک رو برگردوندم
    زهکشی آب هم فکر میکنم تو عرض ۱۵ دقیقه چاله پر اب شده اب رو خاک جذب میکنه…
    به نظرتون مورد ین عدم رشد و رنگ برگ ها چیه؟؟ ریشه تکون نخورده البته موقع کاشت

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای کاشت نهال خیلی عوامل دخیل هستند اگر همه موارد کاشت نهال را رعایت کردید و از خاک زیر نهال هم اطمینان دارید باید منتظر بمانید

  57. Avatar علی گفت:

    سلام. گیلاس رو میشه از طریق ریشه هوایی تکثیر کرد؟؟؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله گیلاس رو می توانید از ریشه هوایی تکثیر کنید اما به شخصه تجربه این کار را ندارم

  58. Avatar نرگس گفت:

    با سلام درخت ما هفت ساله ارتفاعش ۴متره بهار ها شکوفه زیاد داره ولی بار نمیده شکوفه هاش میریزن جاشم خیلی کوچیکه زیاد آفتاب نمیگیرش
    میخوایم جا به جاش کنیم تو ی زمین بزرگتر .میشه راهنمایی کنید چطوری و چه موقع باید جا ب جا کنیم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای جابجایی درخت ها باید در زمان به خواب رفتن درخت این کار انجام شود و جهت شمال و جنوب درخت رعایت شود و جابجا نشود و اینکه ریشه درخت به اندازه بزرگی جدا گردد

  59. Avatar rezahajizade گفت:

    سلام استاد، در دی ماه ، یک شاخه ۴۰سانتی گیلاس تکدانه را در گلدان یک متری با خاک زهکشی و آفتاب مناسب در روز بکارم ، جوانه خواهد زد و سبز خواهد شد؟

    1. Avatar حسنا انگورانی گفت:

      بله گیلاس جوانه میزند

  60. Avatar سلیمان گفت:

    سلام.من چندتا نهال کاشتم که میوه آن دم کوتاه و سنگین وزنه.نظر شما چیه روی آن پیوند بزنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید بگویید درخت گیلاس شما چند ساله است که بتوانم کمک شما کنم

  61. Avatar حمید گفت:

    سلام درخت امروز یه درخت گیلاس سه ساله خریدم و تو باغچه ای که پر خرزهره و شمشاد هست یه جا براش پیدا کردم و نیم متر گود گردم و کاشتم و کلی کود حیوانی هم توی باغچه ریختم و حسابی آبیاری کردم دو طرفش تو فاصله ی یک متری دو تا درخت بید هم هست .. درخت گیلاسم ارتفاع دو و نیم متری داره و پنج تا شاخه ی جوان … بنظرتون امسال گل میده ..کی برگ در میاره ؟ حس میکنم باغچه خیلی شلوغه نظر شما چیه ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درختان برای رشد و بهتر پرورش داده شدند احتیج به فضا دارند
      درخت گیلاس از درخت بید باید حداقل 3 متر فاصله داشته باشد و گر بعد ها بزرگ میشوند درختها و روی هم سایه می اندازند.در مورد گل دادند هم درخت گیلاس از سال اول گل میدهد اما تعداد کمی از گلها میوه میشوند.

  62. Avatar سجاد گفت:

    سلام درخت گیلاس تکدانه دارم که شکوفه خوب میدهد ولی شکوفه نگه نمی دارد و می‌ریزد عمر درخت ۱۵ارتفاع ۶متر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در زمان شکوفه کردن درخت شما سرما نمی زند ؟

  63. Avatar سهرابی گفت:

    سلام ،خستە نباشید بیشتر کامنت هارو خوندم ،تو حیاط خونه م یک گیلاس چهار ساله و آلبالوی مجاری دوساله ،آلبالوی محلی دارم ،گیلاس تا حالا گل و میوه نداده،یکی میگه از آلبالو بارور میشه ،کسی میگه باید گیلاس صورتی بکاری ،یکی میگه باید پیوند صورتی بزنی ،موندم چکار کنم ،در ضمن گیلاس خوشه ای گرفتم
    ممنون میشم راهنمایی کنید ،

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر درخت گیلاس شما تا به حال پیوند نخورده است باید پیوند بخورد تا بتواند میوه بدهد ربطی به درخت دیگری هم ندارد چون درخت گیلاس تک پایه است

  64. Avatar محمدرضا گودرزی گفت:

    سلام خسته نباشید من یه دختر گیلاس توی حیاط کاشتم تقریبا سال پنجمشه سال سومش چنتا گل داد دیگ هیچ گل نداده خیلیم بلند شده ماشالله اگه میشع راهنمایی کنید مرسی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      آیا درخت گیلاس شما پیوندی است و یا بذری است ؟

  65. Avatar مهدیه گفت:

    سلام خسته نباشید در محل کارم یک درخت گیلاس چند ساله هستش شکوفه میاره ولی قادر به تحمل میوه نیست میوه ها هنوز رسیده نیستن رو میریزه لطفا راهنمایی کنید باتشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نگه داشتن شوفه و میوه بستگی به سن نها و سرمای بهاره دارد.

  66. Avatar کبیری گفت:

    سلام .چندتا درخت گیلاس تکدانه دارم درخت ها کم گل دهی دارن و دوتا درخت ها العان که برگ داره میزنه زرده و درخت نحیفه علت چیست؟کود کامل چنوقت پیش دادم بصورت چال کود ایا نیاز یه روی و اهن دارد درخت؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گلا آهن زمانی استفاده میشود که برگها سبز کمرنگ باشند لطفا عکس درخت ها را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

  67. Avatar ERFAN گفت:

    با سلام
    ما درخت گیلاس داریم فک کنم با توضیحات بالا تک دانه مشهد باشه چون درشت و شیرین و تقریبا زرشکی رنگه ارتفعاش تقریبا ۳ متری میشه اما هنوز جوونه
    الان یه چند روزی هستش گل هاش زرد شدن دلیلش چیه و چطور جلوشو بگیریم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس شکوفه میدهد و بعد گلها شروع به پلاسیده شدن میکنند و تشکیل میوه میدهند کاری لازم نیست انجام شود.

  68. Avatar باسره گفت:

    سلام من یک درخت گیلاس کاشته ام و در حیاط خانه روزی ۸ ساعت آفتاب هم میبیند و کود نسبتا کمی هم داده ام ابیاری مناسب هم دارد و اگه راهنمایی هم باز هست بگید
    اب و هوای نسبتا سردی تا -۴ درجه دارد
    مشکلی ایجاد میشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درختان سیاه ریشه مانند گیلاس و آلبالو و زرد آلو و …… احتیاج به سرمای منفی زمستان دارندباعث رشد و بهبود عملکردشان میشود.

  69. Avatar امید گفت:

    سلام و خسته نباشید و با تشکر از اینکه به تک تک سوالات با دقت پاسخ میدین . من یک نهال گیلاس از بیرون خریدم از اون موقع حدود فکر میکنم ۴ سال میگذره . امثال تمام شاخه هاش شکوفه داد ولی نمیدونم چرا شکوفه ها همش ریختن و فقط چهار پنج تا میوه تا . سال پیش هم چند تایی شکوفه داد ولی فقط دو عدد میوه داد ‌. خودشم چون فقط یه بار بیشتر هرس نکردم واقعا بزرگ شده ولی از لحاظ میوه نمیدونم چرا اینجوری میکنه . همه گل هاش رو ریخت فقط چهار پنج تا میوه مونده روش قدش الان حدود چهار متره عرضش حدود سه متر . واقعا درخت از لحاظ شاخ و برگ خوب رشد میکنه ولی میوه دهی نداره . الان هم در شهر ماکو در اذربایجان غربی نزدیک مرز ترکیه هستیم که هوای اینجا هم سردسیر هست ولی بهار رو کامل شکوفه داد حتی عکس شکوفه ها رو هم برداشتم . خواهشا راهنماییم کنیم نگرانم چون فقط یه حیاط کوچیک دارم اگر اینجوری باشه مجبورم حذفش کنم از ریشه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      یکی از دلایل ریزش و از بین رفتن شکوفه ها سرمای بهاره است که می تواند تمامی شکوفه ها را نابود کند و نگذارد به میوه تبدیل شوند .

  70. Avatar ارش گفت:

    سلام
    من چند تا درخت گیلاس پنج ساله دارم. درختها بسیار در فصل بهار گل می دهند ولی تعداد کمی از آنها تبدیل به میوه می شود. ( هر درخت حدود چهار کیلو)
    مشکل اصلی این است که در اوایل اردیبهشت گیلاسها قرمز می شوند و چون زود قرمز می شوند سایزشون خیلی ریز است ( کمتر از یک سانتیمتر)
    در منطقه صفادشت است ( بعد از ملارد) اونجا آفتاب خیلی خیلی تندی دارد
    لطفا راهنمایی کنید که چکار کنیم این اتفاق نیافتد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      فکر میکنم مشکل از سرمای بهاره باشد که باعث یخ زدن شکوفه ها میشوند
      اگر اینطور نبوده بفرمایید تا کمک بیشتری کنیم

  71. Avatar محسن ملکی گفت:

    با سلام و تشکر
    من یک باغ گیلاس دارم که درختان آن با فاصله حدود 4 متر کاشته شده و میخواهم آن را به گلخانه تبدیل کنم لطفا مرا راهنمایی کنید تا به درختان آسیب نرسانم ضمنا درختان سه ساله هستند.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      من متوجه منظور شما نمی شود
      می خواهید درختان در داخل گلخانه باشند ؟
      و یا نه درختان از گلخانه بیرون بزنند؟

  72. Avatar بهمن گفت:

    سلام و خدا قوت بیشتر پیام ها رو خوندم و چ قدر با حوصله جواب دادین ممنون از پاسخگویی تون.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      تشکر از لطف شما

  73. Avatar مهران گفت:

    با سلام
    زمان قلمه گیری درخت گیلاس رو اشاره نکردید

  74. Avatar مهران گفت:

    زمان قلمه زنی را اشاره کنید

  75. Avatar کیمیا گفت:

    سلام، لطفا مشخصات درخت گیلاس نر و ماده رو برام توضیح دهید.میخوام ببینم تو باغمون هم درخت گیلاس نر هست و هم گیلاس ماده، یه قسمت از باغمون درختای گیلاسش میوه دهیش خیلی کم است.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت گیلاس تک پایه است و نیازی به درخت نر و ماده ندارد .
      مشکل درخت شما نبود گرده برای باروری نیست .

  76. Avatar روح اله الموتی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    آیا منظور از نهال گیلاس تکانه مشهد همان به اصطلاح سیاه مشهدی هست؟ اگر اینطوره ک این گیلاس سیاه مشهدی که در زمره گیلاس خوشه ای به فروش میره. ممنون میشم پاسخ بدین

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بله نهال گیلاس تکدانه مشهدی همان به اصلاح سیاه مشهدی است.

  77. Avatar Z. گفت:

    سلام.
    من یک نهال گیلاس تک دانه مشهدی خریدم که پیوندی است و چند سوال دادم ممنون میشم پاسخ بدهید:
    ۱. با توجه به اینکه محل کاشت کرج است و در باغچه کاشته شده چقدر در هفته در زمستان و بهار و تابستان و پاییز باید آب بدهم؟ و اینکه الان که تازه نهال را کاشتم آب بیشتری لازمه؟
    ۲. فاصله درخت گیلاس با درخت خرمالو حدود دو متر است آیا این میزان فاصله مناسب است؟
    ۳. زمان خرید نهال حدود یک متر و نیم ارتفاع داشت می خواستم بپرسم که حدود چقدر سن داره؟ چون فرمودید بعد ۳ سال بار می دهد.
    تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      1 نهال در تابستان درون باغچه هر 3 تا 4 روز یکبار آبیاری لازم دارد خصوصا الان که نهال کوچک است ولی در زمستان اگر باران و یا برف نبارید هر دو و یا 3 هفته یکبار آبیاری کافی است.
      2 فاصلخ بین 3 تا4 متر ایده آل است اما دو متر هم می تواند باشد .
      3 باید حدودا 1 ساله باشد منظور از سه سال این است که نهال جوان بعد از 3 سال که در زمین شما کاشته شد بار میدهد.

  78. Avatar علی گفت:

    با سلام.من پارسال نهال گیلاس تکدانه پیوندی کاشتم و ظاهرا مشکلی هم نداره ولی متوجه شدم نصف پوست تنه یکی از درختان از زیر خاک تا 10 سانت بالای خاک از بین رفته و کنده شده.آبیاری قطره ای و 10 روز یکبار بوده بنظر شما برای نجات درخت چکار کنم؟؟ ممنون از شما

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از تنه درخت به شماره 09358504040 واتس اپ کنید

  79. Avatar متین گفت:

    سلام
    درخت من سال اول هستش که کاشتم یعنی بهار امسال کاشتم در طی این سال خیلی کم شاخه داده
    ایا درست میشه؟
    پاییز امسال حدود نیم کیلو کود گوسفندی ۷ ساله نیم متری درخت زدم اینم مشکل نداره؟
    من چند تا درخت کاشتم هلو انجیر زرد آلو گوجه سبز همشونو امسال کاشتم و پاییز بعد سرما و برگ ریزی بهشون چالکود کردم مشکل که نداره؟؟؟ همشون یک ساله دو ساله هستند.
    لطفا راهنمایی کنین.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نهال های جوان تا سه سال اول نیازی به کود ندارند و نباید کود داده ش.ند
      اگر اشتباهی کود داده شوند حواستان باشد که در باهار و تابستان آبیاری درخت وقفه نداشته باشد و درخت بی آب نماند

  80. Avatar حمید گفت:

    درخت گیلاس من یک ساله است و سال دوم اصلا شکوفه نداده درحالی که ساقهاش سالم و بدون آفت هست.فقط افتاب نمیخوره زیاد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با توجه به توضیحات شما درخت شما زیاد آفتاب نمی خورد و فعلا سن کمی دارد و از نظر ظاهری هم سالم است فکر کنم سال سوم شکوفه بیشتری داشته باشید

  81. Avatar حسین گفت:

    سلام من دوتا درخت گیلاس دارم بار دهی خوبی نداشتن بعد سه سال دو تا آلبالوکاشتم برا باروری درختم گل میده داخل یک گلگیلاس دوقلو تا پنج قلو داخل یک میوه داده مشکلی داره یا نه میوه میرسه یا می‌ریزه یه دانه گیلاس پنج قلو باشه ندیده بودم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خیلی متوجه سئوال شما نشدم اگر منظور شما این است که گل میدهد و میریزد شاید سرمای بهاره دلیل این ریزش بهاره است.

  82. Avatar آرش گفت:

    با سلام، ضمن تشکر از حوصله و صبوری شما در پاسخ به سوالات عزیزان،جسارتا یک سوال از محضرتون دارم.بنده در حیاط منزل یک درخت گیلاس 5 ساله دارم.هر سال شکوفه زیادی میده ولی بعد از ریزش گلها میوه ها به اندازه یه ماش که میشن دیگه رشد نمیکنن و حالت خشک شدگی میگیرن. فقط از کل بار درخت شاید 10 درصدش بزرگ میشه و به میوه تبدیل میشه مابقی به همون اندازه میمونه و به درخت خشک میشه ضمنا نور و آبیاری مناسب هم داره و هر ساله هم کود دامی گوسفندی پای درخت چال میکنم لطفا راهنمایی میفرمایید.سپاس

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      توضیحات کاملی دادید از شرایط درخت در این حالت که مشکلات اولیه وجد ندارد شما باید به دنبال مشکلاتی باشید که شاید سخت تر متوجه شوید اولین موردی که به ذهنم میرسد چک کردن خاک و برگها و تنه درخت است که باید توسط یک آدم متخصص چک شود شاید علت در اینها باشد

  83. Avatar حسین گفت:

    سلام.من یک ماهه نهال گیلاس کاشتم یک هفته میشه برگهای جدید و کوچک دارن زرد میشن و برگ های قدیمی هم حالت پژمرده گرفتن آب میدم ممکنه از آب زیاد باشه یا مشکل ضعف خاک داره کود بدم هیچ کودی هم تا الان ندادم لطفاً راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نهال تا 3 سال احتیاجی به کود ندارد آبیاری هم باید هفته ای 1 بار و اگر نهال شما کوچک است هفته ای 2 بار آبیاری کنید.

  84. Avatar سلیمان گفت:

    سلام من 220درخت گیلاس سیاه دارم فصل گل دهی خیلی خوب هستش ولی بعد گل دهی که باید میوه بده کلن میریزن و میوه زیاد نمیده امسال از 220درخت 100کیلیو گیلاس داشتم کود دهی خوبی دادم گرده افشانی با زنبور درخت هام 11ساله هستن

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیلاس از قدیم به عنوان درختی بارده و با بازده بالا شناخته شده است.گیلاس به عنوان درختی با طعم شیرین ، مقاوم به سرما و مناسب برای یخبندان و وزن میوه مورد توجه باغبانان بوده است. ولی با تمام حسن های درخت گیلاس ممکن است با مشکلاتی رو به رو شود . علت این مشکلات می توانید دلیل های زیر باشد:

      کاشت نادرست گیلاس
      عدم گرده افشانی
      بیماری گیلاس
      آب و هوای بد
      فاقد موارد مغذی
      ضخامت تاج گیلاس

  85. Avatar tahsin گفت:

    سلام من یه باغ گیلاس دارم که در بهار زیاد گل میده ولی گیلاس نمیشه و میریزه لطفا راه حلش چیه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید توضیحات بیشتری از نحوه آبیاری میزان نور خورشید و مهمتر از همه اقلیمی که هستید و اینکه در بهار سرمایه زمستانه دارید و یا نه

  86. Avatar جواد گفت:

    سلام‌من امسال زمستان یک درخت گیلاس خریدم و در باغچه کاشتم و بهار گل های سفید داد .آبا این درخت میوه می دهد .فقط پر برگ شده و هیچ شاخه ای اضافه نشده.آیا ویتامین یا کود لازم است.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر درخت گیلاس شما پیوندی باشد بله میوه میدهد و سال اول می خواهد ریشه خود را تثبیت کند و شاید شاخه ندهد.

  87. Avatar بهروز گفت:

    درود بر شما سوال من اینه که اول درخت گیلاس اول شکوف میده بعد برگ یا اول برگ و شکوفه و یا همزمان مثل درخت سیب ، من در بلژیک زندگی میکنم عمر درخت گیلاس من سه سال هست پارسال کاشتم و‌ سال اول برگ داد فقط و حالا جوانه های برگ شروع به رشد کرده و من فعلا شکوفه ای نمی‌بینم ولی برگه از محل جوانه ها در حال رشد کردن هستند ، ممنون میشم که منو راهنمایی بفرمایید ، شاد و تندرست باشید 🌹🌹

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ببینید درخت آلبالو و گیلاس ابتدا برگ در می آورند و بعد شکوفه میدهند

  88. Avatar مهدی گفت:

    سلام من یه گیلاس پیوندی شش ساله دارم پر بار ولی متاسفانه گیلاسش به تلخی میزنه تو این چند سال خونه دست مستاجر بود و ادنام بهم نگفته بودن الان متوجه شدم میشه پیوند دیگه بزنم شیرین بشه بار سالهای بعد یا باید جایگزین بشه؟ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      یک جور بیماری ویروسی است که باغث میشود میوه درخت گیلاس قند نگیرد و رو به تلخی برود متاسفانه زمانی این بیماری معلوم میشود که تقریبا کاری نمی توان برای درخت انجام داد

  89. Avatar اورانوس گفت:

    سلام
    من 300 اصله نهال گیلاس پیوندی از نوع تکدانه و گیلاس سیاه مشهد از ملارد تهیه کردم . نهالستان گفت این رقم ها پیوندی و دو پایه هستند و خودشان گرده افشانی می کنند با این حال برای هر 20 عدد گیلاس ، یک آلیالو هم کاشته شده است . امسال سال پنجم است . برخی از درختان که دمچه کوتاه تری هم دارند محصول دادن اما درشت نشدن باقی درختان هم علی رغم شکوفه فراوان به محصول تبدیل نشد و تک و توک روی درخت چند میوه مشاهده شد . چند درخت هم محصول به صورت دوقلو به بار نشست .
    کود دهی و محلول پاشی هم با توصیه کارشناس کشاورزی بخش خصوصی در هر فصل انجام شده است . رشد درختان خیلی خوب است و فقط توصیه شد جوب را از پشته 1 متر دور کنیم تا آب به تنه نرسد.
    سال قبل هم کلا سرما زد .
    محل باغ در منطقه کوهستانی کاشمر است . زمستان های سرد که فکر کنم 800 ساعت سرما زیر صفر را حداقل تامین کند . تابستان هم گرم و خشک کوهستانی .
    آبیاری هم 12 روز یکبار .
    میگن اقلیم تغییر کرده و درختان را با سیب گلاب جایگزین کنم .
    در روستا مذکور رقم گیلاس محلی محصول می دهد اما تکدانه مشهد محصول نمی دهد . حال برخی دوستان میگویند چند رقم گیلاس متفاوت جهت گرده افشانی باید در باغ کاشت برخی میگویند در شهریور از روی خاک پیوند مجدد شود . برخی هم میگن فایده ندارد و قطع کنم و سیب بکارم .
    لطفا راهنمایی کنید حیف درختان است

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      یک نکته ای که به نظرم رسید باید آبیاری درختان را هر هفته یکبار و یا هر 8 روز یکبار کنید خیلی تاثیر دارد
      کاشت چند عدد گیلاس محلی خیلی کمک می کند برای گرده افشانی بهتر
      ولی از بین بردن درختان و جایگزین کردن آنها با درخت سیب یک نظر خیلی شخصی است
      اگر من جای شما بودم و کار اقتصادی می خواستم انجام دهم اصلا درختی که در منطقه ما کاشت نشده بود را نمی آوردم ولی الان کار انجام شده
      من جای شما بودم یکسال دیگر با آبیاری زمانی بهتر انجام می دادم ببینم نیجه چه میشود
      آبیاری از جوبی که 1 متر از کنار درخت میگذرد هم خیلی خیلی مفید است و آب اصلا نباید به تنه درخت بخورد.

  90. Avatar سهیل گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    گیلاس سورینام در منطقه ی گرمسیری بندرعباس
    میشه بکاریم رشد می کنه ومیوه می ده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گیلاس سورینام برای مناطق گرمسیری است و می توانید در بندر عباس بکارید

  91. Avatar سید علی گفت:

    سلام من ی زمین دارم با خاک سفید چون شن و سنگ داره کشاورزی داخلش خوب ثمر نمیده ایا برای درخت گیلاس مناسب هست

  92. Avatar سید امجد گفت:

    سلام و درود بر استاد عزیز
    من چند تا درخت گیلاس دارم ، سال قبل میوه ها مزه تلخی داشتند ، دلیل چیست

    1. سلام، یکی از عمده ترین دلایل ویروس است ولی دلیل مختلف دیگری هم می تواند داشته باشید امسال بیشتر از درخت مراقبت کنید انشالاه میوه های شیرین و خوشمزه ای خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *